fredag den 23. august 2013

Insekter i min have

Da jeg læste dette indlæg på Havefolket, tænkte jeg, nu går jeg ud og ser efter bier. Her kommer en del insekt billeder:
Det første der mødte mig var den syriske rose med besøg af en beruset humlebi
Derefter gik jeg i pavillionen, for jeg vidste, at min ven var der endnu. Denne gang foretog han ikke et angreb på mit camera.
 Dernæst gik jeg hen til min abrikosfarvede linaria/torskemund, for jeg vidste at den altid summer af liv. Hvis I trykker på billederne, kan I se mere end en humlebi.

Der var masser af natsværmere på sommerfuglebuskene
 Sommerfugle var der også en del af
både her og der
 og svirrefluer
var der også nok af
 humlebier på solhattene
og her var da vist en enkelt bi, hvor var resten, der må da være honningbier også.
Så fandt jeg dem endelig:
 de var
 i solbruden
alle sammen, klik på billedet, så kan du se dem.
Sørme om ikke også der er en i stokrosen.
Når min ptelia en gang kommer sig ovenpå forrige års vinter, kommer der masser af biblomster i den.
Det sidste billede er helt uden insekter, en smuk rose, Sutters Gold.
Resten af dagen er jeg ikke meget på bloggen, min mor fylder 91, så turen går til Fyn.
Dejlig dag til jer og god weekend.

20 kommentarer:

  1. Masser af dyreliv i din have, Lisbeth - se det summer af sol ...:) Tillykke med din mor og god dag til Fyn. Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla
      også denne gang nåede vi færgen i sidste øjeblik, der var laaaaaang kø over Fyn.

      Slet
  2. Der er da bare skønt med alt det summende liv, og der bliver god bestøvning.
    Tillykke med din mor, det er en høj alder.

    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er dejligt med alle insekterne. Tak for det, ja det er en høj alder.

      Slet
  3. Flotte insektsbilder! Det er yrende liv i din hage, ja.
    Gratulerer med din mor!

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth

    God tur til det fynske!

    Der er så mange fantastiske insekter i vores haver lige nu - Din solbrud må lige fremhæves. En favorit som de rigtige honningbier kommer til!

    Ha en rigtig god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for det, det gik heldigvis godt. Ja det var jo de rigtige honningbier, jeg søgte efter, men først der i solbrud fandt jeg dem, der var et mylder uden lige.
      Dejlig aften til dig.

      Slet
  5. Jeg har ingen bier - ikke engang hvepse..... jo det passer forresten ikke - jeg har nogen jordbier, men dem er jeg ikke så glad for - de laver tuer i hele flisebelægningen foran mine indgangsdøre. Mon ikke hvepsene kommer ????????

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Det er da underligt, at du ingen bier har, jordbier og hvepse er der ikke meget ved at have.

      Slet
  6. Insekterne giver ekstra liv i haven, og de fleste er vi jo glade for. Det er fine billeder du har taget af dine Lisbeth.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er dejligt med insekter i haven, dem nyder jeg. Tak for det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Jeg skal vist have fat i en solbrud, for jeg elsker bier :)

    Du må undskylde jeg er så stille disse dage.

    kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja du må have fat i en solbrud, så får du bier.
      Det er helt i orden, du må jo passe lektierne :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth.Ja! så er jeg tilbage fra min lille tur til Flensborg.Har lige skimmet dit forrige indlæg,og set det dejlige og frodige nordbed.Og der er da liv i din duftpelargonia.......og en enkelt blomst.Den kan da overvintre i dit køkken.Dejlige billeder du viser med masser af aktivitet af alle de små væsener.
    Tillykke med din gamle mor.Knus Jette

    SvarSlet
  9. Hej Jette
    Nå så er du hjemme igen, håber I havde en god tur. Godt du kiggede tilbage, så du fik set nordbedet og duftpelargonien.
    Tak skal du have.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  10. Skal da love for, at det summer i din have. Jeg vidste ikke, at insekterne var så glade for torskemund. Den må jeg have ind i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den torskemund er god til bierne. Jeg er spændt på om apricot sår sig lige så ivrigt som den anden, så kan jeg begynde at forære væk af dem :)

      Slet
  11. Jeg har så mange indlæg jeg skal have læst, næste gang det bliver regnvejr, åh Lisbeth, jeg kan desværre ikke følge med. Men det jeg når at se, det nyder!! jeg og sikke mange søde insekter. Tror faktisk min Linaria ligner, er så bare miniput i stedet, men det passer jo også godt nok til vores haver :) Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Det er svært af følge med, især hos mig der laver nyt hver dag. Nogen gange tænker jeg, at det burde du se, men der er jo også andet at se til, men det glæder mig, at du nyder det du ser. Regnvejr det varer vist længe endnu, er jeg bange for.
      Heldigt at din kun er miniput, for min er stadig kæmpe stor.
      Knus Lisbeth

      Slet