tirsdag den 27. august 2013

Høstfarver og mere klipning

I dag er jeg gået i gang med at klippe ned bag nordbedet. Her blev i sin tid plantet nogen Weigelaer, de har nu strakt sig efter lyset og er lange og ranglede.
 dvs. var lange og ranglede, her er et førbillede
desværre kan jeg ikke helt ramme samme motiv igen, men mon ikke I kan fornemme, at der er klippet en del. Til sidst klippede jeg dem konsekvent helt ned, de var ikke kønne mere, så skal de nok skyde fra bunden igen. Det er elletræer, som står i baggrunden, her skal Bent lige være med, grenene er for tykke og for højt oppe for mig.
 Aronia er høstklar, jeg har haft besøg af to damer, som gerne ville  plukke, det blev til nogle kilo.
 Malus Sargenti har fået farve
det har paradisæblerne også, alle tre slags er i hegnet rundt om haven
også Sorbus Dodong/høstrønnens frugter lyser op på træet
i hegnet står også Euonimus Sachalinensis
 høstanemoner i skoven
her er det Pamina
Kig ind i skoven til Makiyak med det sølvfarvede løv
Det er ved at være slut med den sidste gladiolus, så vi tager et billede mere af det fine motiv.
Endelig blomstrer min staudeclematis, jeg måtte flytte den ind i det nye bed, for rådyrene tog knopperne.
Lige ovenover blomstrer de chrysanthemum jeg fik af Rose, de passer perfekt sammen i farven, igen har jeg været heldig :))
Södertälje har samme farve, men er nu ikke samme sted.
Figentræet i hel figur, dog i modlys, håber I kan se størrelsen.
Den fine græs jeg fik fra Rikke, den er kommet godt i gang.
også fontænegræs står flot i solen
min iris præsterede 6 knopper i alt
Timeviser bliver man ikke træt af
Roser bliver der stadig flere af, her kommer de i dag uden navne






Denne hvide rose står smukt lige nu, både i medlys og modlys
Skønhed og begyndende forfald
Bering Renæssance er ikke lydefri, det er første rose efter remontering. Bemærk de fine farver.

Til slut den smukke Burgundy Ice
Fortsat god dag


27 kommentarer:

  1. Skønt med alle de bær-bærende træer og buske, det giver lige noget ekstra.
    Nu har jeg endelig i år fået erhvervet mig nogle staudeclematis (dog stadig ikke den mørke), men det har ikke lige været deres sæson, de har desværre haft det for tørt.
    Dine roser... suuuuk... hvor ser det dejligt ud! :o)

    SvarSlet
  2. Hej Fru Friis
    Ja det er dejligt, og så er der lidt til fuglene. Nå du har ikke fået fat i den mørke endnu, det er ellers forholdsvis nemt, hvis man handler på nettet. Min staudeclematis livede op, da den blev flyttet, for så fik den også vand :)
    Ja roserne er ved at være skønne igen.

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    Som sædvanlig viser du en FLOT kavalkade af billeder - jeg er vild med jeres nordbed !
    Du anbefalede mig på et tidspunkt at købe rosen Twice in a Blue Moon i stedet for Blue Moon, og ifbm at jeg ville bestille dem faldt jeg pladask for Novalis - har du erfaring med den ?
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Dejligt at vide, at der er liv derude :) der er godt nok stille i aften. Tak skal du have, måske er det for mange billeder efterhånden.
      Jeg har ingen erfaring med Novalis, men mener jeg har hørt om den på en anden blog, desværre er det ikke en blog, man kan søge på, så jeg kan ikke rigtig hjælpe.
      Mange hilsener Lisbeth

      Slet
    2. Nej nej nej der er ikke for mange billeder, de er SÅ inspirerende og dejlige, så dem må du IKKE slække på !
      Øv, jeg havde lige håbet på, at du også har erfaring med Novalis !
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
    3. Tak så fortsætter jeg, så godt jeg kan :)
      Det var en skam med Novalis, jeg spørger lige på den anden blog, om jeg husker rigtigt, hvis jeg gør sender jeg et link til den blog :)

      Slet
    4. Hej Igen
      Tusinde tak for din imødekommenhed Lisbeth, det er jeg virkelig taknemmelig for !

      Slet
    5. Hej
      Desværre huskede jeg forkert, hun havde bestilt den sidste år, men kunne ikke få den, så hun får den først i år. Lav da et indlæg og spørg om der er nogen, der har erfaring med den.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jo man kan bestemt fornemme at du haft gang i saks og sav!

    Sig mig bruger du ikke dine aronia selv?
    De er jo noget af det mest sunde man kan tænke sig, mine i Sverige bliver desværre ædt af dyrene:(

    Makiyak ser godt ud med sit løv!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  5. Så mange fine sensommerbilleder - og hvor er den Iris dejlig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi - ja jeg er heldig at have sådan en skøn iris på dette tidspunkt af året.

      Slet
  6. Den smukke, smukke Makiyak:) Og Burgundy Ice - suk - den skal vist også i det blå bed.

    Det er sikkert godt at få klippet i Weigelaen, kan godt fornemme det på billedet.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja Makiyak er skøn. Der skal være plads til meget i det blå bed :)
      Godt I kan fornemme, jeg har lavet noget i dag, det overraskede mig, at det var så svært at gengive på billeder.

      Slet
  7. Lækkert billede af den orange rose med dug på :) og sikken du har haft travlt med at klippe ned
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tak skal du have - ja jeg klipper og klipper, det pynter.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Tak for de mange dejlige billeder.
    Hvor er dine græs smukke.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  9. Kære Lisbeth.
    Fine billeder og især jo af din Makiyak, den ser sund og flot ud.
    Og din staudeclematis er sød godt du fik flyttet den.
    igen søde roser, dem kan vi ikke få for mange af.
    Jo Lisbeth, jeg kan godt fornemme du har klippet ned -- -- (været flittig)
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja Mikiyak er smuk, den har det heldigvis godt. Det var heldigt jeg fik flyttet staudeclematissen, ellers havde jeg ingen blomster set i år.
      Ja jeg klipper og det pynter :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hei Lisbeth

    Skal si du klipper mye for tiden, men det blir veldig fint. Noen ganger må en bare klippe med hård hånd, for det vokser for mye på en gang. Fikentreet ditt er kjempestort, og jeg ser det har frukter også!

    Ha en god dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg klipper meget, det er jo ikke til at arbejde med jorden, når det er så tørt, så kan jeg klippe i stedet :)
      Ja mit figentræ er pænt stort og med frugter
      Tak i lige måse.

      Slet
  11. tak for kikket i din dejlige have ;) dine roser er sgu' flotte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Tak for besøget, ja roserne står fint nu - også Morten Korch den er fantastisk.

      Slet
  12. Hej Lisbeth.Ja! jeg nåede dig ikke i går,da jeg var ude og spise......stegt flæsk på Ganløse kro.
    Jeg klipper også ned bla.en stor thuja.Er også igang med at male mit laaaaange stakit.Er sikker på at nordbedet har godt af at få lidt mere plads og lys.
    Smuk iris.....er det ikke lidt sent den blomstre? Og hvor ville jeg gerne have nogle af alle de smukke roser du viser.Rigtig god solskinsdag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det var meget stille på bloggene i går, så måske var du ikke den eneste, som var ude og spise.
      Du viser nok billeder af dine klipperier, det vil jeg nemlig gerne se. Jeg tror også nordbedet havde godt af at få mere lys ind.
      Jo det er sent min iris blomstrer. Roserne er skønne i disse dage ja.
      Også god solskinsdag til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet