søndag den 25. august 2013

Beskæring og opstamning

I dag er vi flittige, vi hjælper hinanden med at beskære de mange træer og buske. Det pynter gevaldigt og er tiltrængt.
 Her er det to af de japanske ahorn som er blevet stammet op

Skæbnetræet er også stammet op, det ses nu ikke her, men det skal nok blive flot, når det er færdig med at blomstre, og vi har fået fjernet et rodskud. Nu skal vi bare finde ud af, hvor skuddet skal stå.
I dag vil jeg vise jer et par sørgelige billeder af tørke, så I kan se, at det ikke er lutter frodighed her.
 Selv bregnerne kan ikke klare tørken
mon ikke I har set nogen af jeres egne stauder hænge som denne fredløs?
Jeg vander og vander, i aftes var det bl.a. hortensia og sølvlys og selvfølgelig nogen rhodoer.
Jeg har lige regnet på det, fra 1.7. og til nu har vi fået 37 mm og fra 1.4. og til nu under 200 mm, så der er ikke noget at sige til, at det hele hænger med hovedet.
Jeg har lovet Anne Mette at vise min Linarifolium, den er vokset godt i sommer.
Clematis Södertälje remonterer
Det samme gør Huldine højt oppe i paradisæbletræet
Jeg har plantet en enkelt duftpelargonie ud i haven, den ser ud til at være glad for at bo der.
Så flot er geranien Roxanne groet, siden jeg fik den af Marianne fra Fredericia 5.6.
Så er der aks på elefantgræsset.
Hirsen står så fint.
Hostablomst på Invincible
Iris Germanica tåler en gentagelse, pludselig er den afblomstret
Kæmpeverbena er på sit højeste nu
Den smukke lungeurt med fin sølvfarve
Tobaksplanten
Indkig i haven
og i skoven i aftenbelysning
Rosenbedet med varme farver
 Audrey Wilcox
 Compassion i aftes
og i formiddag
Gertrud Jekyll er ved at komme på banen igen
Morten Korch
og Summersong må også med, så Karsten kan se, at jeg også tager billeder af den :)
Til slut aftenstemning over markerne
Fortsat god dag

17 kommentarer:

  1. Man skulle tro det var aftalt med tiden, jeg var lige ved at kigge på billeder :) Men jeg får altså først min Linarifolium på i morgen, for den er supersvær at fotografere, der hvor den står og Michael har været væk hele weekenden, mon ikke det går. Nu savner vi ham, Frede og jeg :) Din er åh super fin, min er nok vokset mere opad, men det kan være fordi grenene ikke er så tunge endnu.

    Ja, jorden er så tør, sølvlys har vi f.eks opgivet for i år, dem tror jeg ikke på vi får at se i blomst. Ærgerligt, men jeg tror vi må forsøge at flytte dem. Roserne pipper heldigvis lidt igen :) Skoven er nu smuk i aftenskumringen :) Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Ja men så venter jeg bare til i morgen, min er jo lidt ældre end din, ikke meget jeg købte den i efteråret.
      Ja men det ligner da heller ikke noget, at Michael er væk i weekenden, da skal han da være hjemme ved jer.
      Når først sølvlys begynder at hænge med blomsterne, så skynder jeg mig at give dem en kande vand. Det hjælper indtil videre. Hvis I husker at vande en gang om ugen eller mere, tror jeg ikke, I behøver at flytte den.
      Godt du har roser igen. Tak ja jeg har lige nydt aftenskumringen igen sammen med de små, du ved nok :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Det ser godt ud med opstamning af de japanske ahorn. Jeg vandede også igår. Min Limelight blev grundvandet i dag. Audrey Wilcox er smuk som sædvanlig, og din Compassion er også fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja jeg synes også det pynter med opstamning, så jeg er blevet helt vild med det. Min limelight har ikke fået vand, den må stå godt der, men Annabelle og de andre hortensiaer hænger slemt med hovedet.
      Der er kun tre blomster i Compassion her i anden omgang, den mangler nok også vand.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Godt i kan hjælpes ad i haven, det er altid så hyggeligt. Hvor er de Japanske ahorn blevet flotte, det er helt utroligt, hvad en omgang med en god saks kan gøre ;o).
    Ja det er ikke let at være plante på Samsø eller andre steder denne sommer, jeg kan se på vores regnmåler der blev sat op i foråret at vi ialt har fået 143 mm så vi mangler også meget her ;o).
    Dejlige billeder fra en dejlig dag ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det med at beskære træer er vi faktisk ret gode til sammen, vi supplerer hinanden godt :) Ja det har du ret i, jeg er blevet helt pjattet med at beskære.
      Ja generelt mangler der vist meget i hele landet, I har fået lidt mere her sidst, til gengæld fik vi mere i juli, selvom det ikke var ret meget.
      Tak skal du have.

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Dejligt at i kan hjælpes ad med at klippe jeres buske og træer ned.Billed nr to er lige præsis den lime farvede acer jeg ønsker mig.
    Og de hvide fredløs du viser ligner mine......øv!
    Audrey Wilcox er da bare så smuk.
    Har lige været til blomster show i Tivoli i dag.
    Og har taget rigtig mange billede derinde fra......og nogle kun til dig.Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja vi er ret gode til at hjælpe hinanden med beskæring. Ja den acer har du ønsket dig længe, har du plads til den, så er det med at få fat i den i efteråret.
      Ja det er træls at se på floks og fredløs, de ser triste ud.
      Det bliver spændende at se de billeder du har taget til mig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Så flotte dine acer er etter at du har fått stammet de opp. Det har ikke kommet mye regn hos deg i sommer, nei. Nydelig hosta blomst du viser. Det skal veldig mye sol til for at den skal gjøre det, så du er heldig som har fått se den. Jeg har den også, men her har den aldri blomstret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja jeg synes også det pyntede på acerne. Nej du har fået noget mere regn end vi har, alligevel er du allerede nu ved at vande, så der er ikk noget at sige til at vi trænger.
      Invincible blomstrer for første gang i år, den står under nogle koreagraner, men vender dog trods alt mod syd. Jeg havde opgivet at se den i blomst, men så kom den. Måske kommer din også til sidst.

      Slet
  6. Hvor er dit elefantgræs dog smukt.
    Altid rart at være fælles om have arbejdet.
    Dejlige billeder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja nu er elefantgræsset ved at være fint.
      Ja det var rart at vi kunne finde ud af samarbejdet.
      Tak og selv tak.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Alle tiders - Vores "Summersong" blomstrer næsten synkront - roser er vel iøvrigt noget af det der ikke lider allermest i vort ørkenklima?

    Opstamninger kan give buske og træer helt nye udtryk!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja måske er roserne dem, der lider minds i varmen, så må vi se, om det hævner sig næste år med det manglende vand.
      Jeg er blevet helt hooked på opstamningen, så den fortsætter i dag, sådan bare mig alene :) det pynter og giver luft omkring.
      Dejlig dag til dig.

      Slet
  8. jeg er da glad for du også tog billede af summersong, den er smuk :)
    det er dejligt at lave noget som at stamme ting op, klippe hæk eller kante græsset af, det er sådan en slags øjeblikkelig gratifikation i haven istedet for den ventetid man normalt skal ligge før resultatet kommer :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Så blev både du og Karsten glade :) det er godt. Jeg synes også den er smuk, men farven gør at den er svær at placere sammen med andre roser.
      Du har helt ret, det er rart straks at kunne se resultatet af sit arbejde :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbet
    Det er en fin genblomstring, du har af dine roser. De ser så sunde ud.
    Venlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet