lørdag den 16. marts 2013

Snestorm og løvfældende rhododendron

Ja som I kan se af overskriften kom sneen til Samsø her for ca. 1½  time siden. Jeg nåede lige min tur til havet i stærk storm, inden det begyndte at give ned. Jeg kunne godt tænke mig, at I der læser dette og bryder jer om at kommentere vil skrive, hvordan vejret er hos jer. Når nu vi ikke kan komme i haven, kan vi da følge vejret i de forskellige dele af landet.
Sneen lægger sig hurtigt, og det sner stadig voldsomt. Selv Bent måtte give fortabt, det var for koldt at kløve brænde.



Til gengæld tog han mesterskud af solnedgangen i aftes, dem vil vi dele med jer.

Her kommer et billede af, hvad jeg puslede med i går
 førbillede
efterbillede. Jeg fik lige lyst til at klippe cypressen, den tog alt for meget plads fra mine rhodoer.

I dag skal mit indlæg handle om løvfældende rhododendron også kaldet Azalea.
Disse planter har jeg også en del af, det er jeg rigtig glad for i dag. For det er nemlig en hårdfør løvfældende plante, som klarer sig fint vinteren igennem. Mine andre rhododendroner står nu med løvet flagrende for vinter, snart lægger kong vinter et beskyttende lag sne omkring dem, men jeg havde nu hellere set forår og solskin.
R. Arpege har en dejlig duft, efter 15 år har den en højde på 1.5 m.
R. Calendulaceum dufter også og bliver 1,5 m. høj, den har japansk vækstform.
R. Daviesii, duft i blomsten og 1,5 til 2 meter høj i løbet af 15 år.
R. Gibraltar er flyttet til ørkenbedet, den har ingen duft, men bliver også omkring 1,5- 2 meter høj. De sidste år har den ikke blomstret, men i år er der fine knopper i den.
R. Golden Eagle har heller ikke duft i blomsten, det er en Knap Hill hybrid som har samme højde som de førnævnte.
R. Govenianum er en delvis løvfældende azaliodendron, den er sentblomstrende og vil sprede sin skønne vanilleduft i haven, netop når der er blogtræf d. 29.6. Sidste år var der ikke mange blomster, men jeg skal love for, at der er knopper i år, så glæd jer til duften.
R. Homebush, en pontica hybrid har en lidt speciel farve, så den er svær at sætte sammen med andre, den er flyttet mange gange i den tid, jeg har haft den. Men nu har den fået sin blivende plads, regner jeg med. Den har en skøn duft og blomstrer i maj/juni, bliver som de andre 1,5 - 2 meter.
R. Irene Koster er en occidentale hybrid med en fin duft og smukke røde knopper her om vinteren.
R. Jack A. Sand har ingen duft men dobbelte blomster, den er meget smuk.
R. Luteum også kalde guldazalea, jeg har to forskellige som står sammen i min skov. Den ene er varmere gul end den anden. De har den dejligste duft og er ved at være ret høje.
R. Narcissiflora står i mit ørkenbed, den har også dejlig duft i blomsten
R. Schlippenbachii er en løvfældende vildart med de skønneste blomster, ingen duft, den bliver kun 1-1,5 meter høj.
R. Viscosum blomstrer først i juni/juli og har en skøn duft. Højde ca. 1,5 - 2 meter.
R. Whitethroat en Knaphill hybrid med let duft og dobbelte blomster. Højde 1,5-2 meter
Azalea har også den fordel, at den får smukke høstfarver
R. Jack A. Sand viser her sin skønhed, det er en af de smukkeste i løvet.
Jeg har 3-4 løvfældende mere, men de er fra sidste år, så jeg har ingen billeder endnu. Det kommer til sommer.
Et lille kig ind i skoven, mens rhodoerne blomstrer. Billedet lå under alfekig ;) jeg er bange for, at de små alfer fryser i dag, nu er det helt hvidt derude.
Til sidst et trist billede taget for få sekunder siden
Sneen kom til Samsø
Det kunne jeg så ikke nænne at slutte af med, så her et sommerbillede.
I må have det godt derude i det snedækkede landskab. Godt vi kan blive indendøre.



45 kommentarer:

  1. Der er også snestorm her og MEGET sne allerede. Vi kan så glæde os over endnu mere de kommende dage :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja vi ligger nok nogenlunde på linie, men I havde sne i forvejen. Ja det er ikke sjovt at tænke på, at der kommer endnu mere. Vi håber, det smelter hurtigt igen. Lige nu beskytter det vores planter, så der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget :)

      Slet
  2. Suveræne fotos af solnedgang:) Ja det er godt med billeder fra sidste år i denne tid,kan forstå at vinteren ikke lige havde tænkt sig at søge andre tilholdssteder !!
    Virkelig flotte rhodoer, og er der noget jeg egentlig savner så er det muligheden for at ha dem i vores lille have! dvs jeg har en enkelt lille variant,må se om den klarer sig:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Tak skal du have, jeg giver rosen videre til fotografen :)
      Næ det bliver vist ikke lige med det forår.
      Det er ærgerligt I ikke kan have rhodoer hos jer, hvis nu den ene klarer sig, kan du da prøve med en mere :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Sneen er ikke kommet hertil endnu, men det mørkner fra vest og blæser kraftigt.
    Kanon billeder af solnedgangen og af dagens rhodoer - fint at du skriver højden! R. gibraltar har en umanerlig lækker farve på næsten udsprungne blomster!
    Imponerende i har snestorm - og så skulle det enda blive meget værre/bedre på tirsdag!

    Kan du holde dig munter:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vi kan vel ikke sige, at I har noget til gode så, for I havde jo i forvejen, men det kommer nok alligevel.
      Tak skal du have, Bent gjorde sig rigtigt umage med solnedgangsbillederne denne gang :) så nu får han meget ros. R. Gibraltar har ikke blomstret i flere år, så jeg kan dårligt huske, at den så sådan ud, det er et meget gammelt billede. Jeg glæder mig til at se den i blomst i år, den har en meget frisk orange.
      Ja jeg kan godt sige dig, det er snestorm her, ret vildt, men jeg tror det er ved at tage af nu, så mon ikke det er begyndt hos jer også.
      Ja jeg skal prøve og i lige måde :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth.

    Her ligger der så meget sne, at Jacob har været ude og skrabe sne væk! Det har også blæst så meget, at både bilen og krukken ved døren er blevet helt hvide, selvom vi har carporten over! I går var jeg ude i udestuen og dække af med bobleplast igen, og det var vist godt jeg fik det gjort, for det er sørme godt nok blevet rigtig vinter igen her nede hos mig.

    Jeg tror aldrig jeg har oplevet, at Rhododendron har duft, så det glæder jeg mig til at opleve den 29.06.

    Jeg tænker på, at du har så utrolig mange billeder af den ene smukke Rhododendron og Azalea efter den anden. Må jeg spørge om du kan hjælpe mig med at vælge 5 mindre Rhododendron og Azalea i hvid, lilla og lyserød/pink?

    Jeg har planer om en ny skovinspireret have bag ved huset. Inden længe har jeg et nyt indlæg klar, som jeg er i gang med at arbejde på, angående både det, og alle mulige andre planer i forbindelse med min haveplan, som vi har tegnet færdig nu. Jeg kunne selvfølgelig også spørge i indlæget. Måske er der flere der har en yngling. Jeg kan i hvert fald se, du har rigtig mange flotte eksemplarer.

    Sikke et fantastisk sommerbed du havde i sidste indlæg.

    Venlig hilsen Malene

    Ps. Hils Bent og sig han er en fremragende fotograf. Sikke et pletskud:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja mon ikke det er blevet vinter føj da. Vil du sende en mail til mig på lisbethklastrup@gmail.com, så svarer jeg dig privat vedr. rhodoerne, jeg tror det er nemmere, så kan jeg sende billeder med. I mellemtiden tænker jeg lidt over det :)
      Jeg skal nok hilse Bent, desværre vil han ikke høre ros :)
      Lisbeth

      Slet
  5. Så vakre bilder av solnedgangen! Ja, det kom altså snø til deg også igjen. Våren lar vente på seg. Det er stor trøst i dine fine rhodobilder, for jeg lengter veldig etter å se mine igjen.
    Her har det snødd både i går og i dag, men det er i det minste mildt. 3 plussgrader har det vært i dag, og det er jo noe ;-)
    Ha en god aften i snøværet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er vakre billeder af solnedgangen. Ja våren lader bestemt vente på sig også her i Dk. Godt vi har billederne, der bliver nok senere udspring i år.
      Ja så har I haft mildere end vi har, her er det lige på frysepunktet nu.
      Jo tak også god aften til dig.

      Slet
  6. Hej Lisbeth - Hold da helt op for nogle skønne solnedgangs billeder Bent har fanget, husk at give rosen videre ;o).
    Ja - her vest på startede det med at sne ved 13 tiden, og sner det stadig. Heldig vis er her ikke særligt koldt -0,6 lige nu. Så selv om der ligger et godt lag på terrassen og i haven, er fortovet og vejen næsten helt fri for sne ;o)
    Det sidste billede af sommerstemning, er superskønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er skønne billeder, Bent har taget, men han vil ikke høre roserne, selvom jeg siger det til ham :)
      Her er det lige omkring frysepunktet, men med den voldsomme blæst føles det meget koldere.
      Jeg er glad for, at du også kan lide mit sommerstemningsbillede :)

      Slet
  7. Dejlige rhodoer/azalea'er, du har. Jeg glæder mig til at dufte din R. Govenianum den 29/6. Jeg er vild med vanille :o)
    Den smukke solnedgang, Bent har fotograferet, vil vi også gerne have her, men snestormen kan I godt beholde. Desværre tror jeg ikke, at vi går fri. Solen har skinnet indtil for 1½ time siden. Nu er himlen dækket af grå skyer :o(
    Knus Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Du kan roligt glæde dig til vanilleduften, jeg har flere der dufter af det, som blomstrer når I kommer, tror jeg. Det kommer nok sent i gang i år.
      Ja mon ikke også snestormen kommer til jer, det er jeg bange for.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Foto nr. 3 af solnedgangen er så smukt, at det giver gåsehud, Lisbeth! Her har solen været langt det meste af tiden idag. Meget lidt vind og en enkelt sky indimellem. Ikke et snefnug.

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Det er godt med gåsehud, når det er på den måde :)
      Fint vejr på Bornholm, ja I har jo som regel anderledes vejr end os. Mon ikke også I får sne til sidst, selvom I nok hellere havde undværet.

      Slet
    2. Jo jeg er ret sikker på, at vi "lukker ned" her på øen tirsdag - vil ihvertfald blive meget overrasket, hvis ikke vi går. Så vi er igang med forberedelserne. Det kan nu også være meget hyggeligt, så jeg klager ikke.

      Hjerteligst

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Ja, det er en bidende kulde udenfor. Jeg har jo været ude med hunden 2 gange.
    Sneen er ikke kommet hertil endnu, men vi har jo også nok.
    Utrolig flotte himmelbilleder Bent fik taget.
    Og dine Azalier er jo skønne - jeg har jo de organge i mit bed.
    God aften
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er godt nok koldt, jeg har været ude tre gange nu, turen til vandet klarede jeg 5 min. hurtigere end jeg plejer, var nødt til at gå stærkt for at holde varmen.
      Ja I har nok sne, men det er ikke sikkert I slipper af den grund.
      Bents billeder er fantastiske.
      Ja du har orange azalier de er også skønne, men lidt hidsige.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Vejret her - det har sneet her siden tidlig formiddag, og det er først stoppet for omkring en halv time siden. Det har blæst en smule, så der har været lidt fygning. Temperaturen har lagt lige over frysepunktet, så det har også tøet lidt. Vi har vel omkring 5-7 centimeter sne lige nu, men der kommer jo desværre meget mere... øv!
    Og så gjorde du mig endnu en gang mundlam... bedst som man tror, at du og Bent ikke kan diske op med skønnere solnedgangsbilleder end dem vi har set - ja så gør I det sørme igen... I love it, og hvor er det uendeligt smukt - TAK :o)

    Ha en go aften på det snedækkede Samsø...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ok også sne til jer, men det overrasker mig, du skriver blæst en smule, her har det blæst en halv pelikan. Vi har også 5 cm sne her nu, ja og mere får vi, dobbelt øv.
      Ja det er et utroligt smukke solnedgangsbilleder, Bent har præsteret, der var han heldig, og så er han jo også dygtig og har et godt kamera :)
      Du må også have en god aften.

      Slet
  11. Godaften Lisbeth.Ja! alle taler om vejret.Det er åbentbart det vi er optaget af.
    Sneen er ikke kommet hertil endnu.Men vi slipper nok ikke.Fragtfulde billeder Bent har taget.
    Kan se du har været i gang med at opstamme din thuja.....sejt gået i den kulde.
    Dejlige billeder af alle dine skønne azalea.
    Jeg købte to små til mit Høneballebed i rosa.......håber meget der kommer blomster i år.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja alle taler om vejret, det er jo klart, når det er lidt ekstremt som i disse dage. Ja Bents billeder er fantastiske.
      Jeg klarede lige en opstamning i går ja, det var ikke så koldt i går, så det gik fint.
      Det lyder da fint at du købte to små azalier til Høneballebedet. Kan du navnene på dem?
      I lige måde
      Knus

      Slet
  12. vildt dramatiske aften billeder ,,, super flotte ,,,, desværre er snevejret også startet her omkring kl. 18.00. ,ikke i store mængder endnu ,,,, ha en dejlig lørdag aften , vi skal først skovle sne i morgen tidlig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja flotte og dramatiske kan man vist god kalde Bents billeder. Så kom snevejret også til jer, er det Slagelse?
      Ja I kan vente med at skovle sne til i morgen tidligt :) Vi skovler nu heller ikke i aften.

      Slet
  13. Sneen har ikke ramt Ærø endnu, og det blæser heller ikke. Men der er koldt derude - og stille. For en sikkerheds skyld har vi dog handlet ind til et par dage.
    Smukke solnedgangs-billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Johanne
      Tak for din kommentar, det overrasker mig at Ærø ikke har fået sne endnu. Jeg mener, der er kommet sne på Fyn, men åbenbart ikke så sydligt.
      Klogt at handle ind til et par dage :) Så bor I nok ikke lige i byen?
      Tak skal du have.

      Slet
  14. Her til aften er snestormen løjet af og vinden lagt sig.
    Vi vader rundt i 20 cm sne, hvor der er læ. Mindre ude på markerne.Godt man har skov omkring husene i sådan et vejr.
    Per har fældet de sidste fyrre-træer, da saften er begyndt at trække op i stammen. Nu gælder det løvtræerne.
    Vi kører brændet ind i laden, så han kan stå i læ og kløve, nu sneen ligger højt.
    Heldigvis har jeg fået mine 'foredrags-planter' ind, så jeg er klar til Aalborg mandag. Håber vi når hjem uden sneproblemer.
    Fantastiske aftenbilleder Bent fremtryller.
    Og dine rhodo-fotos! Sukkk.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Her er den også løjet af, sjovt at følge med i vejret rundt om i landet. Det lader til at de slipper fri i Kbh. og på Nordsjælland.
      Det er ikke rart at gå rundt i så meget sne endsige arbejde i det. Godt I har laden, så han kan stå i læ.
      Godt du har foredragsplanterne klar, så må vi håbe, at I kan komme af sted uden snestorm og ikke mindst hjem igen.
      Ja Bent fik gode billeder, det må man sige.
      Ja sukkkk hvor vi længes efter foråret.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Vildt fantastiske fotos af solnedgang, som I må varme jer ved sådan en barsk lørdag!
    Og de dejlige blomstrende buske...uha, håber ikke de fryser alt for meget i blæst og kulde.

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja det var fantastiske fotos Bent fik taget i aftes, i dag er der kun sne og atter sne.
      Så længe det er løvfældende buske sker der ikke noget, tværtimod får de lidt ekstra vand ned, når sneen smelter.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  16. Ah, jeg vil sætte mig godt til rette i det sidste billede, og så kan I komme og hente mig, når det bliver forår :-)
    Her er ingen sne endnu, men det blæser en halv pelikan og er hundekoldt. Turen i dag med Frostie var bestemt kun for motionen og hundens skyld.
    Jeg anede ikke en gang at der findes rhodoer som taber bladene, sikke en alsidighed.
    Men nu kom jeg da lige i tanke om at jeg egentlig ville have mig en guldazalie en gang. De dufter fantastisk, ikke?
    Det er flotte solnedgangsbilleder at Bent har taget.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det kan jeg godt forstå, men det skal ikke være lige nu, hvor er det dog koldt, min tur til havet var heller ikke nogen fornøjelse, det var kun for hundenes skyld og så den der med motionen. Jeg klarede den 5 min. hurtigere på grund af kulden :)
      Nej det anede mig nok, at der var flere, som ikke vidste, at der var løvfældende rhodoer. Guldazalien har en fantastisk duft ja, og så er den jo gul, lige noget for dig :)
      Ja det har jeg også fortalt ham, men han er så beskeden, så han smågriner bare, når jeg siger at I alle roser ham.
      Knus

      Slet
  17. Det er jo herligt med en landsdækkende vejrudsigt på denne måde! Det er lagt bedre end den de viser i TV! Så kan man følge uvejret undervejs. Her er der stadig ingen sne, men til gengæld blæser det og de -4° føles som -20, så det har ikke været nogen fornøjelse at være udenfor.
    Den golden eagle har jeg engang haft i haven. Den fik min datter, den var lige en tand for skrap til mig! Den passede ikke særligt godt ind i min have! Ved samme lejlighed fik hun rosen Victor Borge, så kunne de passende holde hinanden med selskab i hendes have!
    Ja stor ros til Bents smukke billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg syntes det var en super idé at følge med i vejret på denne måde.
      Ja så fryser det en del hos jer, godt I har sneen til at beskytte planterne. Nu har vi så også sne til beskyttelse, her fryser det kun 0,4 men det blæser stadig en del, dog slet ikke som i eftermiddags.
      Golden Eagle og Gibraltar har hidsige farver, det synes jeg også, men det går helt godt at have dem i ørkenbedet. Jeg morer mig lidt over, at Victor Borge også gik den vej, jeg er heller ikke så vild med den, den virker lidt for prangende og vulgær. Jeg har allerede klippet den ned, så måske overlever den ikke vinteren :)
      Tak for ros til Bents billeder.
      Jeg har sendt dig en mail med billede af pelargonien.

      Slet
  18. Hej Lisbeth.

    Her nord for København har det været sol og megen blæst. Vi gik tur med hundene i Bernstorffsparken i Gentofte hvor der er meget åbent. Og vinden bed i kinderne, så jeg gik og ønskede mig en elefanthue!

    Godt du sluttede af med et sommerbillede!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det har været koldt i dag, sjovt nok fandt jeg en elefanthue frem i dag, da jeg gik til havet :)
      Det var nu ikke nok, den var ikke vindtæt, så op med hætten også, smukt syn ingen tvivl om det :)
      Ja det vinterbillede kunne jeg ikke slutte af med.

      Slet
  19. Wauuuuu - fantastisk solnedgang på Samsø. Her var der også tilnærmelsevis snestorm. Lige nu er der juleferie stemning med sne og solen der kommer op i frost vejr ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja den var flot den solnedgang. Her er det også snestorm - øv vi kunne godt ønske det anderledes.
      Knus Lisbeth

      Slet
  20. Fine solnedgangs billeder.
    Her skinner solen i dag.
    I går fik vi 5 cm. sne.
    Ha´ en dejlig søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Godt at høre I har solskin. Så fik vi nok lige meget sne i går. Her skinner solen ikke så meget i dag.
      Dejlig søndag til dig også, hvordan går det med Erhardt?

      Slet
  21. Vejret her på Stevns denne søndag: Solskin og blæst. ingen sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ingen sne på Stevns ok det sydlige Dk er åbenbart sluppet denne gang. Tak for besked.

      Slet
  22. Hej Lisbeth.
    Sikke dog nogle fantastiske billeder af solnedgangen, er helt fantastiske ;-))
    Her i Randers har vi også fået lidt sne i går, men i dag er det fint vejr med lidt sol. Har forsøgt at sende dig en mail på FB?
    Kærlig hilsen Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Tak skal du have, ja det var gode billeder Bent fik taget.
      Man kan vist ikke altid stole på FB, jeg har ikke fået en mail fra dig. Jeg har også sendt flere af sted til andre, uden at få svar.
      Min mailadresse er lisbethklastrup@gmail.com
      den må du hellere bruge i stedet.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet