tirsdag den 13. august 2013

Det hjalp - regnbilleder :)

Jeg skal ikke kalde Samsø en solskinsø, så får vi regn, en herlig ting.
I aftes satte vi os ud i pavillionen og spiste, næppe havde vi sat os, før det buldrede løs og regnen styrtede ned. 7 mm på 10 min, det er noget, der vil noget, selvom det slet ikke er nok. Her til middag kom der 1 mm mere, så en gang i mellem går der hul på skyerne. Jeg har luget i formiddag, det var noget nemmere i dag, regnen hjalp lidt på det.
Billederne er en skøn blanding af regndråbe- og solskinsbilleder, vi tager lige et solskinsbillede først:
Vi kan jo ikke sige septembers himmel er så blå, men der er sensommerstemning i billedet med rønnebærene og den blå blå himmel.
Nu vi er ved røn, så får I lige et billede mere. Denne her har jeg haft fra baby altså helt nyfødt, den er blevet et ret flot eksemplar, synes vi. Den var selvfølgelig selvsået.
Til Jessie er her et billede af min acanthus, den ligner din :)
 Clematis Mon Amour er helt speciel skøn her i fyrretræet, den vokser på en fin måde og er meget fotogen.
Frøstandene fra forårets clematis er meget smukke.
Regndråber i dagliljen Summerwine
 Dagliljen Gentle Shepherd
er bare skøn sammen med marguritterne
 Drejeblomst
og Duehoved med regndråber lige efter regnen i går.
Stormhat i modlys, næsten.
 Echinacea Alba
og denne her købt sidste år ved Staudefeen, desværre er den ikke i sortimentet mere, og teksten er gået af skiltet. Den hedder Pink Double Delight, tak for navnet Nina.
Hostablomst
Ligularia med Aronia i baggrunden
Så er der fine knopper i tobaksplanten
Sequoiadendron giganteum er blevet plantet her ved ørkenbedet

Her kommer en lille serie


min sidste lilje Smokey Mountain, der var kun to knopper,  dem skulle jeg have fjernet, kan jeg se nu hos Jan Irismarken. Det er for sent, må man sige.
Roserne kommer her:




Morten Korch er så småt ved at titte frem igen.



Til slut Odyssey med regndråber og smukke farver.
Fortsat god dag.

37 kommentarer:

  1. Hej lisbeth

    Alletiders jeg sidder netop med en nabo her i Sverige - og viser din blog.

    Drejeblomsten kendte hun ikke og syntes jo var fin - Og så ser jeg du har "min" Ligularia dentata med og en fin fin hosta blomst!

    Tror man kan få drejeblomsten fra frø?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov Lisbeth

      Glemte lige at kommentere din serie - flot flot - hvorfor skulle du dog have fjernet blomsterknopperne - de så da godt ud - jeg må se efter Jans forklaring!



      Slet
    2. Hej Karsten
      Det skriver Jan i sit indlæg af 30. juli 2012 :)
      Drejeblomster har jeg så mange af at jeg gerne sender. Er det til naboen i Sverige, kan du jo få nogen med næste gang, du skal derop. Så kan jeg sende til dig, hvis jeg får det at vide et par dage før. Jeg har mængder af dem, så I kan få begge to :)
      Godt du kan lide mine billeder og viser dem frem, hyggeligt.
      Også dejlig dag til jer.

      Slet
    3. Jeg kan også godt levere drejeblomster hvis det er, i hvid og lilla. De breder sig lystigt.
      Kh
      Marianne

      Slet
  2. Vakre blomster med regndåper på. Det var godt at du fikk litt regn. Du får fortsette å snakke om solskinnsøya, så skal du se at du får mer regn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg var glad for regnen, jeg må blive ved med at snakke om solskinsøen, hvis det hjælper, lige nu skinner solen igen :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth.
    Ja, der er ikke meget der kan få en have til at se skøn ud end en omgang regn.
    I dag har vi fået flere styrtbyger der kom så hurtigt at det var svært ikke at blive våd.

    Havehilsen
    ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Godt at høre, at I også får regn hos jer, det pynter gevaldigt på en tør have. Så må du løbe stærkt :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Det var godt at der endelig kom lidt regn til jer også, lad os håbe der kommer lidt mere til jer, så i kan få dækket underskudet ;o). Her har vi fået mellem 4 -8 mm dagligt de sidste dage, så du må gerne få resten af det, der var tiltænkt os. Heldigvis skinner solen også en del, men det er næsten som efteråret banker på, jeg har så ikke tænkt mig at lukke det ind ;o)
    Hvor ser din tobaksplante sjov ud, med kopperne gemt helt nede mellem bladene, glæder mig til at se den i fuld flor.
    Jeg er begyndt at tage billeder af mine nyindkøbte planter med skiltet liggende foran, så jeg altid kan finde frem til dem, det er nemlig så træls når teksten forsvinder. Dejlige billeder især dem med regn på, det er længe siden du sidst har kunne vise det ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg er glad for, at der kom regn, pænt af dig af jeg må få resten af det, der var tiltænkt dig, men mon dog du har fået nok endnu, det er jo længe, I har været uden regn.
      Efteråret nej det vil vi ikke lukke ind endnu, det må vente gerne en måned eller to mere :)
      Ja den ser lidt underlig ud tobaksplanten, den plejer ikke at have de kæmpeblade.
      God idé at tage billeder af planterne, for du har ret, det er træls, når teksten forsvinder.

      Slet
  5. Hvor ser det dejligt ud!
    Jeg har et billede af en Echinacea, der ligner din fra Staudefeen på en prik. Den hedder 'Pink Double Delight'

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nina
      og tak for navnet, det skriver jeg på med det samme.

      Slet
  6. Søde Lisbet - ja regn er livgivende og her har vi også fået nu.....desværre blæser det oven i dag så det er lidt for meget efterårsstemning for mig her i august :0)

    Blomster i dine drejeblomster - suk....de er mine slet ikke klar til endnu.....men kommer tid kommer råd.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Dorthe
      Dejligt at se dig igen. Du har ret, her blæser det også meget og virker efterårsagtigt, det gider vi slet ikke endnu.
      Du er jo altid lidt bagefter ovre i det mørke Jylland :) dine drejeblomster skal nok komme, imens må du nyde mine.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Også her er der lidt for meget efterårsstemning med en kraftig blæst. Din solhat ligner min piccolino meget. Du har nok ret i, at det mørke Jylland halter bagefter, for vi har heller ikke blomster i drejeblomsten endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det tænkte jeg også, da jeg så piccolino hos dig, men er din købt hos Staudefeen? Jeg tror min er købt i en staudepakke gennem Haven. Dorthe plejer at være noget bagefter, fordi hun har meget skygge i sin have, men det gælder så også på jeres kanter. Det er heller slet ikke alle mine, der er i blomst endnu.

      Slet
  8. Hej Lisbeth Igen nogle dejlige billeder af dine blomster,meget inspirerende og dit kommentar om September-himmel fik mig straks til at synge September himmel er så blå,en sang jeg holder meget af.
    Håber at i får lidt mere regn og derefter sol og varme.
    Knus Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Tak skal du have - ja men den sang tænkte jeg selvfølgelig også på, den er så god :)
      Ja mere regn, mindre blæst og sol, det vil passe os godt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Så gav din regndans endelig bonus, det må være hyggeligt at sidde i pavillonen og nyde synet og lyden. I dag er det godt nok efterårsagtigt, vores store Dahlia lå ned da jeg kom hjem, det er da træls... Rønnebærtræerne er meget smukke, det minder også om sensommer og efterår.

    Mine drejeblomster er så småt ved at komme i blomst.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja endelig gav regndansen bonus, men det er længe siden, så det er nok ikke derfor. Det er uhyggelig efterårsagtigt, det vand vi fik i går, er da blæst væk igen. Jeg vil hellere have mere regn, mindre blæst og solskin :)
      Det glæder mig med dine drejeblomster, så bor du ikke i det mørke Jylland :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Det er nu en dejlig friskhed over billederne, hvor man kan se at det har regnet.
    Det har også givet nogle gevaldige byger her hos os idag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det ser helt anderledes ud med regn på, selv jer i Sønderjylland har fået og Lolland har også, så mon vi ikke alle har fået noget regn nu. Til gengæld blæser det alt for meget.

      Slet
  11. Hej Lisbet
    Jeg tror, at du er ved at gøre mig til dagliljefan. Jeg får altid lyst til at plante flere, når jeg ser dine.
    Venlig Hilsen
    Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det glæder mig, hvis du bliver dagliljefan, det er de nemmeste planter, bare de får mindst 5 timers sol om dagen. Skønne er de jo også.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  12. smokey maountain er skøn, jeg kan godt forstå at nippe knopper af ikke var det der stod dit hjerte nærmest :)
    suk.. jeg må altså op at se din have, måske skulle jeg undersøge om jeg kunne finde grobund for sommerferie på samsø næste år :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Nej jeg kunne da ikke nippe knopperne af den, så havde jeg jo ikke set blomsten, som jeg i øvrigt ikke er så vild med, den så ikke helt ud, som jeg troede. Duften er til gengæld god. I morgen plukker jeg de to blomster ind i pavillionen, så kan jeg nyde duften og blomsterne derinde. Den skal flyttes i efteråret, da den står et dårligt sted.
      Ja prøv om du kan få dem med på sommerferie herovre, desværre er det ikke helt billigt hverken at leje hus eller komme herover med færgen. Nøste år kan du måske bedre få en fridag, så du kan følges med nogen af de andre.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg håber på det :)
      Vi sover tit på naturteltpladser når vi er på ferie. Jeg starter med at tjekke om der er nogen tror jeg.
      Kh Marianne

      Slet
    3. Jeg googlede lige selv, jeg havde glemt, at der er en i Onsbjerg. Cykler I så rundt?
      Bent ligger altid på naturteltplads, når han tager på cykeltur til Jylland, det gør han gerne en til to gange i løbet af sommeren.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Hvor ser det fint ud.
    Gode billeder både af regndråbe- og solskinsbilleder,
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  14. Dejligt lys I har haft der på Øen idag, syntes det var noget gråt både på Fyn og i Østjylland. Sikke mange knopper I har i jeres roser, mine har næsten opgivet væksten, jeg tilskriver det manglende vand i Juli. Har Du vandet ?
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Ja sensommerlys er smukt, og vi var heldige med solskin noget af dagen, også nu skinner den, men føj hvor det blæser.
      Vi har drypvandet roserne en enkelt nat, inden de skulle gødes for sidste gang, ellers bliver de ikke vandet.
      Lisbeth

      Slet
  15. Kære Lisbeth.
    Dejligt i fik regn og sikkert hyggeligt at sidde i pavillonen.
    Sikke fine frøstande fra den clematis du viser.
    Tak for billedet af Acanthus - den er stor og flot.
    Solhat "Alba" og den du viser på efterfølgende billede, er "lige de to" jeg købte hos Stovby.
    Flot "serie " du viser ------- ja, men Lisbeth, det hele er jo bare så smukt.
    Nu kl. 24. regner det også her.

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var dejligt med vand, det kan godt ses derude, og det var rart at sidde i pavillionen, det havde ikke været sjovt at være udenfor :)
      Ja Acanthus er blevet stor, måske lidt for stor.
      Jeg menete nok, at det var de samme, som dem du har købt, lidt sjovt.
      Så får I også lidt vand :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Godt med lidt vand til de tørketruede områder,det hele ser ellers meget frodigt ud uden vand!!Meget flot hostablomst,den ser meget stor ud??
    Ha en fin dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Regnen battede nu ikke meget med den blæst, der fulgte med. Selv om det ikke kan ses på mine billeder, så er det så tørt, at selv sommerfuglebuskene har det svært, hjertetræet er ved at tabe bladene osv.
      Hostablomsten er vist kun stor, fordi kameraet er tæt på, den har normal størrelse, men de er faktisk ret fine i år.
      Tak i lige måde.

      Slet