torsdag den 15. august 2013

Besøg og ferie :)

Solen skinner som vanligt, det blæser knap så meget i dag, og ja det er smukt vejr. Mens jeg lå i skoven og lugede, hørte jeg pludselig bildøre smække. Jo min sandten om ikke jeg fik besøg af mine yndlingsturister :) De har sommerhus i Ballen og tager gerne nogen af deres besøgende med i min have. Disse her var her også sidste år, rigtig hyggeligt at se dem igen, jeg fik den største kompliment, man kan få: min have blev sammenlignet med Botanisk Have i Kbh. de boede lige ved siden af, selvfølgelig er min knap så stor, men den var lige så flot, sagde de.
Mon ikke jeg lige voksede et par cm. mens jeg rødmede dybt og sagde tak :)
Med hensyn til ferie er det jo ikke noget jeg bruger, min ferie var i går her i pavillionen 1½ time med Haven (bladet:) I må gerne grine af mig nu, men al min tid tilbringes i haven, der har jeg det bedst, og sådan har jeg valgt at have det. For øvrigt er det Smokey Mountain i vasen, så der var og er stadig en dejlig duft derude.
 jeg har mange sommerfuglebuske
 i forskellige farver, de har selv frøsået sig

her ses stammoderen, det er da sjovt, at der bliver forskellige farver i de nye.
Det samme sker her
 Jeg har fået tre frøplanter af syrisk rose, denne er mere blå i farven
 her er den lilla
I den første busk er der også hvide blomster, bierne kan gøre meget.
Nu vi er ved frø, så har jeg denne fine frøstand i min fodblad, skal jeg lade den så sig selv i bedet eller selv prøve at så. Mon ikke Marie Hortofilia har erfaring, eller er der andre??
Dagliljen Stella d´oro bliver bare ved med at blomstre
Den hvide phlox er også fantastisk, på den ser man ikke tørken.
Lidt flere hostaer
 Grunden til at de visne frøstande endnu sidder på, er at jeg samler frø til mig selv og andre.
 Fried Bananas hedder denne her
her er blomsterne
Det tynder ud i liljerne, her er den sidste blomst i denne her
I år har violfrøstjernen klaret blæsten, nogen år er den knækket, men jeg har tøjret den godt i år. Den står meget udsat i vestenvinden.
Solhatten er til daglig glæde for både sommerfuglene og mig.
 Wild Berry Pow Wow

Det forstår I sikkert godt.
 I regnvandsbedet står min smukke hirse, den er jeg meget glad for
Her står også min Gunnera, den er groet pænt siden jeg købte den, men den bliver også vandet hver dag.
I går købte jeg en hortensia i brugsen, 50 kr. gad vide om den overlever vinteren.
I aftes støvede det voldsomt ind i min have, for marken blev høstet, men det dufter dejligt derude nu af høst, hyggeligt.
I efteråret købte jeg Claire Austin, desværre klarede den ikke vinteren, i stedet fik jeg tilsendt Old Wollerton Hall efter eget ønske, den anden var udsolgt. Det er godt nok en lille pistling, men nu er der to knopper i næsten ved jorden, så den er svær at tage billeder af. Den er blevet plejet og passet efter alle kunstens regler, håber den vokser sig stor næste år.
Et billede mere af den
 Så er der anderledes grokraft i Lady Emma Hamilton
og Valencia
Louise Bugnét står heller ikke tilbage.
Til slut et billede af mit smukke tulipantræ

28 kommentarer:

  1. Jeg forstår godt, at du holder ferie i haven. Vi snakker meget om, nu da vi kun er os to gamle, at vi vil tage på ferie uden for havesæsonen og så nyde haven, medens alt står i flor. Men lad os nu se, planer har det jo med at ændre sig.

    Det lyder hyggeligt med yndlingsturisterne og ikke så dårligt med sådanne roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg kunne ikke drømme om at tage væk fra min have mere end en dag her om sommeren, om vinteren bliver jeg også hjemme, jeg er hjemmefødding :)
      Nej det var dejligt med besøg og roser, der ikke stikker.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Jamen det er da dejligt at få ros! Specielt når der er noget om snakken!

    Fin blomst på Fried Bananas;)
    Men det må blive en anden gang.

    Tulipan træet ser ud til at trives - sundt og flot!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var dejligt, men nu har du jo ikke været og se min have, så du kan ikke være helt sikker. Du må snart tage turen :)
      Ja det var lige sent nok, jeg fik sat Fried bananas ind, den må du have næste gang.
      Tulipantræet er fint nu mangler jeg bare, at det vil blomtre.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja, jeg har jo været hos dig i sommer og jeg kan bestemt sige at din have er på linie med Botanisk! Og tusinde tak for lupinfrø, de skal jeg snarest så. Jeg samlernogså frø, og den langsporede tofarvede lilla, er vist på din ønskeliste, ikke?
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Tak skal du have, jeg bliver helt flov. Godt du har fået frøene, så håber vi, at det er gule lupiner, der kommer ud af det, man kan vel aldrig være helt sikker.
      Jeg kan ikke huske, om jeg har dem på ønskelisten, men hvis du har noteret, at jeg gerne vil have dem, så skal det nok passe.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Flot ros fra dine gæster. Jeg har aldrig prøvet at så fodblad, selvom de altid udvikler det karakteristiske æble. Succesraten er vist generelt lav. Frøene skal først renses for det snask, de ligger i, før de sås friske. Så vil det vise sig til foråret, om de spirer. Vi kan jo så nogle begge to og så sammenligne resultater til foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var dejligt med ros. Jeg kunne bare huske, at du har fodblad, så tænkte jeg, at du såede nok frøene. Ja lad os nu se, hvis det er meget besværligt, er det ikke sikkert, jeg får sået dem. Jeg er lidt doven på det område.

      Slet
  5. Det er da også en utrolig blomster-rigdom der er i din have, så det er ikke så mærkeligt at du får ros for den. Beundrer din hvide phlox - phlox har jeg ikke haft i haven i 20 år..... mon man skulle prøve igen, duften sidden i hukommelsen nu hvor jeg skriver dette, uhmmmm, jeg tror jeg må finde et sted til en hvid duftende phlox.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi mere ros, nu kan jeg vist ikke tåle mere. Jeg kan godt forstå, du beundre min hvide phlox, det gør jeg også selv, det er helt fantastisk som den blomstrer. Den duft glemmer man aldrig.

      Slet
  6. Hej Lisbeth.Det er da dejligt med ros af dine gæster.Og der var da lidt af en skuffelse da jeg var på bloggertræf i Botanisk have i sidste måned.Så din dejlige have kan sagtens være med.
    Idag er jeg begejstret for dine syriske roser.De er bare så smukke.......min lilla er også sprunget ud.
    Og dine solhatte er også dejlige.
    Har lige et spørgsmål ang. en af mine rhodoer.
    Den er meget bar på alle grenene.Men den har blomstret på alle grene.Ved ikke navnet,men den er hvid med lidt gult inden i.Kan jeg klippe den ned,og hvor langt ned og hvornår?På forhånd tak.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var dejligt med ros af gæsterne, jeg har set, at I var skuffede til træffet i Botanisk have. Tænk at jeg kan være med der, jeg ser ellers indslag på Facebook fra Botanisk have, der er da en del gartnere.
      Det er Cunninghams White, nå den er bar på grenene. Du kan godt klippe den ned, men jeg ville vente til efter blomstring og så klippe så langt ned som du har lyst, den sætter nye blade, der hvor du klipper, men springer blomstring over året efter. Jeg har selv afprøvet det i år. Jeg har ikke været meget for at klippe, men det er gået fint, den skyder igen. Jeg har kun taget nogen af grenene, så den kan blomstre på de andre, næste år tager jeg så dem, der har blomstrer og klipper. Mon det er til at forstå??
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth, det var da en fin compliment du fik, I har altså også mange sjældne planter og træer.Jeg har sået Fodblad flere gange med held, Jeg lader frugten modne godt,gnider frøene ud på såjord og dækker med lidt jord. Hosta har jeg ikke prøvet, men det vil jeg prøve. Jeg griner ikke af at du "holder" ferie I din have. Jeg er så taknemmelig for min have, den giver mig megen glæde. Kh Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det var en fin kompliment. Ja vi har mange sjælden planter. Tak for råd om Fodblad, det lyder forholdsvis nemt, så måske skal jeg prøve alligevel. Hosta er også nemme, men de kan bedst komme i gang, hvis man sår dem sammen med noget andet, har jeg fundet ud af. Altså i en indendørs plante f.eks.
      Jeg kan ikke undvære min have, det må også have været svært for dig, da du var i Australien i 5 uger.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Du kommer til å bli veldig høy etterhvert! ;-) Hagen din er veldig fin, så det er helt fortjent at du får ros. Jeg ferierer også i min egen hage og stortrives med det. Det er hagen jeg lengter etter hele vinteren, så den skal jeg ikke reise i fra om sommeren ;-)

    Den Wollerton Old Hall så jeg på en annen blogg i dag, og den er veldig fin.

    Ha en god aften

    SvarSlet
  9. Hej Marit
    Tak skal du have, ja jeg ender med at blive for høj :)Er der da noget skønnere end at feriere hele sommeren i sin have, det synes vi ikke vel.
    Jeg har set den hos Alice i Eventyrhaven en gang, derfor måtte jeg eje den, den var så flot, Det bliver min forhåbentlig også en gang.
    Tak i lige måde.

    SvarSlet
  10. hirse er smuk, den har jeg også haft engang ( selvsået) og det er smukt :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja jeg kan også godt lide hirse, den bliver flottere og flottere. Jeg har fået frøene fra Gitte H med bloggen fra frø til blomst. Det var nemt at så dem, lige noget for mig :)

      Slet
    2. jeg forsøgte engang at så tulipan træ... det er så ikke spor nemt, og virkede heller ikke, men de er SÅ smukke.
      KH Marianne

      Slet
  11. Jeg holder også ferie i haven og jeg elsker det:) Jeg indrømmer at det er dejligst når sommeren er som i år, hvor jeg kan sidde på terassen om aftenen med et glas rosé.
    Jeg forstår godt at du blev stolt over den kompliment du fik. Du har jo også etableret en flot plantesamling og knokler og kæler for haven - så det er fuldt fortjent.
    Det er da fantastisk at din sommerfuglebusk sår sig så flittigt.
    Line Faurflora har lavet frø af Foldblad og måske også prøvet at så.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er da skønt at holde ferie i haven, men selvfølgelig bedst, hvis det er et vejr som det har været i år.
      Tak ja det er lidt vildt at blive sammenlignet med Botanisk Have, det havde jeg ikke lige drømt om. Jeg har solgt og foræret væk af sommerfuglebuske, jeg har stadig mange større eksemplarer som står i mellem roserne. Nu er jeg begyndt at rykke de små spirer op, jeg kan jo ikke have sommerfuglebuske overalt, selvom det er flot lige nu.
      Jeg må lige se, hvad Line siger om Foldblad.

      Slet
  12. Jeg holder også ferie i min have OG på marked.
    Takker fordi du vil dele de dejlige billeder fra din smukke have med os.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja man kan ikke finde bedre sted at holde ferie end der hvor man holder af at være.
      Jeg kan slet ikke lade være med at dele med jer, dejligt at I nyder billederne.
      I lige måde.

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Det var da fint med gæster - og så nogen der "kom igen"
    Fine billeder af dine sommerfuglebuske og dine syriske roser, jeg synes den hvide er flot.
    En sød hotensia, håber den "kommer igen" ---
    Jeg kan også godt lide duften af høst---
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja ikke så dårligt, når de vender tilbage, det er jeg glad for.
      Tak ja de syriske roser er flotte, jeg kan bedst lide de lilla.
      Duften af høst er hyggelig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Hvor er det dejligt med besøg af stamgæster, der virklig forstår at værdsætte din skønne have.
    Jeg er også en rigtig hjemmetrold, der ikke farer ikke så meget rundt, så jeg forstår dig til fulde ;o). Hvor er den lille Old Wollerton Hall rose fin, jeg håber den bliver lidt højere til næste år. Dine billeder og blomster tager sig nu altså bedst ud i solskin, så nyd det gode vejr ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er jeg også rigtig glad for.
      Ude er godt - hjemme er bedst :) det er vi heldigvis nogen, der ved.
      Ja Old Wollerton Hall er rigtig fin, jeg håber bestemt også den vokser noget mere, i år er der ikke noget at prale af, mon ikke jeg skal huske den med lidt gran i vinter. Ingen solskin i dag, så jeg må nøjes med dis og gråvejr :)

      Slet