lørdag den 31. august 2013

Roser og amok beskæring

I dag starter vi med roserne, for beskæringen er ikke for sarte sjæle :)
Vejret er gråt og blæsende, og da sengetøjet var hængt ud på tøjsnoren, kom der en kraftig byge, nu flyver skyerne igen bare forbi os.
Her ser vi lige det hele lidt fra oven
der begynder igen at ske noget i rosenbedene


 Kronprinsessen har fået besøg af en lidt falmet sommerfugl
 Crocus rose
 Abraham Darby
 Lady Emma Hamilton
Old Wallerton Hall
Summersong
 Bering Renæssance
Sharifa Ashma
 Sct Cecilia og
Gertrud Jekyll har helt forskellige dufte og står lige ved siden af hinanden, så jeg plejer at lade
folk lugte til dem begge, for at sammenligne duftene.
 I går tog Bent først en stamme af asken her bagved til venstre for lågen
 så tog han en mere
 Stammerne saves i stykker
men se nu her, hvad har han gang i. Vores store flotte moreltræ får en kraftig beskæring, vi kunne alligevel ikke nå morellerne, men jeg kommer til at savne blomstringen.
Det var nu smukt, men forhåbentlig kommer det igen, for det var lidt vel højt.
nu tager vi hul på den første efterårsmåned, lyngen blomstrer og vi bliver lidt vedmodige over, at sommeren er forbi, men det har været en skøn sommer med masser af solskin, det kan vi leve højt på længe.
 Hostaerne i skoven står fint, de får nok lidt vand, når rhodoerne bliver vandet
men hostaerne i hegnet hænger noget med bladene.
Bedet som først blev lavet omkring 1.7. er godt fyldt op, sommerblomster er taknemmelige.
Disse vinterasters står i samme bed, jeg håber da, at de kommer igen år for år.
Endelig blomstrer min clematis Flammula, jeg har i år fået rankerne til at gro lidt nedad, så jeg kan få duften med.
Staudesolsikken er så småt i gang med at blomstre
også tudseliljen/tricyrtis er der lidt blomster i
Nu må jeg vist hellere slutte, selvfølgelig med Odyssey.
Fortsat god dag.

14 kommentarer:

  1. Skønne, skønne roser, du har :-)

    SvarSlet
  2. Godaften Lisbeth.Der er da godt nok stille på bloggen for tiden.Men folk har vel travlt med nye tiltag i deres haver.Kan se at Bent også har nok at lave.Men en gang imellem må der skæres ned.......og så er der jo også lidt brænde.Hosta har været rigtig fine i år.....ikke så mange huller i bladene.
    Dine vinterasters er jeg da lidt varm på.....dejligt at have noget der blomstre her om efteråret.
    Godt du har alle dine smukke roser at nyde lige nu.........mine er desværre slut for i år på nær mine pink ferry.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja der er meget stille på bloggene, det er ikke nemt at lave så meget i haverne, når det er tørt. Jeg tror snarere, de tager på markeder eller er kørt blogtrætte.
      Der er huller i nogen af mine hostaer, men ikke som sidste år, jeg ser heller ikke så mange snegle.
      De vinterasters var jeg så heldig at få af Rose, jeg er meget glad for dem.
      Ja der er mange roser nu, desværre blæser det vældig meget, det kan de ikke lide.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Tak for kigget.
    Som altid gode billeder.
    Hvor din mand dog arbejder hårdt.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase
      Ja han arbejder hårdt, men han bestemmer selv :) han finder selv på det.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Smukke smukke roser du viser, jeg er helt vild med den skønne Old Wallerton Hall.
    Jeg skal da ellers lige love for, at i lukker lyset ind i jeres have i disse dage. Det skal nok blive rigtigt godt, og inden du ser dig om er der atter blomstring i jeres moreltræ.
    Kan du så skynde dig at hænge en masse vasketøj ud, jeg syntes der altid kommer en regnbyge når du har tøj ude til tørre ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Jeg er glad for mine roser og venter især på, at Old Wallerton Hall skal blive stor og stærk. Den er endnu ikke ret høj, men brillierer alligevel med 5-6 blomster og knopper, det er da flot. Lærte den at kende på bloggen Alice i Eventyrland.
      Ja måske skal vi prøve med mere vasketøj, men en mm er nu ikke meget, slet ikke når det blæser pelikaner.

      Slet
  5. Ja så er jeg tilbage efter en dejlig ferie. Vejret har været skønt i år, og det er ikke mange tiltag, jeg har fået gjort i haven pga af varmen. Men vi har malet vinduer og det er et hestearbejde, som jo skal gøres.

    Men I er still going strong og har hele tiden gang i noget nyt. Jeg tror det bliver en glæde at få moreltræet ned i nå-højde. Blomsterne ses da også bedre længere nede.
    Her har vi endnu ikke set skyggen af regn i dag. I fredags fik vi en lille byge så alt her er meget tørt. Min have er bestemt ikke så blomstrende og smuk som din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg troede helt, du var forsvundet fra os, men det var du heldigvis ikke. Det har ikke været nemt at arbejde i haven i sommer, varmen har gjort det svært, men så tog jeg aftenerne til hjælp. Vi sprang over, hvor gærdet er lavest og betalte en maler for at male vinduerne. Det er jeg nemlig ikke betroet til, og vi kan trække det fra i skat.
      Ja i løbet af nogen år, bliver moreltræet forhåbentlig fint igen, og så kan vi nå morellerne.
      Ja det er tørt, men vi fik 6 mm i eftermiddag hurra det må gerne blive ved og så holde op med at blæse.

      Slet
  6. smukt.. dine roser har det rigtigt godt :) yndige det er de
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne
      Ja jeg nyder dem også.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hvor ser den fin ud din Flammula. Jeg skal anskaffe mig en clematis til en "rosenbue" - men jeg er meget i tvivl, vi er nemlig ikke så gode til clematis'ser - jeg overvejer om småblomstrende clematis'ser måske er nemmere at få til at trives end de storblomstrende.
    En af de små Spydverbenaplanter jeg fik af dig, står i knop, og de andre trives også godt.... det var ellers lidt hårdt for dem at blive postet en af de aller varmeste dage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja Flammula er rigtig fin, den er jeg glad for. De småblomstrede clematis skulle være nemmere end de storblomstrede. En af de nemme er også Montana Rubens, den kravler op over det hele og blomstrer forholdsvis tidligt.
      Godt du fik nurset spydverbenaerne, så de klarede den varme tur med post dk. Ellers er der mange flere her hos mig, de står fint alle vegne på stier osv :)

      Slet