torsdag den 1. august 2013

Tænk det regner, roser i varme farver, liljer og dagliljer

Jeg har været grundigt træt af at høre om regn alle steder i landet (næsten) i formiddag hørte jeg fra min bror på Fyn, at det øsregnede, surt. Tænk så lige som jeg gik ind til frokostpausen, begyndte det at regne, en mild stille regn ligesom det skal være. Det må gerne fortsætte resten af dagen på den måde.
Der er stilstand med blomstringen i bedet med varme farver, I vil sikkert sige, jeg er tosset, men det er meget mindre end for en uge siden (til gengæld bruger jeg ikke så meget tid på deadheading mere:), se nu bare her, hvad bedet præsterer:
 Lady Emma Hamilton (mange men også flere planter)
 Abraham Darby (kun få)
 Charles Austin (kun den ene blomst)
 Crocus Rose har mange blomster endnu
 Erotica stærkt på retur
 Flora Danica (jeg har 4 buske, men kun denne blomstrer)
 Grace (har lidt blomster)
 Crownprincess Margareta (de sidste i denne omgang)
 Pegasus (de sidste i denne omgang)
 Sophia Renæssance (de sidste i denne omgang)
Westerland (kun få i blomst)
Lidt af de fynske fra rosertilhaven.dk


Med så mange roser er der altid mange i blomst, håber I vil nyde billederne
Her har vi Crocus Rose sammen med liljen Big Brother

Dagliljerne blomstrer på livet løs, det er helt vildt
 Dobb. river Wye
 Stella d´oro
Green Flutter
Luxury Lace
Der kommer nye liljer:
 Navnet er væk men skiltet er der, så desværre ved jeg ikke hvad den hedder
Heller ingen navn her, jeg har søgt, men kan ikke finde ud af det. De har begge duft.
Den ovenfor minder om Big Brother, men det kan man godt se, at det ikke er.
Gizmo
Sommerfugle og bier har vi mange af, det er et sandt eldorado her for dem



Limelight er så smuk nu
Til slut haven i solskin
Nu er der ingen sol og ingen regn, kun gråt. Vi fik højst ½ mm.
Jeg har lige haft besøg af Gitte fra Facebook, det var hyggeligt, tak for besøget Gitte.
Fortsat god dag til jer alle.

24 kommentarer:

  1. Jeg kan forestille mig hvor overdådigt det er med alle de roser ,og ikke mindst alt det andet som blomstrer nu.
    Godt der kom lidt regn til de tørkeramte områder:)dog er de mængder du beskriver kun til at tage støvet!!
    måske får vi regn her om en måneds tid eller to...
    Flotte dagliljer og liljer også fra dit indlæg igår.
    Ha en fin dag!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja det er overdådigt, men ikke så meget lige nu, heldigvis er der også meget andet end roserne. Liljerne er fine nu.
      Der kommer så lidt regn, at det knap nok kan dække støvet, men duften får vi da :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Kunne din ukendte gule lilje ikke være "Beverly Hills"?
    lidt regn er vel bedre end ingen, her er der kommet nok en 12mm denne uge, det var godt, jeg havde jo kun klatvandet.
    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg synes ikke jeg kan huske, jeg har købt den, men måske er hukommelsen ikke, hvad den har været på det punkt :)
      Ja vi må glæde os over den smule vand der kommer.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. De er så fine dine roser - Charles Austin rosen ser ud til at ha' en rigtig smuk farve - jeg mødte en rose i England der hedder Julia's rose - den var bare så smuk med sin lidt falmede farve, så jeg kigger på dine tusinde roser, for at se om du skulle ha' den.... men måske er det ikke en rose der trives i Danmark.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi
      ja Charles Austin har en fantastisk varm gylden farve. Julia´s rose kender jeg ikke, den må jeg undersøge nærmere.

      Slet
  4. Ja, det er ikke mye regn som kommer av gangen her heller. 3 mm i går og det samme dagen før. Det er så tørt at alt tørker inn hvis en ikke vanner hele tiden. Vakre roser i varme farger! Limelight er virkelig flott.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det er alt for lidt regn, vi får, selv de som har fået 15 mm, det er jo ingenting.
      Ja Limelight er skøn.

      Slet
  5. Underligt med de regionale forskelle. Vi har egentlig fået en del regn (har dog ingen regnmåler, så kun en fornemmelse), for det har regnet stort set hver dag i denne uge, nogle ordentlige skyl.

    Nogle af mine roser er helt afblomstret, Jacques Cartier bryder sig ikke om regnvejr... Men hækrosen og de gule roser og Ingrid Bergman er meget flotte endnu.

    Dine liljer er så dejlige, hver gang jeg ser dem, ønsker jeg mig flere...

    God aften,knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er fordi bygerne falder i vandet og går udenom Samsø, det oplever vi næsten hvert år under tørke, deprimerende.
      Klart når I får vand, så er roserne færdige, så må jeg så i stedet glæde mig over mine, men regn ville jeg nu gerne have. Godt du har lidt roser endnu.
      Jeg kan godt forstå, du ønsker dig flere liljer, de er skønne.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Flotte flotte billeder af dine roser og liljer.
    Og sikke en have du viser på sidste billede, hvor er der flot Lisbeth.
    Vi har fået regn - men jo ikke nok.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja det blev til en del rosenbilleder i dag.
      Der skal meget regn til, før det er nok.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Godaften Lisbeth.Dejligt at du stadig har smukke roser at vise.Men jeg synes at alle dine dejlige liljer er dagens favoritter.Kan se at du også her hvid fredløs.....har rigtig mange f dem.....de breder sig hurtigt.Vi har fået ialt 15 mm de sidste par dage.......rigtig dejligt.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er godt at have lidt roser at vise på bloggen også, ja og liljerne bliver også nydt. Hvid fredløs breder sig rigtig meget ja, men det gør ikke så meget, når de blomstrer, så må vi rydde op i dem bagefter.
      Godt I har fået regn, men vi kan alle bruge meget mere.
      God aften og knus Lisbeth

      Slet
  8. Hold da op så mange smukke roser du kan vise billeder af.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja der er nogen stykke.
      I lige måde.

      Slet
  9. lækre roser, mine er ved at remonterer lige nu, men der er da lidt der blomstre. snart håber jeg på et smukt flor :)
    vi har haft støvregn hele dagen her og jeg kan mærke hvor lettet blomsterne er, Hønsene så dog noget sølle ud. det er sjovt men man kan se om det bare er en byge eller om det er heldagsregn på hønsene. de går ud i regnen ved heldagsregn, ved byger bliver de i huset.
    jeg har ikke set påfugleøje her i haven ret meget i år, men kålsommerfugle, dem er der RIGELIGT af :)
    Jeg kan godt lide green flutter :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja jeg har lidt roser endnu, som regel kan de lige holde til nogen andre begynder at blomstre.
      Vi har haft let regn tre gange i løbet af dagen, men det giver ingenting, desværre.
      Sjov betragtning med hønsene, det vidste jeg ikke, men jeg har heller ikke høns.
      Du har jo også noget kålsommerfuglene godt kan lide :)
      Green Flutter er rigtig skøn og en god blomstrer, når man har haft den i en del år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Ja og lidt har også ret... vi fik også 2 dråber i eftermiddags... Men igen det var ikke at se i regnmåleren. Det viser jo hvor lidt man i virkeligheden får!
    Du har da stadig en masse at vise frem.
    Gud ja Limelight, den er kommet hos mig i år, men den har da slet ikke blomstret endnu! Mærkeligt den står ved siden af Anna Belle som bare har kæmpe blomsterhoveder. Godt at blive mindet om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det har det da, selvom det var meget lidt og med 30 grader i morgen, så er det hurtigt sket, det nåede ikke at dæmpe støvet.
      Ja jeg har stadig noget at vise frem.
      Til gengæld har jeg en Anna Belle, som ikke blomstrer i år.Heldigvis har jeg også en der gør, så det går nok. Det er sikkert ikke så stor en busk som din. Min er ellers gammel i gårde, men den er blevet flyttet et par gange, det er nok derfor.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Øv det kun blev til ½ mm - her sukker vi også efter vand, har lagt vandslangen op i rhodo-bedet natten over, de er ved at dø af tørst.
    Min Limelight er slet ikke så langt fremme som din, men sådan er det som oftest, her er det hele åbenbart senere end hos mange af jer andre.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja det er lige så lidt som ingenting. Vi kunne bruge 5 gange 20 over 5 nætter :) Rhodoerne skal godt nok have meget vand i denne hede og med alt det blæst.
      Så har du noget at glæde dig til, nemlig Limelight den er fantastisk.
      Lisbeth

      Slet
  12. Ja regnen er desværre ikke lige fordelt, men jeg håber der snart kommer andet end finregn hos dig.
    Ja vi har også rigtig mange sommerfugle og andre insekter hos os i år. Nogle dage føles det næsten som hele haven er et stort sommerfugle hus, så mange er der.
    Du har da heldigvis mange skønne roser at glæde dig over endnu ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Jeg tror nu hele landet stadig mangler, selvom nogen har fået mere end andre.
      Ja der er mange sommerfugle osv. nu, det er dejligt.
      Ja der er da lidt roser derude endnu :)

      Slet