lørdag den 3. august 2013

Noget om liljer og purpursolhatbilleder

Her blæser det med varme i dag, solen er heldigvis ikke meget fremme, for det er næsten ikke til at holde ud. I formiddags var der 26.8 grader, nu er den heldigvis dalet til 24.9, der kom nogle tunge regndråber i 5 minutter, det var nok alt i denne omgang.
Jeg har taget billeder af liljer også i dag, de kommer her:
Denne her har jeg fanget et par liljebiller på her for nylig. Den står i det bed, hvor liljebillerne rigtig godt kan lide at være. Mange spørger mig, om jeg ingen liljebiller har, jo det har jeg, de sidder på liljerne i dette stenbed. Der er lidt larver på bladene, så når liljerne er afblomstret fjerner jeg stængler og det hele og smider i skraldespanden. Mon ikke liljerne alligevel kommer igen næste år??? Billerne slår jeg selvfølgelig ihjel, hvis jeg kan fange dem.
 Denne lilje købte jeg for et par år siden
Den har allerede fået et barn opdagede jeg her til morgen. Jeg troede, det var en anden lilje, der kom op ved siden af, men nej det var en nyt skud af moderliljen.
Nu kommer vi til det spændende:
Sidste år gravede jeg Anastasia op og fandt masser af løg i jorden, den blev delt pottet og plantet andre steder i haven. her kan I læse om delingen.
Anastasia er ikke sprunget ud endnu, så dette billede er fra 2012, men rundt omkring hvor jeg satte løgene er der sprunget liljer ud, se nu her:

Hele tre steder i haven gror Bonbini, sjovt nok står der Anastasia på skiltene, det er da lidt underligt. Der er ikke en eneste Anastasia endnu. Et løg blev sendt til Helle Blomsterhatten og et til Hanne i haven, jeg er spændt på, hvilke blomster der kommer på de liljer.
Måske har jeg selv løst mysteriet, når jeg kigger tilbage på billeder fra sidste år, ser det ud som om Bonbini har stået lige ved siden af Anastasia, lidt mystisk var det da. Desværre har jeg ikke mange billeder af den, underligt nok.
Jeg har nu fundet navnet på denne lilje, det er Pink Wishes
Disse her er vældig gode venner, den mørke er Dimension
Clematis Sunny Sky blomstrer flot rundt om vandgranen, det ser godt ud.
Xerxes blomstrer fint igen
 Mon Amour blomstrer stadig
Og den nye Niobe er også fin endnu.
Træet Acer Negundo Flamingo står fint i staudebedet, det er et træ, jeg er meget glad for, jeg synes, at det er flot med de brogede blade.

Fine modlysbilleder, håber du ser dem Heidi
I øjeblikket er skoven det eneste sted man kan lave lidt havearbejde, her er der lidt køligt.
Jeg har solhatte i grupper flere steder i haven, her bliver de præsenteret:







De store grupper er selvfølgelig de gamle, jeg har også en del nye, og rigtig mange som har sået sig selv, der er små nye planter mange steder.
Jeg har også den hvide, den står godt sammen med den røde ahorn.
De er dejlige sensommerblomster, synes jeg.
Solbrud her er flot sammen med den mørke blærespirea
 Souvenir de Malmason
 Clair Renæssance
Audrey Wilcox, læg mærke til det gulgrønne i bunden, flot farvenuance.

Til slut dagens rosenbillede
Jacqueline du Pré i en fantastisk belysning.
God våd dag til jer, hvis I er så heldige, vi var desværre ikke.

22 kommentarer:

  1. Uhhhhha den hvide lilje di viser er godt nok skøn, er det en madonna-lilje ?

    Jeg fik slet ikke sat nogle nye lilje-løg i foråret så det er lidt sparsomt med liljefloret i min have. Det må der rådes bod på næste år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja den hvide lilje er skøn, jeg ved desværre ikke, hvad den hedder.
      Du må have sat nogen liljer til næste år, kommer de ikke igen, dem du har sat??

      Slet
  2. Så flotte liljer du har! De store liljene liker ikke kulden her, så de dør etter en sesong. De asiatiske tåler mye mer. Acer negundo 'Flamingo' har jeg tre stykker av. Jeg liker også den så godt! Vi liker mye av det samme :-) Her fikk jeg tordenvær som varte i fem timer og det kom masse regn, hele 22 mm! Så nå slipper jeg å vanne på noen dager :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      22 mm hvor er du heldig, det kunne jeg godt ønske mig, desværre flyver de mørke skyer lige forbi os.
      Ja vi har lidt samme smag, det er meget sjov, den acer er rigtig skøn, det synes jeg også.
      Ærgerligt med de store liljer, men de asiatiske er også skønne, desværre bare uden duft.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Når jeg kigger på sidste års billeder synes jeg at der er en farveforskel på løgene?

    Bonbini er måske de små gullige, og har haft det svært i konkurrencen med de kraftige Anastasia?

    Vi fik vel 1mm her - men jeg ser der er en stor en på vej fra tyskland...

    Hvad hedder den høje hvide solhat?

    Ha en dejlig aften!


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det har du da helt ret i, jeg har sandsynligvis taget de små gule og plantet forskellige steder og nogen har jeg sendt. Men der er to store løg, og der er kun en stængel derude, så det er spændende, om den sidste dukker op et eller andet sted, der er nu ikke nogen af dem, der er på vej, som ligner knopperne på Anastasia.
      Ja det var jo ikke meget regn, I fik heller. Der kom godt nok en stor mørk sky syd fra, men den blæser forbi her.
      Den hvide solhat er echinacea Alba.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Ingen regn til os, men lidt blæsende i dag. Du har mange dejlige liljer. Mine er færdige undtaget dagliljerne. Mine solhatte står flot meget længe. Det er taknemmelige sensommer blomster. Er vild med din Audrey Wilcox. Dufter den?
    Har lige købt 3 potter med forskellige solhatte i Tvingstrup ved Horsens. Det var gennem Gul og Gratis. Hun får frø fra USA.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Jeg har ikke indtryk af, at der er kommet ret meget vand nogen steder i landet. Du må have nogen liljer, der blomstrer senere, jeg har indtryk af, at OT liljer dem med duft er senere end de andre. Heldigvis at du har dagliljerne endnu. Solhattene er også nemme ja, det er skønt også at der er så mange forskellige af dem. Det lyder spændende med de tre potter, du har købt i Tvingstrup.
      Audrey Wilcox dufter ja, men ikke så meget synes jeg, men nogen dufte kan jeg bare ikke så godt fornemme, for den skulle dufte meget, skriver de.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.Hvor har du da mange smukke liljer.Og alle dine dejlige solhatte er en skøn blomst her på sensommeren.Har selv fire forskellige......men skal da have flere.For det er da en nem plante.Vi har haft meget trykkende varme her hos os.....29 grader.
    Det er ikke rart.Lad os håbe på lidt mere regn i næste uge.Dagens rosenbilled med det smukke lys er bare dejlig.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja jeg har mange smukke liljer lige nu med en dejlig duft. Jeg har efterhånden en del solhatte, for to år siden havde jeg kun et par forskellige, men med dem som alle andre, vi må have flere.
      Puha ja det er alt for varmt, og vi bliver alle mere eller mindre snydt for regnen.
      Tak for ros til billedet, jeg er også glad for det billede.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. hvor er dine liljer smukke :) specielt den lysegule er fin idag:)
    hvor er det spændende hvilke liljer der dukker op hvor, men jeg håber da noget af anastasia kommer ind imellem.
    idag har jeg kønt nogle nye solhatte, så må jeg se om jeg kan finde et sted de vil gro... jeg prøver igen :)
    KH
    Marianne
    er vild med det sidste rosenbillede :)

    SvarSlet
  7. Hej Marianne
    Tak skal du have, ja liljerne er fine lige nu, du har selv nogen stykker. Jeg ved, at Anastasia kommer, hvor den plejer, men i år er der kun en stængel, sidste år var der to. Det andet løg kan jeg ikke se kommer nogen steder.
    Spændende med nye solhatte, det havde Gitte også. Håber de klarer sig hos dig.
    Ja det rosenbillede er så fint.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  8. hele tiden har du noget nyt og spændende at præsentere, hvor er de flotte dine solhatte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det har jeg, det er jeg nødt til, når jeg vil sætte så mange billeder ind :) jeg kan også godt lide at have noget forskelligt, som blomstrer over hele året.

      Slet
  9. Igen kan du fremtrylle gode billeder af dine smukke blomster.

    SvarSlet
  10. Flere smukke liljer. Solhattene er også flotte. Jeg har plantet mit første eksemplar i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette. Det bliver garantere ikke dit eneste eksemplar af solhatten, den bliver man afhængig af :)

      Slet
  11. Jeg har/havde 2 solhatte i haven sidste år, men de er pst væk i år.
    Her står termometret på 30•…og så besluttede jeg mig til den helt strore haveoprydning i dag…hvor tosset!
    Men det pyntede nu. Men jeg er helt færdig nu.
    Din Acer Negundu er vel nok i særklasse!!
    Jeg har tre forskellige Floks i haven lige nu.1 lilla 1 Pink og 1 lys lilla.…jeg tror de alle er fra dig Lisbeth. TAK for den

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det var da ærgerligt med dine solhatte, du må have nogen nye.
      Haveoprydning i 30 grader - ja så er du tosset :) jeg forstår ikke, at du kunne holde det ud.
      Ja den Acer er i særklasse, jeg tænkte også på dig, da jeg satte den ind.
      Dejligt hvis floksne gror hos dig. Håber de breder sig.

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Hvor har du dog mange smukke Liljer --- Solhatte er faktisk smukke, jeg havde købt nogle sidste år, men ingen kom, måske står de for mørkt, jeg må anskaffe mig nogle flere i år, måske hos Stovby planter.
    flotte roser du slutter med.
    i det hele taget mange flotte billeder.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg har mange liljer og solhatte, det er dejligt med noget, der blomstrer nu. Ja du må have nogen, har de dem hos Stouby mon.
      Tak tak.
      Hilsen Lisbeth

      Slet