mandag den 1. januar 2018

Årskavalkade, del 2 (maj og juni)

2018 ligner foreløbig til forveksling 2017, gråt, skyet og med masser af regn. Da det ikke fryser her hos os, har vi stadig regnmåleren ude, 11 mm er det blevet til siden i går kl. 10, hvor der var kommet 6 mm. De lover blot mere regn i ugens løb, der bliver vist ikke meget mulighed for havearbejde i den første uge i det nye år.
Ej heller friske havebilleder, så er det godt, jeg har arkivet og kan vise lidt billeder fra maj og juni.
Maj:
en solnedgang fra 4.5. må være en god start, det kniber med solopgange, når vi når maj. Godt nok står jeg tidligt op, men ikke så tidligt.
13.5. Saxifraga blomstrer så fint i stenbedene i maj
14.5. Ida beundrer pergolaen, hun var helt tilfreds
 Tulipanerne blomstrer
 P. Delavayi
og andre træpæoner er i fuld gang med blomstringen
Clematis Gladys Picard
og hostaerne er næsten helt fremme
 Rhodoerne blomstrer helt overdådigt 31.5.
ligeså de løvfældende
Juni:
I juni startede roserne allerede.
men først var der traditionen tro blogtræf i Geografisk Have Grundlovsdag
Frühlingsduft 6.6.
Magnoliaen blomstrede, det blev den ved med sporadisk til hen i august
 Martagonliljerne havde jeg mere held med i 2017, jeg havde vist også investeret i nye
 smukke pæoner
 og ikke mindst trælupinen med den dejlige duft
Iris germanica dufter nu også dejligt
Det gør Philadelphus Belle Etoile også
 jeg har næsten helt glemt, hvor flot roserne groede først på sæsonen
 både her og der
 det var en fornøjelse - også med roserne her ved skuret
nogle blomstrede så overdådigt, at de måtte have en hjælpende hånd. Ingen spøg for gartnermedhjælperen, de stikker jo, tak Bent.
 nogle af de nye roser i pavillionbedet, farvesammensætningen var klart en succes, synes jeg.
 Jacqueline du Pré
der er andet end roser i haven, men de ses bag stauderne her
G. Summerskies stod så flot
men vejret - ja også i juni kunne det have været bedre.
Roser og valmuer 20.6.
Jeg håber, I er kommet godt ind i det nye år, her foregik det stille og roligt.
Husk at se nytårskoncerten 12.15 og nyd musikken og de smukke blomsterarrangementer.
God dag og godt nytår

36 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Jeg håber, I kom godt ind i 2018. Selvfølgelig skal vi se Nytårskoncert og nyde de fine balletarrangementer - og blomsterne, naturligvis, der altid er overdådigt smukke.
    Maj og juni er nok de måneder, jeg allerbedst kan lide. Hvis jeg skulle vælger. Overdådige roser, du viser. Summerskies er også flot og frodig. Dejlig sprød farve.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Det kan du tro, vi er. Først nytårskoncerten og så en lang tur med hundene, så nu er jeg godt blæst igennem, det skulle være så sundt.
      Jeg er også glad for maj og juni, men efterårsmånederne holder jeg også meget af, men det har du nok opdaget.
      Ja Summeskies er rigtig fin i farven.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Efterår er også smukt, men SKULLE jeg vælge, blev det maj og juni. Heldigvis skal jeg ikke vælge ;-).

      Slet
    3. Maj og juni er jo også mere livsbekræftende - så længe det hele er grønt og saftigt :)
      Nej vi følger bare med årstiderne, heldigvis for dem.

      Slet
  2. Åh, dejlige maj og juni - det var da nogle skønne måneder med de blomstrende buske og pæoner og roser. Den våde sommer overskyggede helt de gode dage der ellers var, så det er godt med et tilbageblik.
    Jeres pergola blev fin og rigtig stabil viste det sig jo senere ( :-) ) det bliver jo helt vildt når den bliver fyldt med blomster.
    Jeg ved ikke lige med nytårskoncerten, men jeg ønsker dig god fornøjelse og så ellers rigtig godt nytår til dig og Bent :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er lige de to måneder det hele sker. Jeg blev også selv overrasket over, så fine billeder, man har jo næsten helt glemt det.
      Ja hurra for pergolaens holdbarhed, det var heldigt. Det bliver spændende at se, hvor meget de gror op i sommer roserne.
      Det er ellers en god tradition med nytårskoncerten.
      Tak i lige måde til dig og Flemming :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth!

    Tack för en härlig bildkavalkad över våren, jag kan nästan känna doften av allt det vackra som blommar. Under vinterhalvåret glömmer jag hur friskt, grönt och vackert allting är under vår och försommar.
    Nyårsafton avlöpte lugnt och stilla, jag går och lägger mig när jag blir trött, oavsett om det är nyårsafton eller inte.

    Nu ser vi fram emot ett nytt spännande trädgårdsår där allting fungerar som det ska, alla sorger och besvikelser lämnar vi bakom oss.

    En God Fortsättning på det nya året!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Gunilla
      Ja det er skønt at kigge tilbage på her i det grå mørke. Vi glemmer ganske rigtigt, at der trods alt har været en masse smukt i vores haver og enkelte gode dage.
      Det er godt med en stille nytårsaften. Så er det bare at glæde sig til alt det der dukker op i haven.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Tak For nogle smukke billeder fra 2017, man må da sige at roserne de var smukke. Det havde jeg også næste glemt så det var godt at blive mindet om.
    Især så fik du lige minder om de smukke iris frem. Og Forventningens glæde for jeg fik jo nogle knolde med hjem til Casa Rosen og hvor skal den fine duft indsnuses når de kommer :o)
    Her bliver det ikke til nytårskoncert, men til en tur i kolonien sammen med Alma og sige godt nytår til det hele.

    Rigtigt godt Nytår til dig og Bent
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Selv tak, ja roserne var smukke, det er godt at have noget at se frem til, vi ved det bliver flot igen.
      Nå ja du har fået iris, jeg håber, de vil blomstre i år.
      Nej du må ud og kigge til haven i stedet.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Uha det lød som noget Straus - jeg måtte jo lige ind og ta et lille kig da du sådan gjorde reklame:)
    Da sommeren først kom igang var det helt ok der i starten. Dejlige billeder du viser!

    Her var jeg også lige ude i en ordentlig skylle..
    Men hvad er det jeg ser, de holder fast i dagfrost på søndag - skal vi nu have vinter?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nå er det uha med Strauss :) jeg synes, det er en hyggelig tradition.
      Ja der var heldigvis meget godt, ja det var der sådan set hele sommeren, jeg har lige set billeder for juli og august.
      Ja det ser da noget blåt ud hos jer, men ikke her hos os, det kommer først, når rhodoerne blomstrer.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Flotte vårbilder du viser! Det er jo bare å drømme seg bort.
    De varmer godt her i det kalde nord :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det er dejligt at se blomsterbilleder nu og drømme sig bort :)
      Klem

      Slet
  7. Rigtig godt nytår til dig og Bent.
    Her regner det helt vildt, Javsen mener at der står vand alle steder, selv oven på stenene i marken 😀 Håber godt nok ikke, at det er sådan 2018 skal være, vi trænger til noget ordentlig vejr.
    Hvor er det dejligt med nogle blomsterbilleder, så man kan prøve at tænke på, ar der trods alt ikke er så lang tid, at det hele vågner op igen selvom der egentlig stadig er lidt liv i haven.
    Jeg er bare helt vild med din Trælupin, den er så flot. Sidst jeg prøvede at så den gik den til den første vinter, så nu står der en i drivhuset, som først bliver plantet ud til foråret, så må vi se om det er bedre.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde til dig og Javsen
      Vi har også fået meget regn i dag, men jeg nåede da en hundetur i tørvejr. Lad os håbe på bedre vejr i 2018, ellers ser det skidt ud.
      Nu sker der heldigvis snart noget i haven igen. Mon ikke trælupinen klarer det, når den står i drivhuset, ellers må du have nogle frø.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  8. Åh altså, med alle de skønne billeder af roser, kommer man til at længes. Heldigvis går vi mod lysere tider, så mon ikke snart de titter frem igen.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heike
      Ja man kan nærmest ikke forstå, at det har været så flot og forhåbentlig bliver det igen.
      Ja nu går det den rigtige vej igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Der er meget at glæde sig til. For mon ikke det bliver lige så skønt i maj og juni i år. Vi nåede en lille smule havearbejde i juleferien, men regnen satte hurtigt en stopper for det. Heldigvis er det jo mest for at få lidt luft på denne årstid. En tur i skoven kan også gøre det.

    Godt nytår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja der er meget at glæde sig til, og det gør vi, det bliver mindst lige så skønt i år, det må vi tro på.
      Det er ikke nemt at nå at lave noget, for mit vedkommende er det også mest for den friske luft, her er så våde, at vi ikke kan lave noget alligevel. Men en gåtur i skoven er også godt.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Godt nytår til dig og Bent.
    Jeg napper lige kavalkaden i omvendt rækkefølge - men her med maj og juni, hvor var det en herlig tid og nogle skønne blomster og billeder.
    Vi har meget at glæde os til :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde til dig og Mr. M.
      Det lyder som en god idé med omvendt rækkefølge, dette indlæg er mere spændende end det første. Ja det var en skøn tid, som snart kommer igen, og vi glæder os.
      Knus

      Slet
  11. Hej Lisbeth.
    Godt nytår og tak for det gamle,
    Uh det lysblå iris kan jeg slet ikke stå for. Hvilken farve!
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Tak i lige måde.
      Ja den blå iris har en meget fin farve, sådan en må du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Godt nytår til jer begge to Lisbeth.
    Så smuk en stemning du skaber. Så mange flotte billeder.
    Man glemmer jo helt al den regn sommeren gav os.

    Smuk 1. januar aften
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Charlotte
      Ja sådan nogle blomsterbilleder giver en god stemning, så er det lige før, man kan glemme regnen ja.
      Også smuk aften til dig
      Klem

      Lisbeth

      Slet
  13. Det var da dejligt med sådanne nogle billeder på sådan en grå dag...ja, nu hvor jeg skriver her er det helt mørkt udenfor..Godt vi går mod lysere tider.

    Godt nytår :)

    SvarSlet
  14. Hej Esther
    Ja jeg tænkte, at jeg kunne glæde med blomster og solskin fra maj og juni. Det er ikke lyst ret længe, men det går den rigtige vej.
    Tak i lige måde :)

    SvarSlet
  15. Hej Lisbeth
    Første dag i det nye år har ikke ligefrem vist sig fra den bedste side. Føj for et møgvejr og vi måtte ud mellem byger og blæst og få vores postkasse sat op. Her hvor vi bor et det desværre nødvendigt at tage den ned hvis vi da ikke ligefrem trænger til en ny :-)
    Dejlige billeder af maj og juni du har fundet frem selv om det jo ikke ligefrem var meget ved vejret i de måneder heller. Dejligt billede af Bent viklet ind i rosen :-) heller ikke en stikkende affære siger han nej til. Bedre gartnermedhjælper fåes ikke.
    Summerskies er en fantastisk Geranium.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det kan man ikke sige, den minder en hel del om mange dage i 2017. Ja her hos os var ingen hærværk af postkasser, men det er nok nødvendigt at fjerne jeres, vil jeg godt tro. Jeg gik så med hunde tre gange i dag, heldigvis regnede det kun på morgenturen.
      Ja trods vejret kan maj og juni godt vise fine billeder. Bent stikker ikke op for bollemælk :) men det er nu ikke det bedste han ved, altså det med roserne. Men hvis jeg falder ned af stigen, skal han jo selv lave mad, så han er nødt til at passe på sin gamle kone ;) dejligt at han vil.
      Ja vi er helt enige om Summerskies.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Det er jo nok de mest fantastiske måneder du her har kastet dig over. Alt er så frisk og stadig på vej. Skønne billeder af roser i massevis - og hvor stod de flot!

    Glæder mig til næste afsnit!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, så er det værd at vise billeder.
      Roserne stod rigtig fint i første blomstring.
      Det kommer snart.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth!
    Så vackert och fantastiska bilder, otroliga rosor.
    Önskar dig ett fint trädgårdsår!
    /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marika
      Også godt trädgårdsår til dig.

      Slet
  18. Kære Lisbeth
    Så skønne billeder fra mine yndlingsmåneder, som nok også var de vejrmæssigt de bedste. Det var så frisk og frodigt, som du også viser, og rosenfloret var helt overvældende. Siden regnede det hele væk, og rosenknopper og blomster rådnede op på stænglen. Jeg håber godt nok på bedre vejr i år! Det er lige før, jeg kan dufte pæonerne 😊 Ikke noget at sige til, at Ida er godt tilfreds med pergolaen - den er perfekt! Godt, at den ikke kom til at gå mellem rosenbedene - det ville have været en skam.
    I dag har vejret artet sig nogenlunde her, og vi har ligefrem set solen 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja selvom vejret var dårligt også i maj juni, lykkedes det alligevel at få gode billeder. Ja hos jer var vejret rigtig slemt, godt I fik en uges rimeligt vejr herovre.
      Pergolaen ligger det helt rigtige sted ja.
      Godt du også har fået noget solskin i dag.
      Knus Lisbeth

      Slet