lørdag den 10. august 2013

Billeder fra Høneballehaven :)

I dag må I nøjes med billeder fra Høneballehaven, men jeg har dem som sædvanlig i rigelige mængder.
Bent rydder op og beskærer i hegnet ud til vejen i dag, det er stærkt tiltrængt, og det pynter. Til gengæld er jeg gået i gang i den gamle del af haven, men jeg går ikke så hårdt til værks.
Regn er det ikke blevet til hos os, trods det at de har lovet det, men det kan man ikke rigtig regne med mere.
Clematis Mon Amour blomstrer stadig flittigt, den er ret flot op af fyrretræet. Havebøren står til venstre, hvis I skulle undre jer over, hvad det er.
Flere af de lidt ældre dagliljer blomstrer heldigvis stadig flittigt, de nyeste er holdt op for i år.
Sidste år havde jeg en masse fine dahlia, i år har jeg kun tre, knoldene gik til, da de kom i jorden, underligt. så jeg må glæde mig over de få jeg har.
Vi bliver i den lilla afdeling, drejeblomsten er sprunget ud.
Hirsen står så fint i regnvandsbedet
Det samme gør hjortetrøst, den er ret imponerende
Her har vi udsigt til bedet
Jeg har købt en lille hjertenød i Lønbæk, nu er den endelig ved at vokse så meget, at man lægger mærke til den.
En af blomsterne som jeg fik ved blogtræffet
Denne plante fik vi i torsdags hos Carsten og Nugga, det er et Mammuttræ Sequoiadendron giganteum, , deres søn har selv sået det fra frø. Meget spændende træ, i dag er det blevet plantet.
Vi fik også et lille oliventræ, så må jeg se, hvordan jeg skal opbevare det.
Tænk jeg fandt en knop i en iris, som ikke har blomstret i år, spændende hvilken farve den får.
Verbenaen er også begyndt at blomstre, den har jeg fået af Alice i Eventyrland :)
Jeg fik frø af tropelium Milkmaid fra Helle Havetrolden, men kun et enkelt har spiret, sikkert på grund af tørken.
Der er blomst i kirengeshoma/månestråle
 Echinacea Alba
En selvsået solhat, tror jeg, den ser lidt anderledes ud
Secret Joy er meget smuk nu
yndlingsmotivet :)
Her kommer en lille serie med timeviser:




Lidt roser må vi også have, de begynder så småt at komme
 Der er stadig blomster i Alfred rosen.
 Big Purple

                         
Gerbe rose har heldigvis fået en enkelt blomst igen
Rosen Resli blomstrer endelig op af moreltræet, bemærk liljen i baggrunden, som passer perfekt i farven :)
Louise Bugnét
og selvfølgelig Odyssey
 Grace
Summer song
Til sidst Anastasia står fint endnu

Så er det vist rigeligt for i dag, fortsat god dag.

22 kommentarer:

  1. Det var en spændende have, du viste i går, men din egen er jo heller ikke værst - ha. Det må gøre en stor forskel hos dig, at roserne tager fat med friske blomster nu, oven i købet kan farven virke mere intens i anden ombæring. Det var heller ikke alle vores dahliaer, der kom op, selvom de ikke fejlede noget, da knoldene blev lagt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej jeg er da selv rimeligt tilfreds med min, de er vidt forskellige. Roserne gør ikke så stor en forskel endnu, men der er mange knopper, så det kommer nok. Jeg synes, at roserne er meget smukkere i 2. blomstring.
      Mine dahliaer var begyndt at spire, alligevel gik de til, nogen af dem var nyindkøbte, underligt.

      Slet
  2. Åh din "timeviser". Den er jeg virkelig forelsket i! Den er så smuk!
    Hilsen Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja timeviser er fin, hvis jeg kan finde ud af at tage frø, samler jeg gerne til dig, de er nemme, selv jeg kan finde ud af det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Dejlige billeder fra din fine have.
    Mine dahlia er kommet på nær 2. Der kan opstå råd
    under jorden har jeg læst.
    Men du har heldigvis mange andre skønheder.
    Delige roser som altid. Går og spejder efter lidt tiltrængt regn?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have. Du var heldig, at alle dine dahliaer kom, du har sikkert ret i, at de er rådnet i jorden. Ja jeg er glad for, at jeg har mange andre skønheder at vise jer.
      Ja vi får heller ikke regn her, min søn kørte i en kraftig regnbyge mellem Århus og Silkeborg, så det er der, de får regnen åbenbart.

      Slet
  4. Så flotte bilder fra fin hage! Du har alltid så mye å vise frem. Spennende med det treet du har fått. Oliven har jeg også, og i år danner den oliven for første gang.
    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, jeg går ind for genbrug, så mange af planterne jeg viser er de samme :) men de forandrer sig jo hele tiden. Denne oliven er kun ganske lille, men måske vokser den til. Ja det bliver spændende med træet, det vokser langsomt heldigvis.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Nå endelig fik du dig taget sammen til at vise Summer Song - min eneste rose;) Var ved at blive bange for at din var gået til - men den ser da rigtig ok ud!

    Ligesom resten af haven

    Din egenavlede solhat er da spændende - lad os se om den er ligesådan ved næste blomst!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg tænker skam på dig, hver gang jeg ser blomst i Summe Song, men først nu blev det til et billede på bloggen :) Jeg har jo tre af den, så der vil nok være mindst en tilbage, den står bare lidt for sig selv, på grund af farven, som ikke passer til de andre, jeg har.
      Jeg har lidt svært ved at finde ud af de solhatte, de står meget tæt. Men jeg holder øje med dem, og ser om der kommer en eller flere magen til.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Det er da godt nok ikke retfærdig fordeling af regn, når nu du blev snydt igen :( Det kan ihvertfald ikke ses på dine billder for det hele ser lækkert ud. Timeviseren er så fin. Den er også i gang her hos mig. Ligeså Big purple, den har en skøn duft. Jeg har lige haft 10 iris reculata som blomstrede noget overraskende. Det er da skønt du får en iris til. Dem kan man simpelthen ikke få nok af. Hjortetrøst er imponerende høje og frodige! Mine krysanthemum blomstrer stadig ikke ;)
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Der var store tunge skyer rundt om hele haven, endelig kom regnen, men kun 2 mm, suk. Ja Timeviseren er rigtig fin. Det var da imponerende med 10 reculata i blomst nu, jeg glæder mig til at se min Germanica.
      De andre chrysantemum blomstrer heller ikke her, det var kun den ene, der er gang i indtil videre, men knopper er der, så de skal nok komme.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. øv med den regn hos dig, hos os regnede det i nat, og det var dejligt, for så behøvede jeg ikke vande alle de nyplantede blomster :)
    spændende med den iris, har du nogen sorter der remonterer ? for så kan det jo være en af dem.
    jeg syntes din måske selvsåede echinachea er fin. hos mig vil de ikke gro, og hos dig sår de sig selv :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja verdens goder er ulige fordelt, både regnen og solhattene :)Vi fik lidt regn her til aften, men kun højst 2 mm, skønt der var sorte skyer hele vejen rundt om os. Håber dine fine nye solhatte klarer det denne gang.
      Den har ikke blomstret før irisen, det var en jeg satte sidste år, så jeg ved ikke om den er remonterende. Sidste år havde jeg også en, som blomstrede ved denne tid, den var lyseblå.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dine høneballe billeder er skønne og der er masser af fotogene motiver endnu. Super flotte solhatte, den selvsåede bliver spændende at følge. Jeg fik købt min første solhat idag, så nu er jeg også med på moden ;o).
    Jeg laver sikkert et indlæg i morgen og viser den frem, hvis ellers det - jeg tør næsten ikke sige det - holder tørvejr i morgen, vi fået 30 mm idag ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Det kan jeg godt forstå, du næsten ikke tør sige. Her fik vi som sagt kun 2 mm :( nå men det glæder mig, at I fik, I trængte jo også meget. Glæder mig til at se din nye solhat. Så skulle jeg alligevel have sat modlysbilledet af stokrosen ind, men det var jo ikke sikkert, du kiggede med i dag :)

      Slet
  9. Tak for de dejlige billeder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  10. Hvor er den dog sød den lille månestråle. Skøn farve den har. Din daglilje har også en smuk farve. Er den lys lilla! Den farve har jeg ikke set i en daglilje før!
    Dejlige billeder fra haven din!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja månestrålen er sød, men Marie har en, der er endnu finere :)Dagliljen er nærmest meget mørk rødbrun, tror jeg, jeg vil sige. Den hedder Summerwine og kan anbefales, der bliver bare mere og mere af den.
      Tak skal du have.

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Ja! så fik vi ryddet op efter vores vejfest i går.Fik da lige 7mm regn i nat......godt vi havde vore store telt.Kommer helt til at savne mine drejeblomster når jeg ser dine.Mine er pist forsvundet.
    Din hjortetrøst er bare så flot.Og dejligt at Alfred stadig blomstre.......min holder pause for anden gang.
    Og du har da også smukke roser endnu.Rigtig god søndag knus Jette

    SvarSlet
  12. Hej Jette
    Ja der skal jo ryddes op efter sådan noget. Så fik I også noget regn, det var da godt, og godt I havde telt at sidde i.
    Drejeblomster kan du sagtens få nogen af fra mig, jeg har rigtig mange. Måske ses vi i efteråret ellers må jeg sende.
    Ja hjortetrøsten er så skøn, den er vi glade for.
    Ja jeg er ved at have lidt roser igen.
    Knus og godt søndag til dig
    Lisbeth

    SvarSlet