tirsdag den 6. august 2013

Jubiiiiiii regn

Da jeg stod op klokken 6 i morges, måtte jeg have lyset tændt, det var mørkt og snart kom de første dråber vand, det lynede og tordnede, i løbet af kort tid blev de nyplantede iris vandet. Vi fik 10 mm og kan bruge meget mere, men det var godt til en begyndelse.
Derefter blev det helt stille og solskin, nu er det skyet og blæsende, og temperaturen er ikke faldet, der er 25 grader derude
Hvor var det nemt at arbejde med jorden i formiddags,  meget ukrudt blev hakket om af cirkelhakken, det var rigtig godt.
Her er lidt billeder fra i aftes og i morges:
Jeg har Aronia/surbær i hegnet rundt om haven, de giver godt i år.
I rosenbedet står flere sommerfuglebuske, som har selvsået sig, de står lidt for tæt på roserne, men lige nu hvor der ikke er mange blomster i roserne, ser det nu meget godt ud.
 Superstar har jeg også, men den passer ikke godt sammen med de andre roser, så den har jeg solgt til en lokal boende, den kan afhentes til efteråret.




Clematis er der også lidt af endnu
 Arctic Queen
 Blue Angel i solen
 Niobe
Jackmanii er stadig imponerende at se på her inde fra stuen
 Green Flutter kan lidt endnu
men nu er det slut med den, der blomstrede først, dette er den sidste.
Der kom endnu en blomst i Daturaen
Phloxen blev glad for regnen, løvet hang noget på den.
Tradescantia/Trekantblomst står fint i staudebedet

Skønne violfrøstjerner


og solhatte, den sidste er Fatal Attraction
Den syriske rose er tæt på blomstring nu, busken har både blå og hvide blomster
Min nye scabiose tror den skal være lige så høj som kæmpe skælhoved, den strækker sig efter den, de står i samme bed.
Endnu en lilje er sprunget ud, heller ikke den har jeg navnet på.

 Hotline
Anastasia
En smuk hvid hostablomst
 Kig op mod skoven med den mørke himmel i baggrunden
og kig fra diget ind i haven
Til slut et kig gennem stormhatten til haven.
Fortsat god dag

34 kommentarer:

  1. Dejlige billeder, men send venligst noget vand herover. Vi har masser af tør blæst, hvilket jo forværre tørken :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madam Bæk
      Nej nej det går ikke, jeg har ikke fået nok endnu, du må selv få skyerne til at åbne sig :)
      Vores er nok allerede fordampet med det blæsevejr. Hvor er det synd, det falder så forskelligt, de kunne bare give hele landet 50 mm.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, det var da en usædvanlig flot hosta blomst - ren og fin i farven, hvad mon det er for en?

    Ja, vejrudsigterne loverr jo mere regn - også her i Sverige. Det gør bestemt ikke noget.

    Din Aronia ser fin ud - her har Otto spist det hele:))

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er meget fin den hvide hostablomst, jeg har en mere at vise dig, der har jeg navnet.
      Ja lad os bare få mere regn.
      Det var da tarveligt af Otto at spise din aronia.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth.
    Er da godt nok lidt vild med Arctic Queen, uha den er flot. Min datura er ligesom slet ikke kommet i gang i år;-((
    Har du to syriske roser sammen, eller er det i samme busk du har to farver? Indtil videre har jeg kun blomster i den lilla, den to farvede lader vente på sig..
    Vi fik desværre kun 3 mm vand, så her er stadig tørt.
    Ha' en dejlig aften.
    Knus Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Ja Arctic Queen er rigtig fin, men jeg har aldrig haft mere end to blomster i den, så den blomstrer ikke overdådigt.
      Den syriske rose er en busk, hvid i den ene side og lilla i den anden. Den stammer fra en lilla busk, der har frøsået sig, sjovt at der så kommer hvidt i den. Hos mig er de kun de hvide, som blomstrer endnu.
      Ja for en gang skyld var vi heldige, der er mange som ikke har fået regn eller meget lidt som jer.
      Også dejlig aften til dig.
      knus Lisbeth

      Slet
  4. Ja tænk man kan glæde sig over regnvejr…vi har været i Furesøen og bade med børnebørnene, vi har 29 gr men kan se skyer i horisonten nu, det ville være godt med lidt regn nu!
    Det ser så friskt grønt ud hos dig! Flot farve på din skabiose jeg har købt mig en lyslilla, den er også fin! Det nye bliver vandet alt andet må vente!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er utroligt, at man kan glæde sig over regnvejr, men sådan som haverne trænger, så kan man godt. Håber skyerne i horisonten sender regn ned over jer.
      Jeg vil også gerne have en lyslilla scabiose. Jeg er lidt skuffet over denne her, men den er ny i år, så det kan være, den bliver bedre næste år.
      Man er nødt til at prioritere vandingen ja.

      Slet
  5. Hvor herligt - både regn og blomsterbilleder :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
  6. Her har vi også fået regn sidste nat. Lidt finregn omkr. kaffetid og igen lidt regn kl. 18,men det er stoppet. Håber på mere i løbet af natten.
    Som altid dejlige billeder fra din smukke have.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Her blæser det ½ pelikan og regnen kom i løbet af ½ time, så blev det solskin.
      I lige måde.

      Slet
  7. Til lykke med regnen - vi fik vist et par mm. Fint billede til sidst med den blå forgrund. Aconitumplanterne står godt i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marie, jeg kan forstå, at jeg har været meget heldig, det er noget ulige fordelt rundt om i landet.
      Jeg har foreløbig kun den ene Aconitum, men den har gjort det godt i år, den er bare fra sidste år. Jeg har dogen mere, som jeg fik af sønderjyderne til blogtræf, der ser ud til at være knopper i.

      Slet
  8. Så godt at du endelig fikk regn! Litt er bedre en ikke noe. Niobe er så vakker, den står på min ønskeliste. Den lilla Datura er Så fin i fargen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg tror mest det var Østjylland, der fik regn i denne omgang, så jeg var heldig. Niobe er rigtig køn, ved et tilfælde har jeg tre. Daturaen var rigtig smuk her til aften, gad vide om jeg kan nå at tage billeder i morgen tidlig.

      Slet
  9. Hej Lisbet
    Hvor er du heldig, du har fået regn! Der faldt ikke en dråbe hos mig. Din nye hvide scabiosa ser dejlig ud!
    Og så er det et dejligt kig fra diget.
    venlig Hilsen
    Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja jeg er ved at finde ud af, at jeg har været heldig, der er mange rundt om, som ikke har fået noget. Jeg synes scabiosen strækker sig lidt for meget i vejret, det havde jeg ikke regnet med.
      Tak ja det ser som regel godt ud fra diget.
      Hilse Lisbeth

      Slet
  10. Det var godt, at det nu endelig blev jeres tur til at få regn. Hvor er der mange smukke liljer endnu. Her er de stort set færdige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja det var dejligt, at vi fik regn, det var der åbenbart ikke så mange der gjorde. Jeg tror jeg har nogle sentblomstrende liljer, det må du have fat i.

      Slet
  11. hi hi, jeg suste også rundt og gjorde klar til den helt store skylle.... og hvad fik vi så - under 1 mm - nå, det er jo også dejligt med en solskinsdag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Nej heller ingen regn på dine kanter, det er vist kun Østjylland der har været heldige denne gang. Godt du så kunne nyde en solskinsdag :)

      Slet
  12. Sikke en overskrift :) Så vidste jeg at du havde fået lidt vand - jeg tænkte på dig i morges - tænk kl. 6 var der så mørkt her at man skulle tro det var oktober og så gik der ikke lang tid før det bragede løs og lynede og regnede i ét væk.

    Sjovt med den hostablomst - ved første øjekast ligner det næsten en lilje.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja så var I da ikke i tvivl om, at jeg har fået regn i dag, men det ser ud som om, det mest er Østjylland, der har fået. Det var lige sådan her, jeg tænkte også hold da op er det allerede ved at være så mørkt om morgenen, men så opdagede jeg hvorfor.
      Hostablomsten er ret smuk ja.
      Knus lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Endelig - blev det din tur til at få lidt regn, du har også ventet længe ;o)
    Sjovt at du allerede har Aconitum i blomst, mine blomstrer først hen i oktober.
    Dejlige regnvåde liljer du viser, lad os nu håbe at der snart kommer mere regn til jer, vi fik også 3 mm i morges ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja endelig fik jeg regn, men det var der vist mange andre, som ikke gjorde. Mon ikke de Aconitum blomstrer på forskelligt tidspunkt, jeg har en anden fået af sønderjyderne til blogtræf, den har knopper.
      Der er mørke skyer nu, så vi må se, om vi får mere. Godt I også fik lidt igen :)

      Slet
  14. Det er underligt, i vinterhalvåret hader vi regn, men efter nogle ugers sol, klapper vi i hænderne, og glædes over det. Her har vi kun fået et par mindre byger, uden lyn og torden.
    Der er vel nok frodigt i din have, der ser helt svalt ud, men kan forstå at det er der ikke :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det har du helt ret i, men lige nu er det hele så tørt, så vi er vilde med regn.
      Lige omkring middagstid blev det meget lummert og trykkende, men til aften blæste det ret voldsomt og ubehageligt.

      Slet
  15. Kære Lisbeth.
    Det var da godt i fik regn, her kom ganske lidt også i morges.
    Kig ind i din have gør altid lykke, hvor ser der flot ud.
    Dine Violfrøstjerner er flotte, de gør sig vist i en stor have.
    Og dine liljer kan man ikke blive træt af at se på.
    Daturaen er flot men speciel, har aldrig set sådan en før.
    Stormhat (har aldrig set den før) ser også meget flot ud.
    I det hele taget mange flotte billeder.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja vi var glade for regnen. Ja violfrøstjerner er flotte og gør sig godt i både store og små haver, synes jeg.
      Daturaen er meget speciel ja, stormhat er flot, den kan du godt have hos dig.
      Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Godaften Lisbeth.Ja! vi venter også på lidt vand......der er bare så tørt.
    Flotte clematis du viser......din Jackmani er da bare imponerende.
    Skønne solhatte......dejlig plante.
    Og du har da også stadig mange flotte liljer.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja vand venter vi alle på, måske kommer der lidt i nat, det er meget lummert nu. Jackmanii er en ældre sag, derfor er den så stor, det er en af de første jeg fik fat i. Solhatte er på mode lige nu, dem skal vi have mange af, de er flotte i flok.
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Vi tager begærligt imod de dråber, som kommer fra oven :) Det er rigtig dejlige billeder, du viser.

    Kan du have surbærrene i fred for fuglene?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla J
      Ja det er ikke meget vand, vi får tildelt rundt om i landet, så vi tager glade imod.
      Tak skal du have.
      Jeg synes ikke, jeg har problemer med at fuglene tager surbærrene. Sidste år var der nogle herover, som gerne ville plukke, men da vi de blevet til indtørrede rosiner, så fuglene er ikke specielt interesserede. Måske er de mere i år, hvor vi mangler vand incl. fuglene sikkert.

      Slet