fredag den 30. august 2013

Beskæringen fortsætter - ja og selvfølgelig rosenbilleder

Bent har fridag i dag, så han har været flittig med beskæringen, se bare her:
 Så er elletræerne bag nordbedet kraftigt beskåret
I går var jeg en kort tur udenøs og købte denne beskæredims i Lidl, den fungerer godt, så han ikke behøver at tage stigen frem hele tiden.
Høstanemone Bressingham Glow måtte have en tår vand, ellers var den ene knop ikke sprunget ud.
 De almindelig klarer det bedre inde i skoven, hvor de blomstrer mellem stammerne
Pamina
Der er stadig fine hornvioler mellem roserne, selvom jeg har luget de fleste væk
Solsikken kalder på opmærksomheden her foran hjortetrøst i regnbedet (uden regn)
Et par enkelte digitalis blomstrer endnu
coreopsis moonbeam blomstrer nu, der er en lilla som fletter sig sammen med den
Solbrud set gennem blodblommens stammer
kæmpeverbena
Dagliljen summerwine kan lidt endnu
og staudeclematis blomstrer flot efter flytningen væk fra rålammene
Jeg har frøkapsler på en enkelt lilje
nemlig denne her, Karsten er det noget, vil du have af frøene??













Heldigvis står roserne smukt, det er dejligt. Vil I vide navne, så spørg :)
God weekend

19 kommentarer:

  1. Hvor er dine roser dog smukke. Det har jeg hvis skrevet rigtig mange gange, men jeg nyder at se dine billeder hver gang.
    Jeg var ikke klar over, at man kan tage frø af liljer. Her i blogland kan man blive ved med at lære nyt.
    Ha´ en god aften og tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      God gerning kan ikke gøres for tit, jeg er glad for, at du nyder mine billeder.
      Ja vi lærer rigtig meget i blogland.
      Selv tak og i lige måde

      Slet
  2. hej lisbeth

    Det var ellers nogle ordentlige lilje-frøkapsler, det ser godt ud - men liljer er det oifte enten/eller - mange har deres liljer i drivhus! for at være sikker på resultat - mange liljer bryder sig ikke om under 20grader når de skal bestemme sig for om de vil forsøge at lave frø:)

    Topbeskæreren minder meget om en jeg har - de er glimrende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov du spurgte jo om det var noget, og jo da bestemt Lisbeth hvis frøene bliver gode - (man kan liugesom se om der ligger noget inden i)

      Lad os vende tilbage til det - er på vej til Sverige:)


      Slet
    2. Hej Karsten
      Allerede Sverige igen :) godt du kan fordele tiden mellem landene. Jeg har klippet de fleste liljeblomster af, derfor er der nok kun frø i denne, jeg gemmer dem til dig, når tid er.
      Jeg har en anden topskærer, men den kan kun klippe, denne her kan også save.
      God tur til Sverige.

      Slet
  3. Betryggende at læse, at du tænker på handymandens ve og vel. Flot oversigtsbillede af rosenbedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det gør jeg selvfølgelig, vi kan jo ikke undvære vores handymænd :)
      Tak

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Det ser flot ud, det i har lavet -----
    Din staudeclematis er jo fin ligeså dine roser.
    Dit indkøb af topbeskærer vil du ikke fortryde.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jessie
      Jeg er meget tilfreds med staudeclematissen og selvfølgelig også med roserne.
      Jeg har en topbeskærer i forvejen, men den kan ikke klippe så tykke grene som denne her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. uh... det er da utroligt med de hornvioler, og ligefrem at LUGE dem væk, men det ved jeg jo godt du gjorde, og det var jo også nødvendigt. Kan man bede om en bette klump af den skønne mørke hornviol ved lejlighed?

    Det pynter meget med beskæringen, Bent kan sit kram :)

    Alt ser så smukt ud - de skønne dobbelte høstanemoner.... jeg så dem til salg i Bilka i aftes.

    God weekend, Lisbeth

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg blev også helt forbavset over hornviolerne, dem som fik lov at stå, kom sig hurtigt. Jeg skal nok tage en klump med til dig ved lejlighed f.eks 15.9. :)
      Ja Bent har knoklet på i dag, det ser godt ud. I dag har han selv styret det, jeg har ikke været med. Når det er med motorsaven holder jeg mig væk. Han fik knækket en gren på en busk, men hvor der handles, der spildes.
      Høstanemonerne er ikke billige i Bilka, synes jeg.
      Tak i lige måde Ulla.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Beskjæring er noen ganger helt nødvendig, det blir fint hos deg. Du har så mange fantastiske roser, jeg skulle ønske jeg hadde like mange som deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. I denne varme sommer, er stort set alle træer og buske vokset vildt, nogen buske skal have en omgang beskæring mere. Ja pladsen til roserne har du, men det kniber desværre med klimaet.

      Slet
  7. Godmorgen Lisbeth.Ja! så var jeg ude og spise igen- igen.Og vi fik da næsten 3 mm regn i går.......hurra.
    En smart "skæredims" du har købt til Bent.
    Og det har bestemt pyntet bag nordbedet at der er blevet klippet lidt væk.Din staudeclematis er da bare så fin......og allle dine smukke roser kan jeg godt misunde dig.God lørdag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja du er tit ude og spise, det er vi ikke. 3 mm så var du heldig, selvom det stadig er alt for lidt.
      Skæredimsen er rigtig god og satte en masse i gang.
      Jeg har rigtig mange roser nu, det er dejligt.
      Tak i lige måde og knus

      Slet
  8. Skønt med sådan en beskærings fridag her i sensommeren ;0) Skønne billeder som altid Lisbeth - og her mangler høstanemonerne også vand i stor stil - floret er ikke så smukt og prangende som det kunne være - men på den anden side vi kan jo ikke få det hele og sommeren har heldigvis været gavmild på mange andre områder ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja det er godt at få beskåret noget, han går stadig til den. Mine høstanemoner har det fint i skovens skygge, men de andre som jeg har prøvet at flytte er visnet helt ned i tørken. Nej vi kan ikke få det hele, vi har lige fået en lille byge lige oven i vasketøjet, men pyt det gav en smule regn.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. smart sav du har begavet Bent med ,,,,,smukke billeder

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna
      Ja saven bliver flittigt brugt.

      Slet