fredag den 2. august 2013

Varmen drøner ned og besøg i haven

Det er forfærdeligt varmt, heldigvis lufter det lidt, men her er det næsten 30 grader, så jeg kan forestille mig, at det er endnu varmere andre steder i landet. Jeg må sige, at jeg har fået min lyst styret med sommer, mindre kan gøre det. Til gengæld vil jeg nyde de milde sommeraftener og ellers holde mig i skyggen.
Lige over middag fik jeg en mail fra fru Friis, der stod: min søster og min yndlingsnevø er på Samsø, må de komme og se din have. Jeg sagde selvfølgelig straks ja, for jeg måtte jo se yndlingsnevøen :)

Det var rigtig hyggeligt, tak for besøget. Mikkel er meget haveinteresseret og Jytte er endnu mere. Det var godt nok lidt varmt at gå rundt derude, men hyggeligt.
Min clematis Blue Angel kan slet ikke måle sig med Heidis, men der er da blomster i den.
Efterhånden bruger jeg mere tid på dagliljerne end på roserne, der er mange at pille af hver dag.
 Arctic tern
 Gentle Shepherd
 Lacy Dolly
Night Embers
Liljer:
 Bonbini har jeg set i blomst tre steder i haven, jeg kan ikke huske, jeg har delt den, men det må jeg have gjort.
 The Edge tror jeg denne hedder
Uden navn
Terrassebedet til den anden side phlox og staudelathyrus.
Lige før lågen ind til den nye have står denne kaprifolie, den blomstrer flot. Tidligere stod der en ahorn, som den ikke kunne finde ud af at vokse op af. Træet blev for stort, så det blev fældet, og Bent lavede et stativ til kaprifolien, det fungerer ret godt.
Der er blommer på det fint klippede blommetræ
Ingrid Marie æbler er der masser af. Sidste vinter sad silkehalerne ofte i træet, det håber vi, at de vil gøre denne vinter også.
For resten har jeg da også en akeleje, der blomstrer endnu :)
Vedbendtorskemund fra frø fra Bente Elmbjergs Eden. Den blomstrer fint i mellem stenene.
Det samme gør Ampelpileurt fra Birgitte
Zinniaen som jeg også fik af Birgitte gror også flot
Den røde hibiscus i potten fik jeg af Christel, den er godt i gang nu Christel :) De grønne blade er fra min rhododendron, den eneste jeg har i krukke.

Kvæsurt vifter fint i vinden
Hestemynte/monarda
 Ved værkstedsmuren står Penny Lane
og Barock
Big Purple står ved terrassen
en af roserne fra rosertilhaven.dk

Endelig blomstrer rosen Audrey Wilcox, de første knopper blev spist af rådyrene, og da jeg kom ud i morgens var denne fine blomst væk, så mon ikke rådyrene har været på spil igen.
Heldigvis tog jeg flere billeder i aftes, så minderne har jeg da.
Til slut et billede af min violfrøstjerne, den er blevet stor.
God varm weekend, husk masser af væske.

32 kommentarer:

  1. I dag holder jeg mig også langt væk fra solen. Resten af flokken er taget til stranden - det orker jeg simpelthen ikke i den stegende varme. Dine billeder viser forbløffende friske blomster. Kvæsurt, violfrøstjerne og hestemynte - så er vi i den sidste del af sommeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det kan jeg godt forstå, det er en plage at vær i solen. Ja vi er ved den sidste del af sommeren, det må vi erkende.

      Slet
  2. Det var da litt av en varme det er hos deg. Her er det "bare" 25 grader :)
    Flotte monarda du har! Jeg gleder meg til Penny Lane blomstrer her, for den er full av små knopper. Den ser så fin ut hos deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er frygteligt varmt, jeg kan godt "nøjes" med 25 grader. Det bliver lækkert, når din Penny Lane blomstrer, den er så smuk og skøn.

      Slet
  3. Hvor var det sjovt at I kunne finde hinanden med så kort varsel, dejligt med kække havequinder der ikke er går af vejen for et hurtigt havebesøg. Som altid har der været noget skønt at kigge på i din have, så det har helt sikkert været cykelturen værd.
    Haveknus fra fri fruus.... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis eller Fruus
      Ja det gik snildt ½ time efter jeg havde ringet, kørte de ind på gårdspladsen. De havde været på Brattingsborg og var meget skuffede over parken, det var nemlig kun græs og stier og græsset måtte ikke betrædes, så det var der ikke meget ved. Det var hyggeligt med besøg, så jeg måtte jo have et billede som bevis for at de havde været her :)
      Jeg kunne tydeligt se familieskabet i øvrigt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. 30 grader er jo det samme som i Sydfrankrig, blot er aftenerne lidt køligere i Danmark. Smukke er dine roser, og varme og nu vand må virkelig bekomme dem vel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      De må gerne beholde de 30 grader i Sydfrankring, jeg kan godt nøjes med 25 :)Vand ville være rigtig dejligt mange steder i haven.

      Slet
  5. Jo det er hedt og jeg sveder altså også ualmindeligt meget denne sommer, og selv om jeg hader at svede så nyder jeg det hele.
    Det var hyggeligt at du tog imod søsteren og yndlingsnevøen.
    Jeg er lidt lun på din ampelpileurt og vedbendtorskemund;)
    Jeg håber at de 4 forkølede Monardaer som jeg lige har købt bliver lige så flotte som dine - de har været svære at opdrive, men nu ville jeg ikke vente længere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Om dagen nyder jeg det ikke, men aften og morgen er dejlige. Jeg kan bedst lide 25 grader ikke mere.
      Ampelpileurten har Birgitte selv sået, hun er god til det med at så. Mon ikke Bente samler frø af Vedbendtorskemund, den er meget skøn. Jeg vil også prøve at samle, men det skal helst være på det rigtige tidspunkt, måske vil Bente sige når det skal være :)
      Mine Monardaer er fra sidste forår, så de er ikke helt nye, det har også lykkedes mig at slå nogen ihjel, det var lidt trist. Den lyserøde her er købt hos Staudefeen.

      Slet
  6. Hej Lisbet
    Jeg er blevet betaget af liljer! Du viser så mange skønne.
    God Weekend!
    Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det kan jeg godt forstå, de er også skønne nu, men med liljer følger liljebiller.
      Tak i lige måde.
      Lisbeth

      Slet
  7. Jeg kan slet ikke få sommer nok. Den må gerne bare blive ved for min skyld ;-)

    Jeg er ret vild med dine liljer. Jeg skal helt sikkert have nogle liljeløg i jorden herhjemme!

    God - varm - lørdag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Godt du nyder sommeren, jeg har fået nok af de meget varme dage, men morgen og aften er dejlige.
      Ja liljer er skønne, desværre følger liljebillerne med.
      Jeg har bestilt en sending hjem fra Hyde.
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Kære Lisbeth.
    Bonbini ser sød ud, du har mange flotte liljer.
    Ampelpileurt ser spændende ud, den vil jeg huske.
    Dejligt med interesserede gæster.
    Fint billede du slutter med.
    god weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja Bonbini er rigtig sød. Ampelpileurt ved jeg ikke, om man kan købe, Birgitte har selv sået den.
      Violfrøstjernen er så fin nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Ja - i dag har det godt nok været for varmt. Jeg har mest opholdt mig i kælderen, der er dejligt køligt.
    Ampelpileurt og vedbendtorskemund ser rigtigt spændende ud.
    Kvæsurt og pavillonen er meget smukke sammen. Skønt besøg du har haft i haven, men næsten for varmt til vise rundt. Lad os håbe temperaturen bliver lidt lavere i morgen. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Heldigt at du har en kælder, vi må "nøjes" med huset .
      Ja det er spændende planter begge to, som jeg er meget glad for.
      Jeg synes også at kvæsurten klædte pavillionen. Det var godt nok varmt at vise rundt, men hyggeligt at de kom. Ja lad os håbe det bliver knap så varmt i morgen.

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Der var også 30 her - det er bare en tand for meget. Især hvis man havde tænkt sig at lave noget.

    Dine liljer og dagliljer ser rigtig sunde og friske ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er bare alt for varmt, men det er godt nogen nyder det, jeg kan bedst lide aftenen :) så får jeg lavet lidt og vandet.
      Ja de ser fine ud, men de bliver nu ikke vandet.
      I lige måde.

      Slet
  11. Heldig med så mange besøgende i din have.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth.Ja! vi er også ved at smelte her hos os.Tog til sandskulpturfestival i havnen i Kbh.Og et lille smut i Tivoli for at spise is.Dejligt at du lige fik besøg af fru Friis familie.
    Mange flotte liljer du viser.....har købt nogle løg i Hampton,er spændt på hvordan de ser ud.
    Den lille pileurt har jeg fået af Gitte.....nu skal den bare brede sig lidt.
    Jeg kan da se at du stadig har mange smukke roser.Den Audry Wilcox er da bare så dejlig.
    Og skønt når vi kan høste vores æbler.
    Håber du klarer varmen.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er for varmt, det er vi helt enige om, vi holder os herhjemme, det er for varmt at tage nogen steder hen. Ja det var hyggeligt med besøg af fru Friis´ familie.
      Har Gitte også sået Ampelpileurt, det vidste jeg ikke.
      Ja Audrey Wilcox er en skøn rose, når bare den får lov.
      Jeg holder mig indendøre i gennemtræk, så går det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Her er det også meget varmt :-)
    Hvor er dine dagliljer og liljer flotte, de ser ud til at kunne lide varmen. En skam at rådyrene æder de smukke roser.
    Varme hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er FOR varmt. Ja de står godt trods varmen, men rådyrene kan godt holde sig væk.

      Slet
  14. nøj din violfrøstjerne er stor .. mine er jo fra i år og står og blomstre nede imellem roserne, man kan næsten ikke se dem, men de lever, så mon ikke der kommer mere show på næste år ? jeg håber, for din er da godt nok fin :)
    Hvor lyder det hyggeligt ed besøg i haven :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Denne her er nogen år gammel, og bliver altid meget høj. Det er Hewitts Doubble. Den vælter desværre tit, når det blæser meget. Ja det var hyggeligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Det er næsten for meget af det gode med alt den varme. Fik vandet her til aften. Jeg har også købt mine Monarda Fisches hos Marlene. Jette har fået en lille pileurt af mig i changerende rosa og røde farver. Den er fint bunddække. Det er ikke ampelpileurt. Mine dagliljer har også stadig nogle knopper. Den sommerfuglebusk jeg fik af dig har fine knopper nu :-)
    Din Audrey Wilcox er skøn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er alt for meget af det gode, 25 går an, men så heller ikke mere. Jeg kunne heller ikke forstå, hvis du havde sået ampelpileurt som Birgitte, men det var så heller ikke samme slags, Jette har. Godt med noget bunddække.
      Ja der er til mange dage i dagliljerne, det er skønt.
      Det glæder mig, at din sommerfuglebusk har knopper, mange af mine er ved at blomstre nu.
      Ja rosen er skøn, den er jeg glad for.

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Ja det er meget varmt. Jeg er i gang med at luge alle mine bede og skulle gerne blive færdig i dag. Bagefter skal jeg deadheade og luge mellem flæserne. På mandag skal græsset slås og jeg skal klippe kanter. Så bliver haven forhåbentlig klar til åben have på næste lørdag. Du har mange flotte dagliljer. Jeg blev glad for at se ampelpileurten. Mine blomstrer også. De er rigtig søde. Din zinnia er også fin. Jeg synes de er ret blomstervillige. Spændende hvor varmt det bliver i dag,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja du har da noget at se til med både TV og åben have, det er spændende.
      Både Zinnia og Ampelpileurt er meget søde, jeg er glad for dem. Lad os håbe, det knapt bliver så varmt, det hjælper med vinden, men den tørrer det til gengæld endnu mere :(

      Slet