søndag den 11. august 2013

Pavillionen og billeder

I disse dage er det et år siden, vi fik pavillionen stillet op, vi har ikke fortrudt det, dels er er meget fotogen i min have og det er dejligt at sidde derude og nyde det, hvis det nu skulle blive regnvejr :)
I aftes trak det op med sorte skyer, så da regnen begyndte, satte vi os derud for at nyde regnens trommen på taget. Vi hørte det, men heller ikke mere, for det stoppede hurtigt igen kun knap 2mm blev det til.
I dag spiste vi frokost derude, sorte skyer trak op, det så ud til at blive til noget, men nej de trak lige nordover forbi os.
 Udsigten fejler ikke noget, vi kan jo sidde derude og nyde udsigten rundt om os.
og der kan heldigvis også dyrkes tomater derinde
I formiddags var vi i Netto, der var stauder til en 10´ er, så der hoppede nogen stykker i kurven.
Denne fine hortensia er også fra Netto, nu er den plantet ud i haven, efter at jeg først har nydt den herinde i foråret.
Den store sommerfuglebusk som jeg har fået af Ida er nu i fuldt flor. Den er stammoder til alle mine selvsåede sommerfuglebuske, som jeg har en masse af, specielt i rosenbedet.
R. Hydon Velvet ser smuk ud her foran med den fine himmel i baggrunden.

Der er stadig smukke hostablomster
 Duftlathyrus blomstrer flittigt
Staudelathyrus lige så - her sammen med Clematis Jackmanii
 Denne lilje står flot
Lilje Trimuphator er desværre en af dem, der er angrebet af liljebiller og fyldt med ækle larver på bladene :( Den blev delt sidste år, men denne her blomstrede sidst.
Mamelukærmebusken står så fint endnu
En skovsti
Stokrose i modlys, håber du ser den Heidi.
Rosenbillederne er taget over et par dage, der er så småt ved at være gang i dem igen










Lady Emma Hamilton og den mørke potterose er fine sammen.



Selvfølgelig til slut Odyssey.
Fortsat god dag - her har vi god vind og masser af skyer. Får I noget regn rundt om i landet?
Jeg ved at Øst og Vestjylland og Kbh. har fået, men hvad med Sønderjylland og Lolland?

39 kommentarer:

  1. hej lisbeth det har ikke rigtigt regnet her idag :) himlen er blå og solen skinner.

    jeg syntes jeg kan mærke efteråret kommer efter os nu .. men måske tager jeg fejl.. der er noget i luften...

    odyssey er skøn :)og din lilje går da helt amok i blomster.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Her kommer der skyer hele tiden, men regnen kommer i vandet, så vi får ikke gavn af det, men I har så hat solskin.
      Det virker lidt efterårsagtigt i dag ja, det har du ret i.
      Ja der er rigtig mange blomster på liljen, men der er også to stængler op.
      For øvrigt har jeg 6 renæssanceroser, de har alle dejlig duft, men de er ikke lige hårdføre overfor stråleplet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Her kommer heller ingen regn. Vores træer er begyndt at tabe bladene. Men det er og bliver nu dejligt at kunne sidde ude i haven. Vi har nemlig ikke en pavillon som I har, så når det regner, må vi helt ind i huset. Jeg kan godt forstå at I er glade for pavillonen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg synes nu godt, det kunne regne om natten, så vi kan beholde sommeren lidt endnu og bladene på træerne. Men ja pavillionen er dejlig at have og gå i læ i. Måske kan du tjene ind til den, den er ikke dyr :)

      Slet
  3. Jeg (på Bornholm) har fået 17 mm siden igår :D Prøvede at skubbe skyerne til din lille ø, men det lykkedes vist ikke helt så...

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Zep
      På Bornholm får I regn hele tiden :) jeg glemte at nævne dig. Vi har jo en teori om, at bygerne falder i havet, men det gælder i hvert fald ikke på jeres ø.
      Jo jo skyerne kom men ikke regnen :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth.
    Som altid skønne billeder, så fine dine ærteblomster er ;-)) Nr 2 rosenbillede, hvilken en er det ?
    Jeg var hos CLEMATIS i Ugelbølle i dag, så nu har jeg også Artic Queen.. Og lidt flere..
    Ha en dejlig aften ;-))
    Knus Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hovsa, glemte at skrive at vi ikke har fået regn i dag, men fik små 10 mm i går ;-))

      Slet
    2. Hej Lotte
      Øv hvorfor skulle du nu lige spørge om den eneste rose, jeg ikke har navnet på :) Det er en rose fra rosertilhaven.dk og jeg tror, at det er Arc Angel, men jeg er ikke sikker, den er meget fin.
      Skønt at du også har Arctic Queen, så håber jeg, at den blomstrer mere villigt hos dig, min står nok lidt for skygget.
      Ja I fik regn i går, det gjorde vi heller ikke, ikke ret meget i hvert fald.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hold op hvor har du mange smukke blomster. Dine roser er bare så skønne.
    Vi har fået nogle få regnbyger i dag.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      I har fået byger i dag, heldige jer :)
      Selv tak og også dejlig aften til dig.

      Slet
  6. Vi har ikke haft regn i dag, men i går var det bygevejr i ét væk. Den er fin - sommerfuglebusken - så er den måske også stammoder til den, jeg fik af dig sidste år?

    Ja, det er da utroligt som det år med pavilonnen er gået hurtigt, sikke mange dejlige stunder I kan se tilbage på med den, og nu kommer vi jo igen i en periode, hvor man ofte kan få brug for lidt ly og hygge og alligevel være i haven.

    Du har stadig mange fine roser :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nå I er sluppet for regn i dag, jeg ved fra min ældste, at der kom meget regn i Århus i går, meget lidt kom der til os, men hov nu regner det, men nok ikke ret længe.

      Ja det har været et skønt år med pavillionen, godt vi havde den, da I var herovre, men heldigvis kom solen sammen med sønderjyderne. Vi skal nok få glæde af den her i efteråret også.
      Ja nu begynder roserne snart for alvor igen også hos I andre, men du har jo din skønne hæk.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Godaften Lisbeth fra en lidt træt pige.Ja! som Ulla skriver så er det da dejligt for jer med den skønne pavillion.Og den pynter da i haven.......og dejligt bed omkring den.Vi har haft tørvejr i dag......men vi fik jo også regn i går og i nat.
    Jeg tror jeg skal have en mamelukærmebusk igen......for den er da smuk.
    Og skønne roser har du da også endnu.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja du er nok lidt træt oven på vejfesten, det forstår jeg godt. Vi er glade for pavillionen både udseendet og at sidde inde i den.
      En mamelukærmebusk er skøn at have, den må du have fat i.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Jeg kan godt forstå at I er glade for pavillonen, den er fin og passer godt i haven. Som altid dejlige billeder og endnu engang bekræftes jeg i, at jeg må have Odyssey.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja pavillionen er vi glade for. Tak og ja selvfølgelig skal du have Odyssey, den er så skøn.

      Slet
  9. Hvor er det skægt at læse det du skriver om vejret - hver gang er det næsten lige det samme, som her hos mig på Midtsjælland - regnen suser udenom, og det bliver kun lige akkurat så meget regn, at man må skynde sig at rømme kaffebordet - nå, regnen kommer sikkert også til os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja jeg har bemærket, at I har lidt samme vejr på Midtsjælland, som vi har her hos os. Nemlig ja vi skynder os ind, og inden vi er kommet ind, så er det holdt op :( men du har ret en dag kommer den også til os.

      Slet
  10. Tænk at det allerede er et år siden, at i fik pavillonen. Den må være dejlig at have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja tiden går stærkt, jeg synes også lige vi har fået den, den er god at have.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Det er godt nok gået hurtigt det år med pavillonen, men samtidig ser det ud som den har stået i haven i mange år ;o)
    JA jeg så det skønne modlysbillede ;o), mine stokroser står så jeg ikke kan lave modlysbilleder af dem.
    Det er da helt utroligt som regnen kan blive ved at springe over hos jer, den tror måske i fik nok sidste år. Her regner det lidt nu, men vi holder os stadig på 32 mm ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det går stærkt hele tiden, ja det ser ud som om haven er lavet rundt om den :)
      Så er det godt jeg kan tage modlysbilleder af stokroserne til dig :) Nu har jeg lært, at det skal være i weekenden, hvis du skal se dem.
      Ja det er utroligt, at vi ingen regn får, men vi er ikke ene om det, kan jeg forstå. Jeg har lige set, at de heller ikke har fået hos Anette i Vemb, og det er da ikke så langt fra jer.

      Slet
  12. Hej Lisbeth.
    Man kan jo kun misunde dig din fine pavillon hvor du kan nyde haven uanset vejret.
    I ad gik vi regn for første gang i lang tid, men desværre ikke nok. Regn går mange gange lige så stille udenom Vestlolland.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja pavillionen er ikke så tosset at have, til gengæld tager jeg ikke på ferie, så kan jeg sidde i den og nyde det i stedet :)
      Jeg har bemærket, at der er flere steder i landet, hvor skyerne bare suser forbi.

      Slet
  13. Hej Lisbeth.
    Her får vi godt nok byger, men de stopper næsten inden de er begyndt. I går på messen regnede det kraftigt i længere tid, men herhjemme i haven kom ikke en dråbe. Det falder meget forskelligt. Dejlig udsigt fra pavilionen, kan godt forstå at i er glade for den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er det samme her, og jeg kan også se, at Heidi har fået i Struer, men du får lige så lidt som os herovre. Så er det nok det samme ved Holstebro, ja det falder meget forskelligt.
      Ja vi er glade for pavillionen, men du har jo flere steder at krybe i ly :)

      Slet
  14. Kære Lisbeth.
    Jeg fik en lille regnbyge da jeg var igang med at vaske min bil, inden jeg skulle køre her hjem.
    Tænk er der gået 1 år siden du fik din pavillon - jeg kan godt forstå du nyder den - den pynter jo også i haven, de første 2 billeder vidner om det.
    Hvor er der mange flotte roser -
    Fine billeder af R. Hydon Velvet og din Mamelukærmebusk også billedet af skovstien er fint.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Så er du hjemme igen, jeg kan forstå, at der stadig ikke er kommet meget vand ved dit lille hus. Vi er nogen, som ikke får så meget regn.
      Ja det går stærkt et helt år er gået, vi nyder pavillionen og synet af den.
      Tak skal du have
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Ja det er dejligt med at sted at trække ind, når det regner.
    I går da vi var til fest hos naboen fik vi lidt regn ind imellem - ca. 3 mm - så er det godt, at de havde lejet et telt, og i dag var det tørt og blæsende og vi fik ingen regn.
    Så man skønne roser du har endnu. Det er nogle gode tilbud du får købt dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er rigtig rart at trække ind i pavillionen når/hvis det regner :)
      Ja sjovt nok regner det ikke meget, men alligevel skulle det regne, da I (du og Jette) havde vejfest.
      Jeg har ikke så mange roser nu, men de kommer. Tiden vil vise om tilbudene var gode, men de var i hvert fald billige :)

      Slet
  16. Vi hører til de heldige, som har fået noget regn, og det har bekommet haven vel. Pavillionen er jo også blevet integreret fint i haven.Jackmanii er så fint blå - når jeg ser din, får jeg lyst til at plante en erstatning for den, vi har mistet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Også på jeres kanter er regnen ulige fordelt, kan jeg forstå, men I har heldigvis fået, det er jo godt. Ja pavillionen står fint i haven, det må man sige. Jackmanii blomstrer jo også meget længe her hos mig, så hos mig har den været god, men som med alle mine andre clematis, skal de nok have nogen år på bagen før de gør det.

      Slet
  17. Hej Lisbeth

    Uha ja - så meget som den pavillon har været brugt -og fotograferet;) - så har den da været det hele værd!

    Liljebiller ja - jeg har jo udryddet dem her ved huset i Sverige - men de er i dalen 30km væk. - larverne overlever ikke hvis du med en pind vipper dem ned på jorden.

    Ser at Netto er startet med efterårsløg og planter - de må jeg da vist også få kigget serioøst på når jeg er i DK igen!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er blevet fotograferet mere end den er blevet brugt :) det giver gode stemningsbilleder.
      Tak for oplysning om larverne, jeg står og maser dem, det er ret og temmelig ulækkert :(
      Ja så må du se, om der er nogen tilbage, når du kommer hjem til DK :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  18. Jeg kan godt forstå I er glade for pavillionen, den er også dejlig. Regnen har vi fået og det er dejligt, den eneste ulempe er desværre alle de snegle der kommer frem nu. Du viser stadig mange smukke roser. Har aftalt med min nabo at vi skal ned til Jas roser her sidst i september.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja pavillionen er skøn, men det er jeres skønne drivhus jo også, dejligt at have noget at gå ind i, når regnen kommer. Det gør den så ikke her, men du har fået nu, det er da godt. Æv med sneglene - de følger jo desværre med regnen.
      I skal nok lige kontakte Jas først, i september er det ikke sikkert, det er så godt med roser. Det plejer at være slut oktober, men jeg ved ikke, hvordan det er med Jas.

      Slet
  19. jo.. da... vi fik da enkelte byger igår, og det samme i dag :) - dine roser er sgu' flotte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Fik I byger mens du havde åben have? Tak skal du have :)

      Slet