fredag den 9. august 2013

Lykkestrupgårds lyksaligheder

Som lovet kommer der nu billeder fra vores besøg hos vores venner på Lykkestrupgård. Det var rigtig hyggeligt, først gik vi rundt i haven og op i den store skov, som Carsten har lavet for 6 år siden.
Her er gården, der er store avlsbygninger til, men dem har jeg ikke billede af
Til den anden side er der en rigtig gammeldags veranda, som Nugga er meget glad for.
 Det første der mødte os, var dette syn
 Er den ikke skøn
helt alene i verden mellem store rhododendron. Carsten og Nugga fandt et forladt rålam, det var kun en dag gammel. Det har de flasket op, den går rundt efter dem som en lille hund. Den var lidt bange for os til at begynde med, men til sidst kom den hen og ville kæles for, åh hvor er den sød.
Nugga har selv lave disse to sommerfuglebuske af stiklinger, de var ret flotte.
Der er en mindre dam i haven med lidt for mange dumhammer, de skal fjernes en dag, siger Nugga.
Det er en stor have
med fine stammer
Flere af dem er opstammet for nylig
Nugga har lavet et flot bed med husløg, det er meget flot imellem de gamle trærødder
Nugga fik nogen af disse her sidste år hos mig, de har bredt sig godt hos hende, det gør ikke noget, når man har sådan en stor have.
 Her et fint afstemt bed
og her en staude, hvis nogen kender navnet, vil vi gerne have det.
En næsten kravlende hortensia, den er ret flot sammen med den hvide sommerfuglebusk
Der er også clematis i haven, men der kan være mange flere :)
Se det var haven og Nuggas domæne
Her kommer Carstens
 Han er nemlig vild med natur, fugle og vandhuller
 Så lige uden for huset er der lavet et vandhul
med masser af åkander
man kan nyde udsigten fra balkonen
Forestil jer at sidde der og drikke morgenkaffe med udsigt til vandhullet og Sælvigbugten i baggrunden.
Vi sad i stuen bagved og nød udsigten, mens vi spiste peberfrugtsuppe, grillet oksemørbrad med Idas fantastiske kartoffelsalat og grøn salat til. Bagefter fik vi min hjemmelavede is, I kan tro, vi var mætte.
Efter maden gik Bent, Carsten og jeg en tur op på en høj bag huset
og nød den smukke solnedgang over Sælvigbugten. Sikken en aften.

Imens blev de flotte stuer beundret af Ida og vist frem af Nugga.
og trappen. Disse billeder er kun med, fordi jeg ved, at mange af jer interesserer jer for den slags smukke ting.

Til slut billede af Odyssey, som nu blomstrer igen her i min egen have.
Man skal holde hvad man lover, ikke Marit ;)
Rigtig god weekend.

29 kommentarer:

  1. Jo Lisbeth, det er helt sant :-)
    Den rosen er bare så flott.

    Så nydelige bilder av det lille rådyret! Det hadde vært noe å hatt i hagen. Flotte bilder fra hagen der, og jeg likte godt de fargeavstemte bedene. Det med den hvite hortensia var spesielt flott!
    Solnedgangen var magisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja rosen er flot, men den er ikke rigtig i gang igen, det kommer nok snart.
      Det kunne have været sjovt at have sådan en kæledægge men nok ikke sammen med hundene. Den hortensia er jeg også vild med.
      Ja det var en skøn solnedgang.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det ser ud til at være en dejlig have - meget naturlig og enkel, men alligevel klart med gennemtænkt ide ;)

    stenbedet er flot!

    Ja, det var da en speciel staude - er der kun 4 kronblade?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er en dejlig have - naturlig og enkel ja, slet ikke som Idas og min, men det skal det jo heller ikke være, når den er så stor.
      Jeg må tilstå, at jeg ikke talte kronbladene, men du har ret, det ser sådan ud.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth!
    Kan det tænkes, at planten I efterlyser navn på, er en Cleome? Evt. C. Spinosa?
    Venlig hilsen Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Godt forslag, men jeg forstod på dem, at det var en staude, så kan det jo ikke passe, men den ligner meget, det har du ret i.
      Tak for kommentaren Lene

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Det var da et dejligt besøg.Sikke en pragtfuld have med sø og skøn udsigt.Og det lille rålam er da ikke til at stå for.Dejligt samvær og god mad........det er da livskvalitet.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var et rigtig dejligt sted og det var en stor oplevelse med det lille rålam.
      Det var rigtig hyggeligt ja.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Tak for de dejlige billeder fra den smukke have.
    Hvor er det flot med alle de mange husløg.
    Morsomt med rådyret i haven.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Selv tak, ja jeg synes også det var flot med husløgene og sjovt med rålammet i haven.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Sikke en flot have! Det må have været en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det var en flot have og en dejlig dag.

      Slet
  7. Hvor er det en flot have og flot natur uden for haven.
    Rålammet er noget så kært, men mon ikke den får smag for roser, ti hi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja begge dele var flot.
      Vi var der kort i morges også, da gik rålammet og nippede til roserne, det gjorde ikke noget sagde Nugga.

      Slet
  8. Det var et dejligt sted. Skønt lille rålam. Det ser godt ud med husløg ved de gamle trærødder.
    Et dejligt sted at nyde solnedgangen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det var et skønt sted, og rålammet var slet ikke til at stå for. Jeg vidste at mange af jer ville kunne lide det med husløgene, så det billede måtte jeg have med.
      Ja det var skønt at stå deroppe og se solen gå ned.

      Slet
  9. hej Lisbeth.. den staude du spørger til har jeg på fornemmelsen bliver kaldt edderkoppeblomst på dansk.. men jeg er ikke sikker.
    det er et dejligt hjem dine venner har :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tak for dit link, jeg mener bare, at det var en staude, og Cleome er jo en sommerblomst, men tak for linket.
      Ja de bor smukt de to.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. det er der jo ikke noget at gøre ved :) håber du har fundet svaret :)
      KH
      Marianne

      Slet
  10. http://www.clausdalby.dk/2010/04/havenybegynder.html

    SvarSlet
  11. Det var sjovt at komme med rundt i den smukke have og rålammet var da slet ikke til at stå for. I har helt sikkert nydt at komme lidt ud og hygge hos andre og få dejlig mad :) Fantastisk solnedgang.

    Da jeg så billedet af den unavngivne plante tænkte jeg også straks på Cleome.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det slog mig lige pludselig i går, at jeg hellere måtte tage kameraet med, godt jeg gjorde det, ellers havde jeg ærgret mig slemt. Vi hyggede og nød både mad, udsigt og det lille rålam.
      Nja jeg er i tvivl om Cleome, men den ligner.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Sikke et dejligt hjem jeres venner har, med en helt vidunderlig udsigt! Fantastisk smuk solnedgang I fik lov at nyde deroppe på bakken!
    Rådyrlammet er fuldstændig bedårende! Min søn var helt solgt da han så den! :-)
    Jeg tror den staude du viser er en edderkoppeplante, eller latin; Cleome Spinosa.
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja de har et dejligt hjem, men de har også knoklet for at få det så flot. Ja det var en skøn solnedgang, det nød jeg rigtig meget, her kan vi kun se himlen ikke at solen går ned i have.
      Jeg kan godt forstå, at din søn var helt solgt, det var jeg også, jeg havde mest lyst til at tage billeder af det hele tiden.
      Jeg mener planten var en staude, så kan det jo ikke være en Cleome.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Nåe sikke en sødt lille rålam. Tænk at de kan være så tamme.
    John var helt solgt over de smukke udskæringer ved trappen. Det er ordenligt håndværk, siger han. Flot at se.
    En dejlig have og der er jo nok at tage af. Men ingen tvivl om, at det også er et arbejde i sig selv at holde både hus og have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja rålammet var slet ikke til at stå for. Jeg måtte have et billede med af trappen, den er så flot.
      Ja det har været et kæmpe arbejde at få det så flot, og så viste jeg endda ikke rummet ud til balkonen, det var gammelt halmloft, nu er det bare fantastisk smukt.
      Stort hus at holde, godt det ikke er mig.

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Hvor er rålammet sødt:) Sikke et flot sted dine venner har.
    Jeg er med i koret om at det er en Cleome som du har på billedet, jeg har én i krukke på terrassen fuldstændig mage til og nej det er ikke en staude, men den kan måske have sået sig selv?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er et sødt rålam og også et flot sted de bor. Måske er der noget med, det du siger, at den kan have selvsået sig, for jeg forstod på dem, at det var en staude, der kom igen hvert år. Jeg må høre dem nærmere om det.

      Slet
  15. Hej,
    Tusind tak fordi du har delt disse billeder på nettet. Det er rigtig spændende at se eftersom min familie og slægt er fra gården. Min mor er kommet der som barn da min oldemor og oldefar ejede gården.

    SvarSlet