mandag den 26. august 2013

Solskin, mere beskæring og blandet landhandel :)

Det var et godt udtryk Marie fandt på, så det bliver genbrugt hos mig. Også i formiddag har jeg stammet lidt op, nu er jeg ved at lære det og kan selv. Jeg synes i hvert fald, at det bliver flottere af det, jeg gør.
I går fjernede Bent et par stor grene af blodblommen. En af birkene op mod nabohuset fik også kappet en stor gren. Forhåbentlig gav det mere lys til morgenterrassen ved nabohuset.

I går havde vi besøg af forskellige fugle lige her uden for mit vindue, jeg tog et par billeder og Bent tog flere. Gad vide om han har fået at vide, hvilke fugle det er. En af hans kollegaer er meget fugleinteresseret. De badede i fuglebadet og fløj rundt om det, stod stille i luften osv. det var sjovt at se på. I dag er der ingen.
Clematis Xerxes er ikke slået ud af tørken, den blomstrer højt oppe i æbletræet
 Mine tre georginer blomstrer nu, her er det Eveline
Denne ved jeg ikke hvad hedder, den har besøg af en bi.
Figentræet som jeg fik foræret af en tidligere nabo, har det godt, der er tre større figner på, og nu er den ved at danne et par nye.
Phloxen i rhodobedet blomstrer stadig.
Gladiolus i modlys
og her igen de fine tidselkugler i modlys
Sæbeurt Saponaria købte jeg sidste år hos Staudefeen. Siden har jeg fået at vide, at de breder sig vildt med udløbere, nogen der har erfaring med det????
Lidt mere solskin
Hjertetræ som taber bladene i tørken og til højre den gule vandgran
Indkig i baggrunden ses Hjortetrøst
Hjortetrøst chocolate
Hortensia fra i år
Egebladet hortensia og Perovskia til højre
Ingen parykker i min parykbusk i år, vinteren var for hård.
Lidt roser:
 Audrey Wilcox
 Augusta Louise
 Frühlingsduft
 Grace
 Sutters Gold
Teasing Georgia
Superstar er ikke en af de roser, jeg er mest vild med, men lige nu gør den det nu godt.
 Louise Bugnét bliver bare ved med at blomstre
ja og det gør Odyssey også.
Det sidste fra den blandede landhandel er selvfølgelig en solnedgang.
Fortsat god dag.


37 kommentarer:

  1. Kan se du har masser af blomster her i sensommeren - ikke mindst roser. Ser dejligt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Henrik. Jeg har lige kigget ind til dig :)

      Slet
  2. Rhodo-phlox'en er rigtig fin.
    Ja blandet landhandel er et rigtig godt udtryk for haverne hos alle os, der kan lide det hele og gerne vil have det hele ind i haverne. Men jeg kan godt lide mangfoldigheden.
    Mon det er en slags drossel, I havde besøg af?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi har blandede landhandler, for vi vil gerne have lidt af det hele, og det har vi jo også.
      Mon ikke den er for lille til at være en drossel. Sagkundskaben kunne ikke finde ud af det, så der skulle sendes andre billeder til ham

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Fuglene har helt sikkert hørt om din skønne have, ved sidste kongres, og skulle selvfølgelig lige tjekke den ud ;o).
    Jeg skal da ellers love for at det bliver flot med al den beskæring, godt du har våget dig ud i den disciplin. Jeg kan godt huske, da det gjorde ondt på dig, når Bent gik igang med saksen ;o).
    Flotte flotte modlys billeder - er det de tidselkugler jeg fik frø fra og er det en spydverbena der står til højre for tidslerne ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja du siger noget, det var nok derfor, de var stoppet her hos os :)
      Lige pludselig har jeg set idéen i beskæringen, det er mig, der skal bestemme ikke træet :)
      Tak skal du have - nej det var ikke tidselkuglerne, du fik frø af, det var mandstroen, den er meget flottere :) Ja det er en spydverbena til højre for tidslerne.

      Slet
  4. Beskæring er med til at give mere rene linjer i haven, synes jeg. Det er sjældent, man fortryder en beskæring; men det kan jo ske, at man er lidt for nidkær. Flot at der er frugter på din udendørs fersken. Vores er blevet lyttet ind i drivhuset, fordi den frøs tilbage hver vinter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg føler, jeg har set lyset :) samtidig kommer der mere lys ind, så det er super. Nu kan jeg pludselig se, alle dem der trænger til en beskæring. Heldigvis er vi enige om det.
      Det er nu en figen, jeg viser, men mon ikke du har skrevet forkert. Den blev plantet sidste efterår og har klaret sig fint i vinter, hvis den frøs ned, var det ikke meget.

      Slet
    2. Jo, jeg mente selvfølgelig figen.

      Slet
  5. Det er flotte billeder af din meget frodige have. Sikke en blomstervækst du har - og sikke det må dufte himmelsk med alle roserne. Det er virkelig smukt.
    Men lyset på dine billeder også helt fantastisk... sensommerlys når det er flottest. Det lave lyst gør noget helt specielt ved stemningen. Jeg elsker det.
    Mange havehilsner fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan
      Tak skal du have. Ja der er da heldigvis gang i nogen blomster og i roserne, der dufter dejligt ja.
      Jeg er også vild med sensommerlyset, du har nemlig ret, det giver en helt speciel stemning.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Complimenti per il fico! Non credevo crescesse così a nord. Per il resto è sempre tutto bellissimo, complimenti!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Pontos
      As we live on a small island, it is possible for us to grow a fig tree.
      Gracias

      Slet
  7. Som altid fine billeder fra din smukke have. Fuglebillederne er gode. Fint fuglebad.
    Sæberurt. Jo tak den har jeg. Den er smuk, meeeeen den breder sig helt vildt, så vær over den. Når jeg sælger en anbefaler jeg at plante den i en nedgravet balje eller spand.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have. Godt du skriver om sæbeurt, jeg vidste ikke, det var sådan en, jeg havde lukket ind i min have. Læste om det på facebook. Den er kun fra sidste år, så jeg må lige have kigget til den.
      Selv tak

      Slet
  8. Dine trær blir veldig flotte som oppstammet. I den siste uken har jeg også stammet opp flere trær. Det ble for tett, så jeg måtte gjøre noe. Hva gjør du med dine fiken om vinteren? Jeg har to fikentrær som jeg har kjøpt i år, og vet ikke noe om stellet på de. Odyssey er vakker som alltid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det hele er vokset enormt i denne varme sommer, så noget må der gøres. Min figen har stået ude sidste vinter uden problemer, men vi har det jo heller ikke nær så koldt som jer.
      Ja Odyssey er altid populær.

      Slet
    2. Takk for svar! Jeg tør nok ikke ha mine ute, for her er det nok alt for kaldt om vinteren. Jeg får sette de i kjelleren og håpe at de overlever der en hel vinter. Det er vanningen, eller mangel på vanning som bekymrer meg ;-)

      Ha en flott dag!

      Slet
    3. Selv tak - hos os er de ikke så sarte, der er rigtig mange herovre. Netop i dag lagde jeg mærke til en temmelig stor figen, den lever stadig, men der var en del udgåede grene på. Der var også figner :)
      Også flot dag til dig

      Slet
  9. Jamen Lisbeth

    Det ser da godt ud - Både din opstamning og resten - tror det er et sundhedstegn at hjertetræet smider bladene, i tørken kan det nok bedst betale sig, men din vandgran er den blevet helt gullig, det lyder ikke sundt? På billedet ser den bare lidt lysegrøn ud:)

    Hav en dejlig aften

    SvarSlet
  10. Tak for det Karsten
    Sjovt nok tabte hjertetræet også bladene tidligt sidste år, da var det fordi den stod meget vådt :)
    Min vandgran er en gul vandgran, så det er helt som det skal være.
    Tak i lige måde.

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth,
    Hvor er dine roser stadig flotte. Jeg går og venter på mine blomstre igen. Vander du meget?
    Smuk er Teasing Georgia - helt ny for mig.
    Spændende med egebladet Hortensia - hvordan er blomsten?
    I har utrolig fine sager i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja nogen af dem er i gang med remonteringen, men der er stadig mange, som ikke blomstrer endnu. Ja jeg vander meget, men det er rhodoerne, jeg vander ikke roserne.
      Teasing Georgia er en skøn fyldt rose med en dejlig farve.
      Med hensyn til hortensiaen bliver jeg dig svar skyldig, den har ikke blomstret endnu. Til oktober er det 3 år siden, jeg købte den.

      Slet
  12. Din gule vandgran er vel nok fin. Min har lidt i denne sommers tørke.
    Jeres gæste-fugle kunne godt være ungfugle af grå fluesnapper. Det passer også med dens kolibri-agtige flyvning.
    Sæbeurten hører til udenfor haven i vejkanten, så man stadig kan nyde dens dejlige duft.
    Dejligt at se du kan selv beskære. Her er vi gået over til at fælde hele træer, for at få lys ind i haven. Nu har vi i 25 år plantet for at få læ, så nu skal der luft i haven.
    God arbejdslyst.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Godt at høre lidt fra dig. Jeg tror vandgranen har det fint, selvom her er tørke. Den har nok rødderne nede i det våde.
      Grå fluesnapper - tak for det, det vil jeg give videre til de "kloge" fuglefolk :)
      Når jeg ser, hvad Lene skriver her nedenfor, er denne sæbeurt måske ikke så slem, jeg synes nu heller ikke, den dufter af noget særligt. Den er købt hos Staudefeen.
      Ja endelig er jeg ved at tage mod til mig med beskæringen, det går meget godt. Bent har også fældet lidt træer ind i mellem de andre.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  13. Ja det er da et godt udtryk. Det er altid dejligt at komme i en "blandet landhandel" man finder altid noget man ikke lige havde tænkt på:-)
    Den der chokolade hjortetrøst ser flot ud.
    Jeg havde engang en sæbeurt i haven, tror ikke det var den som du har, den var mere lyserød. Den bar bestemt ikke et særligt godt bekendtskab. Den havde rødder som senegræs og var næsten umulig at udrydde, de sidste år har vi dog ikke set noget til den.
    Jeg har næsten bestemt at jeg vil en tur til Fyn i september. Vil gerne besøge JAS roser, mon ikke han har den der Odyssey, hvor er den flot. Jeg kan se at Staudefeen har åben i weekenden 21/22 september så det bliver nok der.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det har du ret i, en blandet landhandel er altid spændende.
      Min sæbeurt er en hvid dobbelt købt hos Staudefeen, så måske er den ikke så invasiv, det håber jeg ikke.
      Jeg tror, det er for tidligt at tage til Fyn for at købe roser, du skal nok hen til sidst i oktober. Jeg er ikke sikker på, at han har Odyssey, den kan nok kun fås hos rosertilhaven.dk, med mindre han har lavet stiklinger af den. Husk at ringe eller skrive til ham først.

      Slet
  14. Hej Lisbeth.Godt at du er begyndt at opstamme mange af dine buske og træer.........det er ikke så svært.
    Jeg har jo også en dejlig figen......og den har givet rigtig mange figner.Og den mørke hjortetrøst er jeg også varm på.Men dejlig blandet landhandel du viser idag.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg begyndte så småt at opstamme sidste år, det var thujaerne, nu er jeg så gået videre til de løvfældende.
      Ja du købte en figen sidste år på Bornholm, det kan jeg godt huske. Den mørke hjortetrøst er rigtig fin mellem de grønne.
      Tak for det og god aften til dig.
      Knus

      Slet
  15. Kære Lisbeth.
    Dejligt med beskæring, det giver luft og ser også godt ud ---- du viser mange smukke blomster og roserne, hvor er de smukke.
    Jeg har læst du har været på tur ---
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Hvor sjovt - jeg sad lige og tænkte på dig :) ja det er godt med beskæring, især efter denne varme sommer, hvor det hele er groet helt vildt.
      Ja roserne er ved at være fine igen - og vi har været på tur.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Tak for kigget i den blandede landhandel. Dejligt at se hvad du laver. Knus

    SvarSlet
  17. Med så mange træer og buske i haven, som i har, så er det nødvendigt med beskæring med jævne mellemrum. Det er faktisk ret utroligt, så mange grene der hvert år kan fjernes fra en have, der bare har få år på bagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Det har du helt ret i, vi beskærer også hvert år, men i år føler jeg mig mere med :) nu tør jeg selv.

      Slet
  18. Det er nødvendig en gang i mellem at opstamme så der kan komme lys og luft til. Chokolade hjortetrøst er så flot. Din Sutters Gold og Augusta Louise har også fine farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja jeg har lige klippet en masse i nordbedet, jeg tror det bliver godt. Der er så mange fine motiver derude nu af alle mulige roser, næsten alt er kønt i solskin undtagen snavsede vinduer :)

      Slet