fredag den 12. juni 2026

Fint løv og fine blomster

 Jeg har en svaghed for flot løv, se bare her 

Aralia spider web, er jeg meget glad for, den er hårdfør og klarer nemt vinteren, vokser støt og roligt.

bispehuen er også flot
og se nu bare forhaven med 
de fine japanske ahorn
Når vi taler om smukt løv, kommer vi ikke udenom rhododendron:
R. denudatum
R. hodgsonii
R. quinquefolium 
R. yakushimanum
R. yuefengense
her ses lidt af min samling med det fine nye løv
Blomster kan jeg også vise, dog ikke rhododendronblomster, de er færdige for i år
nå jo, der er da lige azalia Whitethroat med en liden blomst
Sibirisk iris
og den sidste germanske iris for i år, den har en dejlig duft
Lewisia i irishøjen
myrtemælkeklokke
Engblomme/Trollius er så småt i gang med blomstringen
Se bare min trælupin er endelig i gang, nu vil jeg tro, at den kommer
Åkanderne blomstrer også nu, lidt langt væk fra kameraet, men der skal nok komme flere blomster, som jeg kan vise jer. Vi stornyder vores sø.

I må have en skøn weekend. 



mandag den 8. juni 2026

Status for rhododendron

 I går talte vi vores rhododendron, der var mange, flere end regnet med. På Samsø havde vi ca. 225 stk. fordelt rundt om i haven. Her talte vi og noterede 74, det er ret pænt, når vi kun har 900 m2 incl. hus og mange andre planter. Der er godt fyldt op med viburnum, hortensiaer, hosta, spirea, roser og stauder og ikke mindst forskellige træer. Der er købt en del rhododendron i Billigblomst i Langeskov, men endnu flere er købt hos Jan Brodersen, og Kurt Dinesen, han står vist på alle plantemarkeder og sælger tre stk. for 150 kr. Selvfølgelig er de små, men vi har tålmodighed og glæder os over, at de vokser år for år. 

Lige nu kigger vi rhodonørder på det smukke løv, blomsterne er fine, men løvet er det, vi venter på, derfor lidt billeder af det smukke løv, ikke alle er med navne.

R. Rusty Dane
og bagsiden, senere får den en smuk brun farve 

R. Wolly Dane fra Rhododendronhaven

løvet er som sagt et kapitel for sig 
R. pachysanthum sammen med en lilje
Lørdag var der åben have hos Inge Leen
en fantastisk have med spændende planter 
og store træer, jorden var hvid af duetræets blomster
virkelig et besøg værd, men jeg tror kun, der er åben have denne ene gang i år.
Åkanderne er så småt i gang
valmue sprunget ud i dag
den står mellem roserne ved garagevæggen
Aloha har blomstret et par dage, den har holdt længe
myrtemælkeklokken er i fuld gang med blomstringen
stauder er der også blevet plads til. Regn har vi ikke fået meget af, men Bent hældte 10 mm af i dag, ja det er for en hel uge.
Det var, hvad det kunne blive til i dag. 






torsdag den 4. juni 2026

Grundlovsdag er lig med bryllupsdag

 29 år er det blevet til. Det må fejres med et indlæg og nogle billeder. 

De kommer lige her:

R. Rosebud
Calycanthus med næsten sorte blomster
og en med en enkelt rød, den klarer sig fint i irishøjen.
Clematis Grandiflorum
Hosta June er meget flot
Iris blue magic hollandica
Kvalkved med røde blomster
lilje pyrenaicum står fint her ved roserne
myrtemælkeklokke er klar til blomstring lige om lidt
R. Gomer waterer
Aloha blomstrer nu
Rosenhækken i forhaven er også i fuld gang
Silkepæonerne starter deres blomstring nu
Spirea Blue Kazoo
I staudebedet står den fine rosenkrave

Viburnum Molly Schrøder
det er ikke meget regn, vi har fået, men vandgranen med dråber er smuk

I må have en dejlig weekend