tirsdag den 20. august 2013

En god historie for havenørder

Også i dag skinner solen og det er dejligt vejr, endnu en gang er det tid til haven.

I dag skal jeg have besøg af en gammel dame, som jeg lærte at kende på Samsø Højskole for ca. 10 år siden Den gang gik hun med rollator og var bange for at få et hjerteanfald.
Siden er hun blevet frisk og har nu to haver at passe, det er hun vældig glad for. Da hun var på højskolen lærte hun en anden dame at kende, som hver eller hver anden sommer inviterer hende til Samsø, og så kommer de og ser min have, altid hyggeligt at få besøg af dem.
Elly bliver 90 næste år og klarer altså nu to haver en lille foran boligen og en anden med grønsager, kartofler og lidt blomster, solstrålehistorie ikke? :)  tænk hvis vi kan blive ved at være lige så friske.
Her er så solstrålerne fra solnedgangen i aftes, lige nu er marken høstet bag huset, så jeg kan gå op på bakken bagved for at nyde solnedgangen

Herfra kan jeg tage billeder af huset, ja og af Bent som tager billeder af mig og solnedgangen :)
Der er også en fin udsigt til havet ude bag ved træerne.

 Lidt havekig
modlysbillede
Mamelukærme White Angel
Dagliljen Summerwine
Echinacea Alba udvikler sig stadig, nye blomster på vej
også her er nye blomster på vej, i baggrunden Fattal Attraction
Duehoved
Til Karsten kommer et billede af Fire and Ice, det var den jeg viste frøstanden fra i går.
 I går klippede jeg efter råd fra Heidi en del af de store tobaksblade af, nu kan man igen se katostblomsten
Her er blomsten igen
Den sidste lilje for i år
Trompetkronen kommer stadig med nogen blade, men tørken generer også, den er ved at tabe nogen blade
Jeg fik taget et fint billede af solbrud, det må I lige se.
Så kommer roserne
 Astrid Lindgren
 Comte de Chambord
Ingen tvivl om at Ghita Nørby er meget fotogen, men det er rosen Ghita også i øjeblikket, den fanger mit øje ustandselig, og den dufter så dejligt.
Queen of Sweden er også ved at være med på en ny blomstring
 Sutters Gold er utroligt fotogen i udspring
Pat Austin gløder med sin kobberfarve
Jeg slutter af med endnu et billede af friske Elly.
God dag til jer.

22 kommentarer:

  1. Det er flotte solnedganger hos deg! Sånne er bare ved kysten her. I innlandet her er det ikke sånne solnedganger. Flott besøk du har hatt! Tenk å være så sprek i en alder av 90 år. Det er jo bare fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Vi har ingen bjerge eller fjelde, men vi har flotte solnedgange :) Ja det kunne man godt ønske sig, jeg begynder allerede nu at træne til det :)

      Slet
  2. Dejligt at høre om Elly og hendes haver :-)

    SvarSlet
  3. Ja, tænk hvis man kan være lige så frisk i en alder af 90 år. Det vil jeg glæde mig til :) Dejlig fortælling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja lad os håbe, vi kan være lige så friske, når vi bliver 90 :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Hyggeligt med den 90 årige dame!
    Jeg tror haveinteressen holder os friske længere!

    Tak for billedet af fire and ice - det variegerede er jo ikke lige mig, men blomsten var flot!

    Ja sikken den tørke bliver ved - planterne skal til at leve af dug...

    vejrmæssigt har dette været et meget specielt år.

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg syntes, at det var så god en historie, at jeg måtte dele den, for vi vil jo gerne tro, at haveinteressen holder os friske længere. Mon ikke det hjælper at tro på det :)
      Måske skulle du til at være mindre konservativ :) og prøve en varigeret, de er rigtig flotte. Til at begynde med ville jeg ikke have de blåbladede hostaer, men de har også sneget sig ind i min have nu, så man har et standpunkt til man tager et nyt.
      Det er ret uhyggeligt med den tørke, jeg vander og vander hver eneste aften, hele tiden er der en ny rhodo som hænger. Ja det har i sandhed været et underligt år, helt anderledes end de to forrige.
      Min gamle mor siger, at for 30 år siden var det ligesådan.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Historien om Elly er da en solstråle historie.
    Min "haveveninde" I Australien er 89 år og passer stadigvæk haven. Skriver lange breve om hvad der nu er I blomst og om Koala familien I hendes Eukalyptus træer og vi mødte hinanden I en haveklub.
    I oplever flotte solnedgange.
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det er en solstrålehistorie med Elly, og du har også en kan jeg se, jo jo det er sundt med haveinteressen.
      Ja vi ser mange skønne solnedgange, inden længe bliver det solopgange, jeg viser i stedet.

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Ja, damen holder sig godt --- hyggeligt med besøg.
    Flotte billeder du igen viser - ja, det er det fint billede af din Solbrud.
    Og dine roser - hvor er de smukke.

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja det gør hun nemlig - imponerende tænk om vi kan klare os ligeså godt, fordi vi har en god interesse.
      Tak ja det er smukke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. En sej Dame :)
    Solbrudsbilledet er smukt
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja Elly er sej. Jeg er også ret begejstret for det billede.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Dejlig solstrålehistorie.
    Smuk solnedgang.
    Som altid skønne billeder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg synes også, det var en fin historie, som jeg gerne deler
      Selv tak.

      Slet
  9. Hej Lisbet
    Du viser mange fine blomster som sædvanlig. Mamelukærme White Angel er velnok dejlig og fin i farven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja mamelukærmen ser sart og fin ud i farven, den er heldigvis dejlig trofast.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Skøn livsbekræftende historie om Elly :-) Hvor er det imponerende at hun kan holde 2 haver i en alder af 90! Det viser jo bare at der er hold i, at havemennesker som regel bliver gamle, og holder sig friske. Så vi har noget at se frem til ;-)
    Skønne billeder du viser, også håber jeg snart i får noget velfortjent regn på Samsø.
    Knus Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det er en god historie, som jeg gerne deler med andre havenørder/nisser. Lad os håbe, at vi kan blive ved at være friske i mange år endnu. Elly kommer forbi igen om lidt, for at få lidt stauder med hjem til haven.
      Det varer vist desværre længe endnu inden vi får regn, suk.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Det var en dejlig solskins beretning om Elly og hendes haveglæde. Jeg satser da også på, at vi skal gå og tudse rundt i vore haver, når vi bliver rigtig gamle ;o)
    Det var godt du fik klippet de store blade væk på tobaksplanten, jeg tror ihvertfald at din katost nyder atter at kunne se lyset.
    Skønne roser du har i blomst, jeg er blevet helt forelsket i Queen og Sweden, tror den vil passe perfekt i mit tøsebed ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Nå der var du, der var jo også både dit navn nævnt og et modlysbillede :)
      Ja Elly har lige været her igen for at få planter med hjem, hun er fuld af liv og livsglæde, hun glæder sig til at komme hjem og plante.
      Jeg tog lidt flere blade af tobaksplanten til morgen, de er godt nok store. Jeg dækker jorden med dem, så det kan holde lidt på den fugt, der ikke er der :)
      Ja Queen og Sweden vil være fin til tøsebedet Scepter de Isle kunne også være god, nå ja jeg kan jo blive ved, du finder nok ud af det.

      Slet