lørdag den 17. august 2013

For lidt og for meget

Selvom himlen ser sådan ud
får vi kun få mm, de kom i nat 4  blev det til. Til middag så himlen sådan ud, vi valgte at hænge vasketøjet ud, det kunne jo være, at det hjalp, det gjorde det ikke. Men jeg kan forstå, at nu har I på Sjælland også fået regn, ja og i Nordjylland. Som jeg siger for lidt og for meget. Hos Marit i Norge er det for meget, hos os er det for lidt.
Her kommer trods alt lidt regnvåde billeder.


Den sidste lilje er sprunget ud, den står i skoven og ser slet ikke ud, som jeg troede, jeg har sikkert set den de tidligere år, men man kan jo ikke huske alt.
Jeg er i gang med at læse en bog reolen, den hedder: En have er en gave og er skrevet af Lisbeth Krapper. Om jeg har læst den før, kan jeg ikke huske, god er den i hvert fald. Nå men det jeg ville fortælle er, at der i bogen var et bogmærke fra Liljeshop.dk, den er for længst lukket ned, jeg mener, det var på grund af sygdom. Reklamen er fra 2008, og ved I hvad, en liljeknold kostede den gang?  mellem 50 og 100 kr. Jeg blev noget overrasket, de er da heldigvis faldet i pris siden da.
Gladys Picard har to blomster igen, her er en lille serie af udspringet




Her kommer et par billeder mere af noget helt andet

Skæbnetræet er endelig ved at springe ud.
Drejeblomster har jeg rigtig mange af, så mange at jeg kan forære væk eller sælge :)
Denne fine græs har jeg fået foræret af Rikke S., som har fået flere fra naboen, sødt af Rikke at dele med mig.
Der er stadig bar jord i det nye bed, jeg har planer om at flytte de dagliljer, som ikke har blomstret i år hen i det bed, så får de i hvert fald sol.
 i samme bed står nogen af de nye iris fra Spanien.

To forskellige hjortetrøst pynter i regnvandsbedet
ja og selvfølgelig Ligularia som står perfekt der, begge slags planter ville være rigtig glade, hvis vi fik noget mere regn.
Fra regnvandsbedet kan man se hen på pavillionen, til højre står sumpcypressen, som er blevet ret flot i år.
I udkanten af skoven står blodblommen, den pynter godt i haven.
I skoven står denne smukke lungeurt, som lyser fantastisk op sammen med heuchera og New Zealandsk græs.
I modsatte side af bedet står min solbrud sammen med blærespirea Physocarpus Opolifonius
Marguritter og hortensia, læg mærke til de fine knopper i rhodoerne i forgrunden.
 I øjeblikket er den flittigste til at blomstre i det lyserøde bed Ghita Renæssance
I det gyldne bed er det helt sikker Grace, der er flittigst.
 Sutters Gold
og potterosen er også godt med
Her er Odyssey i staudebedet, den er heldigvis også med igen
 og her er Morten Korch med regndråber
og uden
Til slut den skønne Louise Bugnét som også blomstrer flittigt til trods for, at det er første år i haven.
Fortsat god weekend.

28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Synd I ikke får mere regn, men du må jo vande godt, så fine dine planter er. Rigtig flot billede af Githa Renaissance, den har vi aldrig haft held med, måske skal den flyttes op i haven, der blev plantet tre og nu er der en tilbage. Hilsen ulla Milbak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er trist, vi ikke kan få mere regn. Jeg vander stort set kun rhodoerne, og er da lidt bekymret for mine roser. De første år jeg havde Ghita Renæssance var den formidabel stor og smuk, men siden jeg fik indført rosenstængelsyge har den også drillet hos mig, men jeg har stadig de to, jeg startede med.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hei Lisbeth

    Ja, for mye og for lite er egentlig like ille. I morgen kan vi igjen få opptil 25 mm med regn, og jeg blir helt oppgitt. Dine syriske roser har så flotte farger. Godt at Odyssey kom med flere roser :-)

    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja du sukker efter tørvejr, det forstår jeg godt, og jeg sukker efter nedbør i den grad. Ja de syriske roser er flotte, det havde de ikke været, hvis vi fik så meget regn. Ja godt at Odyssey ville blomstre igen :)

      Slet
  3. Ligularia er flot. Jeg tror også den ville passe godt i min vilde have.
    Hilsen
    Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Hvis du har et fugtigt sted, vil de elske det, de er flotte ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Åh, et skæbnetræ. Det står højt på min ønskeseddel. Skal dog lige have plads til det først.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er lækkert med et skæbnetræ, du må have skaffet en plads til det.

      Slet
  5. Fine regnvåde billeder.
    Her har vi kun fået en smule regn i løbet af natten. Dagen i dag har det holdt tørvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja I mangler nok ikke så meget vand, som vi gør.

      Slet
  6. Godaften Lisbeth.Vi har fået 12 mm regn i nat og i formiddags.Så jorden er rigtig fin nu.Smuk syrisk rose du viser.Og drejeblomsten kunnne jeg da godt tænke mig......mine er pist forsvundet.
    Jeg er også spændt på at se dine Spanske iris til næste år.Men dagens billed er da den smukke Ghita rose......et virkeligt flot billed.God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja I er heldige, selvom det sikkert slet ikke er nok endnu, så er det noget mere end vi har fået.
      Ja men så må jeg sende nogen drejeblomster til dig, så skal jeg bruge din adresse.
      Ghita rosen står så smukt lige nu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. ja nu har vi også fået lidt regn på Sjælland - dejligt... men der må da gerne komme lidt mere - håber at det snart bliver jeres tur, det er dyrt at vande så mange Rhododendronner :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Lidt regn er vist ikke nok efter den tørke, men godt I har fået noget i hvert fald. Ja det er dyrt og besværligt at vande rhodoerne, men alternativet er døde planter :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Sjovt med bogmærket fra liljeshop - Hun blev vist alvorligt syg og lukkede ned - men har siden forsøgt at starte noget igen - liljedamen.dk - Det er mit indtryk at hun mest sælger på markeder og sådan noget?

    Ja, din solbrud minder meget om min;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var lidt sjovt, tænk at de har været så dyre. Jeg har da handlet lidt med hende, men jeg kan ikke huske, at de kostede så meget.
      Hendes link dukker op, når man googler bestemte liljer, men om hun sælger på nettet, ved jeg ikke.
      Jeg tror de er ens din og min solbrud :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  9. Utroligt at liljer har været så dyre. Håber at du får mere regn. Dine roser ser så flotte ud, de vil nok ikke være så glade for regn på blomsterne.
    Her har vi haft flot solskin i dag og masser af gnavpander :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er ikke til at forstå, at de har været så dyre. Du har ret i, at roserne ikke havde været så fine, hvis vi havde fået regn, til gengæld ligger hostabladene hen af jorden, der hvor der er mest tørt.
      Øv gnavpander er godt nok irriterende. Det har ikke været så slemt hos os, selvom det var lummert.

      Slet
  10. ak.. den regn den regn.. hvad skulle vi dog gøre uden den :) vi har også kun fået lidt.. men lidt har også ret.
    jeg kan mærke at din Clematis lige satte sig fast i mit hovede og sagde dens søster vil stå i min nye rosenbue. jeg må have sådan en købt, den er fin og skøn og middelvoksende, og det lyder til den remonterer, det er lige sådan en jeg skal bruge.
    Renæssance roserne er så gode til at blomstre.. pånær min nye Nina Renæssance, den er ikke helt kommet ordentligt igang endnu, men næste år, så tager den nok revance :) men både min clair, nadia og isabel Renæssance blomstre og blomstre og blomstre.

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Du ved jo godt, at vi danskere elsker at tale om vejret :)
      God idé at sætte Gladys Picard i din nye rosenbue.
      Jeg har kun Ghita i blomst nu af mine renæssanceroser, men de andre skal nok komme igen. Der er en del knopper i Bering Renæssance så jeg lige.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hvis vi ikke snakkede om vejret ville vi jo ikke være danskere :)
      Er Bering en god rose ? og dufter den godt ? jeg har overvejet den et par gange...
      Kh
      Marianne

      Slet
    3. Nej det har du helt ret i :)
      Nu er det med opfattelse af dufte jo forskelligt. Jeg synes ikke, den dufter ret meget, men nogen gange,kan andre få dufte nogen roser mere end jeg kan :)
      Den har utroligt smukke blomster, når det går godt, men har ikke været den flittigste til at blomstre, de år jeg har haft den. Derfor blev jeg også overrasket i aften, da jeg så de mange knopper, det ligner ham ikke :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth

    Det er fint det du lige viser med Gladys Picard. Flot billede med Blodblommen.
    Rosen Morten Korch er jo skøn. Masser af fine billeder.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak fordi du bemærkede den lille serie :) Blodblommen gør noget for haven, ingen tvivl om det.
      Ja Morten Korch er en skøn rose, det er jo første år jeg har den, og så har jeg endda to, men det er jeg ikke ked af.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Kære Lisbeth. Jeg måtte alligevel smile lidt da du skrev "for lidt og for meget"! Blot fordi jeg tænker på de billeder du viste i vinters inden i fik regnvandsbedet... det var da for meget!! Ærgeligt vi ikke selv kan bestemme hvor og hvor meget regn vi vil have... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære fru Friis
      Godt jeg kunne få dig til at smile lidt :) Ja i vinter var det for meget, nu er det for lidt. Jeg tror ikke vi kunne blive enige, så godt vi ikke selv kan bestemme.

      Slet
  13. Hvor er det nogle flotte Roser, jeg er vil med Morten Korch og Crace ,selvom alle roser har sin charme. Håber at du/i får en dejlig dag. Knus Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Leila, ja de er også smukke begge to.
      Tak i lige måde.

      Slet