søndag den 18. august 2013

Blæsevejr til en forandring, og bl.a. clematis billeder

Morgenen her var grå og meget blæsende, så for en gang skyld havde jeg ikke lyst til haven. Tænk jeg gik i gang med at gøre køkkenet rent. Aldrig så snart var jeg begyndt, før solen tittede frem, men den fik nu ikke lige lokket mig ud.
Jeg nåede dog lige ud og fik taget et par billeder med sol på, så blev det gråvejr igen. Da vi spiste frokost, fik vi sandelig en regnbyge på 1 mm :) det var godt til vasketøjet.
Mon dog ikke I har fået mere regn i Jylland (himlen mod vest)
måske også på Sjælland (himlen mod øst)



Hele 4 clematis mere som stadig er i blomst, ja en mere har jeg da i blomst, men ingen billede af den. Der skal flere blomster i gang, før den får lov at være med.
Der er også stadig lidt dagliljer i blomst
Den sidste af mine tre dahliaer er kommet i blomst
Selv dværgsyrenen blomstrer igen.
 Nogen hostaer står stadig frodigt, andre hænger med bladene, de er slettet af censuren
 Hostablomst lige før udspring
 og her i blomst, Invincible hedder den, og jeg har den, fordi der er duft i blomsten. Det er første år, der er blomst i den.
Jeg har aldrig set så fin en hostafrøstand som denne her på Fire and Ice, de andre er kedelige grågrønne.
 nogen der kender
denne plante?? Den står i mit regnvandsbed
mine lathyrus blomstrer meget fint nu
 Så er der endelig blomster i den enorme tobaksplante
se bare her
I går talte Bent og jeg om, hvad der skulle laves mere i haven. Inden jeg så mig til, havde han gravet græs af til et nyt bed. Mon der kan være en enkelt rhodo, eller måske en rose, daglilje eller pæon???
 Flora Danica
 Old Wollerton Hall
 Valencia
 Mary Magdalena blomstrer igen
 New Dawn
Ghita Renæssance igen, den er helt fantastisk nu, jeg har to planter, men det er kun den ene, der blomstrer så forrygende.
Til slut purpursolhattene som har fået besøg af guldbillen.
Fortsat god dag.



26 kommentarer:

  1. Regnværet vi fikk i dag kom sydfra, så det ble litt regn her i dag også. Det kom kanskje fra Jylland ;-) Så flott frøstand det det er på Fire and Ice! Dine roser er flotte som alltid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det må være slemt med alt det regn, det er hverken til at lave noget, når det er for vådt eller for tørt.
      Ja jeg synes også, at det er en flot frøstand, Fire and Ice har. Tak :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    tror kun vi fik ½mm det var omkring kl 13.

    Fine hostblomster og en spændende frøstand også - men er det den hosta med de der hvide pletter på bladene;) ?

    jeg tror vi år et år med max remontering - alle forudsætninger er der!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var jo ikke meget regn, I fik heller, det er vist jyderne, der har fået mest.
      Ja det er bladene, du kan se lige neden for, jeg tog med vilje dem med, så du kunne se den i sin helhed.
      Ja du har ret der er meget, der remonterer, men desværre også stauder, der tørrer ud, som f.eks phlox.

      Slet
  3. Vejret må godt nok have været helt elendigt, når du endte med noget så uinspirerende som køkkenrengøring. Du har ret i, at det er nogle gigantiske frøstande, den hosta har. Den ukendte plante kunne godt ligne en grønbladet sølvlys.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var det også, det var så mørkt, at vi måtte have lys herinde og så den blæst, det var deprimerende :)
      Ja jeg tror du har ret i, at det er grønbladet sølvlys, jeg må have delt den, jeg har en der står mere skygget, den er slet ikke på vej til at blomstre, så derfor kunne jeg ikke forstå det. Tror også det er fordi, den har det for tørt.

      Slet
  4. Det bed skal du snart få fyldt ud det er jeg sikker på Lisbeth - og så smukke dine roser er. Og jo vi har fået regn i Jylland.....mest i formiddag og småbyger der er kommet og gået hele eftermiddagen :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja det kan ikke tage lang tid at få bedet fyldt, der var nu heller ikke så meget plads i det.
      Ja I er heldige, at I får regn, men I vil jo nok hellere have solskin igen :)

      Slet
  5. Her regnede det til morgen. Jeg havde ikke stor lyst til at gå ud, men dyrene skulle jo fodres, før vi kørte til Tørring.
    Solen kom igennem omkr. middagstid, og det har ikke regnet siden.
    Hvor har Bent dog været flittig. Spændt på at se hvad du får plantet i bedet.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja I mangler ikke vand, kan jeg forstå, men solen har I også set.
      Ja Bent er en flittig mand. Der er ikke så meget plads i bedet, så det skal nok blive fyldt hurtigt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Du har fuldstændigt ret, vi har fået 8 mm regn, men heldigvis har vi også set solen en del.
    Skønne klematis og roser, der blomstrer hos dig lige nu.
    Blomsten i din tobaksplante er rigtig fin og speciel. Jeg har klippet næsten alle de store blade væk på mine tobaksplanter, det har de ikke ladet sig påvirke af. De står stadig lige fint og de andre planter i bedet får atter lys, måske skal du også prøve at fjerne nogle, jeg kan se de næsten dækker de mindre planter.
    Jeg har desværre ikke noget bud på din ukendte plante ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja I er heldige med alt det regn, men også godt I fik solen at se.
      Det kan godt være, du har ret i, at jeg skal fjerne nogen af de store blade i tobaksplanten, det må jeg kigge på i morgen. Jeg tror Marie havde ret i, at det er en sølvlys, jeg har nok bare glemt, at jeg har delt en :)

      Slet
  7. Hej. Jeg kan rapportere om masser af regn i Vestjylland, både idag ig i den forgangne uge. Selvom at du skriver, at i mangler regn, så viser dine billeder utrolig frodighed. Din tobaksplante er dog den største jeg til dato har set. Hilsen Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja I er heldige med alt det regn, men I vil nok hellere have sol :) Jeg må til at tage billeder af det der hænger mest, for det er rigtigt, at det ser frodigt ud, men phlox og hosta og nogle træer hænger slemt med bladene.

      Slet
  8. Hej Lisbeth.Ja1 Vi fik da nogle regnbyger i dag på udstillingen i Hillerød.Mødte også Bente og Rosa.
    Jeg beundrede jo din smukke Ghita rose i går.....og min veninde købte en flot en af slagsen idag på udstillingen.De havde også nogle fine rhodoer......men synes de var for dyre.Flot at du stadig har så mange smukke roser og clematis der blomstre.
    Jeg er spændt på hvad du skal have i dit nye bed.Har lige vist mit nye bed.Og har købt en mørk hyld.....mener du også har den.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nå I fik lidt byger, ærgerligt når I var på udstilling. Hyggeligt at møde nogen man kender på udstillingen. Rhodoer er tit dyre på sådan nogle udstillinger.
      Der er ikke så meget plads i det nye bed, så det skal jeg hurtigt få fyldt op. Jeg har to forskellige røde hyld ja.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Han er effektiv, ham Bent! Det er da en luksus at have et helt tomt bed man bare skal plante i:-) God fornøjelse med det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja i går var han ret effektiv, det er han nu meget på denne årstid. Det er luksus med sådan et bed ja. Tak skal du have.

      Slet
  10. Invinceble ser lækker ud .. måske skulle jeg se mig om efter den en dag. Jeg vil gerne have en der dufter og har hvid blomst :)

    Håber du hyggede dig, trods regn og blæst.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja Invincible er ret fin og med duft, men jeg har flere der dufter ret godt og med hvide blomster. Min søn har lært mig at man kan spise blomsterne, vidste du det?
      Ja havde der bare kommet mere regn, så ville jeg have været tilfreds :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Det har også været blæsende her, så jeg fik også gjort rent i stedet :-) Var dog lidt ude, selvom der kom et par små byger.
    Jeg kan godt lide Old Wollerton Hall.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja men så var det godt vi fik gjort rent :)
      Old Wollerton Hall tror jeg også bliver god, der er flere knopper på vej, selvom den er lille endnu.

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Hvor er den fin din tobaksplante --- spændende at se blomsten folde sig ud.
    Og så nyt bed, Jeg synes, det må være skønt, næsten "bare tænke på et nyt bed" så er det der---
    Fine billeder af Hostaer og clematis. + al det andet

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja den tobaksplante er fin og speciel :)
      Ja det er lækkert med det nye bed, jeg nåede ikke en gang at tænke :)
      Tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Hej igen…ja som du kan se, var jeg på Hillerød Garden living fair og det var lidt af en skuffelse! Det var blæsende og regnfuldt og jeg fik ikke noget med hjem derfra!
    Her i Lyngby fik vi 1 mm regn.
    Vi har været en tur i Tyskland og vejret var heldigvis med os.
    Den invicible Hosta er vel nok fin i blomsten. Jeg vidste ikke, at Hostablomster er spiselige, de er nu også kønne i buketter. Skal de bruges i salater?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Nå så er du tilbage, det lyder ikke som om, at det var spændende med det Garden living, så sparede du de penge. 1 mm er ikke meget, det var ligesom vi fik.
      Godt I havde fint vejr i Tyskland.
      Min yngste har hørt det i God morgen Danmark, at de kan spises, jeg har prøvet, de smager ok, jeg ved ikke om de skal i salater, det snakkede han ikke om.

      Slet