mandag den 10. februar 2014

Dejlig dag i haven

Endelig blev det vejr til en tur i haven, to timer med at klippe visne stauder, jeg er ikke nået halvvejen endnu, men det er da en begyndelse. Jeg kan godt mærke, at jeg ikke er i træning, så jeg turde ikke fortsætte over middag, man skal jo ikke overdrive.
Det var flot vejr i formiddags
Solen var så varm at de små erantis lukkede sig helt op, og der blev knap 14 grader i pavillionen. Den kan jo ikke sammenlignes med hverken drivhus eller udestue, men det var lunt i forhold til udenfor.
Spejlbassinet virkede efter hensigten
Fuglemælk/Ornithogalum sneg sig ned i kurven, da jeg var i Netto, den bliver plantet ud efter blomstring, lige nu står den i pavillionen sammen med en af de helleborus jeg plantede ud forleden
Blomsterne begyndte nemlig at krølle så underligt, så jeg graved den op igen og satte den ind. 

Flere planter med S  -  jeg har en del syriske roser


 3 buske som står sammen med stokroserne langs husmuren, der har de det fint. Det er frøplanter, som jeg har fået foræret for en del år siden, den ene har både blå og hvide blomster i samme busk.
Krybende sølvbynke står fint sammen med engforglemmigej


Sølvlys er en af de skønneste efterårsblomstrende stauder, der findes, lyset er nemt at få øje på, og løvet er mørkt og fint hele sommeren.
Planter med T
Snart kan vi glæde os over narcisserne, her er det den smukke hvide Thalia.

Min nyanskaffelse fra Lønbæk Planteskole, gul thuja står og stråler i solen, billedet er fra i dag. Den står i terrassebedet og har været så fin hele vinteren.
Tidselkuglerne er jeg ikke så vild med, de sår sig meget, men hvor er de smukke om efteråret i modlys.
 Timeviser er en smuk sommerblomst

som jeg fik frø af fra Gitte H med bloggen Fra frø til blomst. Det er en yndig blomst, frøene sås i april indendøre. Den blomstrer uafbrudt i meget lang tid.
Timian/thymus har jeg i rigelige mængder i mit ørkenbed. Det er citrontimian
Tradescandia/trekantblomst står i staudebedet, jeg er ikke altid lige gode venner med den, i stauden er der også hvide blomster en gang i mellem
Til roserne:




I dag handler det om Louise Bugnét en smuk smuk rose, som jeg først anskaffede mig sidste år. Jeg læste om den på bloggen Påfuglens Hemmelighed, og blev fuldstændig betaget af den, den er smuk og nem. Det er en historisk rose med næsten ingen torne, den har et fint anderledes løv, og som det kan ses en violet kant, den blomstrer til langt hen i efteråret.
God mandag aften.

40 kommentarer:

  1. Nej, man skal passe på med, hvad man byder kroppen oven på vinterdvalen. Rosen er så fin, som du skriver. Jeg mener at kunne huske, at den stammer fra Canada, og at det måske er forklaringen på dens robusthed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det skal man nemlig, så jeg kunne godt mærke efter knap to timer, at nu var det nok. Ja rosen er fin, på Rosenposten står der forædler Kanada, jeg ved ikke om det betyder, at den kommer fra Canada, men det er jo en Rugosa, de er vel lidt mere hårdføre.

      Slet
  2. Flittig som altid.
    Jeg nåede ikke i haven. Vi fik gæster i formiddags og i eftermiddag begyndte det at regne. Her er nu også meget vådt.
    Håber på bedre vejr i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg fik ikke gæster, så jeg kunne godt være lidt flittig. Her har det også regnet i går, men jeg skulle jo ikke rode i jorden, kun klippe stauder, så det gik an. Ja lad os håbe, det også bliver godt i morgen.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Nå så man har fået blomstrende erantis! - så er du foran mig:)
    Og jeg må give dig ret Thalia er en flot blomst - elegant på sin egen måde!
    Og rosen idag er da spændende. Louise Bugnét ser da godt ud - jeg har stort set ikke kunne finde noget om den på nettet - alle billederne fører tilbage til Høneballe:)
    På bladene ligner det en art af hybenrose?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja da solen skinnede på dem der ved husmuren, så måtte de overgive sig :)
      Ja Thalia er flot og elegant.
      Det var da underligt at alle billeder fører til Høneballehaven :) Jeg fandt den hos Rosenposten, der stod sådan:
      Meget smuk busk med opret vækst, næsten ingen torne og med friskt grønne blade. Vidunderlige smukke blomster med i knopstadiet en violetrød kant, når de åbner sig er de blændende hvide. Hårdfør. Forædler Kanada står der, det er en Rugosa. Skyggetolerant.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Det er bare med at starte langsomt op og når det er muligt at begynde havearbejdet først i februar har du/vi god tid til at komme op i tempo:o)
    Jeg havde heldigvis ikke mén efter igår, det var elllers hårdt at stå på den høje stige, men jeg var flittig med udstrækning i aftes.
    14 grader i pavillonen er alligevel pænt og dejligt.
    Louise Bugnét er virkelig yndig.
    Spejlet i vandet er flot, det var godt du vandt det bassin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der er jo god tid, så et par timer om dagen må være nok, det er jo stadig køligt, så det er med at passe på ryggen. Godt du ikke har mén efter i går, det er hårdt at stå på stige, det lader jeg Bent om.
      Ja det var fint nok med 14 grader i pavillionen, det går hurtigt med solen på glas.
      Ja Louise Bugnét er så skøn.
      Du kan tro, jeg er glad for jeg vandt spejlbassinet.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.Vi har også haft det mest pragtfulde vejr i dag..........og har været lidt i haven.Vi venter lidt med at klippe stauder ned.
    Det er altid hårdt at komme igang efter en lang vinter.
    Kan fuglemælken stå ude hele året?
    Min ene hibiscus gik til sidste vinter.........men dejligt at jeg har den anden tilbage.
    Sølvlys er bare så smuk..........håber mine vokser lidt mere
    Thalia satte jeg for et par år siden........og den kommer troligt hvert år og er så smuk.
    Smuk rose du viser.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Godt at høre, at I også har haft dejligt vejr. Ja I har nok heller ikke så mange stauder at klippe ned og så er I to om det? Her er det kun mig, men det var lidt hårdt at komme i gang ja.
      Ja den fuglemælk jeg købte sidste år plantede jeg ud, den er på vej op nu.
      Øv med din hibiscus, men godt du har en til.
      Din sølvlys skal nok vokse til, bare du husker at vande den.
      Thaliaen er bare skøn, den lærte jeg at kende gennem søde Hanne.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det er bedst ikke at overdrive en god sag - to timer er nu også fint på denne årstid. Jeg kan blive helt misundelig på de dejlige 14 gr. i pavillonen. Nød du ikke en kop formiddagskaffe derude?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja man skal ikke overdrive, og jeg er jo i god tid. Ja det var net med de 14 timer i pavillionen, næh jeg gjorde såmænd ej, jeg drikker ikke kaffe, og sidder kun derude til frokost, men det er lige tidligt nok endnu :)

      Slet
  7. Hvor har det været en dejlig dag. Jeg har ligesom dig været i haven og klippe stauder ned. Det bliver så fint og løgene pibler op.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Også i den side af landet har det være en dejlig dag, det lyder godt. Ja det er godt at få stauderne væk, så vi kan se, hvad der dukker op.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Fint vejr til havearbejde idag desværre var det arbejdsdag men så er det ikke mig der har hekseskud, trælår og hold i nakken i aften. Lidt misundelig er jeg nu alligevel. Spejlbassinet ser rigtig godt ud og det bliver nok kun bedre som foråret skrider frem. Ærgerligt at du måtte grave påskeklokke op hvis det er kulde min så ikke en spand over om natten kan klare det? Syrisk rose er jeg glad for har dog begrænset mig til et par stykker. Sølvlysene er rigtig flotte det har jeg ikke. Jeg bilder mig ind at de gerne vil stå lidt fugtigt er det rigtigt? For det kniber lidt med det. Trekantblomst er jeg også irriteret på selv om jeg har prøver at komme af med dem kommer de alligevel alle vegne også inde i andre stauder :-(
    Timeviser uh hvor jeg glæder mig til at de får plads i min have til sommer :-) Gul thuja ser rigtig fin ud. Super flot rose og så næsten uden torne det er da win win.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Øv at stå inde i butikken og se ud på det fine vejr og gerne vil i haven, ja det er træls. Jeg har heldigvis ikke ondt nogen steder, jeg kunne bare mærke på mine rygmuskler, at nu var det nok. Det gør ikke så meget, at jeg måtte grave den påskeklokke op, så nyder jeg den bare i pavillionen i stedet, det kan da også godt være, den kunne tåle at være derude, det så bare så underligt ud med bladene. Jeg planter den i hullet igen, når det er lunere i vejret.
      Det er rigtigt at sølvlys gerne vil stå fugtigt, men de skal nok vise dig, når de trænger til vand, jeg har vandet mine så snart lysene begyndte at hænge, det klarede den fint. Min trekantblomst breder sig ikke så meget, jeg synes bare ikke den er pæn i løvet. Ja en rose uden torne er win win og så er den tilmed smuk.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Ja, i dag har det da været havevejr. Det er nok fornuftigt, at tage lidt stille "på vej".
    Dejligt i denne tid hvor især Erantis viser sig.
    Den Timeviser ser sød ud, den må jeg prøve.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det har været dejligt vejr, og jeg stoppede, da jeg kunne mærke at NU var det nok.
      Ja det er skønt med de små fine erantis, så går det mod forår.
      Jeg har frø af timeviseren, så jeg må sende nogen til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth.
      HUSK nu at passe på dig selv. Vejret kan også drille.
      Er der ikke noget med du havde noget med dine arme sidste år?
      Frø af Timeviseren, vil jeg da være glad for. T A K
      Hilsen jessie

      Slet
    3. Kære Jessie
      Jeg skal nok passe på mig selv, de lover ikke så fint vejr i morgen, så bliver der nok en pause. Nej det var ben og fødder, som drillede sidste år.
      Jeg sender nogen til dig en af dagene.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    4. Kære Lisbeth.
      Nå det var dine ben -- men det går vel meget OK----
      Tak Lisbeth, jeg vil gerne have lidt frø fra Timevisseren, de kan vel også snart sås, hav en god dag, her regner det---
      hilsen Jessie

      Slet
    5. Kære Jessie
      Ja det var det, nu er det fødderne :)
      Jeg har sendt frø til dig i dag, de skal først sås i april. Her har det sneet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Sikke da en dejlig blå himmel, I har haft på Samsø i dag! Her nåede solen aldrig igennem, og det begyndte at småregne i stedet for. Fornuftig beslutning ikke at gå ud og arbejde i haven over middag - jeg kunne også mærke gårsdagens havehalløj i dag - vi er jo ikke i tiptop form endnu :)
    Dine syriske roser er da helt fantastiske - det har jeg ikke haft held med her, så måske er jorden for ringe til dem. Jeg kan se, at både Timeviser og Sølvlys skal skrives i Ønskebogen.
    Hvor er Louise Bugnét smuk med det røde islæt på knopperne, og når den er historisk, er jeg sikker på, at den også dufter - den er også noteret i min Ønskebog :)
    I har altså en rigtig god Netto - så fine sager fås ikke i vores. Jeg kan godt forstå, at du slog til.
    Jeg har sendt billeder fra min forhave til dig - de er ikke for gode, men de er der :)
    Hav en god aften - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var en dejlig blå himmel, jeg troede også, at I havde sol, men så heldige var I ikke. Her kom regnen først til aften. Ja man kan godt mærke, hvis man går for meget til den, det var ikke lysten der manglede, heldigvis sejrede fornuften :)
      Syrisk rose skal stå lunt op af husmuren mod syd eller øst f.eks, så tror jeg, den kan klare det. Sølvlys kan du købe hos Staudestedet, der er de ikke så dyre, det er ellers en ret dyr staude.
      Louise har kun medium duft, men hun er så dejlig, at det gør ikke noget. Skriv du bare den i ønskebogen :)
      Vi har jo ikke så meget konkurrence herovre, måske får vores Netto mere hjem af den grund.
      Jeg har set dem, de er fine, jeg var ved at finde en plads til en syrisk rose :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Hvilken fantastisk blå himmel du kan fremvise fra idag, den nåede godt nok ikke ned til os.
    Hende frk Louise Bugnét er da gudeskøn, man kan da lige skrive navnet ned... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det var en rigtig flot himmel vi så her i dag, men det var nu ikke hele dagen :)
      Ja jeg synes da, at du skal skrive navnet ned ;) det sker der ikke noget ved

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth
    Sikke en skøn blå himmel,l du kunne nyde under dagens arbejde i haven. Det er lige den type himmel jeg ønsker mig til næste uges ferie.
    Det er godt du starter stille og roligt op med havearbejdet, så du ikke bliver hæmmet af alt for ømme vinter muskler ;)
    Smuk smuk rose du slutter med idag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var dejligt med den blå himmel og sol, så jeg nød det, håber du får sådan en himmel i næste uge til din ferie.
      Ja jeg prøver at tage det med ro og stoppe mens tid er :)
      Ja den er skøn den rose :)

      Slet
  15. Hej Lisbeth. Sikke en blå himmel I har haft i dag. Så heldige var vi ikke, jeg tror solen kiggede frem en times tid sidst på eftermiddagen, men det var nu skønt, selvom det kom i glimt! Jeg fik også frø af Gitte af Timeviseren og også min blomstrede lige til frosten. Det er en god plante. Hvor er dit spejlbassin pænt med spejlingen i. Sikke en effekt. Jeg glæder mig rigtig meget til at se det, når der er plantet færdigt og alt bliver grønt omkring det. Det bliver helt sikkert meget flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var herligt med blå himmel og sol, bedst var det hos os i formiddag, da solen nåede jer, fik vi regn. Vi må nyde den, når den er der, i morgen lover de ikke sol her, så er det indetid.
      Ja den timeviser er fantastisk og så er den nem, selv for mig :) Jeg glæder mig også til at få plantet omkring spejlbassinet, så der ikke er alt det mørke jord.

      Slet
  16. du har da også de smukkeste roser :)
    Spejlbassinet er da smukt .. er det for dybt til at fuglene bader i det til sommer tror du ?
    vi har haft regn og regn og regn her...
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja jeg har mange fine roser, det ville du også have, hvis du havde lige så meget plads som mig :)
      Spejlbassinet er ikke særligt dybt, så jeg vil da tro, at de vil bade i det til sommer. Det står så jeg ikke kan holde øje med det nu, for de bader da fint i fuglebadet nu. Det står lige uden for mine vinduer.
      Jeg skal love for at der har været forskelligt vejr rundt om i landet i dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Speilbassenget er så flott også om vinteren. Therese Bugner er en vakker rose som jeg også plantet i sommer. Håper vi begge får masse blomster på de til sommeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja spejlbassinet er fint både sommer og vinter, nu kan det snart blive tid til, at du får dit :) Jeg har også Therese Bugnét, ja men det gør vi da, det må vi tro på.

      Slet
  18. Åh så blå en himmel.....håber vi kan være heldige at se den i dag ;0) Er spændt på om posten kommer med en sending påskeklokker i dag....eller jeg må vente nogle dage endnu.....jeg kan næsten ikke vente på at se skønhederne ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja lad os håbe på mere blå himmel i dag, de lover det ikke, men vi har da lov at håbe - også på at du får din pakke fra Spiren i dag, jeg kan godt forstå, du er spændt. Det er lækkert at få pakke fra Spiren :)

      Slet
  19. Hej Lisbeth,
    Dejligt at få arbejdet lidt i haven. jeg har desværre kun en fridag i denne uge.
    Haven får en lille omgang i weekends og lidt efterhånden. Det skal jo ikke gøres på en gang.
    Smukke billeder. Dine Sølvlys er imponerende. Jeg har købt en lille en sidste år. Nu håber jeg den vil gro hos mig.

    SvarSlet
  20. Hej Anne
    Ja det er dejligt at få lavet lidt i haven, det blev nu ikke i dag, for vi fik sne. Nej heldigvis kan vi tage det lidt ad gangen.
    Du skal bare huske at vande din sølvlys, så skal den nok blive stor, men den er ikke så hurtig.

    SvarSlet