torsdag den 14. november 2019

Samme motiver men nye billeder

I dag er det til min glæde og overraskelse stille vejr, sådan for en gang skyld. Jeg fik dog billeder i går formiddags, hvor solen skinnede, det gør den ikke i dag, i hvert fald ikke endnu. Jeg må indrømme, at også nu er det lidt det samme, jeg sætter ind, men jeg kan bare ikke stå for, når solen skinner på de planter, der nu viser høstfarver.
I går var der en fin solopgang, det var der også i dag, men det er så foreløbig det, vi har set til solen.
 Stedsegrønt med forskellige nuancer er også godt
her er det igen den fligetbladede tørst
der fanger blikket

 også hasselhegnet har nu potentiale sammen med sumpcypressen
som jeg lige fik et fantastisk billede af i går
 her har jeg taget billed af acer gennem stammerne på Himlens 7 sønner, de er jo også flotte
Spireaen i den gamle have lyser også op i hegnet
Den store hortensia fylder efterhånden godt i stenbedet, lidt for meget hvis jeg skal være ærlig.
 Acer davidii 8.11.
og nu med flere farver 12.11.
stammen er også flot
her er stammen på Acer tegmentosum
 Dværgelmen som var næsten helt grøn sidst jeg viste den er nu ved at få gule farver
stammen er nu heller ikke så tosset
 Nordbedet er også flot i solskin
 her står R. Pennsylvania, det kniber med pladsen, så den skal flyttes, når vi inden længe får fat i noget spagnum.
 R. Summerduft står også i nordbedet, men den får lov at blive stående
, ,
En søjlebøg sammen med en løvfældende rhodo, de står i pergolabedet
Roser:
 Belle de Clermont
 Perpertually Yours
 Sharifa Ashma
 Wild Rover har lige oppet sig
En buket af Strawberry Hill og James Galway blev reddet ind fra blæsevejret.
Jeg har købt min julegave til mig selv og plantet den. Jubilee Celebration, Ida havde bud efter roser, og jeg fik en med i samme køb. Den blev plantet i pergolabedet.
Fortsat god torsdag


17 kommentarer:

  1. Dejlige billeder af efterår - eller vinter er det vel næsten. Gad vide, hvornår det er vinter? Din fligetbladede tørst er så flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Det er vel først vinter fra 1. december, om vi så overhovedet får vinter er en anden sag. Ja tørstetræet fanger øjet i den grad

      Slet
  2. En flot solopgang du har fanget.
    Og din tørst er så elegant med de lange gyldne blade. Den må lyse op i hele haven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Ja tørstetræet er fantastisk, den lyser ganske rigtigt op i hele den del af haven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det var en veldig fin soloppgang! Sånne soloppganger sees veldig sjelden her dessverre. Du er heldig som får sett solen. Her er det bare grått vær, og solen er totalt fraværende :(
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den var flot, men stort set de eneste vi så til solen, den kom frem lige inden, den gik ned i dag. Gråvejr kan vi få nok af.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders med en julegave i god tid - rosen har jeg set, den her dette moderne lidt pjuskede udseende:)
    Ja, når der er gode motiver er det bare med at fotografere, så kan man altid sortere og finde forløb bagefter - der er lange aftener denne årstid!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er nok ikke din favoritrose :) jeg skulle nok have sprunget over, i stedet blev det en julegave.
      Ja vi kan bruge meget tid på at sortere billeder, så er de lange aftener gode.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. I har da godt nok mange blade på træerne på Samsø! Her står træerne næsten alle sammen nøgne. - Det er nok ikke kun, fordi I har mildere klima, men også fordi I nøje har udvalgt jeres træer og buske :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja der er da nogle træer, der har blade endnu, men der er nu også mange, der har mistet dem. Du har helt ret, de er nøje udvalgt :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Tørsten og Cyoressen tåler da mange gentagelser, begge er utrolig flotte, så dem nyder jeg da gerne fra alle side, både i skygge og i sol :-)
    Her så vi kortvarigt solen i eftermiddag, men ja det har været rimelig stille vejr. Dog har jeg syntes det har været koldt.
    Ja nu hvor bladene falder kan vi rigtig se de smukke stammer, som vi jo ikke helt lægger så meget mærke til når det hele står grønt.
    Dejligt at give sig selv gaver, så får vi jo hvad vi ønsker os, en ny rose er altid en god gave. Jeg var til et strikke arrangement på biblioteket hvor der var en strik designer der holdt et foredrag og så havde hun nogle af hendes strikkebøger med. Så jeg gav mig selv en fødselsdags gave, så jeg har jo stadig en julegave tilgode :-)
    Smuk buket.
    Fortsat gid aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Godt du synes, at de to tåler gentagelser. Jeg nyder dem også i den grad og bruger flittigt kameraet.
      Det var vidst nord for os, de fik solen at se. Da jeg gik tur, kunne jeg se, at den skinnede på et skib ude i vandet.
      Det er rigtigt, nu skal vi til at kigge på stammer.
      Jeg håber, jeg bliver glad for julegaven. Og du kan allerede tage din fødselsdagsgave i brug, der er jo heller ikke længe til. Så må du se, hvad du skal give dig selv i julegave :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Tørstetræet burde indgå i enhver liste over træer til den lille have. Min svigerinde investerede i et til sin nye have, efter at hun så vores i juni. Hvis hun så det i dag, ville hun være blevet endnu mere vild med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det har du helt ret i, det giver flere og flere glæde for hvert år, den bliver ældre. Godt svigerinden blev inspireret hos jer.

      Slet
  8. Glædelig julegave.
    Vi har plantet et kinesertræ i år. Det har vi haft før. Måske det burde have været en fligetbladet tørst... der er så meget at vælge mellem.
    God blæsevejrsdag. Godt du har lidt solbilleder.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det var en god julegave. Jeg ville også gerne have et kinesertræ, men det kniber (også hos os) med plads. Desuden er det svært at købe og få sendt herover til os (ølivets glæder) det koster 500 kr. i fragt at få noget sendt, så det har sine begrænsninger.
    Tak i lige måde, føj for et blæsevejr. Det begynder at knibe med solbilleder, i går var det gråt hele dagen, i dag endnu værre og weekenden bliver ikke bedre.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  10. Vi er en finansiel institution, vi låner ud til enkeltpersoner og virksomheder i økonomiske vanskeligheder.
    Enhver person eller virksomhed, der kan respektere vores klausuler, kan kontakte os direkte via e-mail for at drage fordel af vores økonomiske assistance.
    Vores lånevilkår er enkle og veldefinerede.
    Med betydelig kapital under vores bælte er vi bedst til at hjælpe dig og hjælpe dig med at løse alle dine problemer. Tidsfristerne sættes i henhold til vores kunders månedlige budget for at lette tilbagebetaling.
    Hvis du har projekter, du skal realisere, eller hvis du er i økonomiske vanskeligheder, kan du kontakte os via e-mail uden yderligere forsinkelse. Med en rente på 3% hjælper vi enkeltpersoner fra 20.000 SEK til 50.000.000 SEK. Og vi informerer virksomhederne på samme tid, at kurset ikke ændrer sig.
    Kontakt os via e-mail, hvis du har brug for et lån.

    E-mail: simondurochefort@gmail.com

    SvarSlet