tirsdag den 26. marts 2013

Solen har magt, og rim på taget

Her hos os blev det rigtigt forår, hvis det så bare ville vare ved. Det var skønt at gå rundt og se, hvordan det hele prøver at komme op gennem sneen.
Men først et par morgenbilleder:


Lysfyldt morgen til marven kold, med rim på taget og træer.
Fuglestemmers vellyd fornemmedes. Åh det var en skøn dag.
I eftermiddag var det muligt at gå og lave lidt uden at fryse, jeg fik prøvet cirkelhakken, den kan anbefales. Jeg tror bestemt, jeg bliver glad for den. 
     
                                     
 De gule krokus har heldigvis klaret sig
 også de lysegule
Anemonerne er igen ved at prøve at bane sig vej op af jorden
Den vintergrønne dværgkalkved Davidii har kønne blade nu
Klatrehortensiaen er smuk i modlys
Denne her er også smuk i modlys.
Anne Marie fra Lønbæk og jeg har i fællesskab fundet ud af, at det ikke er en Tibetansk Kirsebær, men men derimod en Prunus Canescens. Barken er heldigvis smuk alligevel, men blomsterne er ikke så kønne som dem på Tibetansk Kirsebær.
Tulipantræ mod den blå himmel.
To dages solskin til, så blomstrer påskeklokkerne
R. Alexis i dag
og 4.6.2012

R. Mrs. Furnivals Daughter i dag
og sidst i maj
Inde i stuen
Blomstrer Vibeæg stadig lystigt

Og min Chrysanthemum for anden gang, siden jeg købte den
Narcis Thalia får mig til at tænke på Hanne i haven, den købte jeg nemlig, fordi hun skrev om den sidste år. Den udsender en dejlig duft, den har blomstret i over en uge nu. Den står kun køligt om natten. 
Nu er månen fuld 
Fortsat god aften.

37 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det ser kønt ud med de mange planter, som nu igen er på vej op af sneen. Den påskeklokke ser da ekstra lovende ud.
    Jeg glæder mig så meget til mine egne planter stikker op igen. Indtil videre er det kun erantis, der er dukket op.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det er skønt, at de endelig er ved at bryde gennem sneen, jeg glæder mig helt vildt til påskeklokkerne. Snart kommer det også hos dig.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  2. Hvor lyder du optimistisk i dag - der skal kun en enkelt god dag til, at vi er klar til at glemme alt om vinter og kulde, skønt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den gang solskin vi fik i dag, bragte optimismen frem i mig :)

      Slet
  3. Dejlige billeder,selvom der er sne endnu.Cirkelhakken bliver du helt sikkert glad for.Jeg har haft en i flere år,den er rigtig god at komme ind til planterne med uden at skade dem.Vi har i dag været i Frederikshavn og havet var helt fantastisk blåt.Hilsen Ulla Milbak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja sne er der endnu, men det forsvinder vel snart. Det gik lidt hurtigt i dag.
      Jeg tror bestemt også, jeg bliver glad for cirkelhakken, jeg har allerede flere planer om, hvor jeg vil bruge den.
      Havet har en dejlig farve, når himlen er så fin blå.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    De ligner ellers hinanden meget Prunus canescens og dens Tibetanske fætter Prunus serrula.

    Men du skal da næsten også havetibetaneren - den vokser jo sammen med Rhododendron williamsianum, en fin kombination, Uha Flot med sine små blade! Tjekkede lige, hvad er den af? det ser ud til at du ikke har den? Lyder da ellers lige som dig, ikke Lisbeth?

    Kan du også have en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de ligner hinanden en hel del, men slet ikke på blomsterne kun på stammerne.
      Ja du siger noget, hvorfor har jeg ikke Williamsianum? Det har jeg lige tjekket op på: tidlig frost kan ødelægge de nye skud, og den skal dækkes for den tidlige forårssol, det er nok derfor.
      Jeg har to stk. der er kryds af Williamsianum, det er Moerheims Pink og Cowslip, det smager da lidt af det.
      Jeg opdagede lige, da jeg sad og kiggede nogle billeder, at jeg har handlet hos Edrom nurseries sidste forår. Jeg kunne godt huske, at jeg handlede i England sidste forår, men ikke lige, hvad firmaet hed. Jeg købte bl.a. en trillium :)

      Slet
    2. Jamen det er da alletiders Lisbeth - så mon ikke jeg kan regne med at få mine varer:) De skulle komme tirsdag efter påske.

      kender du Gartendirektor Rieger? den ser også ok ud!

      Slet
    3. Jo du får da helt sikkert dine varer. De fylder ikke meget, når man får dem, så mine mellemlandede i potter. De kom alle i blomst sidste år, men om de lever endnu under sneen, ved jeg ikke.
      Gartendirector Rieger er for rød i blomsten efter min smag, men den har smukke nye skud, bronzefarvet det kan jeg lide.

      Slet
    4. Øh Lisbeth .... den ser da ikke rød ud.... slet ikke - ikke engang lyserød....
      Men jeg læser at den er lidt sart.

      Slet
    5. Hvor kigger du? Alle de billeder jeg kan finde er røde. Claus betegner den som kirsebærrød. Ja der står også, at den er sart.

      Slet
    6. Jamen Lisbeth det må være en anden du kigger på?

      http://www.rhodobutik.dk/shop/r-gartendirektor-rieger-280p.html

      Den er da ret hvid - måske creme?

      Slet
    7. Ja for f----- nu har jeg kigget og søgt på hans side, øv. Det er jo gartendirector Glocker, jeg tænker på. Den anden har jeg haft, det var en af mine første fra Claus, den gik til de evige rhodomarker. Ja selvfølgelig er Rieger hvid eller creme.

      Slet
    8. Nå nå - så er den jo opklaret - alletiders.
      Hvid eller rød - de er begge for sarte, så pyt:)

      Slet
    9. Ja du har helt ret, vi finder på noget andet at kaste os over.

      Slet
  5. Nå jeg prøver igen....
    Dejlige kolde billeder men dog med mange spirende håb imellem!
    Der må da have været, dejligt varmt i din pavillon i dag. Her i udestuen måtte vi lufte ud da vi nåede 24 gr....pyha ha ha!
    Ja ja ham Karsten er god til at lokke med nye arter!,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der er heldigvis spirende håb, og så var der 22 grader i pavillionen, rigtig dejligt.
      Ja det har du ret i, han ved hvor nem, jeg er at lokke til at købe nyt :)

      Slet
  6. Tak for de mange fine billeder.
    Godt billede af fuldmånen.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase
      Ja jeg kunne ikke lade være med at tage et billede af den skønne måne.
      I lige måde.

      Slet
  7. Godaften Lisbeth.Dejlige billeder med alt det der er på vej op af sneen.Her går det langsomt med at sneen forsvinder.
    Men skønt solskin og dejligt varmt i udestuen.Og nu er der også gang i de små spire.......så mangler vi bare at det ikke er så koldt om natten så vi kan komme af med sneen.Dine vibeæg står da rigtig fint endnu.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det er skønt at se, at det endelig kommer op. Jeg synes også, det går langsomt, men i dag er der sket lidt mere, heldigvis.
      Ja lad os håbe, vi snart slipper for nattefrost. Jeg synes vibeæggene har holdt længe, de står lidt køligt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Ja, det var også dejligt solskinsvejr her i dag og 31 grader i orangeriet, da jeg kom hjem, så vinduerne blev åbnet helt op, så der kunne komme luftcirkulation. Jeg kunne rigtig godt lide dine vibeæg og den krysantemum, du har købt. De er meget flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja dejligt med solskin, men 31 grader var måske lige i overkanten, jeg kan godt forstå, du lukkede vinduerne op.
      Jeg er også glad for begge dele.

      Slet
  9. Ja det ser en smule mere forårsagtigt ud,bliver godt når alle de små skud begynder at vokse og springe ud:
    Fine fritillaria du har fået der i potten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja det begynder at hjælpe, så vi kan fornemme at foråret er på vej.
      Jeg synes fritillariaen er rigtig fin til prisen, og så kan den plantes ud bagefter.

      Slet
  10. Hej Lisbeth - jeg kan se sneen er begyndt at tabe pusten over hos dig. Skønt du atter kan gense jorden og alle forårsbebuderne.
    Thalia syntes jeg absolut er den mest feminine narccis af dem alle, med sin fine sarte, spinkelhed og velduft, dem vil jeg gerne ha mange flere af i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja heldigvis er sneen ved at tabe pusten, så må vi håbe, der ikke kommer mere.
      Ja jeg vil også købe flere thalia til efteråret, den er et overraskende godt velduftende bekendtskab :)

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Sikke et flot lys der er på dine morgenbilleder.
    Ja, nu begynder der at komme gang i det hele, kan jeg se.
    Det er nogle søde Vibeæg du har. Mine er ikke kommet op, eller -- de er der måske ikke mere--
    Også søde Narcisser --- ja, jeg vil også sende varme tanker til Hanne i Haven.
    Jeg så lige i TV at rådyrene var begyndt at spise rhodoer - fordi de er sultne, måske så de det også--
    Fint billede af fuldmånen

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja der var et skønt lys i går, i dag er det skyet, men de har lovet fint vejr, nu må vi se, det er i hvert fald koldt.
      Mine vibeæg er heller ikke kommet op endnu, det der er en potte, jeg købte i Netto.
      Ja vi sender alle varme tanker til Hanne, håber det hjælper.
      Jeg har læst om, at rådyrene spiser rhodoer, det håber jeg ikke vores gør. Det var uhyggelige billeder af nedgnavede rhodoer.
      Tak ja månen var flot i aftes.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbet dejlige billeder,jeg kan se at forårs-planterne er mere fremme hos jer end her ved Limfjorden.
    Hvor bliver det skønt når vi lige med et ikke tænker på kulde og nattefrost.
    Ønsker dig og dine en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja vi er gerne lidt længere fremme herovre, men sneen og frosten har også sat os tilbage.
      Vi glæder os til det rigtige forår kommer.
      Også dejlig dag til dig.

      Slet
  13. God morgen Lisbeth

    Så flotte bilder du viser! Jeg blir helt vill av å se dine vårblomster som kommer opp. Det er så deilig å se dine påskeklokker. Jeg lenger veldig etter å se mine.
    Ønsker deg en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit. Ja vi længes alle efter våren, men det er værre hos dig, hvor der nok ligger meget sne endnu.
      I lige måde.

      Slet
  14. for pokker da hvor det pibler op hos dig,skønne billeder ,,, her er kun sne ude i haven kun terassen er fri for sne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det pibler og det pibler på nye billeder i dag :) Heldigvis er sneen på vej væk hos os.

      Slet