tirsdag den 19. marts 2013

I sne står urt og busk i skjul

Ja sådan ser det ud hos os, men hvor mange steder mon det gør det? Næppe ret mange, lad os bare høre, hvordan det ser ud hos I andre. Det sner stadig her hos os, men selvom temperaturerne er under frysepunktet tør det lige så stille igen. Blæsten er heller ikke noget at snakke om i forhold til i går, men den var dog noget barsk ved vandet og Sjælland kunne slet ikke skimtes, det var helt gråt og diset.
Ikke flere snebilleder denne gang, vi tager hul på et lilla tema, og hvad jeg ellers er faldet over i arkivet.
Hemerocallis Final Touch




Sidste sommer tog jeg mange billeder af mine skønne georginer, jeg håber stadig, at de har klaret vinteren. Det gjorde dem, jeg havde året før ikke.
 Drejeblomst/physostegia
Pelargonium plantet ud i bedet


Også Phloxen har en fin lilla farve
 Echinacea og Acanthus
Echinacea Fatal Attraction
Hemerocallis Summerwine
Sidste år købte jeg denne fligetbladede røde hyld, jeg glæder mig til den vokser sig stor og flot.
Gleditsia Sunburst, den er mere buskagtig end træagtig, gad vide om jeg kan lave om på det?
Min gule vandgran/Metasequoia er blevet klippet i efteråret, så den kan blive mere træagtig.
Lavatera/Mamelukærmebusken har sarte og fine blomster, men navnet det har jeg glemt.

Til slut rosen Blue Perfume for at slutte det lilla tema :)
Fortsat god dag



42 kommentarer:

  1. ja, dagen i dag var utrolig fredelig sammenlignet med i går. Sne har vi ikke fået i denne omgang; men der ligger noget fra forleden - efterhånden går de kolde dage lidt i et, synes jeg. Fine billeder, selvom jeg ikke lige kan gennemskue temaet - jeg er nok også lidt langsom i optrækket efter at have pudset 24 store og små vinduer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der var rigtig meget forskel, men det har sneet her hele dagen og gør stadig. Ja og de kolde dage skal åbenbart vare en uge mere, så ingen forår i påsken.
      Temaet var bare lilla :) Øv vinduespudsning er ikke det bedste jeg ved, du har været flittig. Det er nok heller ikke noget du ynder, jeg får ondt i håndledene af det.

      Slet
  2. Ja, du er ikke alene om å ha snø i hagen. I dag har det kommer 10 cm her i tillegg til det som er her fra før :-(
    Flotte lilla blomster du viser. Det er en pen farge i hagen. Fortsatt god dag til deg også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg er ikke i tvivl om, at du har meget mere sne, nu må det da snart holde op. Vi håber, dette er det sidste.
      Ja som det tydeligt fremgår, kan jeg godt lide lilla :)

      Slet
  3. Jo sneen ligger også i Milbakhaven i Vendsyssel. Har ikke fået noget i dag,men det har været gråt hele dagen. Dejligt med alle dine fine billeder,jeg kan heller ikke lade være med at kigge i mine.God aften fra Ulla Milbak

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg troede egentlig ikke, der var sne hos jer, men I har så heller ikke fået noget i dag.
      Nej hvad skal vi gøre uden vores billeder i denne kolde tid uden et eneste solstrejf.

      Slet
  4. Snestormen var en fuser her hos os, men det skal vi jo ikke klage over :o)
    Så meget skønt i din lilla kategori, men du er jo også altid god for en pose godter :o)
    Jeg har overvejet den fligetbladede hyld, nu kan jeg da lige se hvordan den arter sig hos dig :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Snestorm blev det heller ikke her, men sne har vi fået, det beskytter planterne, så det er ok, bare der ikke kommer mere.
      Ja du må kigge med hos mig, men den ser ud til at have det godt. Jeg købte den hos blomsten & krukken.

      Slet
  5. Dine dejlige blomster billeder liver op på en dag som denne.
    Vi har heldigvis ikke så meget sne, som hos jer.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er godt billederne kan live lidt op.
      For en gang skyld har vi mere sne end jer, det sker ikke tit :)
      I lige måde.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Ja, nu må det snart høre op med al den sne, vi fik igen sne i nat og en del af dagen, men blæsten har lagt sig.
    Dejlige billeder af dine blomster, jeg tror min Mamelukærnebusk er vist gået ud. Så er der selvfølgelig mulighed for at købe en ny, de er nu smukke.
    Din vandgram ser flot ud, et rigtig godt billede.
    god aften,
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det må meget gerne stoppe med at sne, men jeg trøster mig med, at det beskytter planterne. Her blæser det stadig, selvom det ikke kan sammenlignes med i går.
      Ja heldigt der så er mulighed for at købe en ny :) der findes jo mange forskellige.
      Min gule vandgran er jeg glad for.
      God aften Jessie

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Nå nå - det var lilla idag! Nogle af motiverne kan du nok også bruge til andre kulører:)

    Godt at se Acanthus -bjørnetidslen- en plante der er alt for lidt kendt - der er en 6-7 forskellige arter her i Europa og masser af kryds og kultivarer - Alligevel ser man næsten udelukkende den samme type -Acanthus mollis- i de danske planteskoler.

    Bare se her en vild hvid en udviklet af Terranova:
    http://thesproutlingwrites.files.wordpress.com/2012/07/acanthus-whitewater.jpg

    Når vi snakker om det hvide så: Her fik vi lidt sne med fygning i morges, det er holdt helt op, og jeg har vovet mig ud og rekognosceret, det så faktisk forbløffende normalt ud på trods af alle udmeldingerne, lidt færre biler, jeg var næsten eneste cyklist, men ellers, rimeligt ret normalt ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er lilla dag i dag :)
      Den er godt nok flot den vilde hvide Acanthus, kan den fås nogen steder?
      Det var måske også lidt voveligt at cykle, hvis det var glat, men det var det måske ikke. Jeg synes ellers jeg så i TV2 at sneen kom hen over jer, men det har så ikke været meget. Her sner det stadig med fine snefnug.

      Slet
    2. Edrom nursery har den :)
      Men også en enkelt dansk: Blomsten og krukken - dog ingen pris?

      Vejene her er så saltede så det er mere kæden jeg er bange for - den får meget olie!

      Slet
    3. Jeg må kigge nærmere på Edrum i aften.
      Jeg kan godt forstå, du er bekymret for kæden, så må den have olie, det ville Bent også sige, han er cykelfreak :)

      Slet
  8. Nu ligger her sne....også i den grad. I gennemsnit 10-12 cm....men nogle driver er en hel del højere. Laver et indlæg senere. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja de sydlige øer har fået sneen, jeg ved så ikke, hvorfor vi har, vi ligger da ikke sydligt,kigger ind til dig senere.

      Slet
  9. Lilla er en af mine yndlingsfarver, så dagens tema er lige efter mit hoved. Smukt og der er jo mange skønne at vælge imellem.
    Ja vi fik sneen i morges, og har faktisk ikke fået ret meget sne.....så det er jo bare herligt. Ingen grund til klage hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja lilla er også en af mine yndlingsfarver. Det er nok derfor, jeg har mange lilla billeder :)
      I Københavns området har I åbenbart sluppet, så kan I heller ikke tillade jer at klage :)

      Slet
  10. Dejligt lilla tema! Her har vi kun fået lidt sne, og vinden har lagt sig. Men det fryser og har gjort det hele dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er godt med lilla :) Jeg er glad for sneen, hvis det skal fryse hele ugen.

      Slet
  11. Smukke dahlia. Nummer to og tre er specielt smukke. Ja her mangler vi i hvert fald ikke sne. Det sneede til klokken tolv i går, og det har drysset det meste af dagen i dag og gør det stadig. Så med en del fygning oven i er det snart ikke sjovt mere. Heldigt at man stadig kan komme frem. Nu vil vi altså have forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Tak ja dem er jeg også begejstret for, så må vi se om de klarer vinteren. Ja det er jer i det sydlige, som har fået sneen, jeg undrer mig lidt over, at vi også har, for vi ligger da ikke just sydligt. Det er ikke sjovt når det fyger i driver, så man knap kan køre for det.
      Den er jeg med på, vi vil have forår ja.

      Slet
  12. Hej Lisbeth.Ja! vi fik da også lidt sne her hos os.Men ikke så meget som de lovede.
    Dejligt tema med lilla blomster.Mine to favoritter i dag er Fatal Attraction og de smukke dahlia.
    Rigitg god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja I var så heldige, at I slap fri.
      Det er to skønne favoritter, de hører også med blandt mine.
      I lige måde
      Knus

      Slet
  13. Sikke et dejligt lilla tema, for jeg holder rigtig meget af den farvede blomster du viser i dag. Jeg har købt 10 af de vilde syrener i Bilka, det er sådan et hækplante tilbud, så 10 stk for 119,- og jeg elsker nettop den vilde lyslilla som dit tema i dag.
    Hvor er Summerwine dog en smuk farve! :)
    Rigtig god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Enig lilla er en supergod farve. Jeg har også syrener flere steder i haven både vilde og såkaldte ægte, som alligevel rodskyder :(
      Det var da billigt for 10 syrener, det kan jeg godt forstå, at du gik ombord i.
      Ja Summerwine har en skøn farve.
      I lige måde.

      Slet
  14. Her mod nord har vi også lidt sne. Vi var i Toftlund i weekenden og det var lidt mærkeligt, at vi kørte hjem på bare veje hele vejen, men da vi drejede ind af vores vej var der bare megen sne, min mand var ved at overveje om han skulle sætte sneskraberen på traktoren, men det blæste så meget, at vejen var fri igen mandag morgen, så naturen ordnede det selv for ham.
    Dejlige billeder, jeg kan rigtig godt lide dine dagliljer.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det må være underligt at køre på bare veje og så komme hjem til sne, godt blæsten ordnede sneen for din mand. Her sner det på andet døgn, så alt er hvidt.
      Tak ja dagliljerne er fine.
      Lisbeth

      Slet
  15. Her er det først begyndt at sne en smule her i aften, så dagen er brugt i haven. Skønne billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Dagen brugt i haven, suk her er hvidt overalt, og det sner stadig.
      Tak for det.

      Slet
  16. Her fik vi masser af sne tidligt på dagen og i nat. Så der ligger nok en 10 cm. Men du har ret, det beskytter planterne. Jeg har besluttet at jeg nægter at vise mere sne for denne vinter :-D
    Dejlige lilla billeder.
    Var der ikke noget med at du har et lidt køligere værelse? Så kan du da begyndee at drive et par af dine dahlia, så du kan se om de er i live. Og om en måneds tid kan de jo nok komme i pavillionen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Her får vi masser af sne hele tiden, den sner på andet døgn, så et enkelt billede eller to kommer der med i dagens indlæg. Jeg må have luft :)
      Jeg har taget en enkelt dahlia ind i det kølige værelse for at se, om den vil noget. Jeg tror jeg vil tage lidt flere ind i dag. Skal de vandes nu? Altså hvis jeg tager dem ind.

      Slet
  17. Fint snebilled:)
    Du har mange flotte blomster i det lilla/purpur, her kan vi se masser af acanthus langs kysten omkring Barcelona.
    Der findes et utal af lilla dahlia, og dem du viser her er fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, der er kommet meget mere sne siden :( her sner det på andet døgn.
      Det må være et flot syn med acanthus langs kysten.
      Ja der er mange lilla sorter, dem kan jeg ikke stå for.

      Slet
  18. Hej Lisbeth,jeg har vaeret i haven her til morgen, for at plante blomster i min datters have. Jeg kan fornemme at jeg ikke er gaaet glip af saa meget arbejde i min egen have.Jeg tror den Lavatera busk hedder Barnsley, jeg tror den er mere sart end den lyseroede Lavatera. Jeg kan godt lide forskellige hyld,det bliver ikke til hoeje traer, jeg har vist seks forskellige slags.Thyboesminde har forskellige hyld. Jeg maa vist fortaelle dig at Kirsten er min niece, saa der har jeg jo koebt meget.Mange hilsener fra Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Åh det lyder godt, du går ikke glip af noget i din egen have, hvis det ser ud som her. Her sner det på andet døgn og alt er hvidt.
      Jeg mener ikke, Lavateraen hedder Barnsley, men kan ikke lige huske navnet. Skiltet er dækket af sne.
      Ja de har mange hyld hos Kirsten, så det er din niece, jeg har også købt en del hos hende. Lige nu har jeg en bestilling på Gunnera hos hende.

      Slet
  19. først i gårkom der sne hos os,,,,, det daler stadig ned :-(
    vi vil ikke mere ............opløftende at se dine skønne blomster :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja nu må det være nok med det sne.
      Godt det kan glæde lidt med blomsterbilleder :)

      Slet
  20. Sne har vi heldigvis ikke så meget af her, der hvirvler lidt hvid rundt derude, men ikke noget af betydning.
    Til gengæld er her bare så piv koldt, vinden og kulden går gennem marv og ben, så det er absolut bedst at opholde sig indendøre.
    Skønt farvetema - de lilla farver kan man jo kun holde af, åh hvor bliver det dejligt når vi atter skal gense alt, der gemmer sig derude i kulden ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Når det ikke kan blive forår er det ok med lidt sne til at beskytte planterne, men der er kommet NOK.
      Ja det er helt sikkert bedst indendøre.
      Ja det bliver dejligt at gense det hele en gang, når foråret kommer. Håber det bliver snart.

      Slet