søndag den 3. marts 2013

Der arbejdes hårdt


Forårstemperaturer fik endelig Dorothealiljerne til at springe ud, dog kun stadig få af dem.
Det har været en dejlig dag i dag, vi har nydt den, mens vi arbejdede. Bent har knoklet og jeg har puslet rundt og revet vissent løv væk og klippet stauder.
Bent skulle bruge græstørv, så han lavede fluks et nyt bed til mig. Det kan jeg vel ikke klage over :)
Nu er alt vandet fra søen næsten pumpet væk, Bent måtte grave et hul for at få det sidste vand pumpet væk.
Han bruger græstørvene til at bygge et dige op ind mod søen, hvis den nu skulle gå over sine breder igen. Så nu er vi ved at være helgarderet.
For jer der kender haven lidt, kan I se, at det er her bag nordbedet og skuret, han arbejder med at bygge et dige op.
Her ses det nye bed, som I kan se er Bent god til sving. Til venstre mellem træerne lavede han bed sidste efterår, nu har han udvidet det. Jeg har bestilt en Gunnera, som bl.a. skal bo i det bed, den vil gerne gro fugtigt. Så må jeg se, hvad jeg ellers kan finde på af planter til bedet.
Flere gule krokus et andet sted i haven

Et par lune dage mere, så kommer de vist påskeklokkerne.
Og mon ikke også R. Olive følger efter, hvis den ikke kommer først
Skoven er bar endnu
Men der er da vintergækker.

Der var en smuk solnedgang
Roserne i dag:

Denne rose hedder Sally Kane, den er købt hos rosertilhaven. Den gør ikke meget væsen af sig, men står meget længe i blomst både ude og inde i vasen. Det er en fin fyldig rose.


Scent sation har jeg vist utallige gange, det var nemlig den der blomstrede længst i efteråret. Den er købt samme sted som ovenstående.

Den sidste rose jeg vil vise er en storblomstrende rose, den hedder Valencia og får sjovt nok en meget stor blomst. Den ser ikke godt ud efter vinteren, så det er spændende om den klarer det.
Slut for i dag - fortsat god aften.

59 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Jamen så nåede Dorothea det jo - fantastiskt!
    Mon ikke der kommer lidt andet de næste lune dage?

    Og tillykke med det nye bed - græsplæner er egentlig frygtelig overvurderet - og nu har du plads til lidt nyt spændende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Dorothea var med i første løb :) Jo jeg tror også, der kommer lidt mere i disse lune dage.
      Tak skal du have, ja vi må se, hvad jeg kan finde på til det nye bed. Græsplæner kan vi få nok af :)

      Slet
  2. Dorothealiljerne kan godt gøre mig lidt misundelig. Vores står på nordsiden af stuehuset og er derfor meget længe om at komme i blomst. Bent var sikkert ikke i tvivl om, ai du med lethed kan fylde et nyt bed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Så må du have flyttet nogen af dem om i solen, så de også kan være med.
      Nej jeg tænker heller ikke Bent var i tvivl om, at jeg kan fylde et nyt bed.

      Slet
  3. Et nyt bed, det er jo luksus for havenørder. Mon ikke du meget snart har fyldt det op.
    Jeg håber virkelig for Jer, at Bents anstrengelser med at etablere dræn kommer til at fungere. Det var på godt jysk træls for Jer i vinters.
    Det er utroligt, så langt fremme den Rhododendron er. Farven passer rigtig godt til juleroserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er ren luksus med et nyt bed, når man er havenørd, andre ville nok føle det som en straf :)
      Ja lad os håbe, at det fungerer, for du har ret, det har været en træls vinter.
      Den rhodo skal blomstre tidligt, sidste år blomstrede den 29.2. Du har ret, den er god til juleroserne, der er bare ingen med blomster i det bed, måske næste år.

      Slet
  4. Underskønne billeder!! Kunne godt bruge en Bent i haven :D Mine Dorthealiljer er også så småt i blomst ved husmuren :D Jeg har dog ikke fået taget billeder idag, da vi har været til fødselsdag. Men en skøn dag, som startede med en cykletur.

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Tak skal du have, ja men helt til Bornholm tror jeg ikke lige, du skal regne med, at han tager :)
      Dejligt at starte med en cykeltur på sådan en skøn dag.

      Slet
  5. Hvor er det herligt, at Bent sådan lige graver et nyt bed til dig. Her på matriklen er det nærmest en forbrydelse at fjerne græs, for så kan der ikke spilles fodbold. Men heldigvis varer det ikke længe inden sønnike ikke gider spille i haven - så skal jeg igang med at udvide.

    Det ser lovende ud med opstart på blomstring hos dig både dorthealiljer og rhodo - det må blive et herligt gensyn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det var dejligt, at Bent lavede et nyt bed til mig. Mine drenge syntes også, at det var forfærdeligt, at der ikke var mere græs, men de er jo ikke så tit hjemme til at spille bold, så nu bestemmer vi selv.
      Du kan tro, jeg glæder mig til at se det hele igen.

      Slet
  6. I har haft travlt! Tak for flotte billeder. Forsat god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sylvia
      Ja vi har haft travlt. Selv tak og i lige måde god aften.

      Slet
  7. Hvor skønt at kunne forene det nødvendige (et dige) med så stor luksus, som et helt nyt og bart bed.
    Held og lykke med diget - jeg håber, at det holder vandet væk. Og tillykke med bedet. Det må være skønt at stå med et helt nyt bed igen.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det er ren luksus med et nyt og bart bed, og for en gang skyld skulle vi ikke tænke over, hvad han skulle gøre med græstørvene.
      Tak skal du have, ja lad os håbe, det kan holde vandet ude.

      Slet
  8. Har du virkelig rhododendrun som næsten er halvt sprunget ud på dette tidspunkt?? Det er godt nok tidligt, men klimaet på Samsø er nok lidt varmere end her i det midtjyske:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente Lund
      Det har ikke noget med klimaet at gøre, det er en meget tidligt blomstrende rhododendron :) sidste år blomstrede den 29.2.

      Slet
  9. Hej Lisbeth,
    Skønt ser det ud hos dig.
    Sikke flittige I har været.
    Godt med et nyt bed - du er god til at
    finde spændende planter. Det skal nok blive fyldt.
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have - ja med sådan et godt vejr, kan vi ikke holde os fra haven, så kan vi lige så godt bestille noget :)
      Jeg finder nok på noget til det nye bed, det regner jeg helt sikkert med :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Det er altid rart med et nyt bed, især når man ikke selv skal fjerne græsset først :-) Jeg har også klippet stauder ned i dag, og fjernet visne blade, så jeg kunne se mine dejlige løgvækster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er rart med et nyt bed, jeg graver aldrig selv græstørv af, det dur jeg ikke til, men jeg ved godt, at du er sej og gør det selv. Heldigvis har Bent ikke noget mod det arbejde, tror jeg da ikke.
      Dejligt at få alt det visne væk, så vi kan se, hvad der skjuler sig under det.

      Slet
  11. Det er jo dejligt at i kan hjælpe hinanden, så Bent kan få sine græstørv og du et nyt bed ;o). I dag har det været skønt vejr og jeg har også tilbragt det meste af dagen med at klippe ned og suge solens stråler til mig ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg nyder også den arbejdsfordeling :)
      Ja det er vist det arbejde, de fleste af os har haft gang i idag. Solens stråler har været livgivende.

      Slet
  12. Håber i får styr på det med vandet, og et nyt bed er altid godt, for du skal vel på planteshoppeture igen i år ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja lad os håbe vi får styr på vandet nu. Ingen sommer uden mindst en gerne flere planteshoppeture :) De to af dem er planlagt.

      Slet
  13. Det var da dejligt med et nyt bed, det skal du da nok få fyldt op :-) Her har det også været dejligt vejr i dag, så jeg har været ude det meste af tiden. Og sjovt nok lavet det samme som dig :-)
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er godt med et nyt bed, ja mon ikke jeg får det fyldt op.
      Vi har heller ikke været meget inde i dag, og de fleste har nok lavet det samme som os to :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  14. Det er da en skøn fordeling I har. Bent skal bruge tørv og du kan altid bruge et nyt bed! Det kan vi lide! Det har da også været det dejligste vejr i dag! Herligt med dine dorotealiljer. Jeg har ikke fundet mine endnu! Dine er langt fremme. Godt med en Samsø-målepind til forårsløgene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den arbejdsfordeling kan jeg godt lide :)
      Ja skønt vejr over hele landet lader det til. Ja det er dejligt med Dorthealiljerne. Samsø målepind ha ha, ja den er god :)

      Slet
  15. Jeg er vild med dorthea gækker da mindes jeg min barndomsår, vi havde i massevis - så tak for de dejlige billeder.Håber det bedres I jeres nye bed det har da været anstrengende med det vand...dejlig solnedgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe
      Ja de er også dejlige. Selv tak. Ja lad og håbe det hjælper, alt det Bent gør for at slippe af med vandet. Ja det var en fin solnedgang.

      Slet
  16. Tingene er godt nok nået længere fremme hos jer end her hos os. Dejligt med et nyt bed, men træls at I skal døje sådant med vandet.
    Jeg havde lige et rodo spørgsmål til dig. Vi skal have flyttet et par stykker, er det helt tosset at gøre det her i foråret?
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja planterne kan godt lide, at der ikke er så meget frost hos os, så går det stærkere. Jeg er glad for mit nye bed, men vi er træt af vandet.
      Nej I kan sagtens flytte rhodoerne her i foråret, så længe der ikke er frost i jorden og de ikke er i blomst. Det dur ikke at flytte dem, når de blomstrer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Hold da op, det er da forår så det vil noget. Både Dorthealiljer og krokus, wow. Ingen af delene er så meget som i knop hos mig. Det er virkelig en sydhavnsø, i bor på :-)
    jeg havde stuearrest i dag, for familien stolede ikke på at jeg ville lade være med at bruge armen, hvis jeg gik ud. Men en lille tur rundt med kameraet kom jeg da, strengt overvåget af Cristina :-D
    jeg er nu også stadig for træt og øm til noget, men det var dejlit at komme lidt ud i luften.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja her på "Sydhavsøen" går det stærkt med planterne :)
      God idé at give dig stuearrest tror jeg, du havde nok ikke kunnet lade være, så det var godt Christina gik med ud :)
      Ja du kunne da altid nyde solen og det gode vejr, der kommer heldigvis flere gode dage i denne uge.
      Knus

      Slet
  18. Skønt med nyt bed , lige klar til at lege med!! Hvor er du heldig! :) Dejligt at se crocus, Dorothealiljer og vintergækker, her titter de dog også op i hækken nu, men er ikke udsprunget. Det ser da effektivt ud med diget, hold da op et stort arbejde, jeg håber virkelig det løder vandproblemet!
    Jeg skulle egentlig lave læskuret færdig, men endte som alle andre med at nusse bede og klippe staudetoppe.
    Bedene ved terrassen var tøet op nu, så jeg har plantet mine forårsløg-potteplanter i dag, det følets rigtig godt! :)
    Fortsat rigtig god søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja det er godt med et nyt bed, jeg glæder mig til at finde ud af, hvad der skal i det.
      Det er et stort arbejde for Bent, lad os håbe, at det hjælper.
      Det er meget bedre at rode i jorden end at lave læskur, så det var godt, du kunne nyde det i stedet.
      I lige måde.

      Slet
  19. Lisbeth, du er altså en heldig havequinde... tænk at have en mand, der helt uopfordret går ud og laver et bed til dig, hvorefter du blot skal gå i gang med planlægningen!! Gunnera er da oplagt i din store have, så kan den rigtig boltre sig. En sær men også meget fascinerende plante, syntes jeg. Så du de eksemplarer de har i Geografisk Have?
    Jeg er dog også sikker på at Bent er blevet forkælet efter hans knoklearbejde med diget. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja jeg er en meget heldig havequinde, det indrømmer jeg, men Bent bliver også godt forkælet. Is til kaffen i pavillionen og livret til aften. Jo jo han har det også godt, men det var hårdt arbejde for ham.
      Jeg er også spændt på en Gunnera i det bed, jeg så ikke dem i Geografisk Have, da havde jo travlt med at handle, og pludselig skulle vi hjem.

      Slet
  20. Hei Lisbeth,
    Så heldig du er som får et nytt stort bed. Det blir nok fylt opp tenker jeg ;-)Gunnera er ingen liten plante, og den vil nok vokse mye når det er så fuktig der.
    Nydelige roser du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt med et nyt stort bed. Jeg er godt klar over, at Gunnera vokser meget, og jeg kan så forstå, at det bliver endnu mere, når den står fugtigt.
      Tak

      Slet
  21. Hvor har i dog været flittige.
    Dorothealiljerne er bare skønne. Jeg har endnu ikke kunnet finde mine. Gad vide om de slet ikke kommer i år.
    Som altid gode billeder.
    Flot solnedgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja Dorothealiljerne er skønne, dine skal nok komme, det tror jeg.
      Tak

      Slet
  22. Så langt våren har kommet hos dere! Og for en innsats, ikke rart det blir en finfin hage :)

    SvarSlet
  23. Hej Lisbeth.Sikke en skøn dag i går.Er sikker på at alle os havemennesker var i haven i det dejlige vejr.Fantastisk med et nyt stort bed.Det bliver spændende at se hvad du får plantet deri.
    Dejligt at du har så flittig og sej en mand til alle de hårde arbejdsopgaver.
    Krydser fingre for at det nye dige kan holde vandet væk.
    Rigtig god dag i haven knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var en skøn dag i går og lige så skøn er den i dag.
      Jeg er glad for mit nye bed, ja lad os håbe diget kan holde vandet væk. Bent blev forkælet i går, mon ikke det hjalp lidt på de hårde arbejdsopgaver.
      Knus Lisbeth

      Slet
  24. Kære Lisbeth.
    NYT Bed - det må være dejligt for dig ----
    Ja, det er rigtig blevet forårsvejr, så jeg har tænkt på dig, du har sikket været i haven hele weekenden.
    Flotte himmelbilleder.
    Jeg håber R. Olive har det godt, nu sprænger den nok snart helt ud.
    Jeg kan se du har meget der er godt igang.
    Der var også skønt på Falster.
    Jeg og (min svoger samt søster som kommer og hjælper) gjorde klar til en Vandsten - som kommer lige før Påske, -- det er mit kommende projekt.
    Dejligt med projekter----
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja nyt bed igen :)
      I lørdags var jeg ikke meget i haven, det var for koldt, men fredag og søndag og i dag har jeg nydt det i haven.
      Olive er ikke helt sprunget ud endnu.
      Ja du har jo været på Falster, det lyder godt med dit nye projekt en vandsten. Hyggeligt.

      Slet
  25. Hej Lisbeth. Nej hvor godt med et nyt bed. Jeg glæder mig til at følge med i, hvad du planter dér! Jeg ved helt sikkert, at det bliver flot og frodigt. Jeg kan rigtig godt lide dine rosenbilleder. Især den øverste sartgule. den er meget flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er skønt med et nyt bed, ja bortset fra Gunneraen har jeg ingen planer endnu, men det skal nok komme.
      Ja Sally Kane er også en flot rose.

      Slet
  26. Hej
    Det er måske en tilfældighed, men vi kørte hjem fra Aarhus under den samme vidunderlige aftenhimmel, som du har fotograferet. De samme flystriber og de samme farver. Pudsigt men skønt.:o)
    Håber Bents projekt hjælpen mod syndfloden fremover.
    Du siger bare til, jeg kan hurtigt fylde dit nye bed!!!:o)
    Har slæbt brænde hjem fra skoven som træning og haft besøg af haveblogger i dag.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Jeg har i disse dage tænkt på dig, at det var længe siden, du sidst havde kommenteret, så det er da sjovt, du lige dukker op nu. Ja det er sjovt nok, at du har set det samme, men det var jo også i nærheden.
      Ja vi håber, hans projekt hjælper.
      Ja mon ikke du kan finde på noget til mit nye bed. Først skal der være plads til Gunneraen, jeg har lige læst på en anden blog om en dragepil Salix Sacchaliensis, men den var ikke i dit sortiment, den kunne ellers passe fint i det fugtige bed.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Vinker også lige til Anne Marie :D Var begyndt at savne dig.

      Hjerteligst

      Slet
  27. Den hedder også 'Sekka'. Jeg vil nok være betænkelig ved at give dig den, da den kan blive meget voldsom som busk.
    Så tror jeg Bambuspilen vil passe bedre med de lyserøde bittesmå gæslinger og blågrønne bambuslignende smalle blade. Den hedder Salix koryanagi.
    Det med fyldning af bedet var ment som en spøg:o).
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Zep vinker til dig ovenover :)
      Ok med Sekka, det ved du bedre end mig. Bambuspilen lyder meget fin, nu må vi se, måske mødes vi i Kolding, jeg har jo set, du skal derned i år. Jeg ved ikke endnu, om jeg kommer.
      Ja selvfølgelig var det en spøg, det var jeg godt klar over :)

      Slet
  28. Ja, Tak for vinkene fra solskinsøen,Zep.
    Jeg vil prøve at holde grundlovsdag fri til at komme ud blandt havenørderne. Må se om det lykkes, så kan jeg måske komme af med nogle af mine haveblade der gratis.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  29. Det lyder som en god idé at holde fri Grundlovsdag, så kan jeg måske låne din vogn igen :) hvis jeg kommer. Nu må vi se, jeg har også haveblade til foræringspriser.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  30. Ja, du kan fint låne en vogn. Per har købt en ekstra til dagen.
    Hilsen fra det kolde midt/vest. Nu ser vi de første barksprængninger.(Hård frost om natten og solvarme på stammerne om dagen)
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder sørme godt Anne Marie, det er jeg glad for, så må jeg se, hvem jeg kan lokke med på turen.
      Det med barksprængninger vidste jeg ikke, spændende.
      Jeg har dækket min lille Olive til for den skarpe sol.

      Slet