mandag den 4. marts 2013

Mere sol og solopgang




Også i dag var vi heldige at få solskin, jeg var som vanligt tidligt oppe og fik lige taget et par billeder.
I pavillionen blev der lunt og godt, i går drak vi kaffe og spiste en is derinde. Når jeg lukker døren op der ind til, kommer der en lun duft af træ, det er dejligt.
Det var dejligt at gå rundt i haven og fortsætte oprydningen fra i går, fuglene sang og solen varmede.
Jeg kan ikke vise noget nyudsprunget i dag, men både vintergækker og erantis breder sig fint på dette sted.
Der er pænt store knopper i påskeliljerne
Peberbusken er også tæt på udspring
Det varer heller ikke længe inden disse krokus springer ud
Der er store knopper i clematis Jan Lindhardt
R. Olive nærmer sig stadig mere og mere blomstring.
Rex kommer heller ikke i blomst i år, men den er fin, når solens stråler rammer den. Bemærk den smukke bagside.
Jeg har ikke noget fint bord til mine potter, men fik en trækævle ind i stedet, det er da rustikt.
Dagens roser:




Her kommer den engelske rose William Shakespeare, jeg har skrevet før, at det er en rose som har skuffet mig. De to sidste billeder er fra juni, juli måned, mens de første er fra eftersommeren, som I kan se er de meget skønnere med en dybere farve i september.



Til gengæld er denne her klart en af mine yndlinge. Det er den engelske rose Sharifa Ashma, den har en skøn duft og er bare smuk. De to sidste billeder er fra første blomstring.

Det er, hvad jeg har at vise i dag, fortsat god aften.

34 kommentarer:

  1. Godaften Lisbeth.Igen en rigtig dejlig dag.Vi har også været ude og rydde op i bedene.Og nu når alt det visne og alle de slimede blade er væk.Ja! så kan man rigtig se alt det der er på vej.Men jeg kan da godt se at der er mere gang i det hele hos dig.
    Godt at i nu har pavillionen hvor i kan nyde solen og kaffen.
    Fin ide med den trækævle til dine forårsblomster.
    God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det har været en skøn dag. Jeg er slet ikke igennem alle bedene endnu, jeg er jo lidt forsigtig med at fjerne for mange blade, selvom lysten er stor.
      Ja det er dejligt med pavillionen.
      Ja jeg synes trækævlen var fin til det brug.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Jøsses hvor lyder det hyggeligt med havetid og udendørs(+/-) kaffe...

    Misundeligheden og Kh herfra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja det er skønt med havetid og udendørs kaffe.
      Har du ikke haft havetid i det fine vejr. Nå jeg kigger ind til dig om lidt og ser efter.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, nu må Olive da snart åbne de enorme blomsterknopper :) Årets første Rhodo!
    Det ser da godt ud med den trækævle, rigtig godt. Og meget bedre end en finurlig opsats af en eller anden kendt kunstner, det ville nok ligesom heller ikke passe ind;)
    Ved du hvorfor R.rex ikke blomstrer? fandt den lige på nettet her:
    http://www.flickr.com/photos/edgeplot/2496476598/
    det må da bare se imponerende ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg synes også, at Olive trækker tiden ud til det allersidste.
      Tak for ros til min trækævle, jeg tænkte også, at den ville falde i smag rundt omkring :)
      R. Rex blomstrer først efter 10-12 år, så jeg må have tålmodighed lidt endnu. Men løvet er så smukt, så det gør ikke noget, jeg kan godt vente. Ja det var et flot billede af den, den er imponerende.

      Slet
  4. Du får pavillonen til at lyde så indbydende. Det samme er dit krukkearrangement.

    SvarSlet
  5. Ja det var en fantastisk solopgang. Det har været et forrygende vejr. Så dejligt at I kan benytte pavillonen nu. Der var et par og 20° i min udestuen i dag. Så her nød vi kaffen til eftermiddag.
    Det er et smuk arrangement til dine krukker. Sådan en kævle er så flot!
    Vi holder øje med Olive, og nu har de truet med koldere temperaturer igen. Det vil vi ikke bede om. Tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var en skøn solopgang og et skønt vejr. Jeg nyder at komme ind i pavillionen, termometeret lå i solen, der var 24 grader. Jeg havde en aftale kl. 15, så ingen kaffe derude i dag.
      Tak for ros til mit arrangement :) Jeg kan meget bedre lide sådan en kævle og så er den gratis :)
      Ja vi vil ikke have koldere temperaturer, det kan være det samme.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Sikke skønne billeder.
    Jeg er altså ret imponeret over den Rhodo R. Olive, står den virkelig på spring med blomster nu???
    Så må jeg have fat i sådan et par stykker. Mine blomstrer samtidig og noget længere ind i foråret, så det kunne da give en god afveksling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibeke
      Tak skal du have. Ja R. Olive står på spring nu, det er en meget tidligt blomstrende rhodo, men det er ikke altid en spøg, når de blomstrer så tidligt, de kan blive skade af frost og den tidlige morgensol. Men du har ret, det er fristende med en tidlig blomstring.

      Slet
  7. Hei!
    Her var det mange flotte bilder. Nydelige roser.

    Ønsker deg en fin kveld! Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Tak skal du have, også fin kveld til dig.
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth, den Olive, den er godt nok meget tidlig på den. Faktisk er jeg forundret over hvor langt fremme det hele er ovre hos dig. I min have skal man helt ned med næsen i jorden og huske at have lup med for at kunne se noget der spirer.
    Skønne Skønne rosenbilleder..hvis du bliver ved må jeg jo have mere af det der super gro ovre fra Ernst.

    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja Olive er tidligt på den, det er fordi det er en tidligtblomstrende rhodo. Det hele er lidt længere fremme hos os, men vi har ikke haft sne et stykke tid og så fryser det ikke så hårdt herude midt i vandet :)
      Ja det er jo ikke godt, der kommer flere de næste dage :) Men Ernst er nok glad for, hvis du køber mere.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  9. Så skjønne bilder du har tatt i dag! Dine erantis og påskeliljer kommer jo så flott. Jeg hygger meg med bildene dine mens jeg venter på at det blir sånn her :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja du må hygge dig med mine billeder, mens du glæder dig til våren :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth,
    Dejligt at det pibler frem lige nu.
    Vi må nyde solen nu den viser sig.
    Skønne roser du altid viser. jeg ville også have dem alle sammen hvis der var plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er rigtigt skønt, at det hele pibler op nu. Vi må nyde solen, nu lover de kulde igen, det gider vi ikke.
      Ja roser kan vi ikke få for mange af, hvis de arter sig ordentlig og vi har plads.

      Slet
  11. Hvor ser det godt ud med din trækævle. Har du hul i bunden af skålene
    Din pavillion er bare så flot.
    Smukke solopgangs billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, ja det pyntede at få det sat lidt op. Der er ikke hul i bunden af skålene, så jeg vander kun forsigtigt. Den store skål er et dejfad fra mit fødehjem, den lille er købt i genbrug.
      Tak skal du have og god dag til dig. Det er noget koldt i dag.

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Nogle smukke roser du viser i dag Sharifa Ashma er bedårende.
    R. Rex er flot som den står der.
    Også fine himmelbilleder, og kævle din blomster på er en fin ide.
    Ja, Lisbeth, jeg har tænkt på din pavillon, den må være rar at sidde i for tiden, når solen er fremme.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak ja Sharifa Ashma er jeg meget glad for, og det er jeg selvfølgelig også for Rex :)
      Jessie jeg har en bøn til dig, vil du tage et billede af blomsterknopper på Calopythum og sende til mig. Jeg regner med, det er bladknopper, der er på min, men ved jo at du har et stort flot eksemplar, så hvis du vil være sød at sende, så bliver jeg glad.
      Tak for ros til billeder og kævle.
      Du kan tro, det er rart i pavillionen, når solen ellers vil skinne. I dag er det koldt endnu i hvert fald.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Solopgangen er utrolig smuk. Det er skønt at sidde i det lune driverhus og måske nyde udsigten til R. Olive som er fantastisk med sine tidlige knopper ;)
    Det er bare så dejligt at se alle de nye forunderlige forårsblomster og spirer dukke frem af mulden.
    Hvis du har mod på nogle friske grene af Dragepilen, sender jeg gerne til dig når mit træ har skudt nogle stykker? De slår nemt rod.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja det er skønt at sidde i pavillionen, når der er lunt derinde, men der er for langt hen til R. Olive, så den kan jeg ikke nyde synet af, men der er andre skønne rhodoer lige i nærhende, de har dog noget senere blomstring.
      Foråret er fantastisk, desværre må vi nok indstille os på, at det slutter lidt igen, i dag er det koldt.
      Det lyder godt med dragepilen, bliver den voldsomt stor og rodskyder sig. Anne Marie skriver jo, at det bliver en stor busk. Har du et billede af din busk. Sorry nu bliver jeg fordringsfuld, håber det går :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  14. Godmorgen :-)
    Jo, den bliver 3-4 m høj og mindst lige så meget i omkreds. Min er et træ som nu har lagt sig på langs. Jeg læste de ikke bliver så gamle men mit er nok 30 år og måske på det sidste. Jeg tager gerne et foto.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Rose :)
      Ja det lyder godt nok voldsom, den ser ellers spændende ud. Jeg vil meget gerne se et billede af den. Måske kan den stå på diget og læ lidt ind til haven.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  15. Nææh, den R. Olive må jeg da have - det er da skønt at den er så tidlig på den og den ser dejlig ud i farven.

    Din William Shakespeare rose er da også lækker - men kan godt se at den er endnu smukkere med den dybe nuance sidst på sommeren.

    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja R. Olive står på spring nu, det er en meget tidligt blomstrende rhodo, men det er ikke altid en spøg, når de blomstrer så tidligt, de kan blive skade af frost og den tidlige morgensol. Men du har ret, det er fristende med en tidlig blomstring. Den har en skøn farve.
      Det har William Shakespeare også i eftersommeren :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  16. Så skønne forårstoner fra Samsø.....og Dorothealiljer i udspring....øklimaet er virkelig misundelsesværdigt. Skønt I nyder livet i pavillionen det er i de kommende måneder den virkelig kommer til sin ret.......hvor skønt :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja vi har lidt mere forår her, men i dag er det nu koldt derude. Ja det er nemlig nu vi skal have glæde af pavillionen, det glæder vi os til.
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Kære Lisbeth.
    Hvor er det skønt, at det nu er så lunt, at du kan sidde ude i pavilionen og nyde foråret. Jeg humper også rundt i udestuen og sår en masse blomster i disse dage. Jeg kan jo ikke ordne mine bede endnu, da jeg stadig hverken kan gå eller kravle på alle fire. MEN to til fire uger, så regner jeg med, at jeg så småt kan begynde ude i haven også.
    Jeg håber du får en dejlig dag med lige så meget herligt solskin, som jeg har her i sønderjylland.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Malene
      Ja det er skønt at lukke døren op ind til pavillionen og mærke den lune luft slå mig i møde. Så sidder jeg i to minutter og nyder duften af træ og så er det bare ud igen. Uf det var ikke pænt af mig at sige, men forhåbentlig er du snart frisk igen, så du kan lave lidt. Du må jo tage det lidt af gangen. Godt du kan gå og så lidt, så får du da lidt jord under neglene :)
      Det har været en skøn dag med dejlig sol.
      Kh
      Lisbeth

      Slet