fredag den 8. marts 2013

Kulde, blæst og sol

Også i dag har det været meget koldt, men heldigvis har solen også skinnet, det hjalp da lidt på det. Den store lyst til havearbejde er der nu ikke, så jeg nøjedes med at tage nogen billeder og gå i pavillionen og pusle om spirerne der.
Dette billede er fra vindueskarmen, det er til ære for Katinka, så du kan se min Dendrobium orkidé.

Kævlen med de fine blomster kan godt tåle et gensyn, tror jeg.
I går var jeg heldig at få et billede af en dompap, det er en hun, siger Bent.

 Mine træpæoner skyder godt
Jeg glæder mig til den blomstrer igen
Her har vi lavet et bed til træpæonerne, der er tre i.
Denne her købte jeg sidste år med blomster, den er købt i det lokale byggemarked, hvor der også er en butik med salg af blomster.
Olive bliver nok ikke noget særligt i år, den kan ikke lide at blive dækket, og ikke tåle ikke at blive det.

Sidste år var den nu ganske køn i solskinnet, så det er en satsning at have en rhodo, der blomstrer så tidligt. Det kan ikke gå lige godt hvert år. Sidste år var marts mild.
R. China er ikke så fin i løvet, men den har store fine knopper
Inden længe ser den sådan ud, blomstrin i 2011
 Lemon Cloud gror rundt om stenen
Snart er den i blomst
Godt der findes nåletræer ellers bliver det lidt bart rundt om i haven
Lyngen pynter også i bedene
Nu er stien i det nye bed færdig, det ser ret flot ud, synes vi.
 I pavillionen står Narcissus Thalia
og i krukken R. Linearifolium, den er ikke vinterhårdfør. Jeg tror, der er knopper i den, så jeg glæder mig til at se blomsterne.



 Rosen i dag er Sharifa Ashma en skøn engesk rose med en dejlig duft.
Den sidste her er til Hanne i haven, Astrid Lindgren :)
Med denne lille buket vintergækker vil jeg ønske jer alle rigtig god weekend.

36 kommentarer:

  1. I får noget fra hånden, selvom det er koldt udenfor. Det blev flot med stien, så mangler kun det skove.
    Også god weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja Bent gør i hvert fald, han knokler løs trods kulden. Ja det bliver godt at komme til at plante, når vi når dertil, det er for koldt endnu.

      Slet
  2. Vidunderligt at se lidt grønt igen. Hvor er den bugtede sti gennem jeres bed skøn. Har I lagt stabilgrus under stenene eller er de lagt direkte på jorden?
    God weekend
    Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja grønt er godt for øjnene især i denne kulde :)
      Vi er rigtigt glade for stien, stenene er lagt direkte på jorden. Men længere henne i regnvandsbedet er der stabilgrus under stenene.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Det var bestemt for koldt til udendørssysler i dag. Det nye bed venter vist bare på at blive plantet til - det er dejligt forårsarbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja når først foråret kommer, så bliver det et dejligt arbejde, men jeg har lige hørt vejrudsigten, den var bestemt ikke lovende. Så det varer lidt endnu.

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Det er mange fine billeder du viser i dag, den ene flotte blomst (rhodoer) eften den anden.
    R. Olive var vel nok fin sidste år, tror du ikke den sprænger helt ud i år.
    Stien blev vel nok fin. Det ser godt ud den sådan snoer sig.
    Stenen med Lemon Cloud ser også godt ud.
    Og din kævle - sådan noget kan jeg godt lide.
    Hav en god aften
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja der skal noget til i denne kulde, så vi må have blomsterbilleder. Jeg er bange for, at Olive ikke springer ud i år, nu lover de jo mere kulde, blæst og måske endda sne :(
      Ja det med stien er godt fundet på af Bent. Ja kævlen er da rustik.
      I lige måde
      hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Godaften Lisbeth.Jeg tror ikke der er mange ude i haverne i dette kolde vejr.Men så er det godt at du har nogle dejlige billeder at vise.
    Det nye bed ser rigtig godt ud men den snoede sten sti.Det bliver spændende at se hvad du får plantet deri.
    Jeg er også glad for alle mine stedsegrønne planter her om vinteren.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Nej bortset fra Bent, så går folk ikke i haven nu. Det er godt nok for koldt. Ja vi må se på lidt mere fra arkiverne, for jeg tror ikke der kommer mange flere blomster lige nu med den kulde, de lover.
      Ja bedet med den snoede sti er blevet fint, jeg er også spændt på, hvad jeg får plantet der.
      Det er dejligt med de stedsegrønne på denne årstid.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Så synd at din Olive ikke har det så bra. Det er nok ikke en fordel at de begynner å blomstre så tidlig, når det fortsatt er så kaldt. Dine trepeoner er så flotte. Jeg har 4 stk. som aldri har blomstret, men det er nok for kaldt her. Stien din blir veldig fin, og vintergekkene er også flotte. Det er så tidlig hos deg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er synd med Olive, det er absolut ikke en fordel med så tidligt en blomstring. Det ser ud til at træpæonerne kommer fint i år, det er dejligt, så må vi se om der kommer blomster i.
      De lover rigtig kulde nu igen, også hos jer har jeg set, det er trist med mere sne, nu vil vi have forår.

      Slet
  7. ja koldt det er. mere end koldt,,,, ikke godt havevejr, yndige vintergække
    snart kommer der et snetæppe ,,, øv

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det er koldt og de lover bare koldere og koldere og sne, vi siger øv i kor.

      Slet
  8. Åh, træpæoner er bare noget af det smukkeste!

    Også god weekend til dig, Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja træpæoner er rigtig smukke, jeg glæder mig til at se dem igen.
      Tak i lige måde.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Tak i lige måde, du ønskes også en rigtig god weekend her fra.
    Flot orkide du viser, den har jeg aldrig set før - og din kævle der løfter blomsterne er da virkelig god - så de kommer lidt op i højden.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  10. Hej Anita
    Tak for det. Ja det er en anderledes orkidé, den kan jeg godt lide. Jeg ville gerne have blomsterne lidt op i højden og havde ingen bord, der kunne bruges, så kom kævlen i brug.
    Hilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
  11. Jeg så godt Iris Lilla:-)
    Min træpæon er slet ikke så langt fremme, jeg er faktisk lidt bekymret for om knopperne endnu engang er frosset væk.
    Dompappen er helt sikkert en hun, hannen er let at kende, den er meget mere rød. Har for øvrigt slet ikke set dem i år, der plejer ellers altid at være mindst 2 par.
    Igen flotte roser, kan du blive ved?
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja de er ikke nemme de træpæoner, jeg har før haft en som ikke klarede vinteren, men der var vist for fugtigt, der hvor den stod.
      Det var lige tilfældigt jeg så dompappen, vi ser heller ikke meget til dem her.
      Det begynder at knibe med at have nye billeder af roser, men så må jeg genbruge :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth, hvor er den smuk den orkide..sådan en har jeg aldrig set før. Er den samme art som Katingas den gule ?
    Træpæoner er en af mine favoritter.
    Det er da lige før Olive skal have et lille telt så den kan dækkes over uden at blivr beskadiget. Den var flot sidste år.
    Og igen nogle skønne rosen billeder. Sharifa Ashma hvor stor bliver den, den er godt nok smuk.

    God weekend
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg kan godt lide den orkidé, men det er ikke samme slags som Katinkas gule.
      Træpæoner er skønne.
      Ja du har ret i telt ville være godt til Olive, den var rigtig fin sidste år.
      Sharifa Ashma bliver ca. 120 cm, den er smuk.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Tak for alle de smukke billeder.
    Fin lille buket vintergækker.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, ja det er en fin lille buket.
      I lige måde.

      Slet
  14. ja Lisbeth -
    Den træpæon ser faktisk ret sund ud, den skal nok kunne klare lidt frost!
    Den færdige sti præsenterer sig også godt - man kan godt forestille sig hvordan det hele vil virke når der bliver beplantet omkring den - er da lidt spændt på hvad du har fundet på:)

    God Weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den ser rimelig ud træpæonen, jeg tror også den klarer frosten.
      Stien og bedet er jeg glad for - jeg har slet ikke fundet på noget endnu, kun den der Gunnera. Pludselig falder jeg over noget, ingen planer endnu :)
      Tak i lige måde

      Slet
  15. Den Lemon Cloud er godt nok lækker :-)
    Og hvot ser det godt ud med stien og det bliver spændende at se det nye bed plantet til, når foråret engang kommer.
    Og hvor er din lille vase med vintergækker sød. Du må ud og finde dig et spejl også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det synes jeg også.
      Ja stien ser rigtig godt ud i bedet, jeg er også spændt på, hvad der kommer i det udover Gunneraen :) jeg har slet ingen planer endnu.
      Jeg havde ikke sådan et lille spejl, men du har ret, det ville være flot. :)

      Slet
  16. God aften Lisbeth. Ja, det var sandelig en kold dag igen, det lokker ikke til udendørssysler! Træpæonen er godt nok langt fremme, det ser da lovende ud! Jeg har meget lyst til at have træpæoner, men har ikke rigtig sat mig ind i deres dyrkning endnu. Skønne billeder af Sharifa Ashma! :)
    Hav en rigtig god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Alice.
      Ja koldt er det, det må vi sige. Ja træpæonen er langt fremme. Jeg er også først lige startet på træpæonerne, men fik pludselig lyst til flere efter at have set den første.
      Tak skal du have.
      I lige måde.

      Slet
  17. Det bliver flot med det nye bed. Nej det blev ikke til havearbejde her, der stod en stiv kuling ind i haven. Det var også en fin buket til slut.
    Vi havde et sygt overnattende barnebarn, så den stod på ren råhygge! Men hun har da sået karse med mormor, og vandet blomster i udestuen. Det elsker hun, så det får hun lov til!

    SvarSlet
  18. Hej Bente
    Ja jeg tror, det bliver flot med det nye bed, så skal jeg bare finde planter til det. Det er fint at kigge på det i disse dage, for udendørs vejr er det altså ikke. I hvert fald kun til en rask gåtur.
    Hyggeligt med barnebarn på besøg, som ikke er så syg, når hun får lov til at hygge med mormor.

    SvarSlet
  19. Jeg er ret sikker på du vil få en super flot bed allerede nu ser det jo godt ud:)
    Skøn lille potte med forårsløg som luner indedørs,lidt ærgeligt at foråret er gået på standby.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Jan. Jeg er rigtig glad for forårsløgene, det er dejligt nu hvor det er så koldt. Den står nu udenfor, det går fint :)

      Slet
  20. Kære Lisbeth.

    Hvor er du sød! Sidder her med så dårlig samvittigehed over jeg først ser din orkidé nu, men har SÅ travlt for tiden, at jeg har svært ved at få nået alt det jeg gerne vil....

    Men skønne fotos som altid - men den særlige hilsen og betænksomhed rammer mig nu altså i hjertet! Tak!

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Katinka
      Nej, nej det er forbudt at få dårlig samvittighed, det er helt ok, du har meget at se til.
      Næste gang der er noget jeg vil vise dig, kommer det på din fb side i stedet :)
      Jeg synes, det er hyggeligt, du kigger indenfor, men man kan jo ikke nå det hele, og jeg ville gerne lige vise dig den orkidé, jeg havde reklameret for.
      Selv tak.
      Kh
      Lisbeth

      Slet