onsdag den 27. marts 2013

Havehjælpemidler og god påske

Vi har haft skyer noget af dagen i dag, og det har været køligt, så aktiviteten i haven begrænsede sig til lidt fotografering.
Skyer


Sneen er på retur, men mod syd og vest er der stadig en del
Vi nåede kun op på 18 grader i pavillionen
Påskebedet får ikke blomster inden påske, der er langt igen
 Scilla
og tulipaner er godt på vej
Clematis Jan Lindhardt vinder vist kampen om at blomstre først
Det er dette fyrretræ, den gror op af
Det der ikke kan være i lommerne, har jeg i denne havevogn på hjul, den er ganske praktisk, hvis man ikke glemmer den et eller andet sted i haven og ikke lige kan få øje på den.
Havenbøren bliver også flittigt brugt. I børen ligger et af mine bedste redskaber. Det er godt til både at tage mælkebøtter og tidsler med, men bliver også brugt til at slå utallige snegle ihjel med.
Denne her skammel er uundværlig. Jeg kan sidde på den, og jeg kan vende den om og ligge på knæ på den. Så kan jeg bruge benene på skamlen til at løfte mig op ved, når jeg skal op igen. Ja ja jeg er lidt gumpetung :)
Denne her er min PH måler, jeg måler surhedsgraden ved rhodoerne, de trænger helt sikkert til gødning, men de må vente til frosten er af jorden.
Bent har læsset alt barken op på den store trillebør, det må jeg vist rundt med en af påskedagene, det beskytter jorden ved mine rhodoer, så de ikke tørrer så hurtigt ud.
I vindueskarmen gror ingefærplanten godt
Tomaterne ligeså.
Dette her blev sået for to dage siden, så jeg blev noget overrasket, da jeg løftede plastikposen af.
Det er rævehale, jeg skal love for, at den er grovillig.
R.  Isolabella skal snart blomstre, sidste år blev den svedet af frost. Billedet er fra 2011
sådan så den ud i 2010. Nu har jeg bestilt fiberdug til at beskytte den med. Jeg købte det hos Blomsterverden.dk. Der smuttede lige et par georginer med og en enkelt pæon :)
 R. Polarnacht i dag
og 4.6.2012
Til slut vil jeg med denne smukke rose ønske jer alle en rigtig god påske.

38 kommentarer:

  1. Ja sådan en skammel er rigtig god, min mor fik en sidste år og hun er riftig glad for den. Og så knækker hun ikke flere skafter, når hun skal op at stå ;o)
    Den ingefær blir du glad for, den blir flot og noget højere. Sæt den gerne i drivhuset når altså lige varmen synes om os igen... grrr!
    Go' påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Blir lige nød til at spørge hvad en Isolabella er for noget???

      Slet
    2. Hej Vibeke
      Ja det forstår jeg godt, det med at knække skafter :) Den er faktisk rigtig god til os gumpetunge.
      Jeg sætter ingefæren ud, så snart temperaturerne er til det, det er lidt spændende med den, synes jeg. Jeg læste om den i et blad.
      Tak for dit spørgsmål, så fik jeg lige redigeret, så der står R. foran. Altså rhododendron. Det var en fejl, som jeg fik rettet :)

      Slet
    3. Nåeeehhh men jeg var ikke sikker på om du mente rododrendonen eller blomsten ovenover.....
      og nu kan jeg se at det jo er Isobella, billedet er bare taget fra oven hehe ;o)

      Slet
  2. Nej der er ikke meget sne tilbage hos dig. Du har været flittig i haven, så vejret må have været varmt nok!
    Det ligner rød rævehale, jeg har kun prøvet den grønne et par gange. De er også nemme. Ingefæren er blevet stor, det er da sjovt, at se hvad det bliver til.
    Vi havde 24 gr i udestuen, så vi har nok haft lidt mere sol end jer i dag. Vi skal have påskefrokost i morgen, så dagen er gået med oprydning og indkøb.
    En god påske til dig og Bent, og tak for påskerosen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var i går, jeg var lidt flittig, men det kan blive meget bedre, hvis vejret altså vil blive bedre.
      Jeg har prøvet noget, der var nemmere end rævehale, ja og så tomaterne, de kom også op ret hurtigt.
      Ja jeg må holde jer opdateret omkring ingefæren.
      Vi havde ikke så meget sol i formiddags.
      God fornøjelse med påskefrokosten, vi skal ikke have gæster. Drengene havde andre ting for.
      Tak i lige måde til dig og John og gæsterne.

      Slet
  3. Så flotte spirer du har fått opp. Det er moro når det kommer opp så mange. Jeg har nesten samme krakk som deg her, og den er veldig god å ha i hagen. Kjekt med gode hjelpemidler i hagen. Skjønne roser som alltid!
    God påske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er fine spirer, rart når noget går stærkt, så ved man, at det dur. Ja det er godt med gode hjælpemidler.
      I lige måde.

      Slet
  4. Tak for redskabsrundvisningen :-) Og rigtigt god påske!

    SvarSlet
  5. Godaften Lisbeth.Fint at se hvilke ting du bruger i haven.En god skammel er da slet ikke til at undvære.
    Jeg kan da også se at alle din blomster er
    noget længere fremme end her hos os.
    Der ser også rigtigt dejligt ud i din pavillion.......dejligt at have et sted man kan trække sig tilbage til når det er for koldt derude.Og hvor du også kan forspier planter
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Nej skamlen skal vi have, nå blomsterne er længere fremme, selvom om de blev sat noget tilbage af den nye gang vinter vi fik, ellers havde påskeliljerne nok blomstret nu.
      Ja jeg er meget glad for pavillionen, der er så dejligt at gå ind og få varmen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Kære lisbeth. Hyggeligt med et kig på dine haveredskaber og småspirer. Mine limegrønne rævehaler vokser også lystigt, Nu aner jeg bare ikke hvor jeg skal gøre af dem når de skal prikles om, for der er stadig for koldt i drivhuset om natten, selvom temperaturen er på langt over 20 grader når solen skinner :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lone
      Og hyggeligt at høre fra dig :) Det er rart at have lidt at vise frem. Jeg skal love for, at de rævehaler vil frem. Det kniber lidt med varmegraderne i drivhuset om natten ja. Om dagen er det fint nok, når solen skinner :)

      Slet
  7. Mon ikke resten af sneen forsvinder i løbet af påskedagene. Din havevogn er da smart, til alt det der ikke kan være i lommerne.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Jo lad os håbe, at sneen forsvinder i løbet af påsken. Ja der er meget, det ikke kan være i lommerne, så er det godt med vognen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  8. Tak for kigget.
    Det ser også ud til, at sneen er ved at forsvinde i din have.
    Som altid gode billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase
      Ja godt sneen er ved at forsvinde i vores haver, det var den også i din, kunne jeg se.
      Tak og i lige måde.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Hvor er der dejligt i din pavillon, nu kommer den virkelig til gavn
    Nu kan man rigtig se hvor meget der kommer op i haven hos dig, og dine rhodoer er skønne. Den ide med træbarken, må jeg måske prøve. Også måleapparatet du viser, kendte jeg ikke. Sikkert noget man ikke kan undvære.
    Du har vist mange "nyttige" haveredskaber.
    God Påske til jer begge.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja der er dejligt derinde, men endnu er den kun taget i brug til frøprojekter og en eller to gange kaffe.
      Det ser faktisk godt ud med barken rundt om rhodoerne, men fuglene roder det ned, så det bliver ikke liggende.
      Ja jeg har da nogen haveredskaber, nogen mere nyttige end andre. Måleredskabet er ikke så dyrt, jeg har set det til 50 kr. hos Blomsterverden.dk
      I lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Jeg var på udkig efter sådan en skammel til min mor sidste år, men hun vil ikke have den, hmm. Måske skulle jeg bare købe den alligevel.
    smart med en PH-måler. Sådan en vil jeg kigge efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det kender jeg godt, det er ikke nødvendigt at bruge penge på sådan noget pjat :) God idé at købe den alligevel.
      PH måleren kan du købe for 50 kr. hos blomsterverden.dk, men pas på der kan nemt snige sig noget andet i kurven :)

      Slet
  11. Sikke et flot foto, det første!! Også god påske til dig, Lisbeth :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Jeg er vild med himmelbilleder, så jeg tager mange, det er du åbenbart også.
      Kh

      Slet
  12. Rigtig dejlig påske til dig også du skønne havekvinde :0) Ja der er lang vej igen....men vi skal nok nå det inden pinse......det er jeg sikker på ;0) En PH måler.....hvor smart - det var nyt for mig ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja forhåbentlig når vi det inden påske, det skulle vi gerne. Ja det er lidt smart med en PH-måler, jeg ved ikke om man helt kan stole på den, men et fingerpeg giver den nok.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth

    Sådan en måler må jeg da vel også have.....til haven, høhø
    Mon den også kan måle kalkmængden.....? de dele hænger jo lidt sammen.
    Nå, du slipper vel for frosten de næste dage, så det nye cirkeljern måske nok kan komme i jorden:)

    Kan du også have en god påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja du er nødt til at have sådan en måler. Den måler selvfølgelig begge veje, ikke desideret kalkmængden, men den må jo være høj, når den går over 6, den skal helst ned på 4. Rhodoerne har jo ikke fået gødning endnu, så det ser nok ikke godt ud nu.
      Jeg skal ud og prøve, hvor meget frost, der er i jorden nu. Hvis jeg kan grave, går det så at sætte liljeløgene, eller skal jeg vente lidt endnu?
      Det der link til Hotplants var da spændende og utroligt billigt. Mon jeg skal prøve det firma, jeg har ikke fået tjekket ordentligt op på det endnu, men det var vildt billigt.
      I Dk. koster sådan en kamelia mindst 300 kr.

      Slet
    2. Ja hotplants priser undrede mig også - jeg ville da prøve!
      Liljeløgene ville jeg nok vente lidt med, jorden skal være frostfri, i sådanne situationer har jeg selv dækket jorden med sort plastik og efter et par dage har den været ok:)

      Slet
    3. Ja til den pris kan der vel ikke ske noget ved at prøve.
      Jeg venter lidt med liljeløgene, jeg har vist fået plantet rigeligt ud lige inden kulden kom igen.
      Alt det fra Gunhild puha gad vide om det har overlevet. Noget af det er stadig dækket af sne.

      Slet
  14. Hej Lisbeth - godt du ikke går ned på udstyr, som lystfisker manden min ville ha sagt ;o). Det er en smart vogn du har, jeg drysser bare mine redskaber rundt i haven og får ikke altid alt med ind. Så måske skulle jeg overveje en smartere løsning.
    Jeg skal ellers love for at den clematis har travlt og ikke vil kues af kulden, deligt at se. Alle dine småspirer er også rigtigt godt på vej, er det tomater til pavillionen du har gang i.
    Jeg har også købt dahlia knolde hos Blomsterverden i år. De er sat i potter og i går så jeg de første skud, så skynd dig at potte dem så de kan få en god start.
    Rigtig god påske til dig og Bent ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Jeg synes ellers, jeg går ned på udstyr, men nu har jeg jo fået en felco saks, som kan slibes, det hjælper vel lidt. Mine haveredskaber bliver også væk i haven på forunderlig vis, også selvom jeg har havevognen :)
      Ja der er gang i både spirer og clematis. Ja det er tomater til pavillionen, små coctail tomater som jeg har fået foræret af en fra facebook. Jeg skal ikke have for mange, så jeg gad ikke købe flere breve, allerede her er jo rigeligt, hvis alle planterne bliver til noget.
      Jeg har lige kigget til mine overvintrende dahlia knolde, det kommer der noget om i dagens indlæg.
      I lige måde :)

      Slet
  15. Hej Lisbeth,
    Du kan da se mere af din græsplæne end jeg kan. Terrassen er ved at være snefri, men ellers varer det vist noget endnu, før jeg kan se græs.
    Solen skinner dejligt her, og jeg har siddet og nydt den.
    God påske til dig også .-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Jeg synes ellers, jeg har rigeligt sne endnu, men alligevel har du mere, øv med den sne.
      Her skinner solen også dejligt, vi må nyde den smule sol vi får, bare frostvejret ville forsvinde, så ville sneen gå samme vej :)

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Jeg synes, dit indlæg summede af forår og aktivitet, det var herligt. Jeg har bestemt, at nattefrosten er forsvundet inden helligdagene er forbi! Jeg vil gerne sige ja tak til nogle husløg, når vi kommer på besøg den 29.06. Både Anders og jeg har cyklet hele byen rundt for at finde nogle, men opgaven viste sig at være umulig. Rigtig god påske til dig og Bent.

    SvarSlet
  17. Hej Birgitte
    Det lyder som en god idé ikke mere nattefrost efter påske.
    Du skal nok få husløg, når du kommer herover, til den tid er der masser af unger. Desværre er mine husløg ikke så spændende som mange andre, men jeg synes de er flotte alligevel.
    Så du spirerne fra rævehalen, det var jeg imponeret over :)
    Også god påske til dig og Anders.

    SvarSlet
  18. Fine forårsbilleder. Her er de fleste bede dækket af sne endnu, så det er næsten kun vinca'en oppe ved husmuren, der signalere, at vi er på vej mod bedre tider. Den skammel er da genial. Også god påske til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja der er lidt forår over det efterhånden, men der er stadig sne og det er stadig koldt.
      Jeg er glad for skamlen.

      Slet