mandag den 11. marts 2013

Sol og kulde

Heldigvis har solen skinnet i dag, men det blæser stadig, og da jeg stod op i morges var der minus 4.5 grader. Det er koldt derude, selvom jeg havde huen godt ned over ørerne på turen til vandet, var øreflipperne alligevel ved at fryse af. Sådan føltes det i hvert fald.
Til morgen var den lilla iris stivfrossen, men den har det fint igen, hyacinten bøjer sig lidt, den er heller ikke glad for kulden.
Hornviolerne hænger også noget, men mon ikke de retter sig igen en af dagene.
Himlen er smuk, men ser kold ud.
I år er der knopper i min magnolia Yellow River. Sidste år var der ingen blomster.
Her den fine himalayaceder med den kolde blå himmel i baggrunden.

Der er ikke meget at tage billeder af i haven, husløgene kan være et motiv. Her er det motiv fra ørkenbedet.

Krokus lader sig ikke mærke med kulden, heldigvis.
R.  Belfontaine står parat med store knopper
Sådan kommer den til at se ud, forhåbentlig inden længe.
 Festivo med knopper i dag
og i blomst sidst i april
Gomer Waterer er blevet flyttet i efteråret, jeg glæder mig til at se den i blomst her i nordbedet.
12.6. så den sådan ud.
 Tre står tæt sammen her i nordbedet
Her ses de i blomst.
Tholasma er tidligt blomstrende
Allerede 27.4. blomstrede den sidste år, gad vide hvordan det går i år.

Lige nu ser Olive sådan ud, der er ikke den store forskel. Den springer nok ikke mere ud i den kulde, så må vi se, om knopperne falder af, eller jeg er så heldig, at den vil blomstre, når det bliver lunere.
Rosen i dag




er den skønne Twice in a blue moon fra rosertilhaven.dk
Kolde hilsener fra øen i Kattegat, fortsat god dag.


46 kommentarer:

  1. Har aldrig hørt om rosen twice in a Blue Moon før, men den er vel nok skøn. Helt fantastisk farve. Den kommer på min ønskeseddel!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Jeg kan godt forstå, du vil have den på ønskesedlen. Jeg har kun haft den en sommer, men jeg er også meget begejstret for den. Du kan kun få den ved rosertilhaven.dk

      Slet
  2. Ja, det var veldig kaldt her også i dag, hele -16! Det er kaldt nå, og våren virker langt unna når jeg ser på all snøen her. Men det er mye bedre hos deg med alt som snart kommer i blomst! Twice in a Blue Moon er en nydelig rose :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha minus 16 Marit, det var koldt, jeg håber ikke det blæser så meget hos jer, for så er det da slet ikke til at komme ud. Alt er golt og koldt her nu, så det er slet ikke sjovt at kigge rundt i haven, fordi jorden er frossen. Twice in a blue moon der en skøn rose :)

      Slet
  3. Jeg glemte å si at jeg har også Magnolia Yellow River. Min har kommet med flere blomster for hvert år som går. Det skal bli spennende å se om vi begge får blomster på de i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Min Yellow River havde en blomst året efter jeg havde købt den, men sidste år var der ingenting. Så jeg er spændt på, hvor mange blomster der bliver, det er ikke helt nemt at se, hvad der er blomster endnu.
      Sjovt du også har den :) så må den jo være rimelig hårdfør.

      Slet
  4. Sjovt at se, at dine rhododendron opfører sig forskelligt: nogle hænger med bladene, andre gør ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har du ret i Marie, nogen af dem er bedre til at passe på sig end andre.

      Slet
  5. Godt du lige kom med nogle sommerbilleder!

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth

    Med en sådan kulde og den kraftige vind bliver alting gennemkoldt, det hele virker frossent- det er jo godt at nogen af planterne nærmest er fyldt med frostvæske.
    R. olive er nok også den jeg er mest spændt på, mine kommende Rhodoer i det svenske må jo nok regne med at skulle tåle en del sen frost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vi må være glade for, at planterne nærmest er fyldt med frostvæske. Jorden er gold og bar at se på, jeg hader når jorden er frosset, det virker uhyggeligt, at man slet ikke kan arbejde med den.
      Ja du skal nok ikke have tidligt blomstrende i Sverige, det skal nok være mest ettere, du skal anskaffe dig. Det er det gode ved Rhododendronhaven, der kan man se, hvor hårdføre de er.

      Slet
  7. Smuk forårsopstilling - men åh hvor jeg forstår de dukker nakker de små.....har gået ude en stor del af dagen og sidder nu med varm kakao og ekstra trøje og skutter mig :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Dorthe
      ja der er ikke noget at sige til, at de dukker nakken, det er fælt koldt i denne tid. Det kan godt tage lidt tid at få varmen igen, når man har gået meget ude, så god idé med kakao eller en romtoddy :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Her var det også koldt til morgen og jorden var dækket af sne.
    Dine husløg ser godt ud. Nogen af mine ser ikke så pæne ud, men jeg håber de klarer det. Hvor er din
    Belfontaine dog smuk. Den kender jeg slet ikke.
    Som altid gode billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er kolde dage vi har. Lad os håbe foråret snart kommer.
      Husløg har jeg masser af, nogen mere pæne end andre. Hvis jeg kommer til Kolding kan jeg tage nogen med til dig.
      Ja Belfontaine er smuk, den er jeg meget glad for.
      Tak og i lige måde.

      Slet
  9. Ja piv hvor er det koldt - NU må det altså snart være nok.
    Jeg håber at din magnolie vil blomstre i år, det er så spændende at vente på noget nyt skal blomstre for første gang.
    Jeg har, som du ved, 3 twice i a blue moon roser. De var de første roser jeg anskaffede, og jeg bliver mere og mere forlibt i dem, for hvert år der går. I år tror jeg, at jeg vil overraske dem med den nye gødning, og se hvad de siger til det ;o).
    Dine krokus kæmper fint, og ser skønne ud. Her sker der absolut intet ude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er alt for koldt - og det bliver ved :(
      Ja det er så ikke første gang, jeg har haft en enkelt blomst i den for to år siden. Jeg købte to for tre år siden hos Kridtvejs planter, Yellow River var den ene, som har haft en blomst. Den anden har slet ikke haft blomster endnu, jeg tror heller ikke den får det i år.
      Ja Twice in a blue moon er skøn, de vil sikkert blive glade for ekstra gødning.
      Der sker heller ikke noget her, det er sket inden kulden kom.

      Slet
  10. Det er godt vi har trøst å hente i bilder fra tidligere år. For makan til vår, her var det neste -14 i natt. Men solen skinner og det er vakkert likevel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja det er i hvert fald friskt, men jeg glæder mig også over mine arkivbilleder. Det er koldt hos jer, gad vide om I også har meget blæst, det har vi, det er derfor, det er så koldt her.

      Slet
  11. keg er. vild med. din " ceder" den ser så sørgmodig ud,,,, koldt , det er da helt vildt,,,,,jeg frøs også som en lille hund i dag selv om jeg havde vinter støvler og
    North face frakke på med hætte op om ørerne ........her til aften føles det som om vinden har lagt sig lidt ,,,,,sneen er vi stadig sluppet for

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Der er mange som har været vild med min himalayaceder, den er også rigtig flot.
      Ja koldt er det, men med den påklædning burde du ikke fryse, så godt tøj har jeg ikke på til havet, men jeg frøs så også ørerne trods huen :)
      Ja I fik ingen sne, det var heller ikke meget, vi fik.

      Slet
  12. Smuk forårsopstilling du har lavet, men det er hårdt for dem med denne gennemtrængende kulde, mine scilla er kommet tilbage i drivhuset, i det hele taget har jeg arrangeret mig, plantemæssigt, så vi er klar til denne uges sene istid!
    Twice in a blue Moon er rigtig køn af en storblomstret at være, dejlig farve og knopper! :)
    Hav en fortsat god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja det er rigeligt koldt for dem derude, her fryser det 5.2, så det bliver endnu værre i nat. Heldigvis blæser det ikke så meget mere.
      Ja det er en af de kønneste storblomstrede Twice in af blue Moon, den er jeg rigtig glad for.
      I lige måde.

      Slet
  13. Ja tak Jan du må gerne puste noget varme herop, så vi kan få forår :)

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth. Ja, det er koldt udenfor og nu må det snart få en ende!Jeg kan godt lide din krukke med hyacinten og iris'erne. Det er nogle meget flotte farver og en fin sammensætning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja føj det er koldt. Jeg er glad for du kan lide min blomstersammensætning, jeg er jo ikke så meget til pynt ved indgangen, som mange af I andre er, men jeg måtte jo gøre noget, man bliver jo smittet her på bloggene :)

      Slet
  15. Jeg er begyndt at tage de små krukker ind i varmen i mit vindfang, og så sætter jeg dem ud om formiddagen igen. De kan ikke lide al den kulde, for som du også skriver om hornviolerne de hænger med hovederne. Det bliver koldt i nat igen! Temperaturen er på vej ned her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg burde nok også tage krukkerne ind, men så skal jeg helt ud i værkstedet med dem, for det bliver for varmt i bryggerset. Så jeg håber bare, at de klarer det sammen med alt det andet i haven.
      Her fryser det 5.9 nu, det er meget :(

      Slet
  16. Man kan næsten mærke kulden.
    Jeg fik yellow river sidste år og den har også knopper.
    Jeg har slet ikke plantet i krukker endnu, jo forresten et par hyacinter, men vi har det nu også meget koldt og blæsende så jeg tror jeg venter lidt og glædes over det der er i drivhuset.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja koldt var det, og er det også i dag, men heldigvis med mindre vind.
      Det er hurtigt, du har fået knopper i din Yellow River, måske var den større end min i indkøb. Jeg købte min hos Kridtvejsplanter.
      Nej det er nok lidt for tidligt at jeg har plantet ud, men på det tidspunkt var det forår :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Godaften Lisbeth.Vi må åbenbart vænne os til det kolde vejr lidt endnu.Men det er godt nok træls.
    Men så må vi jo så,og tage grene ind i stuerne for at få lidt foråe.
    Skøn rose du viser.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Jette
      Ja vel er det træls, men det bliver forhåbentlig lunere lige om snart, indenfor 14 dage.
      Ja heldigvis kan vi plukke foråret ind.
      Tak og god dag til dig.
      Knus

      Slet
  18. Kære Lisbeth
    Ja, det er stadig koldt, i øjeblikket viser mit termometer -5 det har godt været sol.
    Du har da mange forårsblomster nu.
    Dine Rhodoer er altid dejlige at se på. De bliver flotte.
    Håber R. Olive klarer sig.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er meget koldt, heldigvis med mindre blæst i dag.
      Ja lidt forårsblomster er der.
      Ja rhodoerne er skønne, jeg har fundet flere billeder til dagens indlæg :)
      Ja det er spændende med Olive.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Hej Lisbeth.
    Jeg kan godt forstå du glæder dig til alle de skønne rhododendron blomstrer. Olive er SKØN, det må virkeligt være dejligt med sådan en tidlig sort. Og så har den en rigtig dejlig farve også. Mon ikke jeg kan finde en plads til den imellem vores kommende carport og nye baggangs dør? Det vil jeg i hvert fald notere mig. Man kan jo ikke få nok af den slags dejligheder på denne årstid.
    Jeg glæder mig til, at se og høre om du får smukke gule blomster på din Yellow River magnolie i år. Det håber jeg du gør.
    Her hos mig ligger der et lille drys sne igen og det blæser og er pivkoldt. Vi kan vist godt blive enige om, at nu må det gerne være slut med al den vinter. Jeg længes usandsynligt meget til at komme ud og nyde at være ude i haven, og rode rundt uden krykker. Indtil nu humper jeg stadig rundt, men jeg har dog gang i en masse frøformering og jeg har pottet nye liljeløg, georginer og nye pæonknolde op. Helle har hjulpet mig når hun har været her, men ellers har jeg selv humpet rundt og jeg har da heldigvis også en stol derude, så jeg kan sidde og lave små avispotter og så lidt. Jacob har været sød til at slæbe vandkanden for mig, så der er alligevel godt gang i foråret her i det sønderjyske, på trods af vejret.
    Kærlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja jeg glæder mig ligesom alle andre til vi kan få rigtigt forår og rhodoerne blomstrer.
      Du skal ikke ønske dig Olive, det er alt for usikker om den kommer til at blomstre, når der er kuldegrader som nu. Det er for tidligt at have en rhodo i blomst på dette tidspunkt, sidste år var jeg heldig, fordi det var mildt vejr i marts.
      Jeg håber, jeg får mulighed for at vise blomsterne i Yellow River.
      Ja men kulden er her da nu, fordi du har ønsket, at vi ikke kunne komme i haven, det kan du jo absolut ikke endnu, jorden er frossen og gold. Godt vi kan hygge os indendøre med frøsåning og andre hyggeting.
      Jeg har lige set, at du har skrevet på Jørns blog havetid, at du ikke komme og se hans have, fordi du skal over til mig. Det er ikke rigtig, de har åben have 14 dage før blogtræffet her. Det er jo først d. 29.6. I skal herover.
      Så du kan sagtens nå begge dele :)
      K. h. Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth.

      Tænk, det var jeg helt overbevist om. Så har jeg da kludret rundt i datoerne. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.

      Ja, der skulle jo ikke blive forår før midt i marts, ifølge min aftale med vejrguderne. Jeg kan jo heller ikke gå endnu, ikke engang to skridt uden krykker. Men uha, hvor jeg længes efter at kunne komme ud og rode i haven, og efter at kunne sætte mig ind i bilen og køre, når det passer mig.

      Jeg skal til kontrol på torsdag og derefter regner jeg med jeg skal til at trappe ud af krykkerne lige så stille. Det kan dog ta' en måneds tid endnu, før jeg kommer helt af med dem. Jeg skal også til at lave nogle andre genoptræningsøvelser, nogle af dem med en elastik rundt om anklen.

      Hvor ville det være dejligt, hvis det bare havde været helt overstået nu, og hvis foråret rigtig ville bryde igennem. I dag skinner solen i hvert fald rigtig flot. Jacob har sagt, at jeg må godt lave min aftale med vejrguderne om igen, for ellers løber vi tør for træpiller til fyret, inden vinteren er omme. Så skal vi se på næsten 3 paller hele sommeren. Men det tror jeg ikke vi ville kunne undgå uanset om frosten stoppede nu.

      Så vil jeg da strege Olive ud på min must have liste igen, men den er nu stadig sød når det lykkes.

      Jeg krydser fingre for, at vi får din Yellow River at se i blomst i år.

      Ja, frøformering og des lige kan jeg da heldigvis godt klare, selv om det er lidt mere besværligt.

      Kærlig hilsen Malene

      Slet
    3. Hej Malene
      Jeg var ikke sikker på, at du kiggede her igen, så jeg har skrevet det ved dig selv også. Nå men jeg kunne se, at du alligevel ikke kunne den dag Jørn har åben have.
      Det bliver spændende med kontrol på torsdag, håber du snart kan klare dig uden krykkerne.
      Ja forår og en frisk Malene igen, det kan vi godt ønske os, så du og vi andre kan komme ud og rode i jorden igen. Sådan en frossen jord er meget deprimerende. Ja I slipper nok ikke for at fyre lidt endnu, så hurtigt kommer foråret ikke.
      God idé at streg Olive, jeg købte den kun fordi den var billig, ellers har jeg altid gået uden om de meget tidligt blomstrende.
      Jeg har ledt efter billeder af den ene blomst, der var i Yellow River, men fandt den desværre ikke.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
    4. Hej igen.
      Det har jeg set, tak for det. Det er heller ikke altid jeg husker at få trykket på knappen for opfølgende kommentarer/svar, så det var jo sikkert godt nok du lige var på den sikre side.
      Det var Gardenparty der var samme weekend, kunne jeg se i kalenderen. Det var simpelthen så godt sidste år, så det vil jeg nødigt gå glip af.
      Når nu det skal være, med både frost og krykker, så er det alligevel godt at vide, at der er grænser for, hvor langt jeg kommer bagefter.
      Så håber jeg du får nogle gode billeder af Yellow River i år.
      Kærlig hilsen Malene

      Slet
    5. Ja du vil meget gerne til Gardenparty igen, det kan jeg godt forstå. Jeg må sortere lidt, det bliver for dyrt, hvis jeg skal med til det hele, der er jo lige en færgebillet.
      Ja vi andre kan heller ikke lave noget for tiden, selvom vi ikke bruger krykker :)så du skal nok nå med. Jeg skal til bryllup i april, så jeg bliver også lidt bagud.
      Ja lad os håbe, at Yellow River vil komme med fine blomster, så jeg kan få gode billeder.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    6. Ja, den udgift har vi andre jo ikke. Jacob har lovet at køre igen. Jeg tør ikke selv køre så langt, (pga. min sygdom), og han hyggede sig så meget sidste år, at han indrømmede, at det også var en god dag for ham, på trods af, at han ikke deler interessen med os. Vi har også aftalt med Helle, at hun kan køre med, så vi får garanteret en hyggelig tur ud af det igen.

      Her hos os har det sneet helt vildt i nat, så der lå mindst 5 cm sne her til morgen. Vi har dog plusgrader nu, og jeg kan se det svinder lidt i det igen.

      Det lyder spændende, at skulle til bryllupsfest. En af dine sønner?

      Kh. Malene

      Slet
    7. Nej I kan nøjes med benzinen. Godt Jacob vil køre, så I to tøser kan få en tur igen :)Hvis han oven i købet hygger sig, kan det jo ikke være bedre.
      Vi havde også sne i morges, men det er på vej væk.
      Ja det er min yngste på 25, som skal giftes d. 13. april, så det er ret spændende, det er nemlig også den første af mine børn, som skal giftes.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    8. Tillykke med det. Ja, så kan jeg godt forstå du glæder dig.

      Slet
  20. Godmorgen Fru Høneballe :-) Ja når Ole Lukøke udebliver så kan man jo ligeså godt stå op og kigge i Blogland og se hvad der sker på Samsø :-)
    Det er da utroligt at dine blomster alligevel ikke hænger mere. Mine vintergækker ligger flat hen ad jorden. Jeg kan ikke huske at jeg har set dem lagt ned så slemt før. Og føj, for en kulde da jeg gik til fys i dag. Men hen under aften lagde vinden sig, så det var ikke helt så slemt at gå med Frostie.
    Den Blue Moon er altså en lækkerbidsken :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Hanne
      Gad vide om Ole har været hos dig nu, det håber jeg. Hos mig ville han heller ikke komme, men kl. 4 tror jeg alligevel, at jeg sov :)
      Mine vintergækker ligger også hen af jorden, men sådan gør krokus åbenbart ikke, ikke mine i hvert fald.
      Ja det er godt nok koldt, men her til morgen blæser det ikke så meget, så det er knap så slemt i dag.
      Ja den er skøn, men det er altså Twice in af Blue Moon, den er endnu skønnere.
      Knus

      Slet