mandag den 18. marts 2013

Storm over Danmark

Jeg skal love for det stormer, det er vist over hele landet. Sneen har ikke nået os endnu, men det er også rigeligt med stormen. Jeg var ude for at vande mine smålinger i pavillionen, jeg kunne godt høre, at det rykkede kraftigt i dørene, så jeg så ekstra efter, at jeg havde lukke slåen ordentligt til. Da jeg senere kiggede derud, var døren alligevel smækket op, den kunne desværre ikke lukkes med slåen igen. Så jeg måtte sætte haspen på, i håb om at den holder, indtil Bent kommer hjem. Så må vi hjælpes ad med at få det lavet. En til at holde (mig) og en til at lave det :)
Turen til vandet blev aflyst, vi var ellers på vej med vinden lige i mod og jorden, der føg ind i ansigtet og i øjnene på os. Det blev for meget for Vicky, den nægtede at gå med, så vi måtte gå hjem igen. Der var godt nok også høje bølger dernede ved øststranden.
Vi starter med billeder fra min vindueskarm, jeg var nemlig i Netto i dag igen,
her tog jeg lige den sidste potterose til en 10´er. De er da ganske søde, om de overlever inde, ved jeg ikke, men til den pris går det an at smide dem ud efter nydelsen
Der var også en Fritillaria/Vibeæg som jeg ikke kunne stå for, den var godt nok lidt dyrere. 30 kr., men jeg regner med, den overlever og kan flyttes ud i skoven, når vi får forår.

Denne her er en ingefær, som det er lykkes mig at få til at spire, jeg har læst, at den kan vokse sig stor og flot, så det måtte prøves.
Kvanen indendøre vokser vældigt, det er værre med den i pavillionen, nu får de ekstra kulde og vind derind.
Her er nærbillede af den fine kurv med bark og narcisser. Desuden er den pyntet med tørrede rosenknopper, som jeg har gemt fra den buket, jeg købte i Netto i januar. Genbrug i tidens ånd :)

Min Astrantia Black Beauty var utrolig smuk i sommer, den står sammen med mørk Sct. Hans urt, de klæder hinanden godt.
I baggrunden Hortensiaen Annabelle og til venstre Gåsefod/Chenopodium
Euonimus Sachalinensis/benved er smuk både forår og efterår, den får smukt løv, men taber det tidligt.
Pileurten Black Dragon er til ære for Bente Elmbjergs Eden, den er hun vild med :)
Blodgræs breder sig godt, det er der flere bloggere, som har haft glæde af.
Brogetbladet Caryopteris/Blåskæg


Jeg har mange bregner, her er to af dem, den sidste er en sortslørsbregne.


Chokoladekosmos sammen med et par pelargonier.


Her har vi Cryptomerica Japonica Christata/hanekams kryptomeria

 Clematis Jackmanii er et skønt sommersyn, den blomstrer først efter 1.7.


Her er Clematis Piluu som blev beskyttet mod rådyrene, det benyttede den sig af og brugte hegnet til 

at klatre op af, god idé. Den blomstrede også sent, men det var rådyrenes skyld.

For øvrigt kan jeg fortælle, at R. Olive ikke når at blomstre i år, knopperne er nu brune og visne :( 

storm og frost blev for meget for den.

Til sidst får I dette underlige billede, vi skal nemlig til revy i aften, mange af de medspillende er 

samsinger, så teksten under billedet er på samsk. Kan I læse det? :)

Med andre ord bliver der stille her på bloggen i aften.

Fortsat god dag til jer.

38 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Øv R. odile måtte opgive blomstringen for denne sæson, den er lidt som at spille roulette - Niels Skjøldberg skriver en del om det på sin blog idag, men det ved du jo nok allerede:)

    De løvfældende har visse fordele:)

    Vi må da håbe at uvejret lige holder pause når i begiver jer ud på aftens ekspedition til Tranbjør:)

    Held og lykke!


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var rigtigt ærgeligt med R. Olive, men det er rigtigt nogen år går det godt, andre skidt, det var så i år. Ja jeg har læst Niels Skjøldbergs indlæg i dag.
      Det er meget bedre med de løvfældende, til gengæld pynter de ikke derude om vinteren, men det gør de grønne snart heller ikke, for stormen har ødelagt deres løv, godt der kommer nyt løv, inden længe.
      Vi fik ikke sne i aftes, men nu sner det godt, heldigvis er vinden løjet af, så det er ikke så slemt.
      Tak

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Sikke nogle fine forårsdekorationer du har. Det ser rigtig godt ud. Dine spirer ser ud til at gro godt. Det bliver jeg helt glad for at se. Ja, det stormer frygteligt. Jeg tog bussen på arbejde i dag, da jeg ikke turde at cykle over Limfjordsbroen! Rigtig god fornøjelse i aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have. Ja heldigvis gror spirerne godt, det er nok værre med dem i pavillionen, for døren blæste op og kunne ikke lukkes igen.
      Jeg kan godt forstå, du tog bussen i går, det havde vist ikke været nemt at cykle over Limfjordsbroen.
      Tak

      Slet
  3. Ja du kan tro at det også stormer helt vildt her. Vi har endnu ikke fået sne, og det gør bestemt ikke noget. Her er der også jordfygning nogle steder.
    Dejlige sommerbilleder af skønne blomster. God aften.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var godt nok en værre storm i går, heldigvis er det løjet lidt af, men det sner og fyger nu. Jeg er faktisk glad for det sne, vi fik i lørdags, det beskytter planterne.
      Tak og god dag til dig.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Yffer-pyffer for et uvejr, også selvom vi ingen sne har. Det er helt klart vejr til indendørssysler.

    God fornøjelse til revyen. Jeg kan godt læse hvad der står, især når man siger det højt... :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var et frygteligt vejr i går, i dag sner det her hos os, men vinden er løjet af.
      Ja selvom jeg kender sproget, synes jeg det var svært at læse, mange af de optrædenden snakker samsk i stykket. Det er forrygende godt, folk skriger af grin :)
      Knus og god dag
      Lisbeth

      Slet
  5. Godaften Lisbeth.Ja! hundekoldt er det vist over hele landet.Vi har ikke fået noget sne endnu.Men de har lovet en ordentlig dyne i nat.
    Jeg håber meget at mine blodgræs klarer denne hårde vinter.Og hvor jeg også længes efter at se min
    Annabelle blomstre.
    Rigtig god fornøjelse med revyen,og god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Jette
      Frygteligt vejr i går, i dag er det løjet lidt af, og nu sner det her, men jeg tænker ikke I har fået den dyne, de har vist afblæst det igen.
      Mon ikke blodgræsset klarer det, det er ret hårdført, ellers må du have en bid af mig.
      Ja det bliver dejligt, når det hele blomstrer igen.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Ja, man må da ikke håbe de bliver snottet efter sådan en tur ;)

    Her stormer det også, men jeg har nu sovet helt til halv et i dag, pga. en led hovedpine...som pillerne endelig har fået næsten helt bugt med nu.
    Det hjalp naturligvis også at bruge et par timer i eftermiddags med at så frø :)

    God fornøjelse med revyen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Håber det går bedre med hovedet i dag. Nu blæser det knap så meget her, men det sner.
      Altid hyggeligt med at så frø.
      Tak og god dag til dig.

      Slet
  7. Hei Lisbeth,

    Jeg har sett på tv fra stormen i Dk, og det ser ikke bra ut. Håper det går bra med dere. Den pileurten, vet du hva den heter på latin? Den var veldig fin. Flotte bilder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det var ikke sjovt i går, heldigvis er det ikke så slemt i dag, men nu sner det en hel del. Jeg trøster mig med, at det passer på planterne.
      Pileurten hedder Persica. Nu har jeg ellers skrevet latinske navne ved alle de andre, men her glemte jeg det, undskyld :)
      Tak og god dag til dig.

      Slet
  8. Dejlige snolderier du har fået fingre i. Jeg vil anbefale dig, at sætte vibeæggene ud i din pavillon, da de for hurtigt falder sammen indendøre, det er jo lidt ærgerligt.
    Imponerende er det, at du sådan kan huske vores små yndlinge! Ja jeg synes Black Dragon er meget dramatisk i sit udtryk. Blodgræsset nedenunder er jeg også vild med.....og dér har jeg jo en aflægger fra dig. Nuet det så spændende, om den overlever!
    Jeg har set det sidste billede før, mon ikke det er på din Fb-side? Herligt at det er så populært, at folk står i kø! En god fornøjelse med revyen...!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var ikke så dårligt det jeg fik fat i. Jeg har sat vibeæggene i et køligt værelse, så håber jeg det går. Det blev lidt luftigt i pavillionen i går, da døren blæste op, og vi ikke kunne lukke den igen.
      Jo jo det kan jeg godt huske. Mon ikke blodgræsset klarer sig, det tænker jeg, ellers må du have nyt :) ligesom jeg må med pelargonierne. Jeg har lige lavet nye planter, de ser ud til at have det godt, så må vi håbe, at det holder.
      Ja jeg har vist billedet på FB, det var en herlig revy, hvor meget af det foregik på samsk.
      Min tidligere chef og hans kone havde hovedrollerne, de er indfødte :)

      Slet
  9. Uhh jeg kan godt forstå at Vicky nægtede at følge med videre, for det lyder da bestemt ikke som en tur for fornøjelsens skyld :O)
    Du viser endnu en gang nogle lækre planter. Jeg kan stadig blive forundret over, at du virkelig har så mange forskellige i din have :o)
    Håber I har haft en fornøjelig aften... jeg forstod vist det meste af teksten :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Nej den tur var nok mere for at være sej, men det var Vicky så ikke :)
      Ja der er flere end dig, som er forundret over alle de forskellige der er. En har spurgt om jeg ved hvor mange jeg har, men det gør jeg ikke.
      Vi havde en skøn aften - flot klaret at du forstod teksten :)

      Slet
  10. Jeg kigger nervøst ud til mit gamle alu/plast drivhus og håber det holder. I må virkelig være udsatte der ude midt i havet, håber i rider stormen af.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Jeg kan godt forstå, du er bekymret for dit drivhus, det er et voldsomt vejr.
      Det har løjet en smule af i dag, og nu sner det, men vi klarer det endnu en gang.

      Slet
  11. Som altid gode billeder.
    Hvor er kurve dekorationen smuk.
    Din blodgræs er rigtig flot.
    Ha´ en dejlig aften inden døre.
    Uden for stormer det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have. Her stormer det knap så meget i dag, men det sner til morgen og det fyger godt.
      God dag til dig.

      Slet
  12. Jeg kan godt forstå at Vichy ikke ville med, hun er en klog hund :-)
    Jeg ville gemme potteroserne når de er afblomstret og plante dem udenfor senere. Jeg har haft nogle som overvintrede flere år.
    Jeg opdagede forleden at jeg havde glemt krukken med min brogede blåskæg udenfor, så den er nok gået til de evige blomsterbede. Men nu må vi se.
    Jeg kunne godt læse det samske. Noget med i kø tidligt i kulden, og kommet langvejs fra og rundstykker med hjem :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det var nok lidt klogt af Vicky.
      Jeg plejer også at gemme potteroserne og plante dem ud. Jeg har faktisk en enkelt i haven endnu, som har klaret sig lige så godt som de almindelige roser, men disse her er nu ikke samme slags.
      Ja det er nok ikke så godt, at blåskæg har stået i en krukke udenfor, så det kan godt være, den er gået til de evige blomsterbede.
      Flot du kunne læse det samske, du har i hvert fald fået hovedessensen af det :) Min tidligere chef og hans kone er nogen af hovedaktørerne, de er begge indfødte og rigtig gode til samsk :) Det er bare så sjovt.
      Knus

      Slet
  13. Hej alle sammen
    Så er vi hjemme igen og forventer at leve 10 år længere. Vi har simpelt hen grinet og moret os :)det skulle være så sundt.
    Lokal revy er bare godt, når man kender hinanden, så der blev skudt på både høj og lav. Både borgmester og kommunaldirektør fik et ord med på vejen.

    SvarSlet
  14. Godt med lidt indendørs aktiviteter som kan få humøret til at stige:)

    SvarSlet
  15. Kære Lisbeth.
    Jeg kunne godt læse noget af det du skrev på samsk--
    Flotte og dejlige sommerbileder du viser. Nå, R. Olive kom ikke i blomst, ærgerligt. Chokoladeblomsten ser flot ud sammen med pelargonier. Og Blodgræsset ser også ud til at være fint.
    Vi har ikke fået sne endnu, men det er meget koldt og stormer, ligesom de andre dage.
    Det lyder til, i havde en morsom aften, det er altid dejligt at få lov til at grine.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Det var godt, du kunne læse det, det er nu ikke mig, der har skrevet det. Det er svært at skrive på samsk og jeg er jo ikke indfødt.
      Tak skal du have, ja det er fint med pelargonien og chokoladeblomsten sammen.
      Her sner det kraftigt, men stormen er løjet lidt af, heldigvis.
      Det var rigtig skønt ja :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Åh hvor var det synd Lisbeth at Olive ikke nåede at springe ud i år. Men du gjorde hvad du kunne. Den her vinter er ikke nem at hamle op med.
    Det er skønt at få grint og moret sig, så der det hele ikke så slemt ud enda.
    I dag har jeg fået min allerførste rhodo, til kolonihaven i gave.
    Den står i læ ude på min altan lige nu. Kan jeg godt plante den i en stor potte ? og kan den plantes ude nu ?

    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var rigtigt ærgerligt med R. Olive, men det er en satsning, nogen gange går det godt andre ikke.
      Vi fik rigtigt more os ja, det var skønt.
      Ja det er bedst du planter din nye rhodo i en stor potte, indtil du kan komme i jorden, for det kan du næppe nu. Så snart frosten går af jorden, kan du plante den, husk spagnum lyst og groft.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Tak Lisbeth
      Du ved altså bare næsten alt. Jeg suser ud og får fat i noget spagnum..lyst og groft.
      Det er noteret ;)
      kh Linda

      Slet
  17. Det har virkelig blæst helt vildt, men her til morgen er der stille og snestormen afblæst her. Din astrantia er meget skøn, håber jeg får nogle flere i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det har været et voldsom vejr, her er det ikke stille endnu, men det er løjet lidt af. Til gengæld sner det godt igen.
      Ja astrantiaen er skøn, jeg har frø fra den, hvis du er interesseret. Jeg har selv sået den, men der er ikke kommet noget op endnu.

      Slet
  18. Hej Lisbeth
    Håber du havde en fornøjelig aften. Det er ikke helt let at læse samsk, synes jeg ;) Håber I fik ordnet låsen så der ingen skader skete.
    Gode sager du har indendørs, og det blir spændende at følge ingefæren.
    Pileurten er flot i bladene, også sortslørs bregnen er fin med sine mørke stængler. Benved har jeg små stiklinger af - den ser jeg fremt til skyder. Din er smuk med bærene.
    Her er der stille i vejret nu og tø. Helt mærkeligt efter de sidste dages varsler og uvejr. Snart er de få cm sne der faldt i nat væk, skønt!
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja vi havde en god aften med megen morskab og latter. Nej samsk er ikke let at læse og forstå. Efter 38 år herovre går det nu helt fint for mig, men i begyndelsen var det svært.
      Vi fik ikke ordnet låsen, men Bent har sørget for, at den ikke blæser op igen.
      Ja der er lidt hos mig også nu indendørs, ingefæren er lidt spændende.
      Her er ikke stille i vejret, men det tør da lidt, selvom termoteret står lige under frysepunktet.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  19. Hej Lisbeth - Det er godt dine hunde er så fornuftige at sige fra, når du absolut skal ud og rende i dette møjvejr ;o).
    Her fik vi heldigvis ingen sne, med blæst har vi så rigeligt af. I morges da jeg kørte på arbejde så gaderne ud som en skraldevogn eller ti havde droppet al deres affald på vejene, så meget skidt og skrammel lå der alle steder ;o)
    Spændende med din ingefær, er det en stump fra en frisk ingefær du har plantet, og skal den ud og stå til sommer eller ?
    Dejligt i morede jer i aftes, der er ikke noget bedre end at få rørt lattermusklerne ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja hundene var klogere end mig :) i dag tog vi dog turen, det gik fint, men koldt var det.
      Vi har fået sne i dag, så det er hvidt derude, det beskytter planterne, så det er ok med mig, de lover jo frost den næste uges tid.
      Ja det er en stump frisk ingefær, jeg havde opgivet den, men til sidst kom den. Jeg tror bare, den skal være inde.
      Nej det var rigtig lækkert at få grinet, det gjorde vi meget :)

      Slet