lørdag den 2. marts 2013

Kold vind og forårstegn

Der er ikke meget varme i luften i dag, vinden er her hos os hård og kold, så fornøjelsen ved at gå i haven er begrænset, så er det rarere at sidde her ved brændeovnen.

Udenfor i krukker/pottter står de små forårsbebudere, som jeg købte forleden i Netto. De lyser dejligt op og holder meget længere i blomst derude.
Floks og anemoner er på vej op af jorden
De første blomster i den gule krokus har vist sig.
Nu kan det ikke vare længe, inden de første blomster på Dorothealiljen springer ud.
Der er ved at komme lidt blomster i kejserbusken igen.
Skimmia japonica japonica Rubella er klar til blomstring
I pavillionen er der små spirer på vej
 Her er det hvid campanula
og her Marieklokker


I går var jeg heldig at få fine solnedgangsbilleder efter den dejlige solskinsdag.
Roserne for i dag kommer her


Hm gad vide om der ikke er forkert navn på dette billede, det tror jeg, men smuk er den, så I får den alligevel :)

Redouté er en engelsk rose som bliver til en stor busk,  den er især smuk i eftersommeren. Dens kraftige duft er ikke lige mig, men jeg må indrømme, at den er smuk på disse billeder :)



Ovenstående rose  Reine des Violettes er en remontantrose, som blomstrer ivrigt det meste af sommeren og igen i eftersommeren, det er en stor hårdfør busk.
Roserne skal have noget ekstra godt i år, så de bliver flotte, til I kommer d. 29. juni, måske kan jeg være heldig at overvinde rosenstængelsygen.
Malene på bloggen Lad romantikken blomstre gjorde reklame for Mycostart i sit sidste indlæg, I kan læse om det her Det kan købes hos Ernst Jensen, som har skrevet bogen: Et liv med roser.
Jeg har nu sendt bud efter det, Ernst Jensen var hurtig til at sende.
Så jeg fik pakke i går, jeg venter lige lidt med at putte det ned til roserne, frosten skal af jorden først.
Søndag tørt med en del sol og temp. op mellem 4 og 7 grader. Let til jævn nordvestlig vind, ved kysterne først på dagen op til frisk vind. Sådan skulle det blive i Østjylland i morgen, lad os håbe, der bliver mindre vind i hele landet end i dag.
Fortsat god dag.

34 kommentarer:

  1. Det har vært mye vind her også i dag, og det er ikke så ofte det blåser så krafig her. Det er deilige bilder du viser. Jeg lengter etter å se grønne skudd selv. Hyggelig med nye spirer hos deg.

    Ha en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det er ikke rart, når det blæser så meget. Jeg kan godt forstå, du længes efter at se grønne skud hos dig.
      Jeg er stolt af mine små frøspirer, jeg er jo ikke så erfaren som dig :)
      I lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    som altid skønne billeder, og hvor er planterne dog langt i din have. Jeg skal kigge grundigt efter for bare at se en grøn spids af en krokus.
    Kan du iøvrigt fortælle mig, om jeg skal klippe bladene af juleroserne? De er sådan lidt slatne og nogle af dem er grå i kanterne? Er de mon visne eller de bare vintertriste?
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Tak skal du have, ja jeg kan da forstå, at planterne er noget længere i min have, men I indhenter det nok.
      Ja du skal endelig klippe bladene af juleroserne, da der kan være svamp i dem. Kønne er de jo heller ikke mere, så væk med dem. Der kommer snart smukke nye sammen med blomsterne.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Tak for svaret. Så vil jeg ud og klippe dem i morgen. Er det alle bladene? Eller kun de grimme? Hvis det er alle bladene, så står planterne tilbage kun med knopperne?
      VH Nina

      Slet
    3. Hej igen
      Jeg tager alle bladene, så de kun står med knopperne. Jeg har læst, at det godt nok varer længere inden de blomstrer, til gengæld holder blomsterne længere.

      Slet
    4. Tak.
      Så skal der klippes i morgen. Jeg håber på mildere vejr, og hvis jeg så samtidig rydder bedene for plantetoppe mv. så kan det jo være, at der alligevel er noget, som er skudt op her i haven.
      VH Nina

      Slet
    5. De lover mildere vejr, så vi må ud og rydde væk og se det nye, der skyder op i haven.
      vh
      Lisbeth

      Slet
  3. Dorthealiljerne ser ud til at trives fint i din have. Jeg har prøvet et par gange uden held, så nu nøjes jeg med at kigge i andre haver. Jeg blev også indendørs i dag, men i morgen meldes der om havevejr

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er da ærgerligt, at du ikke kan have Dorothealiljer hos dig, jeg er glad for, at jeg kan have dem. Glæder mig til bedre vejr i morgen.

      Slet
  4. Dejlige billeder af forårstegn der ude.
    Flotte solnedgangs billeder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er dejligt, når der er nogle forårstegn.
      Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  5. Ja det skulle være koldt og blæsende i dag. Vi tog til østkysten og gik en tur langs stranden ved Bellevue, og der var det mildt og ikke særligt blæsende. Så det kommer nok an på hvilken en kyst vi taler om!
    I går var det fantastisk vejr og i dag trist og gråt med et lille strejf sol!
    Jeg har gemt linket til den rosengødning. Tak for det! Kan godt se, at man kan købe i mindre portioner. Men det skal ned til rødderne, kan jeg forstå! Det skal da prøves!
    Ja foråret er så småt på vej hos os alle......nu er sneen også ved at forsvinde fra min baghave!
    Spændende såninger du har gang i!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det har været rigtig træls vejr, det er ellers østkysten jeg går til, når jeg går med hundene, men det var så koldt, at jeg afkortede turen og slet ikke gik derned.
      Forhåbentlig er det bedre i morgen.
      God idé med rosengødning, når man kan købe det i mindre portioner. Ja det skal ned til rødderne.
      Dejligt I er ved at være snefri.
      Ja det er spændende alene det de kommer op er sjovt. Jeg har forøvrigt flere frø af hvid campanula, hvis du vil have nogen? Ellers må du have et par planter, hvis de bliver en succes.

      Slet
    2. Det er sødt af dig Lisbeth, men jeg har fået så mange frø tilsendt, at jeg vill så dem i år. Det er planen for ellers glemmer jeg bare halvdelen igen i år!! Det synes jeg er skammeligt, når så mange har haft ulejligheden med at sende! Som altid sødt af dig :0))

      Slet
    3. Hej Bente
      God idé at begrænse sig, ellers får vi alt for meget sået eller får kun sået det halve :)

      Slet
  6. Dette var flotte bilder. Herlig med vårblomster i krukker. Gleder meg til det blir litt midlere her, så skal jeg også sette ut noen krukker.

    Ønsker deg en fortsatt fin helg! Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Tak skal du have, håber snart I får mildere vejr hos jer, så du også kan sætte noget ud i krukker.
      I lige måde.
      Klem

      Slet
  7. Skønne forårskrukker, dejlige sommerfotos af roser og dejlige planer om at kræse lidt ekstra for disse dronninger...uh kan mærke det - foråret har hørt startskudet:0)
    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kantinka
      Ja der er forår i luften, bare ikke lige i dag, men skal vi ikke satse på, at det kommer i morgen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. God aften Lisbeth. Der er da utrolig mange vækster på vej hos dig, det ser virkelig lovende ud :) Her kan jeg kun se lidt erantis helt inde i hækken hvor sneen er smeltet, ellers er der sne overalt i bedene. I skoven er sneen smeltet, undtagen på stierne hvor der er tykt lag is! Der kommer næsten ingen i skoven disse dage, pga. af det er så glat, så mig og Luna har den helt for os selv! :)
    Skønne roser du viser, samt dejlige himmelbilleder!
    Ha en fortsat dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Dejligt med et lille livstegn ude fra verden, der er ikke meget liv på bloggene i aften. Uha det er vist meget koldere hos jer, det lyder ikke rart med et tykt lag is på stierne, kan du godt stå fast, måske bruger du stadig kamikkerne. Men dejligt at have skoven for sig selv, det må I nyde.
      Tak skal du have.
      Også fortsat god weekend til dig. Vi håber på lunere vinde i morgen.

      Slet
  9. Godaften Lisbeth.Nu tror jeg nok at jeg er udhvilet efter gæstebud i går.men jeg kom ikke udenfor.For her var det da godt nok koldt og blæsende.
    Fine krukker med forårsblomster du viser.Og den rosengødning har jeg også lige set hos C.D.Det bliver da spændende om den gør nogen forskel.
    Smukke solnedgangsbilleder.Nu må vi se om vejret er til udendørs arbejde i morgen.God aften til dig knus jette

    SvarSlet
  10. God aften Jette
    Nej det var ikke vejr til at komme uden for i dag, men i morgen, så bliver det bedre.
    Ja jeg håber da gødningen gør en forskel, jeg har købt meget :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth
    Ja det har været en kold dag, jeg mødte ind kl 14 og har fri Søndag kl 15, så går turen til Kolonihaven.
    Jeg må have nogle billder af de påskeklokker jeg klippede ned i dec.
    I aftes røg der en bstilling af gødningn afsted. Jeg nøjes med en lille pose til at starte med.
    Inde hos C.D. er der en udfærlig vejledning i hvordan man bruger det.
    Og dr står det skal i hullet når man planter rosen. Så hvordan bruger man det hos de roser der er plantet? ved du noget om det?

    Rigtig dejlig søndag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg har set vejledningen hos C.D. Stod der ikke også noget om, hvad man gør når roserne er plantet, det tror jeg. Jeg vil prøve at stikke ned med en greb eller lignende uden at beskadige rødderne, og så hælde gødningen ned i huller.
      Også god søndag til dig.

      Slet
  12. Hej Lisbeth - Det var fornuftigt af dig at blive inde i varmen igår, for det føj hvor var det koldt, men idag skinner solen og alt er glemt ;o). Jeg skal da ellers love for at det pibler frem over hos dig, så langt er mine krokus ikke, ok jeg havde den ene der sprang ud til nytår, ellers venter jeg stadigt tålmodigt ;o).
    Hvor ser dine små spirer fine ud, dejligt det lykkes for dig. Jeg skal da vist også prøve den rosengødning, også selv om jeg ikke har så mange roser, men forkæles skal de ;o)
    Kan du ha en god dag i haven ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var kun indevejr i går, men i dag er det dejligt, selvom vi stadig har noget vind hos os.
      Ja god idé at forkæle roserne, håber vi :)
      I lige måde, nu skal vi nyde det.

      Slet
  13. Hej Lisbeth

    Ja, man må da sige at vejret har taget revanche idag!

    Er spændt på hvilke blomster der er sprunget ud for dig - i dette kanonvejr - Dorathea kunne være en kandidat!

    Men der kommer vel et lille indslag om dette :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Så nåede du det inden næste indlæg :) Jeg har selvfølgelig ikke haft tid til at lave nyt indlæg, men det kommer inden så længe. I dag skulle det nydes udenfor.
      Jeg har taget billeder af Dorothea, men om det er gode, ved jeg ikke endnu.

      Slet
  14. Hej Lisbeth. Det er så godt, at du har små frøplanter ude i din pavillon. Det bliver jo spændende at se hvor mange planter, der bliver. Det spirer også her hos mig og jeg bliver så glad over det. Ja, jeg læste også om det rosenmiddel, men tror jeg holder mig til komposteret kogødning. Jeg har ikke (endnu) haft stængelsygen. Jeg håber du kommer den til livs, for det lader til at være et effektivt middel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er dejligt, at det endelig lykkes også for mig med at det spirer.
      Hvis du ikke har haft stængelsyge og dine roser er kraftige nok, er der jo heller ingen grund til at bruge det. Så må vi se, om det virker hos mig.

      Slet
  15. Hej Lisbeth.
    Ja, det bliver spændende at se, hvor fantastisk et produkt det er vi har købt til vores roser. Jeg har kun købt en lille pose i første omgang, for at lave et eksperiment med hvor stor forskel der bliver imellem de der får ekstra hjælp, og de der bare bliver gødet som normalt. Men Ernst er i hvert fald overmåde begejstret, så jeg regner med at blive overbevist.
    Ernst har forklaret, at når man vil give produktet til de roser, man allerede har i sin have, skal man stikke hul med sin greb, så man kan komme så tæt på roden som muligt. Produktet skal nemlig i kontakt med plantens rødder for at virke.
    Tak for din reklame for min blog nok engang, det er jeg rigtig glad for:-)
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja det bliver spændende at se, om produktet er så godt, det håber jeg, jeg har investeret 291 kr. i det. Jeg har også tænkt mig at prøve at stikke huller med en greb, men det skal nok ikke være endnu. Selv tak det var en ære :)
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet