onsdag den 13. marts 2013

Sne på Samsø

Da vi stod op i morges var det hvidt over det hele, og da jeg tænkte, at I savnede at se lidt snebilleder, gik jeg ud med kameraet :)



Sneen er allerede væk igen, men Karsten har lovet os en ny omgang, lad os nu se, om han får ret, mørke skyer nærmer sig fra vest, så det kan jo være.
Det var faktisk en dejlig morgen trods sneen, helt stille og fuglene sang ufortrødent. På min tur til vandet kunne jeg sidde lidt på en sten og nyde bølgeskvulpene, bagefter gik jeg en tur rundt i haven. Jeg fik lyst til at arbejde i haven, men det er jo begrænset, hvad man kan lave, når jorden er frossen, så jeg gik ind igen, og sidder nu og kigger ud på solskinnet.
I stedet for snebilleder tager vi lidt billeder fra 2010, her er da lidt sommer på.
 Rødbirk med nye blade
Nyudsprunget røn Sorbus Dodong
I 2010 så kejsertræet sådan ud, der er sket noget siden.
Her er et billede fra i sommer.
Her har vi vores sølvrøn Sorbus Aria Lutescens, den er også meget smuk i udspring.
 R. Dufthecke 2010
R. Edelweiss 2010
Denne skønne rhodo Isola Bella blomstrer omkring 1.4. så sidste år blev blomsterne svedet på en nat. Jeg håber, den bliver holdt frostfri i år. Den er meget smuk.
Azaleaen Conny får de smukkeste efterårsfarver
Og den har en overdådig blomstring 22.5.2012
Her har vi den løvfældende R. Quinquilifolium, en utrolig smuk plante med det nye løv. Jeg har haft den i nogen år, men blomster er ikke set her endnu.
Hjertetræet står i det våde område, det kan den godt lide, men den får hurtigt efterårsfarver.
Denne skønne Alpemandstro håber jeg at se igen i år, sidste år blomstrede den ikke, men den har sået sig flere steder. Ellers har jeg heldigvis fået et par stykker foræret af de stauder, der var i Netto. Men jeg tror desværre ikke, det er samme slags.
Sidste indlæg glemte jeg roserne, så Lotte her kommer de :)
Billedet er fra 2010, så der var en gang, at roserne kunne dække pælen, men det er snart tre år siden, jeg krydser fingre for at det lykkes i år.
Crocus Rose er utrolig smuk.
Audrey Wilcox er også meget smuk
Denne her har jeg ingen navn på, den er købt hos rosertilhaven.dk
Til slut Sct. Cecilia, alle rosenbilleder er fra 2010.
Fortsat god dag.





35 kommentarer:

  1. Jaja, så ble det litt mer snø på deg også! :-)
    Det kom litt her også, men her er det jo nok fra før ...
    Flotte rosebilder du viser. Den Sorbus Dodong har jeg vurdert å kjøpe, for den er så pen.
    Fortsatt god dag til deg også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg gik ikke ram forbi,det er tøet igen, men en ny snebyge er over os nu, den er lidt heftig.
      Tak ja de er smukke. Sorbus Dodong får de skønneste efterårsfarver og er også smuk i udspring og med bær :)
      Tak

      Slet
  2. God aften Lisbeth. Vi stod også op til 10 cm sne, så efter rydning, blev det til en dejlig juleagtig tur i skoven. Her er det så ikke tøvejr, selv det sne der landede inde på mine tæpper under den overdækkede terrasse, ligger der endnu. Det føles dog slet ikke så koldt i dag. Hvor er Sct. Cecilia dog smuk når den er helt udsprunget, så åben har jeg aldrig set den. Det er da de skønneste farvetoner den har, og jeg kan stadig huske marcipanduften! :)
    Fortsat rigtig god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Alice
      Så meget fik vi heldigvis ikke, det forsvandt også hurtigt, men en ny byge er over os nu. Nej det føles nemlig ikke koldt i dag, det er da en formildende omstændighed :)
      Ja Sct. Cecilia er smuk, der ramte du lige rigtigt, jeg har aldrig kunnet forklare duften, men det er jo marcipanduft, det er en skøn duft.
      I lige måde Alice.

      Slet
  3. Jeg synes nu nok jeg trængte mere til rosenbillederne end til snebillederne ;-) Her ligger rigtigt meget sne nu igen. SUK!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det tænkte jeg jo nok, derfor begrænsede jeg også snebillederne :)
      Ja vores var væk, men nu er det ved at være hvidt igen, men det bliver ikke så slemt som hos jer.

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Ja! så blev det også vores tur til en dyne af sne.Måtte aflyse en bloggerkaffe.....ærgeligt.
    Mine yngling i dag er sølvrøn,og alpemandstro.De er da bare smukke begge to.
    Håber ikke der kommer mere sne.Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det er noget værre noget med det sne. Var det ikke først på søndag, der var blogkaffe?
      Det er skønne yndlinge, du har valg, det vil du ikke fortryde, hvis du anskaffer dem.
      Jeg er bange for, at den byge vi lige har fået er på vej over mod jer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Det var da hurtigt at den første sne forsvandt, Vi må håbe du får et ordentlig isolerende drys senere, nu det lader til at vi får vinter til engang i næste uge.

    R. Quinquefolium står allerede på min liste - flot! Og så kan den blive høj op til 7 meter!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg synes ellers, der var et pænt lille lag, men inden middag var det næsten væk. Jeg fik et drys før, men ikke så meget som der var i morges. Tunge skyer er på vej, så måske. Vi må tage det som det kommer, enten vi kan lide det eller ej.
      Ja den er flot, men det varer længe, inden den bliver 7 meter. Jeg har haft min i nogen år, den er stadig lille bitte, så du må nok anskaffe en snart, hvis du skal nå at opleve det :)

      Slet
    2. Var lige inde på DMI - nu truer de med snestorm på tirsdag, så får vi vel vores vinterbehov dækket for et par år frem :)

      Ja, den vokser langsomt .- men tror du ikke at din variant er udvalgt også fordi den netop ikke er så hurtig? - det må vi lige tjekke op på!

      Slet
    3. Uha Karsten ikke mere snestorm nu, vinterbehovet bliver dækket for mange år frem, men det får nok ikke hjælpe.
      Ja se det ved jeg ikke noget om, hvis du tjekker op, så lad mig høre, hvad du finder ud af.

      Slet
  6. Sådsan en dag er det helt underligt at se sommerbilleder, men der er uden tvivl noget at glæde sig til i den tid vi går i møde.
    Vi har fået et ordentlig lag sne og det ser ikke ud til at gå væk lige med det samme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er lidt mærkeligt at se sommerbilleder, men jeg må jo opmuntre lidt ovenpå alt det sne, I har fået på Sjælland.

      Slet
  7. dejligt at se de kønne sommerfoto, her er det begyndt at sne endnu mere,,, det er ikke sjovt mere,,,sneskovlen har jeg sat væk,,,, jeg vil ikke mere ,,,, ha en dejlig sften inde i lunet Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja der må lidt opmuntring til midt i al sneen. Jeg kan huske, vi har fået sne den 29. marts, så man kan aldrig vide, men lad os håbe vi snart slipper for mere sne.
      I lige måde.

      Slet
  8. Tak for de dejlige blomster billeder. Lige noget man trænger til hvor alt er hvidt derude.
    Her har jeg igen taget vinter billeder. Mon det da ikke snart får en ende.
    Håber du kan hygge dig i en varm stue.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase
      Jeg forsøger at opmuntre lidt, snebillederne er vi ved at være lidt trætte af.
      Ja det kan du tro, jeg gør.

      Slet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  10. ØV bøv hvor synes jeg at jeg er træt at vinteren...
    kan bedst lide billederne uden sne, de varmer, tak for det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Karina
      Ja det er rart snart at blive fri for sneen, den er vi træt af.

      Slet
  11. Næh hvor er den fin den sølvrøn…det er lige mig! Bliver den høj eller findes den mon i en dværgudgave!
    Det var hos mig Jette skulle have været til bloggerkaffe, men en have fuld af sne og en iskold udestue, er ikke værd at vise frem, så vi skyder vores bloggerkaffe en uge og håber på dejligt forårsvejr dér! I dag synger vi: i sne står urt og busk i skjul…!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den sølvrøn er meget fin, den bliver ca. 6 meter høj, og det tager et stykke tid. Vi har haft den 3-4 år, der mangler nok 4 meter endnu.
      Nej det kan jeg godt forstå, men så må I tage revanche, når vejret bliver bedre.
      Ja den kunne Zep da sætte på nu til gæt en sang :)

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Din drillepind, jeg er meget glad for at vi ikke har fået sne her hos os. Jeg ville blive så skuffet,for jeg er så træt af kulde og frostgrader. Nu må det altså gerne vende snart! Det er sjovt at se dine billeder fra 2010 især når du sammenligner med nogle nyere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Jeg kan godt forstå, du er glad for, at I ikke har fået sne, vi har heller ikke fået noget særligt, men det skal jeg love for, de har på Sjælland.
      Ja det er det fine ved at finde gamle billeder, hvis man har nogen nyere at sammenligne med.

      Slet
  13. Kære Lisbeth.

    Her har det sneet hele dagen - det er ved at være træls.
    Men så kan jeg glæde mig over dine dejlige billeder - Edelweiss har jeg også, den synes jeg er flot. Også Isola Bella ser smuk ud. Og dit hjertetræ, hvor det flot.
    Også den lille R. Quniquilifolium er fin, og den passer fint ind med stenene.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg kan da godt forstå, I er kede af det, hvis det har sneet hele dagen hos jer. Edelweiss er rigtig fin ja, og det er Isola Bella også, hvis den får lov til at blomstre.
      Quinquilifolium er blevet flyttet siden det billede, den havde det ikke så godt der. Heldigvis har jeg købt en ny, det er godt at have en i reserve.
      Håber sneen er stoppet hos jer nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth.
      Nu er kl. 24 og min mand har lige været ude og skovle sne på vejen igen.
      Men det sneer ikke mere, så jeg håber også det er slut - for denne gang.
      godnat og god dag i morgen
      hilsen jessie

      Slet
    3. Hej Jessie
      Det er da noget værre noget, føler med jer derovre. Håber det holder tørvejr de næste dage. Nu lover de jo frost igen, så er det nok meget godt med en snedyne til planterne, selvom det er træls med alt det sne.
      Også god dag til dig.
      hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Ja hvorfor skal vi nu igennem det igen... nå der er ikke noget at gøre ved det, så vi kan lige så godt nyde det smukke syn - som det trods alt er :o)
    Godt du kan grave lidt arkivbilleder frem, så vi for en stund kan glemme sneen udenfor :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja smukt er det, men det er ikke det vi vil se nu.
      Vi må sige, at i år er arkivbillederne da helt uundværlige.
      I lige måde.

      Slet
  15. Hvad er det nu jeg ser, har der vaeret snevejr. Jeg ved der har vaeret frostgrader, for oeverst i hoejre hjoerne paa min svigersoens computer, vises temperaturen i Odense.Her er ca.25 gr.lidt overskyet,men det goer ikke noget. Er Kejsertraet ikke Catalpa, jeg har jo ikke mit leksikon med, men bladene synes jeg er bekendte.
    Hilsen til dig , Lisbeth fra Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det har været snevejr, men det tøede hurtigt igen hos os. På Sjælland har de fået meget mere sne, så de er godt trætte af det.
      Nej kejsertræet er en Paulownia.
      Det kan sikkert hurtigt blive for varmt hos jer, så det gør nok ikke noget, at det er overskyet.
      Tak for hilsen Hanne
      Lisbeth

      Slet
  16. Flotte billeder både dem med sne og dem med sol.Mon ikke foråret og varmen rigtig kommer lige om lidt,jeg tror det!
    Knus Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Tak skal du have, ja lad os håbe, det snart bliver forår, vi trænger. Her sner det igen.
      Knus Lisbeth

      Slet