søndag den 10. marts 2013

Kold, koldere, koldest

Gad vide om det skal være endnu koldere i morgen? Jeg troede ikke, at det kunne blive koldere end de sidste par dage, men jeg blev klogere. Bent og jeg var igen nede og hente sten i den lille grønne. Denne gang uden kamera, det var simpelthen for koldt dernede. Da vi havde læsset bilen, gik hundene og jeg hjem, DET var koldt, det første stykke i strid modvind, så jeg kunne knap stå på benene. Hvor var det godt at komme hjem i varmen, og hvor er jeg glad for mine arkivbilleder, ellers blev der ikke ret mange billeder i dag :)
Dette her kolde billede er dog fra i dag - også det nedenunder.
Tre grader i pavillionen, udenfor ca. minus 2 hele dagen, men blæsten siger noget helt andet. Kuldefaktoren er meget længere nede med den vind.
Fuglene er sultne. Jeg fik lige et billede af en kvækerfinke.
Der kom flere sten i renden i dag, og drænslangen ligger klar
Jeg har flere potter med kvan, denne her står i et lidt køligere værelse, så der er mere gang i den i end den ude i pavillionen.
Sidste år såede jeg frø af min Gudeblomst, der var ingen liv at se, men nu skal jeg love for, at de myldrer op.
22.5.2012 så den således ud, jeg håber, at jeg får små fine stauder ud af spirerne.
R. Goldflimmer har en stor prydværdi i haven lige nu.
14.6.2012 så den sådan ud.
 R. Fortunei venter på foråret, den står klar med fine knopper
Her har den fine velduftende blomster
 R. Polarnacht i dag
og 10.6.2012
 R. Snowfire i dag
og 25.5.
Nordbedet i fuld blomstring
 I nordbedet stod også Queen Anns, den er nu flyttet.
 her er den i blomst
dobbelte blomster med duft
I dag fik jeg øje på dette motiv, læg mærke til de forskellige grønne farver på billedet, men især fyrretræet med den lysegrønne cypres i baggrunden. Godt at se lidt farver på en dag som i dag.

Rigtige sommerbilleder af timian, kan I høre biernes summen og lugte citrontimianen :)
Den smukke valmue her hører også sommeren til.
Roserne:


 I dag har jeg valgt den skønne fyldige engelske rose Teasing Georgia, som prøver at kravle op af en pæl. Måske en dag lykkes det :)
Med disse to skåle med roser vil jeg ønske jer en fortsat god dag. Jeg skal da lige love for, at det sner her nu, hvis det bliver ved med den fart, bliver det snart helt hvidt derude.

48 kommentarer:

  1. Ja Lisbeth - man må jo forundres over at du finder så gode billeder og historier på en sådan dag -
    Da jeg vovede mig ud - havde jeg svært ved at finde den store begejstring. Næ, efter lidt indkøb var det ind igen, og hygge ved PCeren, lidt mails frem og tilbage, og en stor Barolo i glasset - så blev det da alligevel en dejlig søndag:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er ingen problem at finde billeder og historier, og så er jeg jo nødt til at opmuntre de havefolk, som ikke kan opmuntres af Barolo i glasset. Godt du kan det, så det alligevel blev en dejlig søndag :)

      Slet
  2. Her er der også koldt, men det ingen sne, endnu.
    Dejlige sommerbilleder, ja jeg kan næsten høre bierne og lugte timian. Hvor er Teasing Georgia dog dejlig.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Det var vist også mest i Syddanmark, det skulle sne, der hører vi så med.
      Jeg syntes, vi trængte til sommerbilleder og det timian var lige sagen. Teasing Georgia er rigtig skøn, bare den vil slå sig løs, det har knebet lidt her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Her er det også rigtig koldt og blæsende,men ingen sne.
    Har lige snakket med Gitte, og der sner det også.
    Åh! hvor jeg længes efter varmen når jeg ser dit dejlige nordbed.
    Godt at vi har nogle stedsegrønne træer og planter til at live lidt op i
    haven.Jeg sår også,men det går langsomt her i kulden.Men vi må jo være tålmodige lidt endnu før der kommer varme,og vi kan komme i jorden.
    God aften ved brændeovnen knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det kan jo være, at I slipper for sneen, men kulden den er der vist inger, der slipper for.
      Ja lunere vinde vil vi gerne snart have snarest muligt, men vi må vente lidt endnu, og glæde os over at husene er hule indeni og at vi har en brændeovn.
      God aften til dig
      Knus

      Slet
  4. Jeg nægter at tro på det kan blive koldere, for fy for en grimmer én, det har været idag!! Imponerende at I kaster jer ud i stensamling ved vandet på sådan en dag, I er da ikke til at stoppe... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Nej lad os ikke håbe, at det bliver koldere endnu, så skal det i hvert fald være uden blæst og med en snedyne til vores planter.
      Jeg troede heller ikke at Bent ville hente sten i dag, men jo min sandten, vi er ikke pivede her hos os :)

      Slet
  5. Uha, hvor ser de to første billeder kolde ud. Du har rigtig fået gang i frøspiringen. Gudeblomst er der mange, som synes er lette at formere fra frø; men jeg har nu ikke haft det store held.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er kolde billeder på en kold dag. Ja jeg har været heldig at få det til at spire nu. Jeg er lidt stolt af Gudeblomsten, den troede jeg aldrig, jeg fik i gang. Man har lov at være lidt heldig en gang i mellem :)

      Slet
  6. Her er også bidende kold. -4 grader lige nu, men UHA det føles meget, meget koldere. Godt man har en varm stue.
    Jeg har hvis nævnt det utallige gange, men hvor har du dog mange smukke planter. Har du tal på, hvor mange forskellige du har?
    Ha´ en god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Vi har 3½ grad i minus nu, det er fælt koldt. Jeg var ude med hundene her til aften, sneen piskede ned.
      Tak ja jeg har mange og har kun tal på roser og rhodoer.
      I lige måde.

      Slet
    2. God aften Lisbeth. OK.
      NU har vi 4,9 graders frost og det sner.

      Slet
    3. Vi har 3.9 og fået et let lag sne her.

      Slet
  7. Slædehundekoldt og dansende pingviner.....nej nu må nok være nok :0) Kan godt forstå du droppede kameraet....men respekt for at I trods kulden sneg jer afsted på stensamling.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja nu må det være nok med den kulde, det er godt nok for meget, men vi må nok leve med det lidt endnu. Ja vi er ikke pivede ikke ret meget i hvert fald :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Ja, puha hvor er det koldt - det bliver kun til de allermest nødvendige ture ud i dag.

    Skønt at dine frø spirer. Og at din gudeblomst spirer nu efter et år bekræfter jo bare, at man ikke skal give op på stauder.

    Sikke et stort arbejde Bent har gang i med drænrenden. Det er en rigtig god idé, så I kan være mere sikre på at undgå oversvømmelser igen. Rigtig god arbejdslyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er koldt - men tre ture har jeg taget i dag med hundene, det er så dejligt at komme ind i varmen bagefter. Den sidste tur var det hundene som kortede af :)
      Nej man skal nok ikke give op på stauder, jeg troede ikke, jeg fik held med noget, men det gjorde jeg heldigvis. Jeg tror, det er godt, de kan stå ude i pavillionen, der kan fuglene ikke gå i dem.
      Ja det er en god idé med drænrenden, men hårdt arbejde.
      Tak for det.

      Slet
  9. Det er ikke for folk, der ikke har eskimoblod i årene.
    Det er godt nok blevet lidt småkoldt, derude. Respekt for dig der gik hjem med hundene. I må have nudt at komme hjem i varmen. Det er dejligt vi så kan sidde bag skærmen og nyde dine billeder fra sidste sommer. Hvor er det skønne roser du har i skålene.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nej det har du ret i, jeg har lige læst på en anden blog om en som var i Grønland, de havde lavere frostgrader, men det føles ikke nær så koldt som hos os.
      Du kan tro, det var dejligt at komme hjem i varmen. Godt I nyder mine billeder fra sidste sommer.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Ja, det er meget koldt, men tur med hundene det skal vi jo. Jeg ved det har været snevejr på Falster, men ikke her.
    Fint du viser rhodoerne også med blomster.
    Den timian er da utrolig stor. Og flot.
    Også fine gule roser.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja koldt er det, men hundene skal jo ud, i aften afkortede de selv turen, de syntes også, det var for koldt. Det kan være I slipper for sneen.
      Ja jeg viser rhodoern nu, så man kan se hvor store knopper der er i og så blomsten bagefter. Noget skal jeg jo finde på.
      Det er en stor fin timian ja, og Teasing Georgia er så skøn.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Dejlige sommerfotos på en ALT for kold dag...Brrrr.. Men smiler over i også har en bil kaldet "den lille grønne" - for sådan en sag har jeg også:0)

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja alt for koldt er det blevet, helt uhyggeligt. Har du også en lille grøn bil, er det samme slags som vores. Nej det er det nok ikke, den er ikke god at køre med børn i.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Hvor er det dejligt med nogle blomsterbilleder og i det hele taget nogle billeder med noget grønt - man kan snart IKKE forestille sig at det hele bliver grønt igen.
    Ja, pu ha' en kulde, jeg kommer lige ude fra drivhuset hvor jeg var ude og skrue op for varmen, temperaturen var nede på 2,3 og jeg prøver at holde 5 grader !
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja blomsterbilleder og grønt, det er lige hvad vi trænger til nu, der er himmelvid forskel på sommerbilleder og så nu, du har ret man kan slet ikke forestille sig, at det hele bliver kønt og grønt igen.
      Ja så må du have skruet op for varmen.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  13. Det virker sikkert veldig kaldt for deg som er vant til et varmere klima. Her var det - 14 minus i dag, og det skal bli enda kaldere i morgen. Dine bilder var så vakre! Det hjelper på kulden å ha noe pent å se på :-)
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det er ikke så meget frostgraderne som vinden, det er galt med. Det er voldsomt koldt, når det blæser så meget. Ja det er godt, at billederne kan hjælpe lidt på kulden.
      I lige måde.

      Slet
  14. Du har ret, det har da været helt afsindigt koldt idag. Dejligt med et billedarkiv, så man kan blive mindet om sol og sommer. Jeg selv har brugt dagen med næsen i "Vis mig dit drivhus" og tankerne et helt andet sted end denne kolde marts dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er rarest at være indendøre i denne tid. Jeg sidder mest ved computeren. Billedarkivet er ikke til at undvære, hvis man vil lave blog med mange billeder :)

      Slet
  15. Det ahr været meget koldt i dag, har opholdt mig indendøre hele dagen, med undtagelse af de par gange, jeg har gået fra stuehuset over i stalden og retur ;-)

    Dit nordbed ser virkelig flot ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja frygteligt koldt, men hundene og jeg har taget vores ture alligevel :)
      Tak skal du have, du må over og se det i foråret, hvis du kan få tide. Det er nok mere noget for dig at komme til rhododendrontræffet 25.5. fremfor rosentræffet.

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Jeg var bare lige ude en kort tur i dag og jeg skal love for, at vinden er kold. Det meste af dagen er tilbragt på sofaen med en god bog. Det var dejligt afslappende og jeg følte virkelig, at jeg havde en god fridag! Her sneede det ganske kort, men det var ikke noget, der lagde sig. Jeg håber vinden løjer af til i morgen tidlig, ellers bliver det en kold cykeltur til arbejdet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja vinden er meget kold, jeg håber den lægger sig lidt, inden du skal på cykeltur i morgen.
      Dejligt at du har fået slappet af i dag.

      Slet
  17. det er rædselsfuldt koldt, nu må det stoppe, her er dog ikke sne endnu,,,,
    skønt at se dine dejlige blomster, så kan man sidde og drømme,efter varmere vejr, vi har nemlig et projekt hos datteren, 34 meter hegn skal der op gerne i 180 højt ,så hendes whippet hund ikke smutte på springtur , hun bor i et byhus ,så der er en del bilkørsel ude på vejen ,så foråret må rigtig gerne indfinde sig nu.
    kan se manden din , trods det kolde vejr er ude og rode med sten og slanger , jeg håber sådan for jer at det dræn lykkedes .......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja i denne tid skal der noget til at holde humøret oppe og kulden ude.
      Det var da noget af et arbejde med sådan et højt hegn, det var måske alligevel ikke den helt rigtige hund at købe. Den kan hoppe højt. Til gengæld kan de holde rådyr ude, hvis de har brug for det.
      Ja Bent er flittig i denne tid, ja jeg håber også, at det lykkes med drænet, men det tror jeg nu, Bent ved, hvad han gør :)

      Slet
  18. Hej Lisbeth,
    I får da hentet en del sten. Diget skal nok blive fint.
    Dejlige billeder og mange glæder i vente.
    Har tilbragt 2 timer med udendørs fodbold sammen med sønnen. Det var meget koldt og jeg er lige nu ved at tø op:).
    Puh for en omgang kulde. Her er det allerede -5 grader udenfor.Det blir endnu en kold nat. God uge til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi får hentet sten, men det er til renden, så det virker som dræn.
      Ja heldigvis bliver det vel forår en gang.
      To timer udendørs fodbold, jeg kan godt forstå, du først er ved at tø op, det er da uhyggeligt i med to timer udendørs. Håber ikke du bare var tilskuer, det er da ikke sjovt i den kulde.
      Her har vi kun 2.7 minus grader og et fint lag sne over det hele.
      I lige måde.

      Slet
  19. Hej Lisbeth - ja hvis denne kulde fortsætter ender i med at kunne møde isbjørne på jeres ture til stranden efter sten ;o).
    Du kan tro jeg kan høre bierne og dufte timianen, jeg har også et skønt eksemplar i vores vold, og glædes over al det liv der tiltrækkes af planten ;o).
    Dejligt at der er god gang i dine spirer, her pibler det også frem, godt vi selv kan lege forår indendøre, når foråret ikke vil lege med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja så vil jeg da kigge noget, hvis jeg møder en isbjørn :) så vil jeg nok rende min vej.
      Nogen gange synes jeg den timian breder sig for meget, men lige når den er i blomst er den så skøn.
      Ja godt vi har vores frø og spirer at lege med i den kulde.

      Slet
  20. Sikke en masse spændende fugle der holder pause I jeres have. Det bliver også spændende med de små nye gudeblomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Der er nu ikke så mange spændende, det er mest de almindelige, men de er jo også sultne.
      Ja Gudeblomsterne er jeg meget spændt på.

      Slet
  21. Ja, her gik vi og troede ikke det kunne blive koldere!! I dag frøs jeg mine fingre på trods af mine strikkede hundeuldsluffer! Det er første gang det er sket, normalt tager jeg dem af på hjemvejen pga. varme! Hvor er Teasing Georgia dog en smuk rose og jeg elsker disse lilla timianblomster! :)
    Ha en fortsat god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja det er noget værre noget med det vejr. Med den vind skal vanterne være vindtætte. Jeg kender godt det med at tage dem af på hjemvejen.
      Ja Teasing Georgia er en smuk rose, lige vores smag :) Timianen er også dejlig.
      I lige måde og tillykke med gevinsten, der var du heldig :)

      Slet
  22. Pivkoldt var det bestemt, jeg håber da at I havde termotøjet på da I hentede sten. Kulden har vist bidt sig fast igen, vi må være tålmodige, selvom det er svært. Jeg tænker godt nok lidt på din lille Olive, om den klarer det...

    Ha' en dejlig mandag.
    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej ikke termotøj men to lag for mit vedkommende. Det er egentlig værst i ansigtet, her til morgen var det noget bidende for ansigtet. Mon du cykler i denne kolde tid. Bent tog cyklen til morgen, han er sej. Ja vi er nødt til at være tålmodige, men foråret må vel vende tilbage inden længe, håber vi.
      Jeg tør slet ikke kigge til Olive, jeg har opgivet at se den i blomst, men jeg regner da med, at den overlever. Knopperne er efterhånden i en sørgelig forfatning. Ikke flere tidligt blomstrende rhodoer til mig.
      I lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  23. Vi var til fødselsdag i går aftes, så jeg var træk og derfor får du først en kommentar nu. Det var da også koldt og blæsten gik gennem marv og ben i går. Solen var godt nok fremme, men det gjorde det ikke varmere!
    I dag har blæsten lagt sig lidt og jeg passer sygt barnebarn igen. Hun går i skovbørnehave og når man hoster og er sløj, er det hårdt at gå i skoven hele dagen. Så hun hygger hos mormor istedet for. Det er jo heller ikke havevejr alligevel. Jeg nægter at gå i ude i blæsten og klippe stauder ned. De løber jo heller ingen steder allerhøjst blæser de væk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det er da helt i orden, altid hyggeligt med din kommentar. Koldt er det og det bliver nok ved lidt endnu.
      Det er godt, du kan hjælpe med at passe barnebarn, det er ulempen ved at bo herovre. Først kan vi ikke få hjælp af bedsteforældre, fordi de/vi bor langt væk. Bagefter er det os, som ikke kan hjælpe med børnebørn, fordi vi er for langt væk. Jeg har nogen venner herovre, hvis datter lige er blevet skilt og nu står alene med to småpiger, de bor på Amager. Ja det er jo et valg man gør, men hos jer er I heldige at kunne hjælpe dem.
      Nej ingen grund til at klippe stauder nu, det når du nok, jeg er også kun ude for at lufte hunde og tage billeder.

      Slet