tirsdag den 12. marts 2013

Sol, blandede billeder og Catawbiense

Solen har skinnet fra en skyfri himmel indtil kl. 15, det har været rigtig flot vejr. Vinden var for en gang skyld i vest, så det var knapt så koldt ved vandet. Det var dejligt, men natten har været kold, omkring 7 grader i minus, det er koldt for Samsø. Sidste år samme dato var det dobbelt så varmt, nemlig 7 plusgrader. Jeg håber så, at vi slipper for frostgrader i april.
 Hornviolerne frøs godt i nat, men se nu her, i eftermiddags havde de rettet sig igen, så nu er det bevist at de kan tåle nogen frostgrader.
Irisen var stivfrosset til morgen, men nu står også den fint igen.
Bent tog også et billede af kvækerfinken forleden dag
Men se lige her mit billede af stæren fra i morges, jeg hørte den nu ikke, men hvor er den smuk med alle farverne. De synger nok ikke så meget endnu i den kulde.
Mine vintergækker lå også hen ad jorden i morges, nu har de rettet sig, og jeg har plukket en buket ind.
I aftes sad jeg og ledte efter et billede af Magnoliaen Yellow River i arkivet for 2011, desværre fandt jeg det ikke, men jeg fandt andre skønne billede, som jeg sætter ind her.
 Catawbiense Grandiflorum 12.3.13
Sådan så den ud i 2011, det er den slags Vivi fra bloggen Mit grønne univers har købt som læplanter, det bliver så flot, når de vokser til.
Her har vi Catawbiense Album også fra 2011
Denne skønne blågrønne plante er en hestetunge, jeg har haft den to år i træk, men i 2012 kunne den ikke lide at bo her. Det er ellers en flot plante med den fine farve, den har.
Blomstrende hvidtjørn, den gror nærmest i etager, det er så flot.
Udsnit fra haven 2011 også her er der en blomstrende hvidtjørn.
Staudeclematis Recta i baggrunden med de hvide blomster, foran Recta purpureum
Skoven 2011
 Nordbedet 2011
I nordbedet gror også min rosafarvede parykbusk
Her fandt jeg også et billede af det bed, der nu er lavet om til regnvandsbed.
Så det er meget græs, der efterhånden er væk her. Bag det næstbagerste birketræ, står den Viburnum, jeg viser her ovenfor.
I aftes tog jeg billeder af solen på vej ned

Men Bent fik det sidste billede, for jeg havde ikke kameraet med på hundeturen.
Det var en meget smuk solnedgang med masser af farver.
Mon dog det bliver det i dag, her er skyet mod vest nu, ja nærmest over hele himlen.
Fortsat god dag til jer.






45 kommentarer:

  1. Nej, hvor er den hvidtjørn flot!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja lige på den tid af året er den bare fantastisk.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.Jeg kommer helt til at savne min hvidtjørn,som vi fældede sidste år.....den var syg,når jeg ser hvor flot din er når den blomstre.Også et rigtig godt billed af stæren.
    Ja! vi længes efter varmen og at se blomsterne springe ud i vores haver.
    Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det var synd, at hvidtjørnen var syg, så I måtte fælde den. Vores er rigtig flot, men det er jo kun kort tid.
      Det var meget heldigt, at vi lige fik øje på stæren.
      Ja det bliver dejligt, når det bliver rigtigt forår.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Så mange flotte bilder du viser! 7 kuldegrader er nok veldig kaldt hos deg. Det er godt at dine planter reiser seg opp igjen.
    Nå håper jeg at denne kulden snart blir borte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit, ja her på øen er det koldt med 7, men ingenting mod jeres temperaturer eller for den sags skyld andre steder her i landet.
      Ja vi håber på snarligt forår.

      Slet
  4. Som altid gode billeder.
    Hvor er kvækerfinken flot. Jeg har aldrig set den.
    Her har jeg endnu ikke set stæren.
    I går aftes kl. 21,45 havde vi - 12,5 grad. Til morgen var her - 17 grader, så vinteren er endnu ikke hel forbi.
    Flotte solnedgangs billeder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja kvækerfinken er en flot fugl, og ikke helt så almindelig som stæren, men den er nu også flot.
      Nej vinteren er da ikke forbi med de frostgrader, I har, det er da voldsomt.
      Tak og i lige måde.

      Slet
  5. Ja det er godt at forårsblomsterne kan tåle noget nattefrost. Er helt vild med din lillle skov :-) den er så frodig og blomstrende.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var heldigt at forårsblomsterne klarede det. Lige nu er skoven ikke spændende, men heldigvis sker der snart noget igen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Det var ærgerligt med hestetungen. Den ser ellers flot ud som kantplante i dit bed. Hvor er hvidtjørnen imponerende. Det er et super billede af stæren. Den har jeg ikke set endnu i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja det var rigtig ærgerligt med hestetungen. Jeg har købt en ny i to år, den er villig til at så sig selv, men kommer ikke igen, desværre. Sidste år fik jeg flere selvsåede fra en veninde, men nej jeg tror ikke, de kommer igen.
      Det var også første gang, at vi så stæren i år.

      Slet
  7. Hvidtjørnen er skøn:) Og ja, de små hornvioler er ikke sådan at kue. Stæren er en flot fugl, det er et godt billede skudt af den.

    Altså frostgrader i april vil vi meget gerne have os frabedt. Nu må frosten lige tage en dyb indånding og så liste af for denne vinter.

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej heldigvis er hornviolerne ikke sådan at kue. Jeg synes også stæren er flot, godt vi lige fik øje på den.
      Sidste år kom frosten igen i april efter en lun marts, der var mange som mistede planter på grund af det. Jeg mistede en troldnød.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Skønne fotos - også fra skovområdet. Ja hornvioler kan klare en del frost, men mine ser nu lidt triste ud udenfor...
    Håber du fik nydt dit haveblad i pavillonen. Blev ret misundelig, når computerskærmens lys var det jeg måtte nøjes ved...

    Dejlig aften og Kh fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Katinka. Mine så også triste ud i morges, men solen fik liv i dem igen. De får solen lige ind hele formiddagen, det kan de åbenbart lide til forskel for andre sarte planter.
      Det kan jeg godt forstå, du bliver misundelig over. Jeg tog i stedet en hel stak gamle haveblade ud og sad og kiggede i, så nu ligger de permanent derude, hvis jeg skal have en pause. Jo du kan tro, jeg nød det.
      Også dejlig aften til dig
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth - her kom der også lidt skyer over middag men de gik lidt i opløsning ud på eftermiddagen.

    Så lige DMI - synes de har ændret sig til det bedre - det ser da ok ud fra midten af næste uge.

    Rhododendron catawbiense ‘Album’ er en jeg overvejer stærkt - ved du hvor høj den bliver?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Så heldige var vi ikke, det blev til et tæt skydækker her og det fryser lidt igen, men ikke så meget som i går.
      Jeg har også bestilt forår fra midt i næste uge, så lad os håbe, det kommer til at passe :)
      Album bliver ikke så høj, omkring 120 cm mener jeg, min er efterhånden 5-6 år, og den er ikke så høj. Og ja du har ret, den hedder Album, det må jeg lige have rettet. Pinligt :)

      Slet
    2. Hov så slet ikke at du havde kaldt den noget andet:)

      Og øv troede den blev højere - Catawbiense i sin naturform kan jo vist blive en 4-5 meter.

      Slet
    3. Nå du så ikke, jeg havde skrevet alba, jeg synes, det er svært at finde ud af, om det er alba eller album, mon der er en regel, så kender du den sikkert?
      Ja jeg tænkte nok, at du troede, den blev højere. Nej så er det Grandiflorum, du skal have fat i eller Roseum Elegans, de bliver højere.

      Slet
    4. Ja både alba og album betyder jo hvid - jeg tror man i de nyere videnskabelige navne forsøger at undgå "alba" fordi det også er en betegnelse for Skotland - i hybridnavnene er der jo ret frit spil:)

      Slet
    5. Ok så blev jeg lidt klogere. Jeg vidste heller ikke at det var betegnelsen for Skotland. Godt man kan spørge eksperterne :) de rigtige vel og mærke.

      Slet
  10. Novra et flot stærebilled, Lisbeth!

    Her er det også koldt.Men vinden har lagt sig - og det gør altså ret meget, synes jeg. Og så med sol det meste af dagen :D

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Dorthe, jeg er også lidt stolt af det :)
      Ja det gør meget, når vinden lægger sig, her kom den i vest og der var ikke så meget af den, så det har været en fin dag i dag med dejligt solskin.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  11. Jo tak, ham Ole Lukøje kom da til sidst, men sikke noget sløseri at både du og jeg skulle ligge og vente på ham den halve nat :-)
    Grunden til at jeg er bekymret for mine hængende planter er, at her er det ikke 'varmt' nok til at de retter sig om dagen. Jeg har andre år også haft det som dig, hvor de ligger ned om morgenen og så retter sig i løbet af dagen. Men lige nu ligger de fladt ned både dag og nat og det ved jeg ikke om de kan klare. Vi må vente og se.
    Altså, jeg må høre hvordan du har plantet din Clematis recta. jeg købte jo en forrige år, og den står fugtigt og skygget. Men den gør intet væsen af sig og blomstrede overhovedet ikke sidste år. Så nu har jeg lavet en stikkling af den, som jeg vil prøve et andet sted i år. Forleden så jeg at den havde stukket næsen frem i drivhuset. Så nu må jeg have et godt råd om hvor jeg skal plante den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja han har nok haft travlt et andet sted eller flere måske. Jeg forventer at han kommer hurtigt i aften :)
      Ja øv vi må håbe, de retter sig op igen de små pus.
      Jeg har Clematis Recta to steder i haven, det billede jeg viser af den, står den også let skygget mellem alt muligt andet.
      Men det er Recta du har og ikke recta purpureum? Jeg har jo dem begge ved siden af hinanden, jeg har haft dem nogen år, de skal lige have nogen år på bagen, inden de opfører det store show. I det hele taget er purpureum smukkest inden blomsterne kommer, hvorimod den almindelige er så skøn med de mange blomster. Jeg har en mere af de almindelige, den står i skyggen af kejsertræet og er af nyere dato, så den fylder ikke så meget endnu. Jeg tror, det er stort set lige meget, hvor du sætter den nye, den skal have tid til at vokse til, så skal den nok komme med blomster, men det skal nok ikke være et meeeeget tørt sted.

      Slet
    2. Ok, dejligt. jeg tænkte nok at den måske skulle have lidt tid. Det var også derfor at jeg lavede en ny stikling istedet for bare at flytte den 'gamle'. Det er purpureum jeg har, den med de rødlige blade.
      Ja, i aften må det være vores tur til at få besøg af Ole som de første :-)

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Det var interessant at se. Jeg synes det er så fantastisk med jeres lille skov med stier og det hele. Det er utroligt godt bygget op. Du må være meget glad for den skov?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Det er jeg glad for, at du syntes. Jeg er meget glad for skoven, især om foråret. Hvis det er for varmt sætter jeg mig derind på en stol. Det er hyggeligt.

      Slet
  13. Åhh hvor er din blomstrende hvidtjørn fantastisk smuk.
    Det var en skam du ikke fandt billeder af din magnolia yellow river, den kunne jeg ellers godt have tænkt mig, at savle lidt over ;o)
    Skønt billede af stæren, den har vi vist ikke set her endnu. Godt dine små sejlivede hornvioler ikke giver op i kulden.
    Tak for skovturen, det er altid en fornøjelse at tage på skovtur hos dig ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja hvidtjørnen er skøn, når den blomstrer, de der etager er forrygende.
      Ja jeg er også ærgerlig over det, jeg ville nemlig også gerne selv have savlet over den.
      Ja det er godt hornviolerne er sejlivede, når jeg er sådan en ravnemor :)
      Du må komme på skovtur live en gang, så kan vi går turen sammen, der er jo flere træf, så det kunne være hyggeligt, at du også fik tid i år.

      Slet
  14. Hej Lisbeth, hvor er det dejlige billeder. det er sjovt at læse hvordan vejret har artt sig rundt om i landet. Her i Slagelse har solen skinnet fra en skyfri himmel siden den stod op i morges og til den gik ned til aften. Det har været en skøn dag og jeg var lidt ærgelig over at skulle på arbejde, men det må jo til ind i mellem.
    Dejligt at vejrprognoserne ser bedre ud fra i næste uge, så kan det jo være vi får en varm påske..det ville være skønt.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have, ja det er også noget af det, jeg godt kan lide ved bloggene, man kan følge med i vejret rundt om i landet. Så må jeg konstatere, at I havde sol længere end os. Til morgen ligger der sne her, men det er helt stille og ellers dejligt vejr. Jeg kan godt forstå, at det var ærgerligt at skulle på arbejde, men med mindre man er på efterløn, kan man ikke klare sig uden, ikke så godt i hvert fald :)
      Ja lad os håbe på en varm påske.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Jeg synes det er et fantastisk billede af stæren. Tænk hvor er det en smuk fugl.
    Jeg var så heldig at jeg fik taget et billede af sjakkeren, som kommer her hver dag og spiser æble. Men den kan lugte et fotoapparat på lang afstand, men i dag lykkes det.
    Ja mine vintergækker lå også hen af jorden, men fik rettet sig op senere på dagen. Det ser bare ikke ud til, at det er alt der retter sig op.
    Det var et smukt solnedgangsbillede. Solen har også skinnet her hele dagen. Men det betyder jo ikke at det er varmt, dog undtaget udestuen. Godt jeg har den at lune mig i! Jeg tænker, at du også nyder din pavillion, når solen skinner som i dag, må der være skønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja stæren er en smuk fugl, det var rigtig skønt, at den ligge ville sidde model i går morges, jeg har ikke set den siden.
      Heldigvis retter det hele sig op igen ja, det må vi glæde os over, og over at solen varmer udestuer og pavillioner op. Jeg sad derude i 1 times tid med en stak haveblade, det var hyggeligt, men så gik solen væk.

      Slet
  16. Kære Lisbeth.
    Nej da, er stæren kommet. Næsten synd for den, at det er så koldt.
    Flote billeder af dine rhodoer. Den Catawbiense Alba er flot, ligeledes Grandiflorum ser smuk ud.
    Billederne af Nordbedet og skoven får os jo til at længes mod tiden, hvor der ser sådan ud i din have.
    Også dine himmelbilleder ser flotte ud.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja stæren var der lige i morges, men jeg har ikke set den siden.
      Tak ja de er smukke i blomst de to.
      Vi længes i den grad efter forår, det må vi sige.
      Tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth

      Forår ------- ja, men her sneer det - det vælter ned - så det med forår ---
      stakkels lille stær.

      hav en god dag
      hilsen jessie

      Slet
    3. Kære Jessie
      Jeg har også hørt at solen skinner hos jer. Her er den også ved at trænge igennem, og sneen på vej væk igen. Men forårsagtigt er det nok ikke, når sneen vælter ned. Det er nok derfor stæren er hos os :) jeg har dog ikke set den siden.
      I lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Hør den lille stær, den er åh så fornøjet....
    Når stæren er kommet, så ER det altså forår, også selv om vi ikke kan mærke det. Her til morgen lå der sne igen... Suuuuk....
    Men næste uge... ikk' Lisbeth!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja i næste uge så kommer foråret :) vi længes.
      Der ligger også sne her, men det virker dejligt mildt i forhold til mange af de andre dage, fuglene synger, jeg var ude og kigge efter spor i sneen efter rådyr, og det var faktisk helt dejligt vejr.

      Slet
  18. Dejligt at se stæren! Hvor er det dog en smuk fugl, når man rigtig kan se fjerdragten som på dit billede! :)
    Hav en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja det var et skønt gensyn med stæren, selvom det var kort. Det er en smuk fugl med den fine fjerdragt. Men om sommeren når der er moreller, så er jeg ikke så vild med den.
      I lige måde.

      Slet
  19. Hej Lisbeth
    Dejlige billeder fra Samsø, der giver optimisme, ikke mindst billedet af stæren.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørn
      Tak skal du have. Ja stæren giver lidt optimisme, nu er sneen ved at smelte igen, så ja lidt optimisme må vi have.
      Kh
      Lisbeth

      Slet