torsdag den 21. marts 2013

Sidste år samme tid og positive tanker

Solen skinner nu og da en smule, der daler  små vattotter ned sommetider mange, sommetider kun få. Der ligger et underligt hvidt lag, som slet ikke hører årstiden til. Jeg nævner ikke ordet og viser ikke billeder. Dette indlæg skal kun bestå af skønne forårs-og sommerbilleder og af positive ord, for det trænger vi til.
Så husk at læse teksten længere nede af siden.
Først lidt her inde fra stuen, jeg måtte have et billede af Thalia, nu den er helt sprunget ud.
Jeg købte friske tulipaner i Netto i dag
Min chrysanthemum er ved at blomstre for anden gang
I dag fik jeg pakke fra plantesamling.dk, denne gang har jeg været beskeden, jeg købte kun 3 liljer, Ida købte dobbelt så mange, jeg har jo temmelig mange. Der var en ekstra med: Jennifer, det var jeg glad for, det fremgik ikke hvorfor, så jeg betragtede det som en gave :)

I morges da jeg gik tur, kom jeg til at tænke på os havebloggere, som jamrer over alt det hvide og manglende forår. Vist vil vi gerne have forår, helt klart, men vi er jo alligevel heldige. Tænk vi har hinanden og bloggene, billederne, havebladene osv. Vi har råd til at købe foråret ind i vores stue, hvis vi har lyst til det. Vores huse er hule indeni, der er en varmekilde, vi har vores gode varme seng. Tænk på de mennesker som sover i parker eller på banegårde, som håbede ligeså meget på foråret, som vi gør, de fryser og har ingen hjem. 
Ja kære venner, vi har det jo godt, ikke? Det må vi huske at skønne på, så pyt med at vi må vente på foråret, pludselig så er det her jo, bare vent og se :) og så bliver vi så glade.

Sidste år ved denne tid, blomstrede de skønne påskeklokker
 14.3.2012
19.3.
22.3. Scilla
 24.3.2012
24.3.2012
25.3.2012 påskebedet
Lige nu er det hele dækket, jeg siger ikke af hvad, gæt selv ;)
I Langemark findes der en gammel have som er blå af scillaer i april, det er meget smukt, og som I nok kan regne ud, er billedet taget sidste år i april.
I april blomstrede også den skønne rosenmandel
Magnolia Sieboldii
 Her har vi en ungarsk syren, tror jeg nok :)
Lidt flere syrenbilleder blev der bedt om i går. Desværre har jeg ikke taget så mange billeder af dem, det må der rådes bod på i år.
Storkenæb har jeg rigtig mange af
 Denne her fik jeg foræret af en haveveninde her fra øen
Denne her er min første storkenæb og også den førstblomstrende, den er meget tidlig
Til venstre Sct. Hans urt, til højre månestråle/Kirengshoma Palmata
Jeg har også mange sommerfuglebuske, da de selvsår sig
Jeg har fire her, alle selvsåede som jeg har flyttet til dette bed
Til sidst et smukt billede af Crocus Rose
Fortsat god dag


34 kommentarer:

  1. Ihhh Lisbeth, det var dog et dejlig positivt indlæg! Vidunderlige billeder fra din forårshave! Når man ser de første billeder, bliver man jo også mindet lidt om, at det faktisk ikke er specielt varmt i marts generelt. Man kan bare let glemme det, når vi sukker efter tøvejr/forår! Alligevel er det dog usædvanligt med frostbunden jord hele Marts måned, og jeg får virkelig travlt når jeg igen kan grave i min jord! :-)
    Tak for et smukt og oplivende indlæg!
    Fortsat rigtig god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Alice, jeg er glad for du kunne lide både indlægget og billederne.
      Jeg tror, vi alle får travlt, når foråret endelig kommer, for jeg er bange for, det kommer som en eksplosion, men bare det kommer.
      Selv tak og i lige måde.

      Slet
  2. Smukke blomster og positive tanker! Tak for det Lisbeth! Jeg kan kun give dig ret! Vi kan hurtig falde i grøften med selvmedlidenhed og utålmodighed, som kun giver negativ energi! Her er der skruet op for god musik og lidt forårs rengøring. Så er jeg klar til at springe ud, når haven melder klar! God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Tak skal du have, vi er nemlig slemme til at gøre det værre ved at brokke os, men vi har det jo godt, og foråret skal nok komme.
      Sikken en energi du lægger for dagen, det kunne jeg vist også godt trænge til. Rengøring er ikke det bedste jeg ved.

      Slet
  3. Hvis der er noget vi danskere er gode til, så er det i hvert fald at brokke os over vejret... og hvorfor, vi kan alligevel ikke gøre noget ved det :o)
    Men det er bare svært at blive ved med at bevare tålmodigheden, især når vi kan se på billeder hvordan det kunne være :o)
    Jeg havde en sommerfuglebusk med to 'babyer', men de frøs alle tre ned sidste vinter... øv! Jeg skal ha købt mig en ny, for de er da ikke til at undvære i haven :o)
    Tak for endnu en smuk billedkavalkade fra din skønne have :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja det er vi gode til, og det er ikke den bedste egenskab at have :) Du har ret, vejret står ikke til at ændre alligevel.
      Ja vi er alle utålmodige, men før eller senere kommer det, om 14 dage bliver der højere temperaturer, det vil vi glæde os til.
      Sommerfuglebuske er ikke til at undvære, det er rigtigt, jeg har flere, men det er lidt dyrt at hente dem hos mig.
      Selv tak for det.

      Slet
  4. Kære Lisbeth,

    Du har så evig ret. Vi mennesker er rigtig gode til at brokke os over vejret. Derfor er det dejligt med de varme billeder. Solen har også tittet frem her i det høje nord, men varme - nej det har vi ikke haft så meget af. dags temp på minus fire og frisk vind. Så er det skønt, at komme hjem til en varm vogn efter, at have været ude hele dagen.

    Selv knægten er gået omkuld efter, at han har fortæret en god portion kyllingelår :)

    Ha' nu en dejlig aften ude på øen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Madam Bæk/Katy :)
      Ja det er vi nemlig gode til og til hvilken nytte :)
      Der er ikke meget varme, selvom solen skinner, men den gør alligevel en forskel. Der var 8 grader i pavillionen i eftermiddag, det var der ikke udenfor.
      Ja heldigvis bliver hundene også trætte af den friske luft.
      Tak i lige måde i vognen.

      Slet
  5. Jamen Lisbeth det er jo rigtigt! - Jeg sad netop og tænkte på hvordan havens fjende nr1 sådan går og har det lige nu, og jeg er sikker på at de røde djævle har problemer - på denne tid sidste år hyggede de sig med at gnaske Fritillaria i sig. Heller ikke dræbersneglene kan jeg tro hygger sig lige nu - for hver dag med disse temperaturer dør der flere og flere, og det er vel ikke så værst.

    Alletiders lilje indkøb du der har lavet! Især "Tiger Babies" springer i øjnene! Dette kryds er lavet for mere end 30 år siden af Judith Freeman, det er helt unikt ved at være mellem Lilium lancifolium og Lilium regale! Ikke noget at sige til at Richard Hyde fik det her til Europa!

    Judith Freeman er stadig aktiv og driver "The Lily Garden"
    http://www.thelilygarden.com/index.html

    God fornøjelse:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja lad os glæde os over, at det forhåbentligt går ud over bestanden af både liljebiller og dræbersnegle.
      Det lyder da godt med Tiger Babies, jeg havde jo mange af de andre efterhånden, så det var den, der sprang i øjnene. Du er sikker på, at de ikke bliver bløde af bare at ligge. Jeg lod dem ligge i kassen og lagde aviser omkring dem, så er de 3-4 graders varme.
      Tak for det :)

      Slet
    2. Nja Lisbeth - helt sikker kan man jo aldrig være, men du har nok gjort det optimale:)

      Slet
    3. Jeg må holde øje med dem, at de ikke bliver bløde.
      Det håber vi så jeg har :)

      Slet
  6. Det har du da så ret i Lisbeth. Vi har hus og have, så hvad er der at pive over! Fuglen og den fattige har det jo slet ikke så nemt i disse tider! Så vi skal selvfølgelig skønne på det vi har, og være taknemmelige for det også!
    Det kan være vi bliver vores dræbersnegle kvit i år. De kan måske ikke lide sneen. Hvem ved?
    Den sommerfuglebusk du viser, er vel nok smuk. Farven er jeg helt vild med! Jeg har lavet stiklinger fra min brors busk, da min egen gik ud. Den er noget mørkere med en orange midte.
    Skønne billeder....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg syntes, jeg havde en pointe, og jeg kan se, at folk forstår, hvad jeg mener :) Ja helt enig.
      Ja og så skal vi glæde og over, hvis der dør en masse dræbersnegle og røde biller :)
      Ja den er rigtig skøn sommerfuglebusken, den har masser af unger og de største blomster af alle de buske jeg har. Har du set, om du har held med stiklingerne?
      Tak

      Slet
    2. Ja jeg satte da en i efteråret, der havde slået rødder. Så er det så bare om den har overlevet vinteren. Den er bitte lille endnu og dækket af sne!:0) men det vil jeg så se frem til, når sneen er smeltet!

      Slet
  7. Ja, vel har vi det godt. I dag syntes jeg ikke engang, den blidt faldene sne var irriterende, måske fordi det var stille vejr. Selvom vi har det godt, synes jeg alligevel, der er en del bloggere, som har deres at døje med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi kan jo godt se, at vi heldigvis har det godt.
      Selv de af vores medbloggere som har meget at døje med, tror jeg kan at vi har det godt i forhold til mange andre. For heldigvis hjælper bloggen og haven dem til at få det lidt bedre.
      Her har det også sneet rigtigt meget i dag, men en gang holder det nok op :)

      Slet
  8. Tak for et godt indlæg og dejlige blomsterbilleder.
    Smuk buket tulipaner.
    Hvor er Thalia skøn. Den kender jeg slet ikke.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase.
      Ja det var skønne tulipaner, som lyser op i stuen nu. Thalia har jeg set på andre blogge sidste år, derfor købte jeg den. Det er jo en narcis, men det har du nok opdaget.
      I lige måde.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ihh hvor du rammer plet. Stedet for at give skal vi være glade og værdsætte alle de ting som vi i dagligdagen tager som en selvfølge. Naturen den giver os så mange glæder og ofte er de gratis. Tænk at vi alle hver dag har mulighed for at se havet. Det er der mange der ikke kan og heller ikke kommer til.
    Vi sukker efter solen og varmen, ja men når den så kommer så er det jo endnu skønnere, og så skal vi huske på ikke at klage over det bliver for varmt;-)
    I går listede jeg mig lige så forsigtigt til at kigge på stænglerne på mine roser. De ser fine ud. Så de blev hurtigt pakket ind igen.
    Så de må bare sove videre lidt endnu.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have, ja jeg syntes der var en pointe. Når foråret kommer, sukker vi måske efter regn (det kan jeg nemt finde på) bagefter sukker vi over, at det er for varmt eller regner for meget, ja det er ikke nemt at være havenørd, men vi kan glæde os over vores haver, og vi ved de ligger derude og venter på os. Om lidt kommer foråret.
      Godt dine roser har det fint.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Tak for flere syrenbilleder!! Og du har ret, Lisbeth: Vi har det da godt! Og jeg er faktisk også helt glad og tilfreds :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Nana.
      Godt at høre at du er glad og tilfreds :)for vi har det nemlig godt :)

      Slet
  11. Godaften Lisbeth.Dejligt indlæg du har lavet.Vi skal bestemt ikke klage.......for som du skriver så er der rigtig mange der hverken har hjem eller job.Og vi har det jo rigtig godt.
    Jeg har også en del lilje løg liggende,som jeg glæder mig tilat få i jorden.Og glæder mig også rigtig meget til min mandelrosentræ blomstre.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det er dejligt, vi alle kan se, at vi har det godt, så må vi vente på foråret, for selvfølgelig kommer det.
      Håber dine liljeløg ligger køligt, så de ikke bliver bløde.
      Ja rosenmandeltræet er et skønt træ.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Du har helt ret! Vi har meget at være glade over og glæde os til, og de fleste har vel også et rimeligt veludviklet PYT-gen, som vi må gøre brug af. I dag tog jeg mig i at tænke hvor smuk det hvide landskab var i solen - det er jo kun fordi måneden måske er forkert til dette, men herregud... vi når det nok.
    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi har nemlig meget at glæde os over og til, jeg så lige et godt pyt-indlæg hos Susanne Heaven :)
      Ja men det er jo smukt snelandskabet, så længe sneen hele tiden bliver fornyet, men tidspunktet det er forkert, det har du ret i. Selvfølgelig når vi det, verden går ikke under af den grund, som Knud Pedersen ofte skriver :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hei Lisbeth,
    Ja, du har helt rett! Det er viktig å kunne tenke positivt, og huske på hvor godt en har det. Selv om det er mye mer vinter her enn hos deg, så har jeg et godt og varmt hus og en god seng. Det er ikke alle som har det her heller. Så vi får være taknemmelige for alt vi har.

    Ønsker deg en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Vi er nødt til at prøve at tænke positivt, for vi har det jo godt, og foråret skal nok komme, hvis ikke så går det lige over i sommer :)
      Ja vi vil prøve at være taknemmelige for hvad vi har.
      I lige måde Marit.

      Slet
  14. Hej Lisbeth,
    Vel talt.
    Vi skal glæde os over at forår bliver det nok.
    Blomster og løgplanter kan vi jo få overalt til en rimelig penge.
    Skønne billeder. Der blir en fantastisk have-sæson.
    Mine Dahlia ser ud til at have overlevet. De skal frem her i den kommende påske. Hilsen til Bent

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne
      Ja vi har da meget at glæde os over.
      godt dine dahliaer har overlevet, indtil videre ser det ud som om mine også har.
      Jeg skal nok hilse Bent :)

      Slet
  15. Kære Lisbeth.
    Ja,det er rigtige sommerbilleder du viser os, Storkenæb er fine, de lyser dejligt op i haven.
    Også Magnolien er smuk - min søster har mange af dem, de står i et drivhus om vinteren, så sådan nogen kan jeg ikke have.
    Jo Lisbeth, man skal huske, at være glad og taknemlig. Jeg og vi i LIONS nøjes ikke med at tænke på hvor godt vi selv har det, vi gør noget, - arbejder med en aktivitet, for at tjene penge for at kunne hjælpe andre.
    F.eks. i næste måned afholder vi en messe, hvor overskuddet går til BLÅ KORS's arbejdet med børn af alkoholmesbrugere. Et vigtigt arbejde, som der ikke ydes tilskud til.
    Fin buket tulipaner du fik købt. Det gjorde jeg også.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja sommerbilleder skal der til. I dag skinner solen. Magnolia skulle da ellers ikke være så sarte, så det forstår jeg ikke.
      Ja man skal nemlig huske at være glad og taknemmelig. Godt I gør en hel masse i Lions, det kan jeg ikke prale af at jeg gør, men jeg synes det er flot, du er med i noget sådan.
      Godt du også fik købt tulipaner, jeg har fået en buket mere i dag. Det kan du læse om i mit nye indlæg, som kommer om lidt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Mange smukke billeder og nogle kloge ord.
    Ønsker dig og dine en god weekend.
    Knus Leila

    SvarSlet