torsdag den 5. december 2013

Storm og ren afslapning

I går sluttede dagen således

Aftenen blev kold på grund af den tiltagende vind og lavere temperaturer.
Til morgen var det knap så koldt, men vinden var der stadig, og det var stjerneklart til kl. 7.

Det blev en smuk solopgang, men så begyndte regnen og blæsten. Hundene ville kun med på en kort gåtur til middag, så havde de fået nok.
Så i dag er det ren afslapning for mig, jeg kunne jo godt give mig til at lave et eller andet indendøre, men fristelsen har ikke været stor, så jeg hygger her med bloggen med brændeovnen i ryggen. Bent har lang dag i dag, så det varer længe, inden han kommer hjem. Så er der til gengæld også god mad til ham.
Jeg har lovet en fortsættelse af rhodoføljetonen, den kommer her:
Lige inden for lågen til den store have, har vi dette bed. det er af nyere dato, jeg har ingen billeder, for der var ikke meget andet end ukrudt der før. En dag da jeg var i Rhododendronhaven for at supplere op, havde Bent givet sig i kast med at grave ukrudtet op, så da jeg kom hjem, var der et fint nyt bed med plads til de nye rhodoer, det viste sig, at der var plads til flere rhodoer, så der er senere plantet flere i bedet. Nu er der fyldt op så nogenlunde i bedet.

Den første jeg vil vise er ret ny, det var første gang den blomstrede dette år. R. Paula hedder den, den er lidt speciel i udformningen af blomsten, men også ret smuk, synes jeg, det var derfor jeg bestilte den. Det er sjældent, jeg bestiller på forhånd, men den der faldt jeg for med det samme, jeg så billede af den.
De næste i bedet er også nyere, de har slet ikke blomstret endnu. De hedder R. Cinnabarium og Xanthocodon, disse to ligner hinanden på blomsterne og er begge købt i rhododendronhaven
Parmulatum og Pachysanthum har jeg købt for 50 kr. på plantemarked i Kolding, Parmulatum har store flotte knopper, men jeg tror nu, det er bladknopper, da de minder om R. Calophytums knopper og blade.
Parmulatum. Billedet er lånt hos Rhododendronforeningen
Pachysanthum, billedet er ligeledes lånt hos Rhododendronforeningen
R. Purdomii blomstrer meget tidligt omkring 1.4., jeg har fået den af min haveveninde Ida, hun var træt af at se på den, fordi den så sølle ud (roden var næste ædt op af snudebillelarver), så den kom på rekreation hos mig, den er stadig ikke specielt køn, men den har da blomstret et par år. I år er der ikke blomsterknopper i den.
R. Queen Anns er den næste i rækken. Den blev flyttet fra nordbedet og her ud i bedet.
Den er med fyldte blomster og let duft, meget smuk men den bliver desværre brun, når den er ved at afblomstre, og de visne blomster er ikke lige til at plukke af.
Her har vi R. Phyllis korn, den blomstrede ikke i år, billedet er fra 2012.
Kelleriis Pink blomstrede ikke i 2012, men det gjorde den til gengæld i år
Inde midterst i bedet stod/står Saluenense, den klarede desværre ikke frosten og den tørre sommer. Den er stendød, men ikke gravet op endnu.
Ved siden af den står den skønne meget tidligt blomstrende R. Olive med masser af knopper, mon ikke alle holdt vejret sammen med mig, da barfrosten kom i marts i år. Alle knopper blev ødelagt. Det hjalp ikke, at jeg prøvede at beskytte den, men den lever heldigvis endnu.
R. Purdomii, 17.3.2012, den er smuk og bliver især hilst velkommen, fordi den blomstrer så tidligt på året, hvis jeg er heldig.
Nok om rhodoer for i dag.
Her kommer lidt andet:
 Billede fra 1.12.
 Utydeligt billede af en sjagger, der kom en hel flok i går, men det var lidt for mørkt til at tage billeder
Inden stormen blev der plukket roser ind.
og Bent sikrede pavillionen, inden han kørte hjemmefra i morges, på cykel selvfølgelig, man er vel sej.
Mange blæsende hilsener fra øen midt i Kattegat.

20 kommentarer:

  1. Bent er da meget frisk og modig at tage cyklen, især på hjemturen! Her er det først netop begyndt at ligne storm, så vi nåede en tur i skoven med hundene. Schipperken ville først udenfor da vi skulle på tur. I haven kan hun ikke li regn ;)
    Palmulatums blomster er ikke til at stå for, den vil vi glæde os til at se i blomst i din have. Paula og Queen Anne er utrolig yndige men selvfølgelig ærgerligt det ikke varer ved til det sidste med Queen Anne. Det er godt du fortæller om du flytter rundt på dine rhodoer, så man ikke skal gå og være nervøs for det, hvis det skulle blive aktuelt.
    Smukke hegnstræer i horisonten på dine billeder.
    God aften og jeg krydser stærkt fingre for at der ingen skader sker på alle havebloggernes matrikler rundt omkring i landet.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja det var friskt gjort af Bent, måske endda lidt overmodigt. Ja vi fik rigeligt storm, da vi gik med hundene, vi fløj af sted og det var isnende koldt at gå i modvind.
      Vi må se hvor lang tid, der går, inden der kommer blomster i Palmatum. Rhodoer holder meget af at blive flyttet, så får de jo nyt spagnum, så I kan roligt flytte rundt med jeres.
      Tak i lige måde, jeg håber heller ikke, der sker noget hos jer, det er vist rigtig slemt hos jer nu.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Nu er stormen kommet til nordfyn og de siger at den vil rase her til midt på aftenen. Jeg er kørt hjem fra arbejde et par timer tidligere en normalt for jeg syntes at det er rigtigt grimt at køre når det er mørkt og ikke kan se hvad der flyver rund i luften. Bent er en modig mand. Min mand arbejder i Vejle han kom hjem til middag og klarede det sidste herhjemme fra. Dejligt at du kunne finde nogle fredelige billeder frem idag. Man kan jo kun blive glad af at se på dine smukke rhododendrum. Nu må vi krydse fingre for at det meste holder stand i stormen
    God aften
    Håber at Bent kommer sikkert hjem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er voldsomt, den raser stadig her. Fornuftigt at køre tidligere hjem, nu fraråder de jo også al udkørsel, også godt din mand kunne tage hjem og arbejde hjemme fra.
      Ja der er allerede røget en del drivhuse rundt omkring i landet, det er synd, men så længe der ikke sker menneskelig ulykker, så må vi jo leve med at drivhusene går i stykker eller blæser omkuld.
      Bent var måske lidt overmodig, men han kom da helskindet hjem, selvom han nogen gang blev tvunget ud i rabatten.

      Slet
  3. Håper at det ikke blir så ille hos deg, og at din mann kommer seg vel hjem i stormen. Flotte bilder av soloppgang og dine roser. Det er utrolig at du fortsatt har de i blomst!
    Ha en god aften til tross for været :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Bent er kommet vel hjem, men det er godt nok voldsomt her endnu. Mon ikke roserne er færdige efter dette her, heldigvis har jeg da plukket nogen ind.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. skønt med roser fra haven inde i december.. tænker dog på om jeg ville have valgt cyklen en dag som idag, jeg tror det ikke.
    jeg kan rigtigt godt lide R. Paula, den er fin og skøn.. og også din fyldte rhodo. den er lidt specielt :)
    glædelig blæsevejr til dig også :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det er skønt med roser, men mon ikke det er de sidste. Jeg prøvede at lokke Bent til at tage bilen, men det var jo ikke slemt i morges, så han kunne sagtens cykle :)
      R. Paula er bare så skøn, jeg kan godt lide blomsternes enkelhed. Ja og så er der modsætningen den fyldte, den er også skøn.
      Jo jo det blæser stadig en del.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Smukke buketter.
    Ja stormen kom. Spændt på at se hvor meget der er ødelagt. Et er sikkert. Brændselshuset er røget, og hele dets tag ligger nu på taget af gildesalen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have.
      Ja det har været en slem storm, og meget slem hos jer derude vest på. Det er trist med brændselshuset, håber ikke der er sket mere. Det kan I jo først se, når det bliver lyst.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja sikken en blæst, det hiver og slider på alting - fornuftigt at få sikret pavillionnen!
    Jeg er selv strandet på arbejdet - håber S-togene kører igen imorgen ellers må jeg cykle!

    Flotte Rhodo billeder - både dem du selv har taget og dem fra foreningen - Jeg har faktisk overvejet et medlemskab, du er vel med?
    Rhododendron parmulatum ser temmelig godt ud - mon ikke den giver blomster næste år:)

    Ha en dejlig rolig nat!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja her målte vi 24 m/s i sekundet, så det var vist en god ting at sikre den.
      Jeg har tænkt på, hvordan du kom hjem, det gjorde du så ikke. Spændende hvornår der kommer gang i S-tog og andre tog i dag. Vi er afskåret hos os, færgerne sejler heller ikke i dag, nu er der for meget vand i havnene.
      Ja de er ret flotte rhodo billederne, jeg er faktisk ikke medlem, hm jeg må nok snart til at have det.
      Ja det ligner blomsterknopper må R Parmulatum, men jeg har mine tvivl, fordi knopperne på Calophytum ser lige sådan ud, og de bliver kun til blade.
      Kom godt hjem.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Håber da det hele klarer sig, hos dig, for det er da noget af en storm der raser lige nu.
    Fint bed med rhodoer du viser.
    Dejlige rhodoer - R.Queen Anns er så sød, R. Pachysanthum er skøn jeg elsker hvide rhodoer som R. Phyllis Korn som er en af mine ynglinge.
    Håber du så fik hygget dig inden døre i dag.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Alt er vel her, tror jeg. I hvert fald på vejene her omkring, jeg har lige været ude og kigge sammen med hundene. Det blæser stadig kraftigt, og færgerne sejler ikke.
      Tak skal du have, ja nu var der da lidt rhodoer at kigge på.
      Jeg nød det indendøre ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Ja der er gang i blæsevejret i dag. Det er en fin solopgang du alligevel fik fanget ind.
    Billedet af sjakkeren er et fint billede. Vi har hvert år besøg af en enkelt, og den er godt nok svær at fange på camera. Så jeg er da imponeret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det må vi sige, i dag blæser det også kraftigt. Jeg tror, der bliver lidt solopgangsbilleder i dag igen, men lad os nu se.
      I betragtning af at det var for mørkt, er det et ok billede af sjaggeren. Den sad såmænd lige så stille :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Hold da helt op hvor det stadig blæser og hagler her hos os.tagpladerne på vores lille skur er helt ødelagt.......og 3 tegl på vores lille mur er også faldet af.Men det er vist billigt sluppet.
    Men hos jer er i jo helt afskåret pga. af færgerne der ikke sejler
    Smukke himmelbilleder du viser.......og kan da kun glæde sig til når rhodoerne blomstre igen.Det var vist godt at Bent fik sikret låsen så døren ikke sprang op som sidste gang det stormede.God storm dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er også vildt her, den står på 16,6 s/m lige nu. Vi skal være glade for, at det ikke er mere alvorligt. Nej ingen færger sejler, vi har lige været på havnen for at kigge, den lå tom og øde hen, bortset for os, der ville tage billeder.
      Ja vi glæder os til foråret, når rhodoerne blomstrer igen.
      Der er stadig låst til pavillionen, det er vist det sikreste.
      Tak i lige måde.
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth.
    Dejligt at se du ikke er blæst helt væk. Jeg håber ikke der var så mange skader, da det blev lyst.Her er drivhuset blæst helt skævt, så jeg kan ikke længere nøjes med, at skulle investere små 500 kr i nyt glas, som var resultatet efter oktober stormen. Nu må forsikringen ind over, så jeg skal af med næsten 1800 kr. i selvrisiko og ha' mig et helt nyt drivhus, istedet for det i forvejen næsten nye. Øv øv.

    Hvor er den vidunderlig smuk din R. Paula. Hvor stor bliver den, og er den sart? Ellers tror jeg vist jeg vil notere mig dens navn, sammen med de andre du har foreslået mig.
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja vi hager os fast herude. Der er heldigvis ingen skader her. Jeg troede dit drivhus var helt kaput, men det er så først nu, det er det. Ja hvis forsikringen skal dække, er der også en selvrisiko øv for det.
      Ja Paula er meget smuk, desværre kan jeg ikke lige finde ud at størrelsen, Claus har den ikke mere, men jeg tror bestemt ikke den bliver over 1½ m. Jeg har googlet, men den er ikke lige til at finde. Jeg mener ikke, at den er sart, så prøv du bare til med den sammen med de andre.
      Knus Lisbeth

      Slet