lørdag den 7. december 2013

Himmel og hav og lidt rhodoføljeton

Mon ikke alle er klar over, at jeg er fascineret af at tage billeder af himmel, hav og sol - op og nedgange.
Derfor sætter jeg endnu en gang himmel og hav billeder ind.


Først morgenens solopgang
Senere gik turen til havet, for at se om vandstanden var faldet. Det var den, så det var ikke så spændende i dag.
 Men skyerne var flotte
sammen med havet. Vandet var i går helt oppe ved græsset
 Flotte sten var kommet frem her bagefter
Bølgeskvulp, det blæser stadig 9-10 m/s her hos os, så stille er det ikke blevet endnu
 Træerne stod flotte mod himlen
men ikke dette her, det havde stormen Bodil sørget for.

Min dekoration ved døren holder endnu, også rosen som nu har siddet i over en uge, det er ret flot, ingen tvivl om, at de klarer sig bedre, når de står køligt.
Jeg blev ikke helt færdig med at præsentere rhodoerne i det bed, jeg startede med for et par dage siden.
 Catawbiense Grandiflorum har lavet sig selv, jeg opdagede at en gren havde slået rod for nogen år siden, jeg klippede grenen af og plantede den et nyt sted. Den er blevet pænt stor nu.

  Den er god til at dække de sarte rhodoer for solen fra syd
 Satsup Sunrise
Billedet er fra 7.6., den er ny i samlingen
Bag ved den tynde stamme står Lilly Dance
 som har smukke knopper 14.5.
og blomstrer så fint her 22.5.
 Moerheims Pink har fine røde knopper
og sjovt nok fine pink blomster :)
 Cowslip har jeg endnu til gode at se blomster på, jeg tror heller ikke, der kommer nogen næste år.
Så også her måtte jeg låne
Den sidste i bedet inde i midten, den højeste er Extraordinary, heller ikke den har villet blomstre hos mig endnu, jeg har haft den i to sæsoner nu, men ingen blomster
Derfor er billedet lånt på nettet.
Til slut endnu et billede fra havet.
God lørdag aften.

18 kommentarer:

  1. Ikke så underligt, at du ynder at tage himmel-og-hav billeder - de er så fine. Jeg læste i et tidligere indlæg, at I som vi blev forskånet for de værste stormskader; det skal vi være glade for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marie. Ja jeg er også glad for, at vi slap for nogen særlige stormskader, der er røget mange drivhuse rundt omkring.

      Slet
  2. Hei Lisbeth

    Flotte himmelbilder som alltid! Dine rhodoer er nydelige å se på. De varmer godt her i kulden. -7 og ikke noe snø i det hele tatt her. Jeg er redd for plantene mine ute, for de hadde trengt et dekke over seg.
    Ha en god aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have. Ja det er dejligt med lidt blomster her i kulden. ja - 7 uden sne er ikke godt, jeg kan godt forstå, at du er bekymret.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Så faldt der endelig lidt ro på. Her sidst på eftermiddagen er her næsten ingen vind. Igen flotte himmel og hav billeder ja og træer mod himmel er noget flottere end træer mod jord. Idag er der blevet ryddet op i haven og samlet glas op godt det kun var 10 glas og ikke hele huset. Lanterner, lyskæder og andre løse genstande er kommet på plads så det ser helt hæderligt ud igen. Det har været en kold dag så er jo dejligt at du lige finder nogle Rhodo -billeder frem fra arkivet så føles det lidt varmere.
    God lørdag aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det holdt hårdt, inden det stille vejr kom, nu må vi nyde månen og stjernerne, det er nok ikke længe endnu, vi kan det. Du har ret vi kan bedre lide træer mod himlen end mod jorden.
      Jeg har ikke sat mit pynt ud endnu, men lyskæden hænger da endnu uden at være blevet generet af Bodil. Ja det har været bidende koldt i dag, så er det godt, jeg har lidt arkivbilleder :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Smukke smukke billeder af himmel og hav ;)

    SvarSlet
  5. Kære Lisbeth.
    Ja, det er flotte himmelbilleder du viser.
    Også rhodoerne er jo flotte, R. Extraordinary er da helt bedårende.
    R. Cowslip har skønne hvide blomster (når den vil blomstre)
    også R. Lilly Dance er skøn.
    Og så er det godt når de sådan kan formere sig som din R. Catawbiense Granddiflorum har gjort.
    Her til aften har vinden endelig lagt sig, men det er koldt og vi har fået lidt sne.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have. Jeg venter også med længsel på at Extraordinary vil blomstre, den er stor og flot, men knopperne ligner bladknopper, nu må vi se. Jeg håber stadig, at knopperne på Cowslip vil blive til blomster.
      Også her har vinden lagt sig, men det fryser, sne har vi ikke fået siden i går.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Det er nogle skønne himmelbilleder du har med i dag. Ligesom billederne fra vandet, Lisbeth.
    Var det et træ fra jeres have der var væltet Lisbeth? Ja det ser sørgeligt ud flere steder her på Nordkysten især.
    Har en god bekendt, som måtte forlade sit hjem da sandsækkene ikke kunne holde vandet ude. Hun bor ca. 50 m fra Roskilde Fjord.
    Så er det ikke sjovt at blive ramt af en storm. Så var vi da heldige trods alt, ved sidste storm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Bente, jeg kan godt lide himmel og vand billeder.
      Nej det var ikke fra vores have, så store træer har vi ikke. Ja det er trist med alt det skade Bodil har gjort og især med alt vandet som løb ind i husene. Så skal vi ikke klage, jeg har haft vand nok i min have, det var ikke sjovt, værre er det, når det kommer ind i husene.

      Slet

  7. Godaften Lisbeth.Ja! smukke himmelbilleder er du rigtig god til......
    men du har jo også dejlige motiver på Samsø.
    Er så småt ved at finde ud af hvad mine 13 dhodoer hedder.......elllers håber jeg på lidt hjælp fra dig.
    Har bagt småkager i 5 timer i dag........vanilliekranse og kokoskager.......så nu er der lidt til Gitte og familie kommer til jul.
    God aften knus Jette...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Jette, jeg øver mig i hvert fald meget, og ja jeg har motiverne næsten uden for døren, det er jeg glad for.
      Jeg skal nok hjælpe med rhodoerne, hvis jeg kan.
      Du er så flittig, jeg har ikke bagt endnu, vi bliver måske kun os to, så der skal ikke meget til.
      Jeg har lige haft hundene ude, det er helt stille, sikken en lettelse efter stormen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Som altid dejlige billeder.
    Enig det er flotte sten.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase.
      Der er mange flotte sten på stranden.
      Tak i lige måde.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    det høje vand har vist været hårdt ved mande kyster, mon ikke det havet tager et sted, bliver aflejret et andet?
    Det er godt at gå på stranden efter sådan et uvejr - man kan finde nye sjovve sten og måske også rav?
    Rhododendron extraordinaire ser da ret lækker ud - Huismann er også glad for den så jeg:)

    Ha en dejlig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Man kan da håbe på, at det bliver aflejret et andet sted, så Danmark ikke bliver mindre.
      Ja man kan finde helt andre sten end man plejer, dagen efter en storm, men rav har jeg aldrig fundet, jeg har ikke ravøje, desværre - jeg ville gerne :)
      Ja R Extraordinaire er lækker - nå den er Huismann også glad for, det er han også for R. Lily dance mener jeg at kunne huske.
      I lige måde her er den grå og trist.

      Slet