tirsdag den 17. december 2013

Lidt fra haven og rhodoføljeton

Lidt lysere i vejret blev det heldigvis i dag, men rigtig solskin var der ikke længe ad gangen, til gengæld har det været stille vejr i formiddag. En rundtur i haven og en tur til vandet er det blevet til i dag, det er da ikke helt skidt.
Der er en uge til jul, vintergækkerne er på vej. Om 14 dage har vi årets sidste dag, og et nyt år kan begynde. En dejlig varm og lang sommer har vi haft, og efteråret har vi heller ikke kunnet klage over. Vinter har vi ikke set meget til, men skal vi have det, må det da gerne komme i de første vintermåneder og ikke i den sidste som i år.
 Kejserbusken blomstrer
 og oktoberkirsebær har fine blomster
I pavillionen blomstrer et par chrysanthemer, ikke overdådigt men der er da nogen blomster.
 Den nyindkøbte Helleborus Niger blev plantet i klokkehøjen, stenen er hjembragt fra stranden
Denne påskeklokke står samme sted, den er godt på vej.
 Solen skinnede ind i mellem
og ind i mellem var himlen grå
lige inden solen gik ned, var der blå himmel.
Her starter rhodo føljetonen
Vi er nu nået til bedet her ved vandgranen og græsserne
 Her står R. Silber med fine lyserøde blomster
og de smukkeste nye skud
ved siden af den står R. Golfer

Nærbillede af blomsten
R. Goldflimmer skal helt klart købes på grund af de smukke løv
Blomsten er fin, men ikke noget særligt
 R. Hansel er helt speciel, synes jeg

 Den er lidt rød i udspring, men som det ses ovenover får den hurtigt næsten sølvfarvede blomster
25.7. er den utrolig smuk med de nye skud, bladene har brunt indument på bagsiden. Det føles som fløjl eller et katteøre :)
Ja og så har vi jo også den smukke R. Variegata

Som I kan se, pryder den ethvert rhodobed på denne tid af året. Desværre er den lidt sart, så bladene bliver ofte svedet i forårssolen. Vi har flyttet den længere ind i skoven for at råde bod på det, men det hjælper ikke helt, da der ikke er noget til at skygge rigtigt om foråret.
Rigtig god tirsdag aften



40 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her har solen også tittet frem bag skyerne et par timer midt på dagen. Dejligt at der er lidt der blomstrer Kejserbusk er rigtig flot. Har ingen selv men min nabo har en som vi ser hver gang vi går ud. Håber din julerose klarer udplantningen. R. Variegata er godt nok flot ærgerligt at den er sart.
    God aften
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var dejligt med lidt solskin i dag ovenpå gråvejrsdagen i går. Kejserbuskene står rigtig flot i mange haver for tiden, det er godt med lidt blomster.
      Med det milde vejr kan jeg da ikke tro, at det er et problem med udplantning af julerosen, mener du det?
      R. Variegata er et hit, så det er rigtig ærgerligt ja.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hvis bare det milde vejr fortsætter et stykke tid endnu er det nok ok med julerosen så dem kan nå at fæstne sig jeg ved ikke om den kan klare sig hvis vi lige pludselig får vedvarende frost. Jeg har plantet mine om foråret sammen med påskeklokker og har ikke oplevet at nogle er gået ud.

      Slet
    3. Jeg har også plantet ud om foråret, de er stort set alle gået ud :( hvis de lover frost, graver jeg den op igen og planter i en potte. Tak for svar.

      Slet
  2. Hej Lisbeth, her skinned solen også lidt I eftermiddag. Jeg kiggede specielt på min Helleborus Niger og ja, den er på vej, det er der også Påskeklokker der er. Det oktoberkirsebær træ er fint, fine blomster, er det et sart træ? Vi glæder over vores Kejserbusk ved terrassen.Kh. Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja vi har som regel nogenlunde samme vejr som jer på Nordfyn. Anne som skriver her ovenover bor også på Nordfyn. Måske kan I to følges ad over og se min have til blogtræffet??
      Min Helleborus Niger er nykøbt, jeg har en mere, der er kun en knop i. Oktoberkirsebær er rigtig sød, jeg ved ikke om den er sart, jeg har kun haft den siden Grundlovsdag i år.
      Kejserbusken står så fint nu, jeg kan godt forstå, du glæder dig over jeres ved terrassen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Som altid fantastiske rhodoer. Rhododendron Variegata kan jeg ikke huske, at jeg har set før. Får den mon lyserøde blomster?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Tak skal du have. R Variegata er rigtig flot, men ikke mange kender den. Den får blålilla blomster.

      Slet
  4. Her har solen tittet lid frem idag, det var noget fuglene kunne lide, der var et leben uden lige i haven.
    Jeg kender slet ikke den oktoberkirsebær, ser fin ud.
    Din R. Variegata ser flot ud.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja både vi og fuglene kan godt lide, når solen titter frem.
      Oktoberkirsebær er jeg glad for, den er købt ved Anne Marie
      Lønbæk i juni, så jeg synes, at det er flot, den blomstrer allerede nu.
      R. Variegata er rigtig fin nu.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth. Hvor ville jeg ønske, jeg havde plads til flere rhodoer, men det er vist ikke muligt. Hold da op er dine vintergækker på vej. Jeg må ud og kigge i haven i morgen, når det er lyst, men syntes ikke jeg har set nogen endnu.
    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Du må have lagt ekstra jord til haven, så du kan få flere rhodoer :) Det er tidligt med vintergækkerne, men det skal lige siges, at det er det eneste sted, jeg har set dem på vej, så det kan være, du bliver skuffet i morgen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Her er vintergækkerne også på vej :-) Der er altid noget at glæde sig til i haven. Hvor var der hyggeligt hos Nugga i går.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Godt at høre, at vintergækkerne også er på vej hos dig. Ja der er altid noget at glæde sig til og over i vores haver.
      Nugga har sans for at julehygge ligesom du har.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Så kom postdamen med frø - tak for det:)
    Det er da lidt sjovt med dit oktoberkirsebær - er det tidlig på den eller sen.... Tidlig vil jeg gætte .....:?
    R. Hanzel ser spændende ud - jeg har ikke kunnet finde ud af så meget om den - er det en Rhododendron bureavii variant?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det var godt at høre - selv tak og held og lykke med dem, håber du holder mig orienteret om det lykkes :)
      Hvis oktoberkirsebærren skulle have blomstret i oktober, må det være sent :)
      http://www.loenbaek.dk/planter/prunus-subhirtella-autumnalis.html du kan se mere om den her ved Anne Marie.
      Da jeg skrev og satte billeder ind om Hanzel, tænkte jeg, det er ikke godt, den kan Karsten ikke finde. Jeg har købt den for en del år siden, der var kun en håndskrevet mærkat på, hvor der stod Hanzel.
      Nu har jeg skrevet til Claus i Rhododendronhaven, for at høre hvori krydset består. Vi må have orden på sagerne, men har nu en idé om, at det er et han selv har lavet, derfor håber jeg da han ved hvad der er i den.
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Så tror jeg jeg fandt ud af noget mere - den hedder jo nok "Hansel" ? og er i så fald et kryds mellem R. bureavii X Fabia Group [Fabia =dichroenthum x griersoniaum] og blev lavet i 1976 i USA..... Bliver spændende at høre hvad Claus svarer:)

      Slet
    3. Fedt du har nok ret, det skal være et s i stedet for et z. Spændende du har fundet ud af det, så må vi se, hvad Claus siger, jeg skal nok give besked, når han svarer :)

      Slet
  8. Det var da alligevel utroligt med vintergækkerne, nu får jeg da helt lyst til at gå ud i min have og se om jeg også skulle være så heldig:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det var utroligt med de vintergækker, du må have pandelampen på og ud og kigge efter :) Jeg har nu også kun set dem det ene sted i haven, så det er ikke sikkert, du finder nogen.

      Slet
  9. Tenkt at du har løker som kommer opp allerede nå! Den rhodoen Goldflimmer har jeg også, men det er mest for bladene som du sier. Variegatum har jeg også, men den vokser ikke så godt her for den fryser mye tilbake. Den har så vakkert bladverk. Den du viser som het Silber hadde så flotte nye skudd. Jeg synes de er vakre uten blomster også. Ha en god aften.

    SvarSlet
  10. Kære Lisbeth


    Nej, da, er dine vintergækker så langt fremme. Flot.

    Dine påskeklokker er også langt fremme.
    Dejlige rhodoer, som sædvanligt, jeg kan godt lide R. Golfer.
    Dem med spættede blade lyser jo godt op imellem al det grønne.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja er det ikke utroligt med de vintergækker, men det er jo heller ikke rigtig vinter.
      R. Golfer er også fin, de første år så bladene ud som blomster, det var dengang den var "barn" :)
      Ja det er godt med varierede blade.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja her pibler vintergækkerne også frem i store klumper, skønt med lidt forsmag på foråret.
    Godt du fandt en julerose med lidt flere knopper i. Her går juleroserne helt amok med masser af blomster, tænk det er de samme som også blomstrede i juli måned, de må befinde sig rigtigt godt i stenvolden ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Der kan jeg ikke være med, det er det eneste sted, jeg har set vintergækker, men I er jo også særligt langt fremme i Struer :)
      Det er utroligt, du må have en meget lun have deroppe i Struer, og nej jeg er slet ikke spor misundelig, ikke ret meget i hvert fald :)

      Slet
  12. Hej Lisbeth.Ja! jeg må da også ud i morgen og titte til mine vintergækker.Og har sat min nye julerose i en krukke ved hoveddøren...........tør ikke rigtig plante den ud .
    Dagens billede er det med de fire birketræer.
    Har lavet en ordentlig gryde med tarteletfyld i dag ...........kylling/asparges.........og de skal pyntes med rejer og karse.Så nu står den på konfekt i morgen Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja du må ud og titte, man ved aldrig, hvad der kommer op derude med denne grønne vinter.
      Ja sol på birketræerne ser godt ud.
      Du er så flittig Jette.
      Knus

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Helt fantastisk, at dine vintergækker er så langt fremme. Minder om at lyset snart vender tilbage. Bare nu ikke vi får for hård en vinter.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja det er fantastisk med de vintergækker, gad vide om der kommer noget vinter, men dejligt at lyset snart vender tilbage.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbet
    Jeg elsker dine slanke birketræer- de er så fine!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg tager vist også tit billeder af mine birketræer, så jeg er nok også lidt vild med dem :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Hvor har du mange vinterskønne planter i din have :-)
    Det er noget helt specielt, når de første løgvækster begynder at skyde frem. Mine vintergækker er dog ikke så fremmelige som dine ;-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja jeg er glad for alle mine vinterskønne/grønne planter, du får også snart en masse.
      Der er vist andre steder, hvor vintergækkerne er fremme f.eks i Struer, hos mig har jeg kun set det ene sted ;)

      Slet
  16. Jeg har jo kommenteret dine vintergækker på FB og jeg skal da helt klart ud og se efter mine imorgen! Men du har så mange ting, der er grønne og fine.
    Jeg har også den Rhodo der hedder Goldflimmer, den har jeg sat sammen med andre planter, der har gult på bladene, så det er et lille tema. Den har godt nok stået lidt klemt, men efter vi har taget kronen af de store tujaer, kan jeg se, at den har det bedre.
    Vi har også haft en smule sol i dag.... det er helt befriende ovenpå den rusk og regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg vil også ud i dag og se efter, om der er flere vintergækker eller andet spændende.
      Ja rhodoerne kan ikke lide at stå alt for klemt og skygget, det lyder ellers godt med det lille tema.
      Ja sol er godt, men der bliver vist ikke meget i dag.

      Slet
  17. Tak for de dejlige billeder af dine mange skønne planter.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  18. Mon ikke frosten kommer i januar og februar måned, og bare vi slipper for en laaaaaang frostvinter....

    SvarSlet
  19. Oktoberkirsebær har jeg aldrig hørt om, før du viste billeder af den, mon ikke det var sådan en, jeg så i en park i London, jeg stod længe og undrede mig over den sene "kirsebærblomstring"

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      De hedder vist også vinterkirsebær, så det har nok været sådan en du så i London. Det er det rigtige tidspunkt for den at blomstre på :)

      Slet