lørdag den 28. december 2013

I går startede dagen med solskin

En stor flot rød sol viste sig på himlen i går morges, nej hvor jeg ærgede mig over ikke at have mit kamera med. Da jeg kom hjem, skyndte jeg mig at tage nogen billeder med sol, det var en god plan.
For allerede 10.15 forsvandt solen. Endnu en god plan var at gå min tur til vandet før frokost, det var en iskold og blæsende tur, jeg fik varmen og røde kinder, inden jeg nåede hjem. Klokken 12.30 begyndte regnen, som fortsatte resten af dagen.






 modlys er en fantastisk opfindelse, her er det et heucherablad
og tibetansk kirsebær

lyngen blomstrer flot
Sommerens roser:
 Abraham Darby 13.7.
og 18.7.
 31.7.
27.8.
31.8. Abraham Darby er en engelsk rose med meget store flotte hoveder. Desværre har den ikke haft det godt de sidste år, rosenstængelsygen har været hård ved den, så jeg er glad for de blomster, jeg får.
30.6. Ambridge Rose også en engelsk rose, den er ret lav og dufter fantastisk, desværre tog rådyrene deres del i eftersommeren, så der blev ikke så meget blomstring.
 12.8.
22.9.
Det sidste rosenbillede er fra 31.8. endnu en uden navn.
Til slut endnu et stemningsbillede fra i forgårs.
Rigtig god dag, jeg er i øjeblikket ved at forberede årskavalkaden

28 kommentarer:

  1. Vi opgav også gåturen i går, for med al den regn er det ikke så sjovt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej så er der ikke meget ved at gå tur. Jeg nåede at gå, inden regnen kom.

      Slet
  2. Solskinn er alltid flott, og det har det ikke vært mye av her i det siste. Så det er deilig å se dine bilder av sol og flotte roser. Her er det bare vind og regn i dag igjen.

    Ha en god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja solskin pynter på det hele. Vi har heller ikke haft meget sol, men en time en gang i mellem gør underværker. I dag er det tørvejr her, men vi har også meget vind igen i dag.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Der er helt forårsstemning i dine billeder, selvom det kun er sidst i december. Dejlige fotos.
    Rigtig godt nytår
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Kirsten - også godt nytår til dig.

      Slet
  4. Hej igen Lisbeth :)
    Jeg fik vist sagt lidt for tidligt, at der ikke var vind her i dag - det er der nu.
    Hvor er dine roser bare flotte - de ser så sunde og livskraftige ud - mine er ikke helt så store endnu, men de ældste er også kun halvandet år - på nær de få, der var i haven, da vi overtog huset - så de, jeg selv har plantet, skal nok komme, for i deres første vinter overlevede de barfrosten i marts uden tildækning, og de blomstrede fint i sommers :)
    Jeg har været inde og nærlæse på dine roser, og hvor har du da mange forskellige, og hver og en er noget helt særligt :)
    Jeg har lige talt mine egne op i min lille bog, og der er 41 forskellige og 90 i alt - det blev jeg faktisk lidt overrasket over, så kan jeg bedre forstå, jeg syntes, det tog lang tid at gøde og beskære i foråret :)
    Jeg må holde jubilæum, når nr. 100 bliver plantet, og her kan jeg se, at både Odessey og Abraham Darby kunne være et godt bud til haven :)
    Det øverste billede i din rosenliste af dine rosenbede er helt fantastisk - sikke et flor - hvor er det bare smukt!
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Her er der også kommet mere vind, men never mind jeg går til havet alligevel :)
      Mine roser er nu ikke så sunde, desværre, men de er efterhånden 8-10 år gamle, det hjælper jo lidt. De første år er der ikke lang tids blomstring i dem, men bare de overlever det er hovedsagen.
      Ja jeg har mange forskellige, men du står da ikke tilbage, kan jeg forstå. Det er et stort arbejde at beskære i foråret, det er hårdt ved ryggen.
      Odyssey er bare fantastisk og ja der er flere af de fynske, som har en utrolig lang blomstring.
      Ja det billede er flot, desværre er det flere år siden, at de har stået så flot. Rosenstængelsygen har været hård ved dem, så må jeg klippe helt ned, næsten under jorden.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Godt at se lidt solskin! Her er det mørkt-mørkt-mørkt på tredje dag. Men ... lige meget hvad går det nu mod lysere tider :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja heldigvis går det mod lysere tider, det er dejligt for det mørke kan vi ikke rigtigt med :)

      Slet
  6. Jeg prøver nu at stikke næsen helt ind i skærmen i håb om at dine dejlige solskinsfotos kan give mig et skud D-vitamin:0). Som Nana skriver er det her bare så mørkt, trist og regnfyldt....godt man kan sidde inde, tænde levende lys og guffe småkager:0)

    Kh og dejlig dag fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Solen er lige kommet frem, så jeg sender lidt solskin til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. PS: Glæder mig til din årskavalkade :)

    SvarSlet
  8. Årskavalkader er sjove at se/læse og skrive :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Det må vi håbe, at min også er :) jeg vil gøre mig umage.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Det er godt vi har billederne så man ikke midt i al det grå glemmer at solen skam da var her for et par dage siden:) - Og flot har du fanget det der i modlyset!
    Men sig mig lige: Er det en lille revolution du er ved at lave - er formiddagen nu det nye tidspunkt for Høneballehavens udgivelser?

    en dejlig dag herfra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vi er slemme til at glemme, hvornår solen sidst har skinnet, det er fordi vi ikke kan lide mørket :)
      Haha jeg har ventet på, hvornår du spurgte. Jeg er ikke selv helt klar over, hvornår vi vender tilbage til normalen. Jeg tror, det var fordi jeg var så ivrig med at komme i gang igen 2. juledag, det var jo en laaaaaaaang juleferie jeg tog mig :)
      Tak i lige måde, nu går vi til vandet :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Fine billeder du nåede at få taget her var der ikke kik til solen ej heller idag
    Vi har været en tur i Middelfart i formiddags og der var skyerne meget tunge men heldigvis tætte. Jeg har været på teindkøb de har en skøn butik hvor med mange forskellige slags og man bliver glad af alle de gode dufte(3 slags måtte jeg ha') Har lige været ude og klippe gamle blade af påskeklokkerne så de nye ikke bliver smittet med noget på trods af 8 grader bider det godt i kinderne så nu nyder jeg en kop varm te. Engelske roser er rigtig flotte ærgerligt med sygdomme og hvis du skal undgå at rådyrene bider i dem skal haven nok hegnes ind. Jeg gætter mig til at du lever med at de kommer på besøg.
    Fortsat god dag
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak - ja det var også kun kort, solen skinnede. I dag skinner den af og til, men det er ikke meget.
      Du må være stor tedrikker, når du skal have 3 slags te. Jeg drikker ikke meget te eller kaffe for den sags skyld.
      Jeg har ikke klippet de gamle blade af påskeklokkerne endnu, men har kigget lidt på, om det snart skulle være.
      Jeg må sige, at jeg ikke er meget for at acceptere, at rådyrene tager mine rosenknopper, så vi regner med at lave højere hegn rundt om den del af haven, hvor der er flest roser. Det har været ret voldsomt med deres besøg her i efteråret.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Her har vi set solen i dag. Mildt og forårsagtig. Skønt.
    Dejlige solskinsbilleder du fik taget. Himlen spejler sig så flot i det lille runde bassin.
    Roserne bringer søde sommerminder frem.
    K.H. Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette
      Vi har også set solen, men ind i mellem har det blæst en hel del, der har dog været omkring 7 grader, så koldt er det ikke.
      Ja det er dejligt med både solskinsbilleder og søde sommerminder i form af roser :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Nu blev der endelig tid og lyst til at blogge igen - og jeg har nydt dine seneste billeder. Dejligt gensyn med Abraham Derby - forhåbentlig kan du se frem til et rosenår uden stængelsyge og med roserne i behold for rådyrene.

    Ja, vejret er mildt, men man kan nu sagtens få røde kinder efter en rask travetur - vinden er kold. Nu vil jeg gå mig en før-aftensmads-tur.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det var da dejligt, at du fik både tid og lyst til at blogge igen, jeg var lige ved at blive bekymret for dig.
      Ja lad os håbe på et år uden stængelsyge, nu har jeg haft det to år i træk, så må det være nok. Rådyrene bliver lukket ude, håber jeg.
      Ja man kan sagtens få røde kinder af en rask travetur, jeg tog en efter-frokost-tur til vandet, som jeg plejer, det var friskt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Flotte billeder - fint med lyngen (jeg har også en i blomst) --
    Og så selvfølgelig dine roser, de er bare så smukke.
    (i dag så jeg 2 erantis, som tittede frem) ----- forår-forår------
    hilsen jessie

    SvarSlet
  14. Tak for det Jessie.
    Det er dejligt med blomstrende lyng, og erantis som lige kravler op af jorden, men skal vi have vinter, skal det helst være de næste to måneder. Og så vil vi gerne have forår fra 1.3.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  15. Her har der max været et blegt solstrejf i ti minutter de sidste to dage, og vinden er skarp, men som du skrever et det forfriskende at komme ud et smut og blive rusket igennem. Jeg tror hverken jeg får lavet årskavalkade eller plantetemaer - jeg beundrer din energi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja så har vi været lidt mere heldige med lidt sol, men frisk er det. Du har nok også lidt mere at se til med flytning og børnebørn osv. Dejligt at datteren flytter tættere på med børnebørnene. Jeg satser på, at jeg når kavalkaden inden mit første barnebarn kommer.

      Slet