torsdag den 26. december 2013

Forårstegn og Odyssey

Så kom vi på den anden side af juleaften. Vi tre i huset havde en hyggelig jul, gaveudpakningen blev hurtigt overstået, vi havde hver tre gaver. Jeg tror, vi alle var tilfredse med gaverne. Jeg var da især.
Jeg fik tre par lækre uldne strømper, og et nyt lækkert regnsæt (det gamle var gået i stykker)af Bent, den sidste gave var en tablet, så nu kan jeg sidde i min lænestol eller ude i haven og følge med på bloggene, det er dejligt. Drengene vidste, at det længe havde været et stort ønske, så de forbarmede sig over mig og forærede mig en. Desuden fik jeg et abonnement til Alt om Haven. Dejlige gaver fra mine skønne drenge.
Sådan gik tiden i aftes med denne her og med Sound of Music som baggrundsmusik. Jeg sad og kiggede på mine mange billeder på Picasa.

Grøn vinter og forårstegn fra i dag:
 Enkelte hornvioler blomstrer endnu
 min eneste julerose er sprunget ud
 Staudelathyrus skyder igen
 Nyserod er tæt på blomstring
 Påskeklokken er også tæt på blomstring
Påskeliljerne er godt på vej
Det er hyggeligt og dejligt med forårstegn, men -  men er det nu helt godt for naturen, jeg tror det næppe, hvis vi skal have vinter, og det skal vi helst, så skal det snart være, hellere nu end i april Tænk på alle de udyr vi kan få besøg af næste år, hvis vi slet ikke får frost og sne, det er ikke rart at tænke på.
 Solen skinnede dejligt her i eftermiddags, det blev nydt
og jeg fik taget et par fine billeder. Tryk på billedet for at se spindelvævet med regndråber. Solen blev nydt, for det har da været gråt de sidste dage, vi har fået 24 mm de sidste par dage, men jeg er ikke i tvivl om, at andre har fået meget mere. Grundvandet her er nu endelig ved at være så højt oppe, som det plejer at være, så er der lidt at stå imod med for rhodoerne, hvis frosten kommer.
Min hawaiblomst besluttede sig til at blomstre selve juleaftensdag.


Solen gik ned med manér.
Til slut en julehilsen til alle jer, som har beundret Odyssey til langt hen i efteråret
Det første billede jeg har taget af Odyssey i år er fra 21.6.
8.7.
15.7.
Jeg har valgt kun at vise flest billeder, der er taget efter 1.9. Den er klart smukkest i eftersommeren og har knap så meget konkurrence fra andre roser.
7.9.
 1.10.
 5.10.
 8.10.
7.11 det sidste billede af Odyssey
Med disse billeder vil jeg ønske jer en rigtig god 2. juledag.

33 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Dejligt med en tablet det er en rigtig god opfindelse så er det super hurtigt at gå på nettet. Jeg bruger for det meste min Iphone den er jo næsten altid lige ved hånden. Min bedste julegave er en haveværktøjskasse så jeg kan få styr på diverse småting. Du har nok ret i at alle de fårårstegn ikke er det allerbedste for vi undgår jo nok ikke vinteren ( her har der været frost i nat) lige nu er det meget tåget. Vi har ikke fået så meget regn som I har omkring 10 mm. Odyssey er dejlig at se på så glemmer vi lidt om det er vinter eller ej. Vi har lige en julefrokost vi skal have overstået idag vi kan snart ikke klare mere mad så imorgen bliver det forhåbenligt vejr til at komme ud og røre sig lidt.
    God 2 juledag
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er rigtig godt med en tablet, jeg har ingen iphone, kun en smartphone, den er ikke helt så avanceret. Dejligt med en haveværktøjskasse. Vi har også haft rimfrost i nat, og det er godt tåget, men det kan der også blive gode billeder ud af.
      Jeg kan godt lide, at du skriver, at julefrokosten skal overståes, sådan siger vi også i min familie. Vi har ikke fået så meget julemad, men det kan hurtigt blive for meget, og så er det godt at komme ud og røre sig.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Ja så er vi kommet på den anden side af jule aften og det er nu heller ikke så ringe endda. Jeg har også fået en tablet så nu skal jeg bare lige finde ud af at bruge den:-)
    Håber godt nok snart vi får lidt vinter for som du skriver er det ikke sjovt at tænke på alt det der kan overleve hvis det bliver ved med at være så mildt.
    Dejlige billeder af en skøn rose.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Det er nemlig godt at komme på den anden side at julen og juleaften. Nå du har også fået en tablet, jeg synes ikke, den er så svær at finde ud af, min ældste tændte den og satte lidt ind på den, så nu kører det bare.
      Nej nu vil vi godt bede om den vinter, så vi kan få den overståer, det skal ikke være til marts eller april.
      Tak for det Lene.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Rigtig glædelig jul, Lisbeth og sikke dejlige gaver du har fået:o) Det er rart med en Tablet så du kan sidde i pavillonen og surfe.
    Jeg er ikke så megt for at snakke forårstegn, så synes jeg at vinteren bliver alt for lang, men det er dejligt at se dine og tænke over hvad der venter os når vinteren er ovre om et par måneder.
    Jeg har lagt plan om en forårstur til Samsø, da en af vores gaver var et hotelophold og vi har aldrig været på Samsø:)
    Odyssey er en smuk smuk rose.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak i lige måde, ja det er gode gaver, men jeg er nu ikke sikker på, at netværket rækker helt ud til pavillionen, vi får se.
      Du har ret, det er for tidligt med forårstegn, lad os nu bare få noget vinter, så det kan blive overstået.
      Det lyder dejligt med en tur til Samsø, så håber jeg, at du kommer og ser min have, men mon ikke du gør :) Spændende om du lægger turen til blogtræffet, det kunne være hyggeligt. Maj måned er den skønneste måned også her på Samsø :) men du er velkommen lige meget, hvornår du planlægger turen til.
      Ja det er det.

      Slet
    2. Jo tak, jeg vil meget gerne lægge turen om og se din have. Vi har ikke planlagt tidspunktet endnu andet end at det bliver til foråret.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Og glædelig bagjul;)
    Jamen den ser da godt ud den nye tablet - selv sørger jeg for at have "offlinetid" sådan at jeg ikke får helt firkantede øjne.

    Ja Odyssey er jo en favorit! Jeg kan nu godt lide den tidlige også - dens pollen ser mere mørke ud?

    Jeg kan godt forstå at du vil have vinteren nu - Og det tror jeg vi får!
    Jeg bemærker at visse planter venter på frosten - ingen af mine bjergørken-Iris er dukket op endnu.
    Så vinter nu! Og forår fra marts:)
    Det ville da ikke gøre noget.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak i lige måde :)
      Du har ret, det er også rart med offlinetid, men jeg regner med, at jeg så kan sidde i haven og nyde det samtidig med, i stedet for at skulle helt ind for at kigge efter noget.
      Odyssey er helt sikkert en favorit, det er derfor jeg har taget så mange billeder. Jeg tror bare, det kommer an på tidspunktet, jeg har taget billedet, for der er også mørk pollen på de senere billeder. Der var meget konkurrence fra andre roser først på sæsonen, så derfor har jeg nok knap så mange billeder af den. Men jeg har godt nok mange både før og efter :)
      Ja gerne vinter nu og forår i marts, håber vejrguderne hører efter os.
      Her er det tæt tåge, men inden da nåede jeg at tage en masse fine billeder af rimtågen, de kommer nok senere.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Hei Lisbeth

    Gratulerer med tablet eller nettbrett som de kalles her. Det er en god ting å ha. Så herlig at du viser min favorittrose av de du har i dag! Den er da bare så skjønn. Jeg ønsker deg og din familie en fortsatt god jul. Klem Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Tak skal du have, ja jeg tror også jeg bliver glad for mit nettbrett. Jeg tænkte skam også på dig og Karsten, da jeg valgte netop den rose.
      Tak i lige måde
      Klem Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Ja, så tog juletravlheden mig som hvert eneste år, og jeg fik ikke kommenteret på din blog, men jeg har kigget med hver eneste dag og har nydt din rhodoføljeton - jeg anede ikke, at man kunne få så mange forskellige!
    Vi har haft mine forældre og min søster til juleaften, og de blev og sov og tog først hjem sidst på eftermiddagen i går - det har bare været så hyggeligt :-)
    Dejligt, at I også har haft en god juleaften med skønne gaver. Jeg har også en tablet, som jeg fik på mit arbejde og er rigtig glad for den i mange sammenhænge, men skal jeg lave større ting, bliver det på computeren.
    Tak for dejlige billeder igen i dag :-) Odyssey er en skøn rose, som jeg ikke har i min have, skønt jeg har rigtig mange forskellige slags, men det kan da nås endnu :-) Mon den også dufter?
    Fortsat rigtig god jul til dig!
    Mange hilsner Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg har også tænkt på dig, du blev helt væk, så jeg var helt bekymret for, om det var helt væk, men det var det heldigvis ikke :) Det glæder mig, at du har fulgt med i min rhodoføljeton, det er ok ikke at kommentere, når man har travlt og holder jul :)
      Jeg kan også kun lave nye indlæg på computeren, men man kan godt sidde med tabletten og slappe af sammen med en film eller lignende, det er fint nok.
      Odyssey må du have, den er skøn og blomstrer næsten konstant. Den kan du købe her www.rosertilhaven.dk og ja den dufter skønt.
      God fornøjelse med Den hvide have, den har jeg ikke og ønsker den heller ikke, jeg er ikke CD fan, men smukke billeder er der i hans bøger.
      Ja pas på med frøene, de skal også prikles, det er det værste, derfor gør jeg ikke meget i det, det er for stort et arbejde, samtidig med at jeg skal passe hele haven.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. PS: Jeg fik Den hvide have af Claus Dalby i julegave, så i dag skal der kigges havebilleder i bogen - måske kan der komme nye ideer ud af det, selvom jeg nu er glad for alle farver i haven. Der skal også shoppes frø på nettet - det er så hyggeligt, selvom jeg skal passe på ikke at bestille for meget :-)

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt i har hygget jer i juledagene, og sikke fine gaver du har fået. Jeg kan da blive helt misundelig på din tablet, jeg sidder her ved en gammel stationær, men det går nu også helt fint.
    Her pibler alt også frem i haven, juletræet skal vist bruges til at dække alle forårstegnene med, inden frosten kommer.
    Jeg er rigtigt glad for at jeg nu har min helt egen Odyssey, og jeg glæder mig rigtigt meget til at følge den ;)

    SvarSlet
  9. Hej Heidi
    Ja jeg er glad for min tablet, men når jeg skal lave indlægge sidder jeg også ved computerne, det er klart det nemmeste, den anden er god at have, når man slapper af eller lige skal google noget.
    Vi har ingen juletræ haft, men jeg skal nok finde noget at dække med, når og hvis frosten kommer.
    Ja hvor er det godt, du har din helt egen Odyssey, det skal du nok blive glad for :)

    SvarSlet
  10. Dejlige gaver du har fået dig Lisbeth.
    Fin Hawaiiblomst, det er da en skøn lille bonus-gave:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja jeg er glad for gaverne og også for bonusgaven :)

      Slet
  11. Folk er generelt glade for deres tablet, så det bliver du garanteret også. Jeg nyder ethvert tegn på forår derude og har besluttet ikke at tage sorgerne på forskud. Mange af tingene kan vi alligevel ikke gøre noget ved. Hvis der kommer sne, tror jeg dog, vi skal have købt noget blodmel til at beskytte de planter, rådyrene elsker højest.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Den tablet var jo hvad jeg ønskede mig, så jeg tror bestemt også jeg bliver glad for den, det er jeg jo allerede.
      Jeg kan godt lide dit syn på forårstegnene, for du har jo ret, vi kan alligevel ikke gøre noget ved det.
      Vi har planer om at lave højere hegn om den ene del af haven, den gamle have bliver ikke hegnet ind, så her skal vi nok også finde på noget, hvis blodmel hjælper må det være det. De har været slemme i år, og jeg har lige set, at en har nappet topskuddet af min kamelia :(

      Slet
  12. Hej Lisbeth.Dejlige julegaver du har fået.........håber du bliver glad for din tablet.
    Og haveblade kan man ikke få for mange af.
    Kan se at vi er mange der har været i haven i dag for at se hvad der er på vej op derude. Smuk kavalkade med din dejlige Odyssey.
    God 2 juledag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja jeg er glad for mine julegaver og for et abonnement på Alt om haven.
      Ja vi må jo følge med i haven, om der kommer noget nyt op.
      Tak ja Odyssey er skøn.
      Tak i lige måde
      Knus l

      Slet
  13. Det var da også nogle fine gaver. Jeg har fået en lille kalender med motiver fra Monets have af min veninde.
    Gaver fra familien får jeg først om et par dage. jeg måtte jo pludselig ændre juleplaner, da Felix røg på penicillin... :/

    En tablet er rigtig god. Jeg elsker den Ipad min skole har stillet mig til rådighed. Jeg bruger den mere end min computer nu, desværre duer den ikke rigtig til at blogge med billeder, men surfe nettet gør man glimrende på den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Længe siden vi sidst har "snakket" sammen. Det lyder dejligt med en kalender med motiver fra Monets have.
      Det var da ikke så godt med Felix, så kunne du ikke være sammen med familien i julen.
      Jeg tror også jeg får meget glæde af min tablet, så jeg kan surfe på den i stedet for at skulle sidde ved computeren hele tiden :)

      Slet
    2. Ja, jeg har ikke opholdt mig meget i blogverdenen de sidste måneder, men nu begynder havelysten så småt at dukke op igen....det første frøkatalog er bestilt ;)

      Slet
    3. Det lyder godt, dejligt med have lyst og frøkataloger :)

      Slet
  14. Kære Lisbeth.
    Det var da nogle gode gaver du fik, dejligt med sådan en tablet---
    Det er godt at se, foråret er på vej (hos dig) ---
    Rosen Odyssey er jo skøn, din Hawaiblomst er heller ikke værst.
    Fine aftenbilleder du slutter med.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var gode gaver, jeg er glad for min tablet. Ja dejligt med forår, men skal vi have vinter, så helst nu inden længe og ikke i marts.
      Ja Odyssey er en skøn rose.
      Tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbetg,
    Glædelig bagjul.
    Dejlige brugbare gaver du har fået. Glædede mig meget over din Odyssey kavalkade. Det er en skøn rose, som også gerne må bo i min have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak i lige måde. Ja jeg er glad for gaverne, alle som en :)
      Du må have fat i Odyssey, det er en fantastisk og længeblomstrende rose.

      Slet