mandag den 30. december 2013

Høneballehavens årskavalkade 1. del

Min årskavalkade bliver lidt anderledes, den fortæller lidt om livet og årets gang hos os.
 Vanen tro har jeg svært ved at begrænse mig, så 4 måneder pr. indlæg.
Januar
 Her i Høneballehaven startede januar måned med oversvømmelse på nabogrunden, vandet løb ind til os.
Bent brugte hele foråret og sommeren på at løse problemet.
5.1. stadig en enkelt rose i knop
Heldigvis virkede regnvandsbedet helt fint, men meget vand var der her i januar.
11. januar kørte jeg helt alene til Nordsjælland, lidt af en udfordring for lille mig. Min søn som bor i Holte blev 30 år, og Bent havde lungebetændelse, så afsted måtte jeg.
Da jeg kom hjem 12. januar var der faldet sne hos os, men ikke på Sjælland, heldigvis da.
smukt så det ud i den lave sol
30.1. Da sneen smeltede måtte selv regnvandsbedet give fortabt, men heldigvis sank vandet hurtigere end det plejede at gøre, før regnvandsbedet blev lavet.
Februar 
blev mildere, foråret var på vej, troede både vi og planterne:
R. Olive havde store fine knopper
 Erantis myldrer op
 jeg leger forår og planter krukker til
Her fine iris, købt i Netto. Endelig blev det muligt at købe forårsløg, men jeg fik også nogen sendt fra søde Vibeke i Odense.
Den 27.2. blev det frostvejr, så det gik ikke så godt for hornviolerne, som måtte ind i værkstedet.
Marts kom og det blev mildt igen for en kort stund
Det var til at komme i jorden og regnvandsbedet blev udvidet

 Dorthealiljerne tittede op
 krokus begyndte at blomstre
 R. Olives knopper var bristefærdige
 påskeklokkerne var parat
Jeg fik pakke med lækre planter, nåede lige at få dem plantet
men så kom barfrosten, jorden blev hård og stiv, ikke mere havearbejde i marts.
Suk, den 20.3. kom der sne, vi troede, detvar løgn, men nej. Det er mange år siden, der har ligget sne på min fødselsdag.
26.3. sneen smeltede lidt, så vi igen kunne se blomstrende krokus
April
 2.4.
 2.4.
3.4. alt står på spring
R. Olives sidste knopper, som ikke er frosset ihjel prøver nu at springe ud, heldigvis gik det godt.
men alt er desværre stadig frosset, så en plantetur til Jylland bliver aflyst, vi kan ikke plante endnu :(
men der må være håb, stæren er kommet
og kartoflerne sat
roserne blev igen i år klippet helt ned på grund af rosenstængelsyge, men se hvor de skyder igen.
Den 13.4. blev yngstesønnen gift, her er en af gaverne.
 måske var det det, vi ventede på, for her ses den første bi
 påskeliljer
og anemoner kom i blomst
Nordbedet blev udvidet 15.4.
Kaffen bliver nydt i pavillionen 19.4.

Koklokkerne kom endelig i blomst
 primula
 og engkabbeleje
Bregnerne folder sig ud.
og påskebedet står i fuldt flor, men det var stadig ikke særligt varmt, april sluttede med 5.8 grader.
Fortsættelse følger i næste indlæg i morgen.

29 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Sjovt at se billed dokumentation. Når man skal huske tilbage er det kun brudstykker man husker. Jeg har en kalender hvor jeg skriver lidt i hver dag. Kan se at årets første sne faldt d. 10. Januar. Jeg tror at de første 4 måneder her ligner jeres meget godt. Kan se at at der var ca.10 grader den 30 april det må gerne blive bedre i 2014. Tænk sig påskeklokkerne er stort set lige så langt fremme nu som de var i april. Naturen er forunderlig. Dejligt at se billeder fra tiden før jeg er begyndt at følge dig. Glæder mig til 2 del.
    God aften
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg skriver også op hver dag i en kalender, ellers kan man jo ikke huske det. Min mor har også gjort det så længe, hun kunne det. Jeg kan også se, at hver gang vi skriver sammen har vi ens vejr, så det skal nok passe.
      Lad os håbe på tidligere forår i 2014. Ja det er nemlig rigtigt, at påskeklokkerne er stort set lige så langt fremme nu som sidste vinter i april.
      2. del kommer lidt før på eftermiddagen, så I kan nå at læse det, inden Dronningens Nytårstale :)
      Også god aften til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hei Lisbeth

    Flott tilbakeblikk! Jeg husker alt vannet som var hos deg, og det var en lang og kald vinter hos deg også. Det blir spennende hvordan 2014 blir mht. været. Her har det regnet i dag igjen :(
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja jeg synes at vandet skulle nævnes også, det hører ligesom med til historien. Ja det bliver meget spændende med 2014, men vi må tage det, som det kommer også regnen i dag, vi havde solskin og blæsevejr. Det er koldt her til aften.
      I lige måde.

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Hvor er det bare skønne billeder, du har valgt at viser os fra årets første kvartal - jeg bliver i så godt humør, fordi du minder os om, at der virkelig er noget at se frem til med krokus og dorothealiljer :)
    Også i Silkeborg lignede årets første fire måneder jeres på Samsø - jeg husker især barfrosten, der blev ved ind i april med nætter, hvor temperaturen røg ned omkring ti graders frost - UHA - streng kulde er ikke lige mig, selv om naturen og haven tager sig smukt ud.
    Glæder mig meget til at se anden del af årskavalkaden :)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja det er dejligt at tænke på, at foråret snart kommer, nu må vi se, hvor længe det varer. Krokus og dorothealiljer er ved at titte frem her.
      I har haft noget mere frost hos jer, ingen tvivl om det, Silkeborg er altid hårdt ramt.
      Det er godt, 2. del kommer lidt tidligere på eftermiddagen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Ja mon ikke jeg kan huske det Lisbeth!

    Da vi alle troede at det lune vejr der i starten af marts ville være foråret der kom- næ nej!
    Vi måtte pænt vente til engang i april.

    Så det har sandelig været et kontrasternes år!

    Her har solen været fint fremme idag - men jeg synes godt nok det begynder at blive meget fugtigt i haven. Tørken er afblæst:)

    Glæder mig til sommerbilleder imorgen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Godt du er med nu - jeg var lige ved at tro, du svigtede mig :) du kommenterede ikke på indlægget i går, sådan er det, når man laver om på tidspunktet, man udsender på, så kan jeg lære det.
      Ja det værste var der i marts, hvor vi troede det blev forår, og så kom der sne, nej hvor var jeg og alle andre skuffede.
      Nu tror jeg heller ikke, der er tørke mere, Bent er ved at tale om, at der igen er vand i bunden af målerbrønden, det er gode tegn. Koldt er det her til aften.
      Det er godt, de kommer som sagt lidt før i morgen, så du kan nå det, inden du går i krig med Baroloen og Dronningens nytårstale :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. PS: Du har ret - jeg kan tillade mig at klikke løs :) Jeg kan jo få 3-4 roser for en planteskoleroses pris - det er da herligt!
    Hav en god aften - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var det jeg tænkte, og hvis du har plads nok, så er det bare at klikke løs. Der er også en mand på Fyn, som sælger roser for en 50 er, du kan kigge på www.jasroser.dk, han har mange, men ikke de samme som rosertilhaven. Der er en hel liste, du kan bare bestille på hans mail, så ringer han til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Alletiders - tak for gode tips, Lisbeth :) Jeg må ind og kigge. Har lige overstået indkøb til nytårsaften - vi bliver kun fire, så det er heldigvis stille og roligt efter en jul med temmelig meget gang i den. Det er fint, at anden del kommer lidt tidligere, så vi kan nå både sommerkavalkade og dronningens nytårstale alle mand (og kvinder, selvfølgelig :)
      Kh Linda

      Slet
    3. Selv tak Linda
      Vi skal som altid kun være os to, det har vi det fint med, vi skal jo passe på hundene. Sønnerne synes vi er kedelige at være sammen med sådan en nytårsaften :)
      Det skal nok gå, jeg er færdig, nu skal jeg i gang med 3. del.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth.Nåede desværre ikke din blog i går..........fik ryddet alle juletingene væk igår........ det tog 5 timer,men fik også ordnet alle julekasserne og sorteret gamle ting væk.
    Dejlige billeder af det første kvartal........man har jo næsten helt glemt hvor lang vinteren varede .
    Glæder mig meget til de første forårsblomster viser sig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det er ok, du var ikke den eneste som svigtede mig i går :) til gengæld er du så flittig, det er jeg stadig imponeret over.
      Ja for vi havde en lang sommer, så kan vi godt glemme den lange vinter.
      Det bliver dejligt, når forårsblomsterne viser sig ja.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Ja, det varede længe før foråret kom. Dejligt gensyn med din have. Ja, jeg kunne også godt have vist kavalkaden i flere afdelinger, da der jo er mange skønne billeder. Glæder mig til del 2

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Det varede meget længe inden foråret kom ja. Selvfølgelig kunne du også vise mange billeder, du har da vist mange skønne i årets løb og ja det er svært at vælge, jeg kunne ikke lade være med at vise mange.
      Det lyder godt.

      Slet
  8. Dejlig kig tilbage i din have.
    Som altid gode billeder.

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Skøn årskavalkade du er startet på, jeg har også siddet og pudslet med min de sidste aftener, men hold da helt op hvor har jeg taget mange billeder, så det er en langsommelig men rigtig hyggelig affære ;)
    Uhh jeg kan godt huske hvordan i var plaget af oversvømmelser i det tidlige forår, lad os ikke håbe det gentager sig dette forår.
    Jeg vil glæde mig til at se de sidste afsnit ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, ja det tager tid, når vi tager så mange billeder som vi gør, men du har ret, det er hyggeligt at pusle med og mindes de dejlige sommerdage.
      I 2014 vil vi ikke have oversvømmelser, det må vi så håbe, vi slipper for.
      Det lyder godt, i morgen bliver det lidt tidligere, så I også kan nå Dronningens nytårstale :)

      Slet
  10. En rigtig fin første del af årskavalkaden.

    SvarSlet
  11. Hvor er det sjovt at gense årets første måneder. Hvor var det bare koldt. Længe. Men vi blev belønnet med en vidunderlig sommer - og den har du nok lidt om i dit næste indlæg ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det var et koldt forår og heldigvis en dejlig varm sommer, det kommer vi til i morgen, ja :)

      Slet
  12. Dejligt tilbageblik :) Og når forårets komme når at komme med på de sidste billeder i et ellers frossent forår, giver det en håbet om, at også denne vinter får en ende, og at vi atter snart kan komme i haven igen. Med den milde, grønne vinter er det selvfølgelig muligt at lave en masse i haven, og det har jeg da også benyttet mig af et par gange her i juleferien.

    Godt nytår og tak for hyggelig indlæg og for dine kommentarer på min blog i 2013 :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lotte
      Heldigvis er det en fin vinter indtil nu, næsten for fin - jeg har også været lidt i haven.
      Selv tak og godt nytår til dig :)

      Slet
  13. Ih, sikken dejlig kavalkade og historiske tilbageblik. Uha, ja det var en lang og mærkelig vinter, hvor alle først troede på tidligt forår og så fik vi frost til april. Lad os håbe vi ikke ender med samme slags vinter her i 2014.

    Knus

    SvarSlet
  14. Kære Lisbeth
    Tak for mange fine planteportrætter!
    Vi ses i det nye år!
    Godt Nytår!
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak JetteMajken
      Ja vi ses og godt nytår til dig også.

      Slet