tirsdag den 10. december 2013

Opklaring men lidt sent og trælupin

Klokken 15 begyndte det at klare op, solen nåede vi ikke at se, men bare det at kunne se lidt længere væk end den tykke tågedis var en lettelse.
sådan så det ud hele formiddagen
så den blev brugt til pebernøddebagning

I eftermiddag fik vi lidt blå himmel at se, hvilken fryd.
Gitte med bloggen fra frø til blomst, omtalte i går sin trælupin, som hun selv har sået. Hendes var blå, min er hvid. Den stod her i staudebedet og blev lidt klemt, derfor blev den flyttet.
I dag ser den sådan ud, så jeg kan bekræfte, at den beholder løvet om vinteren, den bliver ret stor, jeg har ikke klippet noget særligt i min, men det bliver måske nødvendigt, vil jeg tro. Flot er den også nu.
Jeg har købt den her
Nyserod står stadig flot og venter på at blomstre, de hvide Helleborus har jeg ikke meget held med, men så må jeg glæde mig over denne her.
Skimmiaen har også fine knopper
Et par enkelte blomster er der på Løvemund endnu.
Mosrosen Salet har en fin knop
Jeg venter stadig på at Morten Korch rosen skal blomstre
Her er lige et billede til Jette, så du kan se, at blomsten jeg fik af dig, stadig står fint.
I år har jeg forhåbentlig bedre held med overvintringen, den står nu i et køligt gæsteværelse.

Nu vi er ved blomster, vil jeg lige vise denne Tradescantia, som jeg har fået af Ole fra Oles Have. Den gror godt.

Her starter så rhodoføljetonen:
I dag er det bedet med de gule farver, jeg vil vise. I forgrunden er Makiyak, den er nu ikke gul, så lad os starte med den:
 I knop
 I blomst
og med nye skud
 R. Peggy hedder denne her
Den er ret flot, synes jeg.
Lige ved siden af den står R. Mary Lou
og bagved står R. Goldbukett
Ja det var så underholdningen for i dag :)
God tirsdag aften

22 kommentarer:

  1. Så du har fått bakt peppernøtter du også! Ja, de blir nok hurtig spist opp :) Det har vært tåke her også i dag. Flotte skimmia du har. Det var knopper på mine også før snøen kom, men jeg vet jo ikke engang om de overlever her. Det er første vinteren jeg har de. Jeg la masse snø over de i går i håpe om at det kan hjelpe.
    Goldbukett var nydelig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg fik også bagt pebernødder, jeg ledte efter din opskrift, men kunne ikke finde tidligere indlæg. Tåge bliver lidt træls i længden, det bliver man træt af. Jeg vidste ikke at skimmia var sart, men min har godt nok ikke været så fin siden sidste vinter, så det er nok derfor. Håber at din klarer det med sne over.
      Ja Goldbukett er vældig fin.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Her har vi også kunne skimte solen bag skyerne. Den der trælupin er jeg blevet lidt forelsket i er der mon nogen der ved hvor man kan købe enten plante el. frø? Har søgt lidt på nettet uden rigtigt at finde noget. Løvenund er også noget jeg har fået øje på ja jeg ved ikke rigtigt hvorfor det først er nu det er sket for denne mormor blomst er jo rigtig køn. Har fået fat i nogle frø som jeg drysset lidt ud på må og få så nu håber jeg på at jeg også har løbemund næste år. Ja pebernødder må det til jeg er så heldig at arbejde hos en bager så det med at bage småkager her til jul har jeg "folk" til. Stadig kønne roser :-)
    God aften ned penernødde hygge
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg nåede ikke at se solen, men lidt blå himmel var da også dejligt. Vi ligger lavt her hos os, så det blev for sent, inden den kom frem. Hvis du trykker på det fremhævede her oppe i teksten, kan du se, hvor jeg har købt trælupinen. Stovby stauder hedder det, der er link til butikken.
      Løvemund er to-årig, så det kan godt være, der går et år mere, inden du får blomster at se.
      Øj ja da er du da heldig, så behøver du ikke selv at bage.
      Ja der var lige et par roser tilbage derude.
      Jeg lader Bent om at spise pebernødderne :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Glæder mig at du har holdt liv i tradescantia. Jeg har taget adskillige stiklinger af min. Den gror som bare p......
    Jeg venter på frø af gul trælupin. Den er jeg ret spændt på at få sået.
    Din R. Peggy er altså ret skøn.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja jeg er også svært stolt af at tradescantiaen ligefrem vokser fint her hos mig. Der er liv i begge stiklinger, som du sendte mig.
      Gul trælupin har jeg ikke hørt om, der er både hvid og blå også, spændende at se, hvor hurtigt din kommer op, det må du lige holde os orienteret om.
      Ja R. Peggy er rigtig fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, Hachmann´s Peggy er rigtig flot - imponerende kontraster!
    Nok ikke en rhodo der vil passe ind alle steder:)

    Alletiders med lidt sol - her har det været gråt og skummelt hele dagen.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg tror, den blomstrede, da jeg købte den, så jeg var ikke i tvivl om, at den skulle stå sammen med Mary Lou, jeg mener ikke, at den blomstrede sidste år.
      Jeg nåede kun at se blå himmel, vi ligger lavt, så solnedgangen fik vi ikke at se. Til aften kan vi derimod se ½ måne :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Fint at bruge en så diset og grå dag til julebagning. Trælupin lyder spændende, det er en plante jeg ikke kender.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja netop - det skal være, når jeg ikke har lyst til at gå ud :)
      Trælupin er rigtig fin, jeg glæder mig til at se den næste år, for i år blev den væk i staudebedet, den skal næsten være solitær. Så det er lige noget for dig, og den er ikke særlig dyr.

      Slet
  6. Godaften Lisbeth.Her har været også været gråt og fugtigt........men med 8 graders varme.
    Og kan se at du også har fået bagt lidt..........de ser gode ud.
    Min stinkende nyserod ligner din..........spændt på hvornår den blomstre.
    Og jeg er rigtig glad for at se at min blomst trives hos dig.............nu kan du jo lave rigtig mange stiklinger tll foråret.
    Er stadig varm på den Mykiyak.............men har 13 rhodoer ,og Gitte har to store som jeg henter til foråret.
    Har brugt det meste af dagen på at købe julegaver.........dejligt at få det overstået.Godaften knus Jette.

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette. Ja gråt og fugtigt, men koldt er det ikke. Det skifter meget.
      Ja jeg fik lige bagt lidt pebernødder til Bent, dem vil han gerne have.
      Ja det er spændende, om det er din eller min nyserod, der blomstrer først.
      Jeg synes jo lige, du skulle se din fine blomst, jeg er lidt stolt at, at jeg kunne holde liv i den.
      Måske har du ikke plads til flere rhodoer, det er ærgerligt, Makiyak er rigtig fin, men så har du jo andre kønne + dem du får fra Gitte.
      Ja julegaver er noget, der skal overståes, jeg køber de fleste på nettet, så slipper man for at stå i kø.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Ja, julebag skal der jo til, selvom det slet ikke er i samme mængder, som dengang vi var børn. Tågen bliver man hurtigt træt af, selvom det er rart med de milde temperaturer. Nyseroden ser frisk og frodig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det har du ret i, eller da vores børn var små, der skulle mere til. Ja godt med mildt vejr, men tågen kan vi godt undvære. Jeg glæder mig til nyseroden blomstrer.

      Slet
  8. Dejligt med gang i ovnen og duft i hele huset af jul. Knus

    SvarSlet
  9. Hvor ser dine pebernøder lækker ud.
    Her har vi haft diset vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Bent siger, at de er gode :)
      Ja og diset vejr bliver det hele ugen, kedeligt.

      Slet
  10. Hmmm pebernødder og en skøn duft i huset, har man netop brug for når vejret er gris de gris......gråt i gråt og vådt!
    Jeg vil da også have mig sådan en trælupin. Herligt at den har blade hele vinteren. Dem der beholder bladene, vil jeg gerne have lidt flere af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var rigeligt gråt i går, må man sige. Til morgen da jeg gik tur, var der stjerner, så jeg håber på at se solen lidt i dag.
      Jeg så jo på Gittes blog, at du gerne ville have en trælupin, så jeg tænkte, at jeg hellere lige måtte vise, at det var rigtig, at den beholdt bladene. Den er faktisk rigtig fin nu. Jeg nyder jo selvfølgelig meget mine rhodoer, de er fint grønne nu, men der skal jo lidt mere plads til.

      Slet
    2. Kære Lisbeth
      Så fik du bagt pebernødder - dejligt.
      Også dejlig billeder af dine rhdoer. Jeg kan godt lide R. Mary Lou og jeg har også R. Goldbukett.
      Hilsen Jessie.

      Slet
    3. Kære Jessie
      Ja det var godt med pebernødderne, så blev Bent glad.
      Mary Lou er rigtig flot og det er Goldbukett også, men den har du så.
      Hilsen Lisbeth

      Slet