søndag den 1. december 2013

Rhodo føljeton

Her har I mig tilbage, vi har haft en dejlig weekend sammen med sønner og svigerdøtre,

 nu sidder de på hver deres færge og blivet vippet godt og grundigt. For ja det blæser da noget i dag. De to af dem skal til Sjælland og de sidste tre til Jylland.
Næste gang jeg ser Signe og Per, regner jeg med, at jeg er blevet bedste, Bedste på Samsø, det glæder jeg mig til.
Jeg har ikke fået taget så mange billeder i weekenden, så jeg fortsætter med rhodo-føljetonen
Det første billede er taget i 2005, der er sket meget siden da. Billedet er taget fra husets 1.sal, det er nemmere at se trappetrinene på det billede, nu lægger man ikke så meget mærke til dem.
 Sådan ser bedet ud i dag
her lidt længere til højre

På det første billede er denne del af bedet slet ikke tænkt på endnu, men det varede selvfølgelig ikke længe, inden bedet måtte udvides.


R. Great Dane er en der virkelig tiltrækker sig opmærksomhed, når den blomstrer, den har utroligt smukke blomster.
 lige foran den står R. Hydon Velvet
Den tiltrækker sig opmærksomheden resten af året, se blot hvor den strutter med løvet, det er meget smukt, billedet er taget i september.
 Nedenfor de to har vi R. Ginny Gee
og R. Arctic Tern har fine hvide blomster
 R. Lees dark purple blomstrer først hen i juni, den er meget tørstig og skal vandes stort set dagligt, mens de nye skud springer ud. Jeg har to en i skoven og en i dette bed
 R. Edelweiss er med filtede blade og står lige ved æbletræet
den har skønne blomster
Op i æbletræet gror clematis Xerxes, billedet er taget 22.10.
R. Elsie Lee er en mindre azalie art, som har små fine blomster og fint efterårsløv
R. Ida Rubinstein fik jeg i Morsdags gave for mange år siden af mine drenge, på mærkaten ser den meget rød ud, det er den heldigvis ikke. Den har enorme blomsterknopper.
 R. Kate Waterer er lige bage ved  R. Ida Rubinstein.

En af de skønneste i bedet er R. Silberwolke, det er ikke for ingenting, den hedder Silberwolke, den skinner som sølv.
Føljetonen fortsættes en anden dag.
Solnedgangen i dag 1.12.
Fortsat god søndag og 1. december.

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her har du også mig tilbage, efter en travl advenstuge. Hvor er det dejligt at i har været samlet og hygget jer i weekenden.
    Uhh det bliver så spændende med barnebarnet, nu kan du vel snart heller ikke vente længere.
    Sjovt med så gamle billeder fra din have, så kan man rigtigt se hvor godt planterne gror hos dig. Dejlige rhodo billeder.
    Godt det ikke er mig, der skal ud og sejle idag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja vi har ikke set meget til dig i denne uge, men jeg ved jo du har travlt på arbejde her op til jul. Jeg har nydt at have familien samlet for en kort bemærkning. Jo jeg kan godt vente med barnebarnet til tid er, han skal være helt færdigudruget :)
      Ja det er sjovt at se gamle billeder fra haven, men det er et stort arbejde at finde dem frem :)
      Det var ikke så slemt for dem, der skulle til Jylland, de andre har jeg ikke hørt fra endnu.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Dejligt at I har haft en hyggelig weekend. Ja det gynger nok lidt med færgerne i dag håber de er søstærke. Smukke Rhodo-billeder fra arkivet og solnedgangen i dag er da et billede værd.
    Fortsat god 1. Søndag i advent

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var godt at have dem hjemme. Det var ikke så slemt med gyngeriet, så det gik. Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  3. Jeg skal si at det blåser her også i dag, hele 12 m/s som er det meste jeg har sett her. Great Dane ser virkelig flott ut! Silbervolke har jeg også, det er en flott blomst og farge på den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nå har det også blæst hos jer i dag, vi havde 13 m/s i formiddags, nu er der kun det halve.
      Great Dane er utrolig smuk i farverne. Og ja det er Silberwolke også.

      Slet
  4. Dejligt at I har haft en god weekend med besøg! Og godt at du har så mange sommerbilleder i arkivet - for dem begynder jeg altså at trænge til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det var dejligt at have besøg, og jeg må vist til at i gang med arkiverne, det begynder at knibe med motiverne, så hvis jeg kan glæde med sommerbilleder, gør jeg gerne det.

      Slet
  5. Ja og god 1. Advent til dig Lisbeth. Det har da været et skønt solskinsvejr i dag så vi fik sat resten af lyskæderne op!
    Den R. Edelweiss ligner da sin navnesøster med den grå farve og sådan ala edelweiss i topskudet.
    Smuk solnedgang du viser os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak i lige måde, jeg tænkte kun på 1. dec. jeg har ikke adventskrans, men i lige måde. Ja det har været fint vejr i dag omend noget blæsende. Ja det er et udmærket navn til Edelweiss.
      Tak for det.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Aklletiders med disse før og nu billeder - Der er sket meget - men den oprindelige idé er bibeholdt.
    Sjovt at man kan genkende de enkelte sten, de har ikke flyttet sig:)

    Din R "Great Dane" ser dejlig livskraftig ud - er det den der kan blive stor som et lille træ?

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja planterne er i hvert fald groet meget. Du har ret stenene står, hvor de blev sat i sin tid :)
      Ja det er den R. Great Dane, den er stor og flot og vokser nok mere.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Dejligt med familien samlet omkring sig. .... håber de kom godt hjem igennem vinden.
    Mange julehilsner fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan
      Ja det var dejligt, jeg håber også, de snart er hjemme, har ikke hørt noget endnu.

      Slet
  8. super flotte foto´s og god 1 advent til dig også
    http://fastersnyttehave.blogspot.dk/

    SvarSlet
  9. Kære Lisbeth.

    Det var "Guf" - ja det hele vokset for hurtigt. sjov at se før og efter billeder.
    Dejligt når børnene kommer hjem -----
    Ja, det er spændende at du skal være bedste, næsten ikke til at tro det, vel
    Flot solnedgang
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Godt du kunne lidt det - jeg må se, hvad jeg kan finde på til i morgen.
      Ja det er skønt, når børnene kommer hjem - og skønt at blive bedste, tror jeg :)
      Tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Dejligt at have familien samlet :-)
    Vi har to voksne drenge, men der er ikke nogen kærester for tiden - det kommer nok :-)
    Du må glæde dig helt vildt til at blive Bedste på Samsø - jeg er sikker på, at den bette får nogle skønne ferier hos jer på øen, hvor der kan gås på opdagelse og leges skjul i din dejlige have :-)
    Sikke nogle dejlige billeder af rhodoer - jeg har kun to, der efterhånden er kæmpestore, og som var her, da vi overtog huset. Jeg ved ikke, hvad de hedder - her kan jeg lære af dig, for rhodoer må jeg vist have nogen flere af i haven.
    Fortsat god adventssøndag!
    Mange hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var rigtig godt at have dem hjemme.
      Ja det kan godt trække lidt ud med de kærester, men mon ikke de kommer til dine drenge også.
      Ja jeg glæder mig til at blive bedste, men jeg bor lidt for langt væk, så det bliver nok ikke så tit, og med sådan en have samt to hunde kan jeg ikke tage væk i flere dage.
      Dejligt hvis jeg kan inspirere dig til at købe flere rhodoer, bare sig til jeg hjælper gerne, eller kig på min rhodofane.
      Tak i lige måde Linda.

      Slet
  11. Hyggelige billeder både af familien og rhodoerne. Så længe barnebarnet stadigvæk er inde maven, slipper du for at skulle beslutte, om der skal snydes med mandelgaven, og om det er ok, at svigersønnen fastholder børnene i troen på, at julemanden findes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marie, ja du har nok ret, det er nemmere så længe de er i maven, men det kan de jo ikke blive ved med. Hvor længe skal de beholde deres barnetro, ja det er svært at sig.

      Slet
  12. Velkommen tilbage.
    Altid dejligt når børnene kommer hjem.
    Tak og også god 1. dec. til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase
      Ja det er skønt at have børnene hjemme.
      Selv tak.

      Slet
  13. Åh hvor dejligt med sådan en weekend, men børnene hjemme. Det lyder skønt med Bedste på Samsø, Du kan godt glæde dig, det bliver helt fantastisk, med sådan et lille nyt menneske, i skal lære at kende. Det er endnu større end da vi selv fik børn :-) Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var en skøn weekend, jeg nød det meget. Jeg glæder mig også meget til at blive bedste, men desværre er der langt imellem os, så det er ikke lige en gang om ugen vi ses.
      Knus

      Slet