mandag den 9. december 2013

Disede billeder, natur og rhodoer

Der blev lovet lidt solskin op på dagen, men det blev ikke her hos os. Hvad gør man så med et kamera, jo kun fantasien sætter grænser, så jeg gik ud med kameraet alligevel, 45 billeder blev det til, men mange blev slettet igen.

Så trist så det ud, men jeg fortsatte rundt med kameraet


 Frøstande perlebusk

 fra området bagved
 også her

 rosa snebær breder sig vildt, men lige nu er bærrene jo meget søde, normalt er jeg ret træt af den, den er ikke til at udrydde.
 fra området bag ved hvor vi bor
 også her
Brændselssituationen er god, den kan blive meget bedre
Hvis der er tid og energi. Der ligger en del væltede træer i området bag ved os, og landmanden har ikke selv tid til at rydde op, så Bent må gerne tage det. Dette træ væltede i Bodil stormen.
Vi tager lige et par rhodobilleder, så vi får lidt forår:
 Til højre i skoven står R. Geisha Lilac, den har en gang stået i ørkenbedet, men der var for tørt, og den var ikke til at vande, jeg troede, den var dø, men den livede op, da den kom ind i skoven.
R. Patty Bee  blomstrede fint sidste år, i år kan jeg kun se en enkelt knop i den.
R. Brasilia er købt for 40 kr. i Plantorama, den var ikke ret stor, men en enkelt blomst blev det til, jeg kan ingen knopper se nu.
 R. Elisabeth Lochardt er rød og ikke en af mine yndlinge, den er en foræring fra Rhododendronhaven, derfor har jeg den.
Denne her er også rød, men det vidste jeg ikke, da jeg købte den.
R. Nova Zembla har en dybere rød farve, den blomstrer først hen i juni. Den findes i mange haver rundt omkring.
 Billedet af bedet med gule og røde rhodoer, blev taget for et par dage siden

 R. Belkanto
og R. Viscy, den blomstrer ret tidligt på sæsonen og er en fryd for øjet.
Er der andre, der har været heldige og se solen i dag??
Fortsat god dag

34 kommentarer:

  1. Næh her har det også været gråt i gråt. Fine rhododendronbilleder. Det bliver dejligt når de blomstrer igen. Viscy kunne jeg godt blive vild med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er åbenbart i det meste af landet, det har været gråt, men ikke på Bornholm har jeg lige hørt.
      Ja glæder mig meget til rhodoerne blomstrer igen, Viscy er meget flot, så det kan jeg godt forstå.

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Sikke mange dejlige rhodobilleder - hvor mange forskellige slags har du egentlig?
    Har først fået læst dit svar her til aften og må sige det lyder fristende med hus til salg, og det er bestemt noget, vi tænker meget i, for så kunne vi jo være på Samsø på alle årstider - både i andre ferier og i weekender :-)
    Når vi er der om sommeren, bor vi på Plantagevej med fantastisk havudsigt over Sælvigbugten - det er bare så flot!
    Hvor har du mange flotte frøstande i din have - du løber da ikke tør for materialer til juledekorationer :-)
    Snebær er vel nok flot i lyserød - faktisk meget kønnere end den hvide!
    Rigtig god aften til dig!
    Mange hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Hyggeligt at høre fra dig igen. Jeg har ca. 200 forskellige rhodoer, det er lidt af en dille jeg har.
      Det kunne være hyggeligt, hvis I vil købe hus herovre, når I nu er så bidt af Samsø.
      Plantagevej er et dejligt sted, især når I bor så I kan nyde havudsigten. Er det Bogbinderhusene I bor i? Vores venner bor også med udsigt til Sælvig bugten, de bor på den røde ejendom på vej ned til havnen.
      Nej du har ret, jeg laver bare ikke så mange dekorationer, men der er nok at tage af derude.
      Ja de lyserøde snebær er kønnere end de hvide, men de breder sig værre end de hvide.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Næ, her var heller ikke meget sol, tværtimod.

    Men når der ikke sådan er nogen vind, så er det ok at være ude bare man laver et eller andet!
    Og med de træer der hos naboen er der da noget at tage fat i, Men ellers ser det da godt ud med brænde hos dig!
    Rhododendron "Elizabeth Lockhart" har ellers en flot form på blomsten, men farven ved jeg er ikke lige dig:) Hvor stor bliver den? Edrom har den som dværg....?
    Rhododendron 'Viscy' må blive favoritten blandt dagens!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har været lidt trist i vejret i dag, men man kunne sagtens lave noget derude, så jeg har da arbejdet et par timer og gået til havet trods den ringe udsigt.
      Bent løber ikke lige tør for arbejde, mon ikke der skal ske lidt i julen, vil jeg gætte på.
      Ja jeg kan også godt lide formen på R. Elisabeth men farven nej, den er ikke helt god. Den bliver ikke ret stor, den er ikke vokset, mens jeg har haft den, så det kan godt være, at det er en dværg.
      Jeg forstår godt, at Viscy er favoritten, den er flot.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Dine bilder av tåken er så flotte! Det er ikke lett å bli kvitt snøbær, nei. Jeg hadde det her før, og de var helt fryktelige til å bre seg utover.
    De kan graves opp, men en får ikke med alle røttene, og så spirer de igjen på nytt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marit. Nej snebær er noget værre skidt, for de bliver bare ved og breder sig ved rodskud. Det var en planteskole som foreslog dem til bunddække, men jeg synes nu, de dækker rigeligt.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Dejlige disede billeder. Flot grønt lav/mos der er på nogle af træstammerne. Her er det også meget tåget- færgen tuder hele tiden.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette Majken
      Tak - ja det er flot med de mossede træstammer. Der må ikke have været skibe i nærheden her, for jeg plejer at kunne høre dem tude, det er diset nok til det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Her har vi heller ikke set solen idag det har været diset med finregn det meste af dagen. Med sådan et verjr er du da undskyldt at du ikke kunne tage så mange billeder som du plejer. Jeg syntes nu at dine nærbilleder og svampe på træstammer er rigtig fine og rhodoerne gør jo at det hele ser lidt lysere ud.
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi har nok igen haft samme vejr, men der er jo heller ikke langt imellem os. Jeg tog nu masser af billeder, de blev bare ikke alle lige gode. Tak skal du have, ja vi må også have rhodobilleder til at lyse lidt op.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Her har vi bestemt heller ikke set solen. Vi har haft gråvejr lidt fin regn og diset her til aften.
    Ikke det bedste vejr at tage billeder i, men du har da klaret det fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Aase
      Ja det har været et trist vejr i dag.

      Slet
  8. Hej Lisbeth.Det har nok været et ret trist vejr over hele landet.Men er vild med de smukke svampe du viser.........og i kommer da ikke til at mangle brænde i vinter,Vi må købe sig til brænde........og det er halvdyrt.
    Vil lave en collage over mine 13 rhodoer ........nogle af dem har jeg navnene på........men resten håber jeg du kender.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det har været trist vejr, men på Bornholm har de haft solskin, har jeg lige set.
      Det er dejligt at kunne få træet gratis, men der ligger jo meget arbejde i det alligevel. Det er dyrt at købe brænde, sikkert meget værre i Kbh.
      Du laver bare en collage eller almindelige billeder, så jeg kan se dem rigtigt, så skal jeg forsøge at se, om jeg kender dem.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Du fandt da nogle fine motiver, selvom vejret var gråt i gråt.Brændselsstakken er også dekorativ og slipper nok ikke op denne vinter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er om at få øje på motiverne, jeg savnede kameraet, da jeg gik til havet, der var jo ingen motiver, når det var så diset, men det var der. Nej Bent løber vist ikke lige tør for brænde.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Det var da nogle fine billeder du fik taget trods alt, det der med regndråberne på fyrrenålene er jeg da bare helt vild med. Men det er nu også livsbekræftende med dine rhodobilleder.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Tak skal du have, ja det lykkedes at få taget nogle fine billeder, jeg er også selv meget glad for billedet af fyrrenålene. Ja dejligt at vide, at om 4-5 mdr. blomstrer rhodoerne igen :)

      Slet
  11. Ja det ser da godt nok lidt fugtigt ud hos dig idag, Lisbeth. Men det har bestemt også charme - ihvertfald på billeder!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Ja det var lidt fugtigt, solen ville have gjort underværker, men den fik du så :) Ja man kan godt tage billeder, selvom det er vel fugtigt. Det var nu rart nok derude, fordi det var så stille.

      Slet
  12. Selv på en grå, våd decemberdag er der jo smukke motiver hvis man bare leder lidt. Du har da i hvert fald taget nogle smukke billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Nana, det glæder mig, du synes det :)

      Slet
  13. Kære Lisbeth
    Ja det har været en grå dag, det fremgår også af dine billeder. Men godt du lige slutter med lidt rhodoer, det gør jo altid lykke.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja og i dag er det lige sådan her hos os. Så der kommer nok flere rhodoer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Jeg synes det er nogle dejlige billeder selvom det har været diset og gråt....her har det regnet meget af dagen.
    Både frøstanden fra perlebusken og de rosafarvede snebær er da skønne. Jeg vil nu heller ikke have snebær her. Dem kan man plukke så mange steder, og som du skriver breder de sig for meget til min lille have.
    Jeg har sygt overnattende barnebarn, så jeg skulle lige ind og have min daglige dosis haveblog inden jeg går i seng!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente, det glæder mig, at du kan lide billederne.
      Ja begge dele er skønne, men snebær er noget skidt at få ind i haven, nu er de blevet så store, at de ikke er til at udrydde :( men de gør lidt gavn for de skygger for min store R. Rex, så jeg er lidt bekymret for at få dem helt væk. Heldigvis har Bent fået et hækklipper, så han holder den væk fra rhodoen.
      God bedring med det syge barnebarn.

      Slet
  15. Jeg synes nu ikke billederne er så triste, det er flot med dråberne der hænger i nålene. Sikke et bugnende brændeskur, det er dejligt.
    Knus

    SvarSlet
  16. Tak Anette, ja det er skønt med masser af brænde.
    Knus

    SvarSlet
  17. Diset vejr er perfekt at tage billeder i. Du har fået mange fine detaljer med.

    Tak, fordi du tilføjede din juledekoration til linksamlingen. Det glæder mig meget.

    /Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Birgitte.
      Jeg troede ikke, det var lykkedes for mig, så jeg er da glad for, at du kan se den :) Jeg havde ingen problemer, da jeg skulle sætte link ind til Hanne den gang, men dette her drillede lidt.
      Lisbeth

      Slet
  18. hvor er grannåle billedet flot, og så syntes jeg det ser ud som om du har østershatte i baghaven.. det er sjovt som man lægger mere mærke til frøstande, mos osv på denne årstid ikke ?
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne - ja det blev helt godt billedet af grannålene. Jeg vidste ikke, at det var østershatte, men nu er I to, der har sagt det. Ja det er noget helt andet vi ser på denne årstid, men der er jo heller ingen blomster, der tager opmærksomheden.
      Kh Lisbeth

      Slet