søndag den 22. december 2013

En fin solskinsdag to dage før jul

Blæsende er det - men solen har skinnet, hvad kan man ønske sig mere, når man ikke er vild med sne.
Ved 9 tiden i morges kunne vi fornemme, at solen alvorligt tænkte på at skinne på os i dag

Jo jo skønt de havde lovet regn, blev solen alligevel nogen timer, og den blev nydt sammen med de smukke skyer.
Da det nu blev solskin kunne jeg passende tage et billede af ørkenbedet, så I kan se det på denne årstid også.
 sådan ser det ud en vinterdag fra den ene ende
og fra den anden ende. Jeg vil lige kort ridse op, hvad mit ørkenbed er for et bed. Det er opbygget af store lækre sten hentet hos landmænd på øen. De fleste af planterne gror i sand, bortset fra rhodoerne. Stenene vokser op af sandet, det er i hvert fald planen, at det skal se sådan ud.
Her kommer et par sommerbilleder af ørkenbedet:


Den orange til venstre er R. Gibraltar, dens knopper ser ud som R. Golden Eagles, kan du se Karsten.
Rhodoerne i dette bed har jeg præsenteret bortset fra en enkelt
Den lille hvide R. Kermesina, og den grønne lige bagved
er min Kalmia som altså også står i ørkenbedet
Til venstre i vores regnvandsbed står to rhodoer
Regnvandsbedet er lavet, fordi der altid stod vand i den del af haven, dengang det regnede meget. Der er gravet en grøft udenfor haven, herinde er der drænet og vandet løber i en rende ud i grøften. Da vi ikke har fået meget regn i år, er den ikke afprøvet så meget, men sidste år fungerede den fint.
Den første er løvfældende med dejlig duft R. Soiré de Paris
Smukke efterårsfarver d. 25.10. R. Soiré de Paris
Den anden i bedet er en underlig en, det er R. Calostrotum Rocks Form. Den har tabt alt løvet på stammerne, fordi den stod for klemt blandt andre store rhodoer. Nu har vi flyttet den, og den er begyndt at skyde på grenene, kan I se, hvis I klikker på billedet og gør det større.

Løvet har en skøn duft, når man gnider på det med et par fingre. Nogen kan lide duften, andre kan slet ikke.
Lidt længere henne i haven står 4 rhodoer, det er rhodoer, som er ret røde i udpring, heldigvis bleges de hurtigt, da de står i fuld sol. Den røde farve gør, at de ikke kan stå sammen med lilla rhodoer, i hvert fald ikke i min have, farverne skal passe sammen.
Denne her er købt i Bilka som R. Caroline Albrook, den skulle være lilla, men det er den ikke. Så jeg ved ikke, hvad den hedder.
Denne her er en Yakushimanumhybrid R. Sneezy, ret flot når den først er bleget.
Lige bag ved dem i midten står en lille en, som endnu ikke har blomstret, det er R. Berliner Liebe, den skulle også blive ret rød i det. Den er købt for 40 kr. i Plantorama, den var ikke ret stor.
Den sidste rhodo i dag er R. Lady Anett de Trafford, den blomstrer ret sent, helt hen midt juni.
 Til slut skoven 20.12.
og 23.5.
Så blev der lige til et indlæg med rhodoer i morgen igen.
Rigtig god søndag aften til jer

31 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her har vejret også været ok med lidt sol indimellem så idag har jeg været i have og drivhus et par timer. Har nogle hortensia i krukker som er blevet sat i drivhuset de er begyndt at få små friske blade. Tog en kop te med og sad og nød solen i drivhus bliver det hurtigt lunt med sol på. Har en Frizzle Sizzle der stadig står og blomstrer dernede så det dufter jo lidt af sommer. Silkepæonerne er begyndt at skyde og lungeurt har knopper. Lidt tidlig foårsfornemmelser på en decemberdag. Kan rigtig godt lide dit ørkenbed. Flotte skovbilleder sommer dog bedst. Også skønne rhodoer de bringer lys her i mørket og nu regner det ØV
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var dejligt med lidt solskin, så vi kunne komme i haven. Min pavillion bliver ikke så lun, så jeg har ikke siddet derude. Jeg måtte lige google en Frizzle Sizzle, den kendte jeg ikke, er det en stedmoder med krøllede blade?
      Silkepæonerne har jeg ikke lagt mærke til, men jeg så også knopper i lungeurten.
      Det begyndte at regne samtidig her, men heldigvis holdt det op igen inden hundeturen :) imens vi gik, blev stjerneklart.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg ved ikke rigtig hvad Frizzle Sizzle er i famile med men det er en knold men det viste jeg ikke da jeg købte den hos vores Super Best til en 10 er Den så lidt sølle ud men der var dog knopper i. Da den visnede ned ville jeg smide den ud. Da opdagede jeg at det er en knold så blev krukken sat ind. Den er 3 år gammel, jeg ved ikke rigtig hvor hårdfør den er men indtil videre går det meget godt. Den er hvis hjemmehørene i Sydafrika. Den er meget sjov med spiralblade og gul/grønne blomster.
      God aften
      Anne

      Slet
    3. Hvor sjovt at høre om din Frizzle Sizzle, den kender jeg ikke, men den dukkede også op, da jeg googlede. Det er da lækkert med en blomst, der har holdt i 3 år og så for bare en 10 er :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Her kom solen også, men først henover middag og kun i glimt.
    Din R. Kermesina er da flot hvid! det må være den de kalder "alba"?

    Ja, R. Gibraltar har meget knopper som R. Golden Eagles! Det kunne godt blive en af disse jeg vil vælge!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      I bliver da noget snydt med solskin på Sjælland, det er da ærgerligt. Ja det må bestemt være R. Kermesina Alba.
      Hvorfor ikke vælge dem begge :) måske har du ikke plads til flere.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Man kan kun nyde dine sol- og sommerbilleder:) Dit ørkenbed ser flot ud og jeg kan godt lide når man får én oplevelse fra den ene ende og en anden fra den anden ende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja lige nu er det dejligt med sommerbilleder, men det er nemmere at få en fornemmelse af udseendet på ørkenbedet på denne tid. Og ja man skal have det fra begge sider for rigtig at få en fornemmelse af bedet.

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Flot ørkenbed - det ser stort ud,
    R. Soire de Paris er virkelig skøn - R. Sneezy er også dejlig.
    Spændende med de nye skud på din R. Colostrotum Rocks Form.
    Det er også et flot bed du har med de orange farver. De ligner hinanden meget, dem du viser.
    Også et fint billede af din skov med de flotte træstammer.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have - ørkenbedet er også stort, især når jeg kravler rundt om det og luger. Der gror desværre kvikgræs op i det, jeg kan ikke komme det til livs.
      Ja de orange ligner hinanden en del, men de er forskellige.
      Tak ja jeg er vild med min skov både sommer og vinter.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hei Lisbeth

    Vakre bilder som alltid! Jeg er så glad i de yakushimanum rhodoene, din var en ny navnesort jeg ikke har sett før.

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit, jeg kan godt forstå, du er glad i Yakushimanum rhodoerne, de må være gode og hårdføre hos dig.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Haven i dag og ørkenbedet tidligere på året ser både smukke og hyggelige ud. Jeg er lidt for julefortravlet til at kunne koncentrere mig om rhodoerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie - jeg er forbavset over, at du overhovedet har tid til at kigge forbi, du har nok huset fuld. Pas nu på dig :)

      Slet
  7. Endnu nogle smukke billeder... dem har du mange af :-)
    Ja - vejret har været smukt, og det har vi nydt i fulde drag. Vi har jo kunne forstå at det er NU at vi skal nyde det - de næste dage er hverken pæne eller særligt julede.
    RIGTIG GLÆDELIG JUL
    Knus Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan
      Tak skal du have - ja jeg har mange billeder :)
      Ja vi må nyde det gode vejr, når det er der, jeg har godt se, at de lover regn juleaften.
      Tak i lige måde Susan
      Knus

      Slet
  8. Det er godt nok mildt for årstiden, men det må vi jo så nyde. I hvert fald er det godt cykelvejr... og barfrost er vist ingen interesseret i.

    Nu er lyset så langsomt på vej tilbage, det er dejligt, omend der går noget tid før vi mærker det rigtigt.

    Jeg nød dine smukke billeder af ørkenbedet og din skønne R. Soiré de Paris - den har jeg vist prist før.

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er meget mildt, nej barfrost er ikke sagen, udover at frost giver klar himmel og sol, men planterne har ikke godt af det.
      Ja skønt det går den rigtige vej igen.
      Det glæder mig, at du nød billederne af ørkenbedet. Du må have fat i R. Soiré de Paris.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth,
    Lige tid til at se ind og ønske jer Glædelig Jul begge to på Samsø.
    Tiden er løbet så hurtigt her i december måned. Det milde vejr glæder også mig. Ørkenbedet er meget fint og de kæmpe sten.. Bent har jo enorme kræfter eller brugt I ikke en maskine til hjælp.
    Dine Rhododendroner er meget fine. Endnu en af min "gamle" Cunninghams White har fået en vissen gren. De er jo nok 50 år gamle. Tror du de er ved at få en sygdom? Det er kun den ene slags der får en gren der er ved at gå ud?
    Har prøvet at læse om det - men måske kan det være en tørkeskade?? Resten af busken er meget sund at se på.
    Kender du det?
    God Jul og Godt Nytår til jer. Jeg har ikke glemt de frø jeg har lovet dig :) Kh Anne

    SvarSlet
  10. KæreLisbeth. Vil lige ønske dig og dine en glædelig jul. Hvor bliver man dog glad af at se de skønne blomsterbilleder og de lysegrønne farver, og nu er lyset ved at vende tilbage, så nu varer det knap så længe inden vi skal gense det hele igen.
    Kærlig julehilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette
      Tak i lige måde, dejligt at nogen bliver glade af at se på mine billeder, sommerbilleder, det kan vi lide og snart skal vi se det hele igen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Selv om det er blevet ret så sent, så måtte jeg lige ind og kigge på din blog.
    Som altid gode billeder.
    Tak for kigget.
    GOD NAT.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase, det glæder mig hver gang du kigger forbi.
      God dag til dig forhåbentlig med solskin som her

      Slet
  12. Herfra skal også lyde en Glædelig Jul, solen nåede ikke til Slagelse i dag, men pyt med det :-) jeg nyder dine billeder i stedet der er næsten altid sol på.
    Nr 2 billede er noget så smukt, du er rigtig god til lige at fange solen når den står rigtigt i pavillonen.
    Om jeg begriber hvordan du kan huske alle de navne på dine rhodoer og roser ogalt det andet, jeg bliver stadig lige benovet.
    Rigtig god jul herfra
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Godt du kan nyde mine billeder, når I ikke fik solskin.
      Tak for ros til mine billeder.
      Navne er så det, jeg er god til :)
      Også god jul til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Godaften Lisbeth.Har haft en lidt travl dag med besøg oh klargøring til vores julegæster.og vejret her er både regnfuldt og gråt.
    Dejlige billeder du viser af ørkenbedet.........elsker alle de smukke sten.
    Og dagens billede er den smukke R.Soire`de Paris.
    Og glæder mig da også til alle mine rhodoer vil blomstre.
    Rigtig god jul til dig og Bent........er ikke sikker på at jeg når at skrive de næste par dage.Juleknus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Klart du har travlt, når der kommer sådan en masse gæster, men du har tjek på det, det er jeg ikke i tvivl om.
      Ja nu glæder vi os til det igen bliver forår, solen skinner her, så det er en lyst.
      Jeg tager også lige en pause fra bloggen, så det er helt ok.
      God jul til dig og hele familien.
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Altid fint når der er billeder af ørkenbedet...der er hele tiden noget nyt, der fanger øjet.
    Vi har haft glimtvis syn af solen. Men da vi her til aften kørte hjem fra jule-banko fra yngste-datteren, regnede det såmænd igen.
    Så de små glimt af solen skal nydes her og nu...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der er mange som godt kan lide mit ørkenbed, jeg er også selv glad for det.
      Her regnede det også sidst på eftermiddagen i går, men lige nu skinner solen, så det skal nydes.

      Slet
  15. Elsker både dig ørkenbed og dit regnvandsbed. Det sidste bla fordi vi var "med" mens Bent knoklede med spaden. Det er altid sjovt at følge en udvikling.
    Du og Bent ønskes en rigtig glædelig jul og jeg håber vi ses derude i haveland i den nye skønne sæson, som står og venter på os.
    Juleknus fra mig. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Dejligt at høre - og du var særligt interesseret i regnvandsbedet, det husker jeg godt.
      Også glædelig jul til dig, selvfølgelig ses vi i haveland næste år.
      Knus Lisbeth

      Slet