søndag den 15. december 2013

Solskin om bord

I dag brød solen heldigvis frem ved 11tiden og blev det meste af tiden indtil solnedgang. Solstråler pynter utroligt på en vinterhave. Her kommer lidt billeder af, hvad jeg fangede med kameraet.

 Bispehue
 Brun star
 De sidste blade på Egebladet Hortensia
 Frøstande Ligularia
 Hortensia Limelight
 Kejserbusken

Mosrose
 Nordbedet
 Parasoltræ
 Helleborus
 Sol i haven
 også her
Ja så var den dag gået.
Jeg gjorde andre iagttagelser se bare her:
Fine knopper i min træpæon SiHeLian
Og Katherine Hodgkin er ved at røre på sig.
En enkelt knop i min julerose, det var for lidt
Så jeg købte en ny med flere knopper på vej.
Her slutter jeg af med den næste rhodo i rækken, den hedder R. Helen Martin
Håber I nød solbillederne, og at I også selv har haft solskin.
God søndag aften

40 kommentarer:

  1. Man bliver bare så glad indeni når solen endelig titter igennem skyerne - dejlige billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det er skønt med lidt solskin.

      Slet
  2. Fine solskinsbilleder. Her har vi også haft dejligt solskin i dag. God aften. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er ren nydelse med solskin.
      Knus

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Jo, jeg nød dine solbilleder, - her har det regnet det meste af formiddagen.
    Jeg købte også 2 små søde julestjerner i går de står nu på bordet, inde, jeg synes de er så flotte sammen med lidt gram.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Godt jeg havde lidt solskinsbilleder til jer, når I har haft regnvejr i formiddag.
      Ja det er om at få nogen blomster ind, når det er kedeligt uden for.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Fantastisk med knopperne i din træpæon. Jeg kom slet ikke ud i haven, mens der var lyst, jeg er spændt på om der er også er knopper i min have. Jeg har ingen træpæon, men har så meget andet, der muligvis pibler op. Har set et sted i blogland, at hosta er dukket op!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er dejligt med knopper i træpæonerne, sidste år var der ingen blomster, så jeg håber, disse bliver til blomster. Det var da en skam, at du ikke nåede ud og kigge mens det var lyst, og det på en søndag.
      Ja det pibler op, bare det ikke kommer for tidligt, vi har stadig frost og sne til gode.

      Slet
  5. Ja, solen gør en verden til forskel. Jeg har gemt træpæonernes knopper bag grangrene og har bestemt også en svaghed for juleroserne, når de står med knopper i butikkerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja solen gør en stor forskel. Nå du har gemt træpæonernes knopper bag grangrene, er de meget sarte, siden du gør det?? Det er ikke nemt at holde sig i skindet, når man ser juleroser, jeg tog den med flest knopper, den var billig 25 kr. :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Dejlige solbilleder idag. Her klarede det også op sidst på formiddagen så det er blevet til lidt udetid idag. Bispehue er et must i haven med det fine løv om vinteren. Det er flot at din påskeklokke er lige så langt fremme som din julerose. Jeg så at der også er knop i min træpæon måske ikke så godt hvis det ligepludselig bliver vinter.
    Fortsat god 3 advent søndag
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Igen ens vejr, det var det samme her, så det var dejligt at være i haven lidt. Påskeklokken er helt ny købt ved Blomsten og Krukken, jeg ved ikke om det er derfor, den er tidligt på den, jeg venter spændt på at se den i blomst. Gad vide om jeg skal dække mine træpæoner med granris?
      I lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Jeg ved ikke rigtig hvormeget det hjælper at dække med granris. Det havde jeg gjort sidste vinter men jeg fik heller ingen blomstring
      Kh Anne

      Slet
    3. Sidste år var der ingen knopper i mine, så kunne de heller ikke blomstre, var der knopper i dine??

      Slet
    4. Der var knopper men det var åbenbart kun bladknopper jeg ved heller ikke om den skal have et par år til at etablere sig. Til foråret har jeg haft min i 2 år men der var blomst i den det år jeg plantede den. Mon ikke der en derude der ved noget om det?
      Anne

      Slet
    5. Jeg tror vores træpæoner er ca. lige gamle. Det første år blomstrede min også, men i år var der ingen. Karsten siger at de har travlt med at etablere sig, så skal vi ikke glæde os til blomster til næste år? Hvis dine knopper altså ligner mine?

      Slet
    6. Mine knopper ligner dine så jeg håber vi får blomster næste år
      Så jeg tror at jeg bare lader den passe sig selv vinteren over :-)

      Slet
    7. Så længe det er grøn vinter sker der i hvert fald ikke noget, så lad os glæde os til at se dem blomstre :)

      Slet
  7. Dejlige solskinsbilleder fra din have.

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth

    Sjovt at du skulle vise "Helen Martin" når vi netop havde skrevet om Huismann - det er hans første navngivne Rhodo hybrid!

    Ja, knopperne på træpæonen ser lovende ud!
    Si He Lian er en klassikker vistnok af japansk oprindelse!

    her fik vi solen meget sent - nærmest som den gik ned - den har vi tilgode!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Du har styr på rhodoerne, jeg vidste ikke, at Helen Martin også var en Huismann, så blev jeg så klog.
      Tror du, jeg skal sætte granris op omkring træpæonerne? De står indtil husmuren og få ikke meget sol før sent på foråret og slet ikke morgensol.
      Det var da en skam, I ikke fik solskin før sent, ja så har I noget til gode.
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Tja Lisbeth jeg er lidt dobbelt med hensyn til at pakke planter ind - - hvis vi får en marts som i år så måske ja, ellers er jeg mere bange for at svampe og andre underligheder skal kunne sætte sig.
      Granris hjælper måske hvis der er meget udtørrende sol, men det har du jo ikke der, så jeg ville nok lade være:)

      Slet
    3. Tak Karsten
      Lige det svar jeg havde ventet, jeg lader være. Jeg pakker heller ikke ret meget ind, så må det gå, som det kan. Tænk på alle de små planter jeg fik først i marts og så kom barfrosten, indtil videre tror jeg på, at alle klarede sig undtagen en påskeklokke.

      Slet
  9. Skønne solskinsbilleder fra din vinterhave :-)

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth.Her har solen også været fremme.....dejligt.
    Har lige haft vores årlige udendørs gløg på vejen.
    Utroligt med de flotte knopper på træpæonen.......må da ud og se efter nogle på min imorgen når det bliver lyst.
    Og nordbedet står så fint grønt.
    Og K.Hodgkin har jeg da også sat flere steder.
    Sjovt nok har jeg også lige købt en nu hvid julerose......tror jeg lader den stå i potten julen over.
    Men dagens billede er det første.......det ligner et helt maleri.
    God adventsaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Godt at høre at I også har haft solskin især når I skulle have gløg udendørs.
      Jeg er spændt på at høre, om du også har knopper i din træpæon. Jeg tænkte, jeg lige måtte tage et billede af nordbedet.
      Du må have kigget efter din K. Hodgkin, jeg har sat min flere steder, men kun der var den at se.
      Jeg så godt din fine hvide julerose i dit indlæg.
      Tak ja jeg synes også det billede er ret godt.
      Tak i lige måde. Knus

      Slet
  11. Hej Lisbet
    Det første billede er da helt vidunderligt - med birk og sol. DEJLIGT.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette, jeg er også glad for det billede.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Hvor er det blevet flot med det fine spejlbassin. Som altid dejlige billeder af dine fine planter/blomster. Kan din træpæon godt klare sig, hvis vi får streng frost, uden at blive dækket?
    God 3. søndag i advent.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Hyggeligt at høre fra dig. Tak ja jeg er glad for spejlbassinet. Jeg håber træpæonen klarer sig, den står rimeligt skygget, så den bliver ikke ramt af den hårde forårssol, som mange gange er det, der er skyld i at planter får ødelagt knopperne. Så jeg satser :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  13. Ja, det gør godt med solskin - smukke billeder.

    Sikken grøde der er i din have, det kan man rigtigt se når der ikke er sne. Gad vide om der også er noget ude i min jord, jeg har slet ikke været ude i haven efter vi kom hjem...

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja det er skønt med solskin.
      Ja der er grøde i haven - jeg er målløs, hvordan har du kunnet lade være med at gå ud i din skønne have, jeg troede, du havde savnet den bare lidt???
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Så flotte skudd du har på din trepeon! Knopper allerede på iris, det er jo snart vår igjen hos deg :)
    Jeg hadde også knopper på en julerose her før snøen kom. Håper den vil blomstrer igjen neste år. Jeg har nettopp kjøpt en ny hvit julerose, for de er så vakre. Planter du dine ut i hagen nå av de du kjøper?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja skuddene på træpæonen ser helt godt ud, og knopper i iris er også tidligt. Lad os håbe de klarer lidt sne eller hvis der kommer barfrost.
      Mon ikke din julerose klarer sneen, det håber vi. Jeg har plantet min nykøbte julerose ud ja, det er jo så mildt her. Jeg købte en lige før frosten i marts og plantede ud, den klarede det ikke :( så måske er det ikke klogt. Jeg har købt en del de sidste år, som ikke har klaret det, da har jeg fået at vide, at de ikke kunne tåle at blive plantet ud i vinteren. Men hvis der er frost i jorden kan det jo heller ikke lade sig gøre, så det må der ikke have været, de døde alligevel :(

      Slet
  15. Dejlige solskinsbilleder fra Samsø. Det spirer og gror da også i din have. Det er da mærkeligt med din julerose, jeg synes, at du plejer at have flere blomster i dine? Så det er da klart, at du lige måtte have en mere med flere knopper.
    Jeg har været i Zoo fra kl. 11:00 og desværre blev det en våd affære, vi måtte ind flere gang få at få varmen. Det var næstyngste barnebarn, der skulle synge ved det kinesiske tårn. Men hyggeligt at høre sådan en børnekoncert med fuld skrue på stemmerne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Bente. Ja det er skønt, men lidt underligt med så grøn en vinter, gad vide hvornår det vender.
      Nej jeg har aldrig haft held med juleroser, påskeklokker derimod er meget bedre hos mig.
      Det lyder ikke rart med sådan en våd og kold tivolitur, godt I kunne nyde dejlige børnestemmer også, ellers var I nok heller ikke kommet :)

      Slet
  16. Jeg tror altså I har mere sol på Samsø end vi har i Vestjylland :o(...
    Men denne grønne vinter er vi meget glade for, så kan vi nå en masse, af det vi var bagefter med.(Planer har det med at hobe sig op, mærkeligt?!)
    Men i går vendte solen, så nu går den lidt senere ned fra i dag. Dagen bliver lidt længere og det kan mærkes.
    Hav en god mild dag.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Her er det nu ofte gråt og kedeligt, men viser der sig en solstribe, er jeg straks ude med kameraet.
      Jeg er ikke i tvivl om, at planer har det med at hobe sig op hos dig :) godt med den grønne vinter, så I når noget mere.
      Ja dagen bliver lidt længere, men det er nok ikke meget, det kan mærkes endnu.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet