fredag den 20. december 2013

Sol, måne, stjerner og flere rhodoer

Hele dagen i går var det gråt og trist, men da aftenen kom, blev det stjerneklart, og månen skinnede flot. Dejligt med måneskin, men jeg havde nu hellere set solskin.
Bent tog dette fine billede i aftes.
 Heldigvis kom solen frem i dag, det var dejligt, så jeg tog lige lidt solbilleder

Nu må vi have nogen rhododendron
R. P. J Mezitt blev plantet i det høje græs ud til vejen, den passede ikke der, hvor jeg først havde sat den, jeg håber den klarer sig.
 De næste rhodoer vi er nået til er i dette bed ud til vejen, de ser ikke ud af meget, for de er løvfældende.
 R. Vaseyi er rimeligt ny her i bedet/haven, se så smuk den er i udspring
Senere bliver den hvid ligesom
R. Schlippenbachii, som desværre ikke blomstrede i år, men der er knopper i nu, så næste år kommer der forhåbentlig blomster igen. Billedet er fra 2012.
 I det ene stenbed er der også et par rhodoer både til højre og venstre på stien
 Til højre har vi den skønne løvfældende Irene Koster
Hun har den dejligste duft
Til venstre i bedet står to små rhodoer, her har vi Campylogynum, som jeg har vist en gang før, jeg har nemlig to af dem.
I den anden ende af stenbedet står der også et par rhodoer
Til venstre står R. Quinquilifolium, den er ikke så stor som denne her, der står i nordbedet. Den er af nyere dato. Den er løvfældende og har et smukt løv, måske kommer der også en dag blomster.
Til højre for stien står R. Groenlandicum, den er stedsegrøn og blomstrer i maj juni med fine hvide kugler.
I læhegnet ud til vejen står R. Graziella, som man måske kan se, har den det ikke særlig godt. Den er ret sart og tåler ikke meget forårssol. Derfor flyttede vi den herud i skyggen, det ser ikke ud til at have hjulpet, den er nok også blevet glemt under tørken, så jeg er bange for, at den ikke klarer det.
Her kommer så min stolthed, mine store fine rhododendron med smukke blade. De skal stå skygget, derfor er de plantet beskyttet her bag graner, snebærbuske og store cypresser.
 Den mindste hedder R. Calophytum
både de nye skud og de nye blade er så smukke. Den har ikke blomstret hos mig endnu, men bladværket er så smukt, at den er tilgivet.
 Ved siden af den står den smukke R. China, prøv at se de smukke knopper. Desværre er der pletter på bladene, det har der været et par år nu, jeg har prøvet at give den ekstra gødning efter Claus´ råd, men det har desværre ikke hjulpet.

Billedet her er fra 2011, jeg faldt totalt for de smukke knopper det år og måtte eje den.
 Den bagerste i bedet er min flotteste rhodo
nemlig R. Rex, heller ikke den har blomstret endnu, men den er tilgivet, for den er så smuk.
Jeg slutter af med spejlbassinet, som kom til sin ret, da solen skinnede i eftermiddag.
Rigtig god weekenden

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Tak for rhodo-føljetonen. Jeg bliver så klog på dem! Hvor er dit spejlbassin fint med spejlinger. Jeg er sikker på, at du får beplantet rigtig flot rundt om. Jeg kunne lige forestille med nogle lyserøde lupiner! Og cosmos. Men de blomstrer jo ikke hele tiden, så måske er det ikke noget for dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Det glæder mig, at du ikke bare synes, det er kedeligt med alle de rhodoer. Ja spejlbassinet ser godt ud i dag med sol på, planen er at sætte græsser og løvfældende rhodoer omkring det, men lyserøde lupiner er også et godt bud. Bent kan godt lide lupiner, cosmos har jeg kun haft som chokoladefarvet, du ved, jeg sår jo ikke så meget som dig. Men det hele kan vel afløse hinanden, så der stort set er noget i blomst hele tiden. Der skal nok være lidt sommerblomster og lignende der også. Tak for råd.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Dejligt månebillede Bent har taget - og så fangede han også lige et par stjerner. Flot!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JetteMajken
      Ja det er et flot billede, jeg har lige givet din ros videre til ham.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja her nåede solen ikke frem - men det er stjerneklart nu.
    R. vaseyi er lækker - på en måde er de løvfældende Rhodoer ofte renere og flottere ved udspringet fordi det gamle bladværk ikke distraherer. Det gælder vel også for hybriden "Irene Koster"?
    Rhododendron rex ser ud til at være i god vækst, og skal vel have lidt størrelse før den vil blomstre? Den kan jo blive 12 meter og bladene er vildt store - ikke noget til at sige til at den fik det ædle navn "rex".

    Din "Brigitte" fra igår kunne måske være "Arabella?
    http://www.rhodoland.nl/fotos2/rhododendron_arabella.jpg

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er lidt en uskik med stjerneklar himmel og ingen sol, i morgen lover de ingen sol her.
      Egentlig er jeg ikke så vild med, rhodoer der blomstrer før bladværket kommer, men der er noget om det, du siger, for de stedsegrønne har jo først fint bladværk igen, når de nye blade kommer, de gamle fra vinterens storme skæmmer ofte blomsterne.
      Nej det gælder nemlig ikke for Irene Koster og flere andre af mine løvfældende, for de har fået fine nye og smukke blade, inden de blomstrer. Prøv at gå tilbage og kig på billederne, så kan du se forskellen.
      Ja Rex skal være 10-12 år før den blomstrer, den har helt sikkert fortjent det ædle navn.
      Jeg vil lige tjekke op på Arabella, den har jeg faktisk haft, det var en af de første, jeg købte i Rhododendronhaven, men den døde, måske af vandmangel.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Det var et flott bilde din mann tok av fullmånen. Soloppgangen er også fin. Jeg vurdererå bestille et speilbasseng til neste år fra Danmark, men jeg må vite hvor dyrt det blir å sende det. De er virkelig flotte disse speilbassengene, og jeg har ikke sett de til salgs her i Norge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var helt sikkert et flot billede, Bent fik taget af månen. Spejlbassinet er ret tungt, så det kan godt blive lidt dyrt at få sendt, Morten bruger ikke postvæsenet men GLS, mon ikke det er lidt billigere, men om det kan bruges i Norge ved jeg ikke, jo når jeg googler ser det sådan ud. Du må spørge Morten zinkbakken.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Flot billede Bent fik taget af stjerne på himmelen.
    Jeg kunne også godt falde for R. China. Den har flotte blomster.
    Ja, den kunne godt være underernæret, andre steder står, det kan være Kvælstofmangel. Og: Blad med uens gulfarvning. Bladets årer forbliver grønne. Årsagen: evt. er jorden for tæt, for luftfattig, planten kan være plantet for dybt, eller at den er afdækket med et muldlag efter plantningen.
    Ja, Lisbeth det kan være meget, men du har sikkert masser af bøger om rhodoer.
    R. Groenlandicim med de fine "kugleblomster" den vil jeg kigge efter. Flot spejlbassin.
    god weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var et flot billede.
      R. China er ret skøn, jeg kan godt lide blomsterne, men også knopperne kigger jeg meget på.
      Tak for råd om China, det har Claus ikke en gang skrevet til mig. Måske er jorden for tæt og luftfattig, den er plantet som alle de andre, så jeg tror ikke, det kan være det. Ja jeg har masser af bøger, men har bare ikke kigget efter det, så tak for hjælpen.
      R. Groenlandica er ikke så stor, så mon ikke du kan få plads til den.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Måneskinsbilledet er rigtig fint men jeg har det som dig sol er nu bedre. Den har vi set her idag omkring 31/2 time blev det til. Den lille hvide rhodo med de små bolde er rigtig fin den slags blomstring har jeg ikke set før. Jeg har nu 14 dages ferie så håber jeg det bliver vejr til lidt udetid de dagene frem til jul ser desværre lidt blæsende ud men så er det første frøkatalog landet i postkassen så kan jeg jo gå igang med at finde ud af hvad jeg ikke kan undvære i 2014. Det er sikkert meget
    Spejl bassinet ser flot ud når træerne spejler sig.
    Fortsat god aften
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg kan også godt lide stjerner og måne, men solen må meget gerne skinne først :) Måske fik vi også 3½ times sol, men der kom en enkelt byge imellem.
      Den lille hvide rhodo er lidt anderledes ja, men den er meget sød.
      14 dages ferie det bliver da lækkert for dig. De lover ikke for godt vejr, og hvis jorden er våd er det ikke så nemt at lave noget, men det skal vi ikke lade os slå ud af. Jeg går en lang tur i stedet, så jeg får frisk luft, det er også godt. Jeg er ikke begyndt at læse frøkataloger, sår ikke så meget, det kan jeg ikke overkomme sammen med det andet.
      Ja spejlbassinet er rigtig fint med spejlinger.
      I lige måde og god ferie.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Godaften Lisbeth.Flotte dramatiske billeder som Bent har taget.
    Og du ved jo at jeg er vild med alle dine trædestier.........fin måde at dele store bede op på.
    Vi har desværre ikke haft nogen sol i dag...........men har også brugt det meste af dagen til at lave julekonfekt.
    Dejligt at du har fået dit spejlbassin........glæder mig til at se det med beplantning til foråret.
    God håndboldaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det er et flot billede Bent har taget. Trædestierne er jeg glad for, og det er du også.
      Godt der ikke var sol hos jer, så havde du bare ærgret dig over at stå og lave konfekt :)
      Ja de bliver godt at se bedet beplantet til foråret, der er ikke så meget ved bedet nu.
      Knus Lisbeth (jeg lader Bent om håndbolden:)

      Slet
  8. Som altid dejlige billeder. Jeg nyder dem hver gang.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  9. Det er en fin blomst den har den R. Vasei. Jeg kan godt lide den enkelhed den har. Men den med de runde blomster R. Groenlandicum er nu heller ikke at foragte......
    Spejlbassinnet kan jeg allerede nu se, at du er glad for. Der giver en ekstra dimension sådan at fange himlen på jorden, hvis man kan sige det sådan!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja R. Vaseyi er rigtig fin og meget enkel. Groenlandicum fylder ikke så meget, så måske var det noget for dig :)
      Jeg er meget glad for spejbassinet, det pryder godt, selvom der ikke er mange planter i bedet endnu. Ja det fanger da himlen.

      Slet
  10. Det er altid godt at se dine sommerbilleder! Når det er meget mørkt udenfor, kikker jeg inden for hos dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det lyder godt, nu kan du kigge ind igen, for nu er der nye sommerbilleder.

      Slet