fredag den 13. december 2013

Spejlbassin på plads

Dagen startede med regn, så der var ikke store chancer for at komme ud og få "plantet" bassinet. På byvejr lovede de regn fra middag, så jeg havde opgivet håbet. Sjovt nok blev det tørvejr til middag, vi gik ud kl. 13.35 i støvregn, kl. 14.05 da vi var færdige, begyndte det at regne noget mere. Det var da timing :)
Her er bedet, hvor bassinet skal være.
Morten fra Zinkbakken foreslog, at vi hævede den lidt op, så den kunne svæve. Bent fandt en gammel fælg, som blev sat i jorden. Vaterpasset var med, det var selvfølgelig vigtigt at det stod i vater.
 Så er spejlbassinet placeret
Det var for højt oppe, så op med fælgen igen, nu så det bedre ud.
 4½ kandefuld kom der i
Her er det fyldt op. På hver side skal der plantes en løvfældende rhododendron, og der er stadig plads til græsser og andet.
 Sådan
ser det ud nu, vi kan se bassinet fra bryggersdøren, men det er lidt langt væk fra huset. Til sommer når vi skal sidde i pavillionen får vi mere fornøjelse af det. Vi er meget glade for vores præmie. Tak til zinkbakken og til Havefolket
 Lidt flere stedsegrønne



Der var også et par roser endnu
Et par rhodoer kan der også lige blive plads til i indlægget
Roseum Elegans har jeg 5 af, der er to i bedet ved siden af Cunninghams White, som jeg viste i går. De står også ud til vejen.
På den anden side af stien tilbage gennem skoven står:
 Scintillation
og Catawbiense Purpureum Elegans
R. Fastuosum flora plenum blomstrer ret sent, billedet er fra 7.6.
Den sidste for i dag hedder R. Mogambo, den blomstrer også lidt sent, det er en af yndlingene.
Det har været utroligt trist vejr i dag, heldigvis tog jeg lidt solnedgangsbilleder i går. De kommer her.

Så er der kun tilbage at ønske jer alle en dejlig weekend.

39 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Hvor er bassinet bare flot det med at bruge et fælg til at hæve det er ret smart. Ja selvfølgelig skal det have et par rhodoer til naboer. Så er det igang med at finde de helt rigtige. Det bliver spændende at følge årets gang ved spejlbassinet. Her har det også været regn det meste af dagen. De sidste billeder er ret fine trods. vejret. Jeg var lige ude og kikke på min Hamaelis i formiddags og fandt lige en enkelt knop med lidt farve. Stadig lidt roser mon ikke de holder året ud det lader jo til at det bliver grøn jul.
    God aften
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja jeg synes, det ser pænt ud der. Jeg bestemmer nok først hvilke rhodoer, det skal være, når jeg kommer ned til Claus i Rhododendronhaven igen, men de har heldigvis en dejlig hjemmeside, jeg kan sidde og hygge mig med i vinter.
      Ja godt du fandt ud af, at billederne var fra i går, her har det været meget gråt i dag.
      Der kommer nok flere billeder af spejlbassinet i løbet af denne foreløbig grønne vinter og måske også af roser
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hei Lisbeth

    Det ble veldig fint, og det var smart å heve det litt opp fra bakken. Jeg misunner deg som kan jobbe i hagen fortsatt. Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Tak skal du have, ja jeg tror også det bliver godt. I dag har vi nu kun været ude den ½ time, det var for mørkt, trist og regnfuldt.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Ups opdagede lige at eftermiddags-billederne er fra igår men flotte er de.
    Knus

    SvarSlet
  4. Hvor ser det godt ud med spejbassinet, det skal I nok blive glade for.
    Her har der også været kedeligt vejr idag. I morgen skal vi besøge Liv, hun tog lige 8 uger mere på højskole, denne gang i Uldum.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja jeg synes også, det er flot, tror bestemt vi bliver glade for det. Det er rigtig træls vejr i dag. Jeg så godt, du skrev hos dig selv, at I skulle hente Liv, så jeg måtte lige til at tænke mig om, mente nok det var længe siden hun var kommet hjem fra Toftlund. Denne gang blev det så Uldum, mon ikke også det er et godt sted? Tror også at min Tim, overvejede den, da han tog til Toftlund.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Er selv den lykkelige ejer af et tilsvarende bassin fra Zinkbakken - det står på terrassen, så vi kan se det fra køkkenvinduet - og lige nu har vi 2 juletræer i jern med lys på, der står og spejler sig... Dejligt! God fornøjelse med bassinet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine
      Det lyder da godt, dejligt at I kan se det fra køkkenvinduet og med spejlinger fra juletræerne, rigtig godt.
      Tak for det og tak for hilsenen.

      Slet
  6. Billede nummer 19 er rigtig flot!!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  7. Det ser vel nok godt ud med spejlbassinet.
    Det skal i nok blive glad for.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase, ja det tror jeg bestemt også.
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Kære Lisbeth

      Det kom vel nok til at se flot ud med spejlbassinet lige der, der skal i nok få glæde af det.
      Haven er da faktisk flot - selv om der ikke er fyldt med blomster. R. Roseum Elegans kan jeg vældig godt lide.
      Kan i have en god weekend
      hilsen jessie

      Slet
    3. Kære Jessie
      Ja jeg synes også, at det er fint, jeg tror bestemt også, vi får glæde af det.
      Tak skal du have, ja haven kan godt være fin uden blomster. Roseum Elegans er en fin rhodo ja.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Det ser da super ud med spejlbassinet - Noget af et maxi fuglebad også:)
    R. Mogambo er dejlig mørk i det - er det den du også har hernede under kommentarerne?

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja er det ikke fint, og ja det er et ordentligt fuglebad :) Ja R. Mogambo er flot, og nej det er ikke den, det er R. Kokardia, de er begge mørke, men Mogambo har mere krusede blomster.
      Dejlig dag til dig, solen skinner og det er helt stille vejr.

      Slet
  9. Hvor ser det fint ud med det skønne spejlbassin, det er et hit! Mon ikke også hundene tror de har fået ny fin vandskål... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fru Friis - Sjovt nok har den sorte hund lige stukket snuden hen til det, da jeg var ude og tage billeder her til morgen :)

      Slet
  10. Complimenti, come sempre ci regali qualcosa di bello da vedere :)
    Un saluto!

    SvarSlet
  11. tillykke med bassinet.det er bare så fint med vand i haven...sikke dog en dejlig have i har. Tak for kikket.
    Diana

    SvarSlet
  12. Tillykke med det flotte bassin det var godt I fik det op, endnu et spændende indslag i haven:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lisbeth, ja det er dejligt med lidt mere nyt i haven :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth.Det ser bare godt ud med jeres nye bassin i haven.Det bliver rigtig godt når i får planter rundt omkring.
    Er vild med det billede med trædestenene imellem.Har selv lavet tre bede med trædestier ..........efter inspiration fra dit Høneballebed.
    Kan næsten ikke vente til alle vores rhodoer springer ud.
    God lørdag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja jorden er jo noget bar nu, men nu ved vi, hvor planterne skal stå, så må vi se til foråret.
      Ja det ser fint ud med trædestier, godt med lidt inspiration :)
      Jeg har god tid, jeg ved det hele kommer igen, og i mellemtiden, kan vi nyde billederne.
      I lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Hvor ser det da bare hyggeligt ud med sådan et spejlbassin ved siden af terrassen. Der ville jeg gerne sidde en varm og stille sommeraften og nyde livet.
    Mange tak for den gode inspiration

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Tak skal du have og tak for kommentar. Skulle du komme til Samsø, er du velkommen til at komme og se haven, den er åben efter aftale hele sommeren.
      Selv tak.

      Slet
  15. Tillykke med spejlbassinet, det bliver bare så flot, når du får plantet bedet til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi, ja det er lidt bart nu, men til foråret kommer der mere i, så det bliver flot inden sommeren.

      Slet
  16. Jamen det ser så fint ud med det spejlbassin! Det bliver til stor glæde for mennesker, fugle og hunde.....og andre dyr, der kommer forbi.
    Smukt som det fanger himlen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det skulle undre mig om ikke også de "kære" rådyr får glæde af det.
      Ja selvom det ikke er så stor en flade, fanger det alligevel himlen, vi er glade for det.

      Slet
  17. Hvor var det godt spejlbassinet havnede i høneballehaven :) Den er som prikken over pavillionen, helt perfekt ;)
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rose, det er vi også meget glade for, håber I kommer og ser det igen en gang, gerne næste år :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  18. Spændende med et nyt indslag i haven, og vand er meget virkningsfuldt. Hvordan vil I holde vandet rent og klar?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Ja det er spændende og ser foreløbig godt ud, men hvordan vi holder vandet rent og klart, har vi ikke lige spekuleret på. Heldigvis er der ikke så meget vand i, så vi må jo skifte det en gang i mellem.

      Slet
  19. jeg tror du bliver rigtig glad for det. jeg så godt Søren Rye havde fået et og det var så fint.
    jeg er vild med alle de stedsegrønne i din have, den ser dejlig ud selv nu :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marianne :)
      Jeg tror også, jeg bliver glad for det, jeg har ikke set, at Søren Ryge også har fået et, en udsendelse jeg har misset, ham plejer vi ellers at se.
      Kh Lisbeth

      Slet