mandag den 2. december 2013

Blæst i går og frost i dag

Som det ses af billedet nedenfor var der ret stærk blæst her i går.
Jeg synes, det blev et sjovt billede.
 I dag derimod var det en meget smuk solopgang
helt stille vejr og rim i græsset

smukt så det ud
Det er med at nyde det, inden det bliver storm/vindstød af orkanstyrke og regn på torsdag, det lyder ikke rart med den vejrmelding.
Der er stadig smukke frøstande på Ligularia
Nyserod har fine knopper, den har jeg fået i sommer af Helle fra Blomsterhatten.
Der er knopper i vinterkirsebærren/Prunus subhirtella Autumnalis, købt hos Lønbæk i sommer.
Roserne klarer det endnu, men efter den storm kan det godt være, det er slut





Vi tager lidt mere fra stenbedet, så vi kan få nogen rhodobilleder
Billedet er fra i dag, det er R. Schneepearl og R. Impeditum, den sidste har duft i det fine blå løv.

R. Schneepearl
R. Impeditum
R. Rosinetta ligner på knopperne R. Schneepearl, dobbelt blomster, de er begge meget smukke
R. Catawbiense Grandiflorum er min ældste rhodo, det er en af de mest almindelig, smuk er den, når den blomstrer.
 I bedet er også en Pieris, hvor grundstammen er med almindelige blade, det er nu ikke planen
den er købt til at være brogetbladet.
Denne rhodohæk består af ene hårdføre rhodoer
en  Dufthecke
og fire Roseum Elegans
Så blev vi færdig med rhodoerne i den gamle have.
God mandag aften.



30 kommentarer:

  1. Meget smuk solopgang, Lisbeth. :o)

    SvarSlet
  2. Det var også sådan en smuk morgen her. Smukt rimfrostbillede, Lisbeth og jeg er til stadighed imporeret over at dine roser er fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Dejligt at det også var smukt hos jer. Ja gad vide hvor længe roserne holder endnu??

      Slet
  3. Fint billede af græssen der svejer i blæsevejret og så en super stille og flot solopgang her var den også flot. Mon roserne klarer en omgang storm mere? Imponerende at de stadig er så fine. Dejligt at nye planter dukker frem af jorden så er det ikke så trist at andre er i forfald.
    Mange hilsner her fra nordfyn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, dejligt når der er en flot solopgang. Ja det er spændende om roserne kan blive ved, jeg husker, at jeg før har sat roser i juledekorationerne, så måske, men stormen kan nu godt træffe at ødelægge dem. Ja det er skønt, når der kommer nye planter, jeg har været ude og spejde efter flere nye i dag.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja hvad er det for noget med orkan på torsdag?
    Den må vi da hellere lige have aflyst!
    Hachmanns Schneeperle ser jo godt ud med sit grønne center midt i alt det hvide så kan vi bære over med at den er noget overfyldt;)
    Og frøstanden på Ligularia - den ser da fin fin ud -håber den klarer vinden om et par dage!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja hvis vi havde de evner, at vi kunne aflyse orkanen, det ville ikke være dårligt, så kunne jeg bevare Ligulariaen :)
      Du kan godt lide de hvide med grønt center, det er straks værre, at den er dobbelt, så er det nok ikke en du vil have :) køn er den nu.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Sikke fint rim du har i dit græs. Meget flot! Vejret skifter meget ---

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette Majken
      Ja det var flot i morges og nu skifter vejret igen, øv. Godt jeg ikke skal ud og sejle :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Sikke nogle sjove kontraster du viser i dag, rimfrost og roser, blæst og solskin. Det var spændende at se dit rhodobed da det var næsten nyanlagt og så frem til nu. Rigtig hyggeligt med dine føljetoner. Der har også været blæsevejr her, men slet ikke som på Samsø. Jeg frygter lidt den varslede storm, da stormvejr er noget af det værste jeg ved!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det har du ret i, det er lidt sjove kontraster, men vejret skifter jo også hver dag. Godt du kan lide mine føljetoner. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan lide stormvejr, det er heller ikke rart og slet ikke når du skal cykle.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Flot solopgang.
    Og fine roser, endnu, og dejlige rhodoer du slutter med.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Jessie
      Godt du kan lide det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Vi havde også rim I græsset I morges, det har været en fin dag. den vinterkirsebær ser spændende ud.Har ikke hørt om evt. storm på torsdag. Nu har vi ellers lige fået dækket hullet I taget og fået savet de væltede træer op.Vi har fået en lysning I vores lille skov, så nu er der plads til et Hjertetræ
    Mvh Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja rim i græsset, men en dejlig dag. Jeg blev glad, da jeg så vinterkirsebærren havde knopper. Det er træls med endnu en storm, men godt I har fået plads til et hjertetræ.

      Slet
  9. Hej Liebeth, har lige set et ældre indlæg og der kan jeg se ,du skal til at være Bedstemor, det kan du glæde dig til.
    Kærlig hilsen Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det kan du tro, jeg også gør, men desværre bor barnebarnet nærmere dig end mig, så det bliver ikke så tit, jeg ser ham.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Nydelig soloppgang med rimfrost! Det er så vakkert når det er sånn. Håper det ikke blir mer vind hos deg nå, men det høres ikke bra ut på torsdag. Her melder de om snø på torsdag. Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for det, ja det er dejligt med høj klar himmel og rimfrost. Nej det lyder ikke godt med på torsdag, men vi må tage det som det kommer.
      Tak i lige måde.

      Slet
  11. Ja her var det også en smuk morgen, sådan helt orangerød. Det er sjovt med den nyserod så grøn den er. Min ser ud som din.
    Sjovt med den pieris, der pludselig bliver ensfarvet i løvet. Jeg troede ikke de var podede. Min er stadig broget over det hele.
    Nåe så vi skal have storm. Ja det bliver det jo nok. Så kan vi da ikke få flere store træer ned over os.......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja også smuk morgen hos jer, det var godt. Nyseroden er rigtig fin nu, jeg har haft en før, men den gik til, denne her ser sund ud, jeg har en mere, da den var så stor, at den kunne deles.
      Flere af mine brogede planter har gjort det, jeg ved ikke, hvorfor det lige er mig, der får dem. Den brogede weigela er ligsådan.
      Godt I ikke har flere træer, der kan vælte ned over jeres hus. Stormen slipper vi nok desværre ikke for.

      Slet
  12. Hej Lisbeth,'
    Smukke billeder af havens fine darlings både roser og rhododendroner.
    Frosten var også her i haven. Vi håber ikke stormen blir slem denne gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have. Der var nok frost mange steder, mon ikke. Men lad os håbe at stormen ikke bliver så slem, det var galt nok sidst.

      Slet
  13. Utroligt som vejret skifter, det med storm lyder godt nok ikke rart. Uha. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det stormvejr kan vi godt undvære.
      Knus

      Slet
  14. Virkelig flot solopgang over Samsø. Her var der utrolig meget mosekonebryg sammen med frosten. Ligulariaens frøstande er meget yndige. Min rødbladet er så ny at den ikke fik blomster. Som erstaning for det væltede grantræ, har vi talt om vinterkirsebæren som erstatning, da den ser smuk ud i fuld udspring på billeder og ikke bliver lige så høj, så jeg glæder mig til at se din i blomst, da vi ikke har købt en endnu.
    Håber også stormen springer over, roserne sikkert bliver revet væk. Ved sidste, havde min No Memory rose lige sat den fineste blomst men stormen holdt den ikke til. Lyder dejligt med duft fra den lille blåbladet Impeditum.
    Kh Rose

    SvarSlet
  15. Hej Rose
    Ja det var en flot solopgang i går, der var også en del mosekonebryg hos os. Ja der går lige et par år, inden ligulariaen sætter flotte frøstande.
    Jeg tror, det er en god idé med vinterkirsebær, jeg er i hvert fald overrasket over, at den allerede har sat blomsterknopper, når jeg købte den 5.6. i år.
    Stormen gider vi ikke at have, men vi slipper desværre nok ikke, så det er med at redde de roser, som er tilbage og udendørs dekorationerne.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet